Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herní PC ročenka 2007 - rok hitů

aktualizováno 
Dvanáct měsíců uplynulo jako voda, a to i díky obrovské nadílce herních hitů, jež se letos urodily. Pojďme si je zrekapitulovat.

Guild Wars: Eye of the North

Dvanáct měsíců roku 2007 uplynulo jako voda a výrazně k tomu napomohly i počítačové hry. Letošek na ně totiž byl skutečně bohatý, dalo by se možná říci, že šlo o jeden z nejplodnějších roků za poslední dobu. Sešlo se velké množství absolutních hitů, které byly původně plánovány na jiná období, herní osud tomu ale chtěl, aby na rok 2007 hráči vzpomínali s radostí.

Připomeňme, že se jednu chvíli zdálo, že pecek bude především v podzimním a zimním čase ještě více. Někteří vydavatelé však realisticky posoudili situaci na trhu a usoudili, že už je naplněn dostatečně. Přesto nebylo v silách průměrného hráče všechny zajímavé kousky zahrát tehdy, kdy reálně vyšly. Ze zásob tak budeme žít ještě nějakou dobu. A to i přesto, že jedním z trendů tohoto roku bylo další zkracování her. Třeba takové Call of Duty 4 jsme dojeli za šest hodin. Ale nepřeskakujme – zavzpomínáme si na nejvýznamnější momenty každého měsíce zvlášť.

Leden Herní ročenka 2007 (PC)
Jak bývá nedobrým zvykem, v lednu nevychází prakticky žádné velké novinky. Vydavatelské domy všechny velké projektily vystřílí na předvánoční trh a první měsíc v roce tak exhibují především nejrůznější budgety. Těmi se však zaobírat nebudeme.

V českých luzích a hájích totiž vychází vynikající taktická akce Rainbow Six: Vegas, která sice ve světě vyšla již v prosinci předchozího roku, ale Češi ji hráli právě v lednu. Slavná série potvrdila přerod od realističnosti k větší arkádě, ovšem pocit z akce zůstal velmi pozitivní. Hra rozhodně nedovolovala bezhlavé nabíhání do místností plných nepřátel. Naopak – bylo zapotřebí šikovně ovládat dva parťáky a instruovat je například k otevření dveří různými způsoby apod. Na rozdíl od jaksi anonymních předchůdců jsme se ve Vegas mohli těšit z dobře vykreslených postav, filmového příběhu a především fantastické kulisy Las Vegas a jeho okolí. Krytí se v kasinech za jednorukými bandity mělo zkrátka jedinečnou atmosféru. Otevřený závěr přímo volal po pokračování. To přijde letos a má nabídnout to samé co originál, jen v intenzivnějším podání. Pokažený Star Trek: Legacy naopak jen potvrdil tezi o upadajícím fenoménu. Taktická strategie s letkou lodí by nebyla špatná, nebýt příšerného ovládání, mizerné umělé inteligence a špatné stavby misí. Nezapomínejme ani na první datadisk Burning Crusade pro World of WarCraft.

Únor Herní ročenka 2007 (PC)
Tento měsíc už dává pomalu zapomenout na poněkud ospalý leden. Vydavatelé se opět probouzí ze zimního spánku a vrhají na trh relativně solidní kousky. Zcela jistě jim vévodí očekávaný strategický monument Supreme Commander od slavného Chrise Taylora. Názory se ale různí. Zatímco BonusWeb je spíše skeptický, když upozorňuje na přílišnou odosobněnost, absenci atmosféry, podobnost ras a občas překomplikované postupy, jiná média naopak udělují velmi vysoké známky.

Pochopitelně si nemyslíme, že by šlo o špatnou hru, i časový odstup ale dává za pravdu spíše těm, kdo tvrdili, že zdaleka nejde o takový žánrový přelom, jak bylo slibováno. Ano, hardcore hráči si mohou libovat nad celou řadou strategií v multiplayeru, ale proč byla reklamní kampaň postavená na skvělé grafické stránce? Vždyť většinu času hráč stejně stráví v globálním pohledu na čtverečky a kolečka. Rozhodně ale není špatné, když hra budí nějakou kontroverzi – znamená to, že hráči k ní nejsou lhostejní. A k Supreme Commanderovi opravdu nebyli. Vzhledem ke skutečnosti, že nejde o úplně masovou záležitost, jsou nadprůměrná prodejní čísla velkým úspěchem a podnětem pro datadisk i druhý díl. O poznání nenápadnější byla RTS War Front: Turning Point, která nás zavedla do dobře známé 2. světové války a nabídla výborný design misí, šikovné prototypální jednotky a parádní spád.

