Hráči pomáhají Japonsku

Hráči pomáhají Japonsku

Herní firmy i hráči pomohli Japonsku. Vybraly se miliony

  • 14
Finanční sbírky ukázaly soudržnost herní kultury. Trend charitativních turnajů velkých herních magazínů i vlastních aktivit osamocených hráčů odhaluje schopnost semknout se pro společnou a bezesporu prospěšnou věc.

Vyjma už v minulém článku (viz. Katastrofa v Japonsku otřásla i herním průmyslem) zmíněné pomoci ze strany japonských (nejen) herních společností Sony a Nintendo přidaly ruku k dílu nově i další firmy jako Square Enix. Nečekaně silně se blýskl i vydavatel NCsoft, když přispěl úctyhodnými 6,4 miliony. Pozadu nezůstaly ani nejaponské korporace jako Microsoft či Apple.

Team Fortress 2

Tak trochu jako trpaslík mezi obry překvapili vývojáři z Valve. Autoři kultovního Half-Life nastřádali uctihodných 430 tisíc dolarů a umístili se tak v tabulce padesáti nejštědřejších společností. Valve získalo finance podobně jako další společnosti prodejem speciálních herních předmětů prostřednictvím mikrotransakcí. V tomto případě šlo o jinak zcela zbytečné čepice, kterými se mohli vybavit hráči kooperativní záležitosti Team Fortress 2.

Tentýž postup použila i Zynga ve facebookové ždímačce Cityville (a dalších) když prodávala virtuální brambory (zisk 2,5 milionu dolarů; popová princezna Lady Gaga údajně přispěla Zynze 750 tisíci), Bungie s reálnými náramky (cena za kus 5 dolarů) či internetová Gaia Online (zisk 45 tisíc dolarů). Mikrotransakce, skloňované jako spása herní ekonomiky i zhouba hráčského zážitku, tak prokazují svou užitečnost i mimo původně předpokládané hranice.

Další korporace zvolily méně progresivní metodu: snížení svých zisků z vybraného titulu a darování rozdílu na charitu. Znovu v tom vévodily japonské společnosti v čele se Segou (zlevněný Football Manager 2011 a Sonic the Hedgehog) a Capcom (zlevněný Street Fighter IV). Zazářilo ale také nezávislé studio Popcap Games s podobně zlevněnou edicí svého nezávislého hitu Plants vs. Zombies (výdělky 200 000 dolarů).

Pomoc ze strany herních společností lze vnímat jako charitu pro Japonsko, ale zároveň může prospět i firmě samotné: kladná publicita nikdy neuškodí. Nezávislé aktivity samotných hráčů ovšem překvapují svým přátelskou živelností.

Pomáhají i hráči

Kotaku fundraiser

Z herních magazínů první pomocnou ruku nabídl herní server IGN.com. V akci IGN Tsunami Relief po 24 hodin hráli jeho redaktoři 24 her a upoutali dostatek pozornosti k vybrání necelých 30 tisíc dolarů (zhruba půl miliónu korun). Další novináři je následovali, a co nevidět tak vznikly herní sbírky na webech jako Kotaku (necelých 7000 dolarů) nebo 1UP (2500 dolarů). A seznam aktivit nekončí.

V již minule zmíněné aukci Play for Japan videoherní celebrity převážně z řad novinářů prodávaly herní zařízení podepsané svým jménem. Zákazníci si tak mohli koupit Xbox 360 podepsaný Samem Lakem ze studia Remedy, slavného pro noirovou sérii Max Payne, nebo také krabici hry na hrdiny Star Wars: KOTOR podepsanou několika členy vývojářů z Bioware. On-line aukce skončila včera a poslední údaje hovoří o výdělku nad 100 tisíc dolarů.

Jinou, méně efektivní leč stále efektní akci, uspořádal středoškolský student Samuel Mundy. Jeho 36 hodinový maraton Mario-thon sice nasbíral pouze něco přes 200 dolarů, i přesto ale tato zcela nekomerční a neorganizovaná akce zaujala více médií než leckteré velkolepější herní maratony.

Jako například Japan Relief Done Quick od sajty Speed Demos Archive, který nechával účastníky od 7. do 10. dubna hrát a přitom sbíral peníze pro Doktory bez hranic, celkově 52 tisíc dolarů.

Xbox 360 podepsaný Samem Lakem

Prakticky totožná byla akce Japanathon od několika teenagerů pro charitativní server lrastart.org, jež vygenerovala 700 dolarů.

iPlayWinner a Level | Up Series, dva internetové kanály přenášející herní mače, zase daly dokupy akci Fight For Relief (Bojuj za pomoc), v níž do sebe hráči virtuálně kopali v turnajích ve hrách Super Street Fighter IV a Marvel vs. Capcom. Díky silnější účasti se vybralo přes 30 000 dolarů.

A i navzdory značně undergroundovému charakteru akce Emergency Minecraft Marathon, na níž se hrála „nečekaně“ nezávislá záležitost Minecraft, její organizátoři vybrali 9 000 dolarů.

Nekončíme

Další akce stále probíhají – například na pozítří se plánuje jedna s hraním staré arkádové záležitosti Donkey Kong. Dokument Gamers Heart Japan (čili přeneseně Hráči milují Japonsko), jež v angličtině můžete shlédnout zde, zase pro široké neherní masy shrnul, proč je Japonsko důležitou videoherní velmocí a měli by tedy svou peněženku pootevřít pro Červený kříž. Těšit se můžete na názory řady vývojářů od kultovního Petera Molyneuxe po Kena Levina, autora BioShocku.

Všechny příspěvky a sbírky jsou pouze vybranou ukázkou z bohaté řady mnoha dalších. Nejen jednotlivci a nejen herní komunity, ale také velké společnosti, v nich nadále pokračují. Ačkoliv vybraná částka bohužel nemůže soupeřit se sumami, které by vygeneroval velkolepý koncert rockových hvězd, akce jako Fight For Relief či Gamers Heart Japan ilustrují schopnost herní komunity dohlédnout dále než za vlastní IP adresu.

Ačkoliv si můžeme přát, aby podobné aktivity nebyly příliš často potřeba, zároveň lze doufat, že v budoucnu se herní komunita opět dokáže spojit pro prospěšnou činnost. A snad i na mnohem větší úrovni a výraznější českou účastí.