Hearts of Iron - srdce z Ironu?

  • 26
Hearts of Iron jsou novým projektem švédské společnosti Paradox Entertainment, kterou budou znát milovníci série historických strategií Europa Universalis. Tentokrát Švédové zabrousili do kratšího, ale neméně zajímavého úseku historie - druhé světové války. Jak vypadá největší ozbrojený konflikt dějin v jejich podání?

Hearts of IronŠvédský tým Paradox Entertainment, sídlící v hlavním městě Stockholmu, se do hráčského povědomí zatím zapsal dvěma díly složité, propracované, historické realtimové strategie s nepříliš uživatelsky příjemným ovládáním - Europa Universalis (recenze prvního a druhého dílu). A historickým strategiím zůstávají Paradoxové věrni i nadále, jen období, které se rozhodli zpracovat tentokrát, se změnilo. V připravované RTS Hearts of Iron se budeme zabývat kratším časovým úsekem - třicátými a čtyřicátými lety dvacátého století, potažmo tedy druhou světovou válkou.

První otázkou, která se sama nabízí, je, zda nebudou Hearts of Iron jen předělávkou Europy Universalis v kulisách největšího válečného konfliktu historie. Tomu se ale tvůrci vehementně brání, protože zatímco v EU se stáváte vůdcem národa a je na vás, abyste s ním prošli několika stoletími historie, Hearts of Iron postihují mnohem kratší období, a to s důrazem na válku a vším, co s ní souvisí - tedy vojenské manévry, logistika, vývoj nových technologií zabíjení a pokročilá diplomacie (nicméně koncentrační tábory stavět nebude možné a téma holocaustu se Paradoxové rozhodli nezpracovat). Autoři se nechávají slyšet, že chtějí poskytnout hráči možnost znovu vybojovat druhou světovou a změnit její historii dle libosti. Lákají-li vás otázky, co by se stalo, kdyby Sověti nezaútočili na Finsko, nebo co by se stalo, kdyby se Němcům podařilo vyhrát bitvu o Británii a další podobné, bude Hearts of Iron určen právě vám.

Ve hře si můžete vybrat libovolný národ celého světa (dokonce ani na Čechy, tedy vlastně Čechoslováky, se nezapomnělo), nicméně hlavní konflikt bude probíhat mezi třemi stranami, se kterými se můžete identifikovat Hearts of Iron(a vřele se to doporučuje, protože pokud nejste zrovna Sovětský svaz, výhradně vlastními silami válku nevyhrajete...) - fašisty, spojenci a komunisty. Zbytek zemí je neutrální, ale poměr sil a činy velkých mocností jako USA, Německo, Británie či SSSR ho pochopitelně poměrně výrazně ovlivňují.
Výběr národa je docela zásadní věcí. Vládnete-li kupříkladu demokratické zemi, musíte se ve všem ohlížet na mínění lidu (nejste-li napadeni, jen těžko bude lid pro váš vstup do války), jako fašistický diktátor zase budete muset pravidelně vykazovat vojenské úspěchy a starat se o patřičnou propagandu.

Hearts of Iron nabídnou oproti předchozím hrám Paradox Entertainment o poznání propracovanější diplomacii, dočkáme se nejrůznějších paktů, aliancí či smluv, přesto však tento faktor ustoupí trochu do pozadí. Naprosto dominantní bude válka, kterou zrovna povedete - autoři říkají, že zatímco nějakou diplomatickou akci provedete tak jednou denně (v herním čase), měnit bitevní plány, hrabat se ve vývojových stromech technologií, zajišťovat logistiku či trénovat nové vojáky budete každou hodinu. Technologický vývoj bude hrát poměrně důležitou roli, a tak není divu, že je patřičně propracovaný. Tvůrci hovoří až o 700 technologiích rozdělených do 14 skupin. Budete-li věnovat výzkumu dostatečné zdroje, vaše jednotky získají silnější zbraně, budou takticky vyspělejší, rychlejší a Hearts of Irontřeba lépe opancéřované.
V samotném boji budete moci krom až 100 různých druhů pěchoty, tanků, letadel, lodí a další bojové techniky využít také služeb skutečných osobností druhé světové války (slavných generálů či politiků), kteří budou každý svým unikátním způsobem ovlivňovat průběh boje.

Co se ovládání týče, Hearts of Iron by měly udělat skok kupředu - budete například moci kdykoli hru zapauzovat a zadat příkazy jednotkám. Omrzí-li se vám hlavní, na historických událostech založená kampaň, nebude problém nechat si vygenerovat zbrusu novou v generátoru scénářů. Pokud patříte ke družnějším jedincům, můžete se zaradovat, protože autoři počítají s podporou multiplayeru ve velkém množství hráčů. A co se technického zpracování týče, grafika zůstane 2D a nijak zvlášť efektní (zato ale hardwarově nenáročná), na druhou stranu se dočkáme dvou hodin hudby v MP3 formátu. A datum vydání? Zatím bylo stanoveno pouze pro betaverzi, a to na neurčité "léto 2002", z čehož lze nicméně usuzovat, že bychom se finální verze mohli dočkat každou chvíli...