Březen Herní ročenka 2007 (PC)
Konečně vyšel Stalker: Shadows of Chernobyl, dlouhá léta očekávaná hra od ukrajinských vývojářů, kteří poněkud přecenili své síly. Přestože nakonec nesplnili vše, co slibovali a prodejní verze se na pulty dostala plná bugů, šlo o nepopsatelný zážitek, který patří k jednoznačným vrcholům roku. Především dosud nevídaná atmosféričnost pustého, temného a brutálního okolí Černobylu si dokázala získat. Ke všemu zde měl hráč skutečně pocit, že bojuje o přežití. Jakákoliv než nejjednodušší obtížnost dala řádně zabrat – bylo třeba trefovat nepřátele do hlavy, neustále se krýt a vymýšlet nekonvenční způsoby postupu. V do značné míry volném prostředí si člověk mohl vybrat z desítek rozličných úkolů a dobrat se jednoho ze sedmi konců odlišnými cestami. Jen škoda, že hra byla rozfragmentována nahrávacími obrazovkami. Zamrzela také nepřítomnost pojízdných vozidel – až příliš času bylo nutné věnovat pobíhání. Přes zjevné nešvary ale tento titul nelze nedoporučit.

Na PC se konečně také objevilo původem xboxové RPG Jade Empire od BioWare. Opět se neslo ve jménu kladů neodmyslitelně patřících k této společnosti, ovšem v porovnání s formálními předchůdci Knights of the Old Republic zase tak úchvatné nebylo. Solidní příběh na dvacet hodin, lehce repetitivní souboje a příliš koridorový systém pobíhání. Fandové lehko přístupných RPG však určitě byli spokojeni. To akční RPG Silverfall se nerozkrylo hned zpočátku, proto ho řada recenzentů předčasně a neprávem zařízla. Přitom šlo o dlouhotrvající, docela hluboký mix technologického a přírodního světa.

Duben Herní ročenka 2007 (PC)
Další díl legendární série Command and Conquer, tentokrát s podtitulem Tiberium Wars, rozhodně byl nejvýznamnější událostí měsíce dubna. Tato realtime strategie se nesla ve stejném duchu jako všichni její předchůdci, přičemž nabídla opravdu vydatnou porci klasické RTS hratelnosti, která už dnes není k vidění tak často jako před lety. Přeci jenom se ale něco změnilo – k zavedeným stranám GDI a NOD přibyli mimozemšťané zvoucí Scrin. Rozdíly mezi frakcemi se přitom vcelku rozšířily, takže Tiberium Wars získalo nemalou popularitu také v multiplayeru. Naopak v kampaních jsme se dočkali dobře nedesignovaných misí, jimž obvykle předcházely klišovité, přesto však poměrně atmosférické videosekvence – s patřičně slizkým Kanem a třeba Sawyerem ze Ztracených.

Slušně se zapsala také online závodní hra Test Drive Unlimited. Ta přišla s konceptem jakéhosi MMO závodění, kdy jste se připojili na havajský ostrov Oahu a proháněli se po jeho ulicích. Mohli jste vyzývat ostatní jezdce k závodům či se účastnit nadefinovaných podniků. Očekávaná konverze vynikající konzolovky Resident Evil 4 se bohužel ukrutně nepovedla, především díky ovládání a špatné vizuální kvalitě nebylo možné si hru opravdu užít. Tenisoví fandové si mohli užít skvělé svižnosti a lehkosti Virtua Tennisu 3, zatímco milovníkům Oblivionu se díky datadisku Shivering Islands rozšířil výběh o dalších pár čtverečních kilometrů.

Květen
Herní ročenka 2007 (PC)Počínající pěkné počasí bylo vykoupeno relativním herním suchem. Objevila se sice řádka vcelku nadprůměrných titulů, ovšem žádný, který byste nesměli minout. Tak například klasická RTS Ancient Wars: Sparta přinesla antickou atmosféru, pěkný grafický kabátek, ale pražádné novinky, takže jsme si její tři kampaně sice docela užili, ale okamžitě zapomněli. Příznivci vědeckofantastických kousků zajisté vzali zavděk vesmírnou strategií Genesis Rising, která přišla s netradičním konceptem živoucích lodí. Nenáročnou zábavu přinesla také herní adaptace želvích nindžů Teenage Mutant Ninja Turtles. Tak trochu jsme čekali zážitek podobný například novodobému Princi z Persie, nakonec jsme museli vzít zavděk dobře odladěnou, ale přeci jen dost obyčejnou skákačkou.

