Herní adventury: Dobrodružství ze starých časů
King's Quest
Kdyby si každý žánr herního světa měl vybrat svého maskota, adventurám by nejvíc slušel kostým želvy. Vždyť mají tolik společných rysů: patří k nejstarším obyvatelům planety (ať už té naší, nebo virtuální), nejsou sice příliš cool, ale vzbuzují úctu a přestože nesvedou žádné zvláštní kousky, dokáží vás zvláštním způsobem okouzlit. V poslední řadě mají adventury a kožatky ještě jednu smutnou podobnost. Kvůli své těžkopádnosti a nesnadné adaptaci proměnám okolního prostředí musí urputně usilovat o přežití.
Adventury skutečně provázely vývoj počítačů už od jeho počátků. Může to navodit pomýlený dojem, že lidský naturel přeci jen není tak brutální, když novou virtuální platformu nezahltil nejprve střílečkami, ale "interaktivními knihami". Ve skutečnosti šlo o mnohem pragmatičtější důvody. Prehistorické počítače neměly šanci zvládnout grafický interface, potřebný k alespoň průměrnému masakru.
Oproti tomu princip adventure si mohl zvesela vystačit jen s textem, a tedy slovní zásobou a metráží fantazie jejího programátora. První kousky, které se objevily už v sedmdesátých letech, nebyly příliš odlišné o do toho, co mnozí z nás znají z knihkupectví jako gamebooky. Jen vám odpadlo listování a přinášelo to jistý pocit větší svobody, neb jste podle své volby nebyli pouze odkazování na příslušnou stránku, ale své akce jste přímo vpisovali do hry.
Svůj zlatý věk prožily adventury v devadesátých letech, a to nejvýrazněji v jejich první polovině. Technické možnosti PC pokročily natolik, že bylo možné posunout hry, které doposud intenzivně pracovaly s hráčovou obrazností podobně jako beletrie, blíže do podoby kresleného filmu.
Na přelomu osmé dekády se staly jasnou vizuální metou. Grafika byla tvořena z převážné části statickými obrazovkami, na kterých dokázali někteří tvůrci odvést skutečně úžasnou výtvarnou práci, aniž by museli řešit nutnost celou scénu rozpohybovávat. Společně s jednoduše funkčními herními principy byly adventury zkrátka dokonalé už v době, kdy nadšenci z iD Soft teprve přemýšleli nad slavným polsko-americkým bijcem nacistických psů (Wolfenstein 3D) a jejich kolegové z Westwoodu meditovali, zda by se na počítači uchytil známý ruský vojenský systém "vytěž, postav, převálcuj" (Dune 2).
To také způsobilo brzký konec slávy adventur. Zatímco jiné žánry na sebe zvesela nabalovaly nové možnosti a vymoženosti, zde již nebylo kam kráčet. Proto s rozvojem 3D akcelerátorů, hi-res rozlišení a vektorové grafiky začínaly pomalu ztrácet dech.
Trojrozměrný mantl jim dlouho neslušel – kostrbaté postavy v krabicovém světě ani nemohly vyzařovat opět tu osobitou atmosféru, kterou měly staré ručně kreslené screeny. Dnes už to někteří herní designéři dovedou (jako důkaz poslouží dva díly Syberie), ale ani dnes neuškodí vzpomínka na několik mistrovských kusů, které ve své době doslova hýbaly s herní scénou. A můžou i dnes, protože u adventury se, stejně jako u dámy, na věk neptáme.
- pokračování zítra, nabídneme první část žebříčku těch nejlepších starých adventur
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín
Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky
I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu
V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...
Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to
Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...
Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek
Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...