Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herní hudba je tak skvělá, že se bude ucházet o čtyři ceny Grammy

aktualizováno 
Hry se hudebními doprovody vyrovnají filmu i televizi, mnohdy je kvalitou dokonce předčí. Od příštího roku tak budou videohry výslovně zmíněny v názvech čtyř kategorií výročních hudebních cen Grammy.

Cena Grammy | foto: Grammy awards

Jde ale jen o morální vítězství, praktické vítězství hry slaví už několik let. Prodávají se výrazně lépe než hudba a role hudby ve hrách je často důležitější než ve filmu nebo u televizních inscenací.

Staronové kategorie
Videohry se dostaly sice do názvu hned čtyř kategorií, ale jen tak, že se z podnázvu čtyř stávajících kategorií hry vyčlenily ze škatulky "a ostatní vizuální média". Jsou jmenované za filmem a televizí.

Christopher Tin

Za necelý rok se můžeme těšit na vyhlášení kategorie Hudba pro vizuální média (film, televize, videohry nebo jiná vizuální média), Nejlepší kompilace skladeb pro vizuální média (film, televize, videohry nebo jiná vizuální média), Nejlepší originální hudba pro vizuální média (film, televize, videohry nebo jiná vizuální média) a Nejlepší skladba vytvořená pro vizuální média (film, televize, videohry nebo jiná vizuální média).

Tyto čtyři kategorie jsou nicméně jen zrnkem písku v poušti 78 kategorií. Z toho 30 kategorií je žánrových, tedy na stejné úrovni jako Hudba pro vizuální média. Samotné videohry tedy zatím nejsou ještě ani na stejné úrovni jako třeba Polka nebo Folk.

Dobře našlápnuto
Ke změně vztahu k videohrám ze strany americké Akademie nahrávacího průmyslu došlo v reakci na herní revoluci v Grammy 2011. Skladby spojené s herní zábavou získaly dvě nominace. V kategorii nejlepší metalové vystoupení získala nominaci skladba Sudden Death od Megadeth, kterou Dave Mustaine napsal přímo pro hru Guitar Hero: Warriors of Rock.

Dave Mustaine

Druhá nominace patřila skladbě Baba Yetu od Christophera Tina. Ta proměnila nominaci v kategorii Nejlepší instrumentální aranžmá doprovázející vokalistu v zisk Grammy. Jen málokdo v sále při vyhlašování cen tušil, že jde o skladbu z videohry. Baba Yetu si nominaci vysloužila v podobě, ve které vyšla na albu Calling All Dawns. Skladba ale vznikla pro strategickou hru Civilization IV.

S nadějí vpřed
Obrovská záplava kategorií ale nic nemění na tom, že nové podnázvy kategorie Hudba pro vizuální média je pro herní průmysl pokrok. Veličiny ze strany herních vydavatelství i samotných hudebních skladatelů tuto změnu vítají a odhadují, že už za rok se dočkáme mnohem většího počtu přihlášených skladeb a udělených nominací. A snad i vítězů. Právě malý počet přihlášených děl uvádí Akademie nahrávacího průmyslu za hlavní důvod, proč zatím nevypsala plnohodnotnou videoherní kategorii.

A pokud by to snad nevyšlo, pořád tu jsou hudební ceny vyhlašované jako součást herních cen a žebříčků.

Ostatně důležitost hudby a citlivost hráčů na její kvalitu dokládá i oblíbená praxe vybavit sběratelské verze videoher samostatným CD s herní hudbou nebo alespoň přiložit ke hře hudbu v digitálních formátech pro přehrávání na PC nebo v telefonu.

Co byste si měli poslechnout

Než se v nabídce Grammy objeví kategorie herní hudby, můžete zkusit naše doporučení. Následující hry mají tak kvalitní hudební doprovod, že se vyplatí hrát se zavřenýma očima. Nebo si jen najděte samotné skladby.

Age of Conan
O grafickém zpracování hry Age of Conan se mluvilo hodně. Nejhezčí on-line hra na hrdiny má ale také nejlepší hudební doprovod mezi hrami na hrdiny. Knut Avenstroup Haugen dokázal dát světu Barbara Conana novou hloubku. - video 

Tyrian
Na klasické hry vzpomínají hráči se slzou oku a přikládají magické vlastnosti i jejich hudební složce. V případě Tyrianu ale nejde o nostalgii. I když šlo o jednoduchou arkádu, hudba byla a stále je perfektní. - video

Castlevania: Symphony of the Night
Michiru Yamane si v Symfonii noci vyzkoušel hned několik žánrů od klasické orchestrální zdi zvuku přes rock až po jazz. Mezi fanoušky herní série vyvolal absolutní nadšení. - video

Rock Band
Hudební hry nejsou typický příklad soundtracku, protože nejde o originální dílo vytvořené pro hru. Ale Rock Band s Enter Sandman od Metallicy, In Bloom od Nirvany nebo Should I Stay or Should I Go od The Clash v seznamu chybět nesmí. Pokud vás ale více láká elektronická hudba, klidně zaměňte Rock Band za DJ Hero, tam je i dost originálů. - video

Gran Theft Auto IV
Stejný případ jako Rock Band. Hra neobsahuje moc originální hudby, zato nabízí 200 licencovaných skladeb rozdělených podle žánrů do 16 radiových stanic, které lze naladit v automobilech, které někomu ukradnete. Soviet Connection od Michaela Huntera je ale originální a povedená. - video

Final Fantasy X
Hry na hrdiny jsou dlouhé a to vyžaduje pro udržení koncentrace i kvalitní hudbu. Série Final Fantasy toto pravidlo potvrzuje v podstatě v každém díle. Nobuo Uematsu je prostě klasik herní hudby. - video

Autor:






Nejčtenější

DOOM
Majitel DOOMu bojuje s hrou zdarma, autor natruc vydal zdrojový kód

Ačkoliv tvůrci hry DOOM měli ve zvyku zveřejňovat zdrojové kódy svých technologií, nový majitel značky fandovské projekty potírá. Programátor John Carmack...  celý článek

Ilustrační obrázek ke hře BioShock
Sedm herních situací, které nám naprosto vyrazily dech

Šokující momenty jsou ve filmech o poznání častější než ve světě videoher. Připočíst to dost možná lze větší vyzrálosti filmového průmyslu. Přesto se najdou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.