Červen
Herní ročenka 2007 (PC)Léto naštěstí nezačalo vůbec špatně. Plnou formu se rozhodla ukázat Lara Croft ve své výroční hře Tomb Raider Anniversary. Ta se pyšnila titulem hodnověrného remaku prvního dílu a my musíme dodat, že se celá věc povedla na jedničku. Vzpomínka na tehdejší hratelnost byla opravdu vkusná a našlo se jen málo hráčů, kteří by nemuseli zamačkávat slzu v oku. Konečně se objevilo také Halo 2 pro PC, ovšem stejně jako první díl na této platformě zrovna neohromilo. Jednak už od svého vydání ztratilo něco z grafického lesku, jednak jsou na PC v této době už zajímavější akce. Halo je zkrátka titulem, který je odsouzen k úspěchu pouze na konzolích. Microsoft mu také příliš nepomohl vynuceným požadavkem na Windows Vista, respektive DirectX 10, bez nichž jste si nezahráli.

Velmi příjemně překvapila herní adaptace filmu Spider-Man 3. Parádní, byť hardwarově náročné technické zpracování, neuvěřitelná volnost konání v New Yorku a spousta svižných misí. Výborná zábava! O velké pozdvižení se postaral Lord of the Rings Online. Jeho ambice překonat, nebo se aspoň vyrovnat World of Warcraftu sice zůstala nenaplněna, ale na rozdíl od jiných MMORPG si našel široké publikum. Nejspíše proto, že jde o opravdu dobře odladěnou a zábavnou hru. To se dá říci také o „obyčejném“ RPG Two Worlds. V něm se německé studio Reality Pump pokusilo vytvořit protipól dvojici velikánů, Oblivionu a Gothicu 3. Nepovedlo se to tak úplně, ale desítky hodin si ve zdejších dvou světech užijete. Třeba i na koni. Závodníky potěšil návrat Colina McRae. Už to ale nebylo čisté rally, nýbrž titul DIRT. Několik závodních disciplín bylo hodně zábavných, po realističnosti toužícím hráčům však nesedl hodně velkorysý jízdní model. Tohle už byla opravdu arkáda, ovšem s fantastickou grafikou.

Červenec
Herní ročenka 2007 (PC)I když bylo za okny vedro k padnutí, my jsme mohli hrát, protože ani v tomto, pro hry obvykle nepříznivém ročním období, nás vydavatelé nenechali na holičkách. Především vyšel Ghost Recon Advanced Warfighter 2. Opět přinesl vynikající taktické možnosti, samozřejmě zpracované tak, aby k nim mohl usednout i nezkušený hráč. Moderní technika ohromila, stejně jako velice dobré navržení napínavých misí. Zato Shadowrun dojel na stejnou nevýhodu jako Halo 2 – byl pouze pro DirectX 10, a jak se ukázalo, touha hráčů po novém operačním systému zatím není velká. Příliš netáhla ani šance zahrát si proti majitelům Xboxů 360. Naopak šlo spíše o další hendikep, protože majitelé této platformy byly zvýhodnění jednodušším mířením a vyváženost hry šla rázem do kytek.

Konverze Lost Planet je snad první, která se konzolovému Capcomu opravdu povedla. Hru šlo bezvadně ovládat, nabízela fantastickou akční show na zamrzlé planetě, v ohromujícím grafickém hávu, a tak mrzela pouze extrémně krátká, šestihodinová herní doba. Na titul nejoriginálnější hra roku si dělá zálusk Overlord. Stali jste se pány jednoho malebného fantasy světa a starali jste se o to, aby pro jeho obyvatele život nebyl příliš šťastný. Opravdu hodně povedená a sarkastická hra, která dala vzpomenout na hanebnosti Dungeon Keepera.

Srpen
Herní ročenka 2007 (PC)V srpnu stav našich harddisků přeci jen začal indikovat, v jakém ročním období jsme se to ocitli. Žádný velký hit se neurodil, byť takové ambice zpočátku měl Driver: Parallel Lines. Jak ale jistě víte, tato série už zdaleka nemá takový zvuk jako dříve. V tomto dílu jsme si nejprve střihli dobrodružství v osmdesátých letech, pak nám zatkli hlavního hrdinu, který si musel odsedět dlouhé roky v base, a když byl propuštěn, vplul pod vaším velením do moderního světa. A chtěl se pomstít. Zápletka skvělá, nepodařilo se jí však k naší spokojenosti převést do praxe. Nešlo o takový debakl, jakým byl třetí díl, ale na víc než solidní nadprůměr to nestačilo. A to přesto, že se hra svým pojetím výrazně přiblížila GTA.

