Panečku, jaké to asi je, býti bohem? O všem vědět, přímo či nepřímo ovlivňovat lidičky, starat se o ně, případně přivolávat na jejich obydlí pohromy? Herní historie čas od času tuto tematiku převede do počítačového zpracování a nutno podotknout, že celkem úspěšně. Ze starých zašlých časů jmenujme Powermonger, Populous, jenže se dočkal i dvou moderních pokračování (i když v Populous 3 vyší bytost ztělesňoval "pouze" šaman). Eventuálně se vraťme k námětově pozoruhodné skoro strategii Black & White, ve které se hráč – bůh staral o svoje virtuální zvířátko, jež zprostředkovávalo komunikaci mezi hráčem a lidmi. Tvůrčí božská odysea však nadále pokračuje, o čemž svědčí i plánovaná německá strategie s příznačným názvem Heaven and Hell.
Dobrá, hra na boha, ale jak? Předně, ačkoli k tomu obrázky kolem svádí, lidičky ve hře nijak neovládáte. Alespoň přímo ne. Každý ze čtyřech biblických národů si žije svým životem a pružně reaguje na neočekávané události – vaše počínání. Předně – nejdřív se hráč rozhoduje, což vlastně prozrazuje název, jestli půjde cestou hodného boha, či ďábelského pekelníka. Nicméně ať už se vaše počínání bude odvíjet jakýmkoli směrem, hlavní cíl představuje přesvědčení lidiček, aby se přidali na vaši stranu a na kolenou vás uctívali. Zmíněné čtyři rozdílné strany dále zaručují přítomnost různých zázraků a proroctví, díky čemuž i opakovaná hra za jiný národ by mohla být zajímavá. Právě zemětřesením, či posílením některého z odvětví, dejme tomu zbrojařství, hráč ovládá se budoucí poddané. Všechny řečičky okolo si přeložme asi tak, že hráč sesílá různorodá a různě mocná kouzla, pokud mu na to stačí mana. Tu samozřejmě získává od svých věrných přívrženců - jak rychle stoupá se odvíjí od jejich počtu. A máme to tu – další strategie. Teď jde o to, jestli tvůrci překlenou obvyklé ekonomické schema s věřícími a manou, případně připraví natolik poutavou hru jednoho hráče, aby už po třetí misi nezačala nudit. Na tyto otázky vám samozřejmě odpovíme až v recenzi a dlužno podotknout, že na hře se pracuje překvapivě dlouho.
Přiznejme si, že délka práce se nijak neprojevila na grafickém zpracování, které na dnešní dobu těžko dosahuje mety průměru. Nemám ve zvyku nějak příliš rýpat, ale typicky německá roztomilá grafika, toliko známá třeba z prvních Settlers, vůbec nevykazuje snahu přizpůsobit se moderním trendům. Neříkám, že požaduji rovnou 3D grafiku, ale co se líbilo před pár lety, nemusí stačit dnes. Nechme stranou výmluvné grafické zpracování a věřme, že Heaven and Hell zachrání námět a vlastní herní provedení. Ve výsledku se podle tvůrců dočkáme skvělé kombinace real-time strategie a simulace boha, přičemž se můžeme těšit na čtyři odlišné národy (každý se svými zázraky, pohromami a proroctvími). Vaše počínání ovlivňuje svět a konání lidiček viditelně, přičemž střídaní dne a noci přináší nové herní možnosti – to vše v dech beroucích napínavých kampaních. Slibně zní hra více hráčů jeden proti jednomu, či na týmy (na tu bych se těšil asi nejvíc). Co dodat – uvidíme, hra se vyvíjí dostatečně dlouho, aby zaujala svojí koncepcí, přesto si troufám tvrdit, že právě průměrné grafické zpracování ji srazí z nejvyšších postů.
INFO: výrobce: Mad Cat / distributor: CDV / homepage / datum vydání - březen 2003