Na hodně dlouho nám vystačil vesmírný simulátor Spaceforce, který dal vzpomenout na zašlou slávu tohoto žánru. Ačkoliv to nebyl žádný zázrak, opět jsme si vyzkoušeli, že návykovost tato škatulka neztratila. Pro opravdové hardcore stratégy se urodila velká lahůdka. Obtížné Combat Mission: Shock Force si však obyčejný hráč příliš neužil. Takže nic moc, říkáte si? Ale ne, závěr měsíce to zachránil vskutku grandiózním způsobem. Poslal nám totiž vytoužený Bioshock! Přestože si nás atmosféra dokonale získala, v recenzi jsme přeci jenom kritizovali ne úplně promyšlené vyprávění příběhu, jednoduchost a nepotěšila ani nutnost otravné aktivace přes internet.

Září Herní ročenka 2007 (PC)
Školákům opět začali povinnosti, a tak určitě neměli čas zahrát vše, co se tento měsíc urodilo. Především vyšly dvě velké akční naděje, z nichž ani jedna nakonec nedosáhla na samotný vrchol, ale i tak dokázaly příjemně pobavit. Stranglehold od hvězdného režiséra Johna Woo i další díl série Medal of Honor Airborne se vyznačovaly výrazně krátkou herní dobou, ale také neuvěřitelným spádem akce. V Airborne jsme se pak těšili na serepetičku v podobě seskoku padákem, který nás měl pokaždé zavést do jiné části bojiště. Nakonec to neklaplo tak, jak jsme si představovali a z padáku se stalo pouhé zpestření, nikoliv zásadní herní prvek.

Oproti nepovedenému hernímu zpracování Transformers ale stále šlo o lahůdky. Důvod pro největší radost v roce měli stratégové. Na trh se konečně vrhla bezmála revoluční realtime strategie World in Conflict. Povedla se na jedničku! Především multiplayer, kdy každý hráč nastoupí se svým malým týmem a kooperuje ve válečných operacích s ostatními, je výbornou zábavou. Ale i takřka filmová kampaň hodně zaujala. Zklamání přišlo jako již tradičně od EA Sports, kteří v NHL 08 oproti minulému ročníku opět nepřinesli žádné změny, přestože na konzolích už se dávno prohání next-generation verze. Výsledkem byla historicky nejnižší hodnocení pro tuto sérii.

Říjen
Herní ročenka 2007 (PC)Podzim ani v nejmenším nezklamal – letos byl opravdu bohatý. Valve se konečně rozhodlo vypustit až příliš dlouho chystanou Episode Two k Half-Life 2. Nešlo navíc jen o další šestihodinové dobrodružství pro Gordona Freemana a Alx Vance. Přestože tato část opět prokázala vysokou kvalitu, šlo paradoxně o nejslabší část tzv. Orange Boxu. V něm se totiž objevilo ještě Team Fortress 2. Ano, pokračování letitého multiplayerového evergreenu. Přišlo však v podobě, které málokdo věřil. Přeci jenom komiksová a na humor zaměřená střílečka není na dlouhodobější hraní to pravé ořechové, říkali jsme si. Valve nás ale vyvedlo z omylu – už dlouho tu nebyla tak návyková multiplayerovka, ve které se každou sekundu něco děje.

Balík uzavíral Portal – originální logická hříčka, jejíž koncept osvěžil zatuchlé akční vody. Solidního multiplayeru jste si mohli užít také v Enemy Territory: Quake Wars, byť nešlo o takový hit, jak se léta před vydáním autoři chvástali. Závodníkům byly nabídnuty dva protipóly. Buď extrémně arkádové SEGA Rally, nebo na nejvyšší možnou míru realistické Race 07. Oba svým způsobem stály za to. Šestým dílem pokračovala série Settlers, která se částečně vrátila ke kořenům, takže jste si užili všech těch výrobních řetězců a blaho občanů.

Listopad Herní ročenka 2007 (PC)Nejbohatší měsíc v roce! V první řadě je nutné zmínit možná nejlepší akci posledních let – Crysis. Všechna očekávání byla naplněna a toto nepřímé pokračování Far Cry v první části opět nabídlo do značné míry volný postup džunglí, a když tato vlivem mimozemšťanů zamrzla, i hodně intenzivní boj o přežití v nesmírně lákavém prostředí. Série Call of Duty vyměnila druhou světovou válku za moderní konflikt a opět na nejvyšší možnou míru zabodovala. Intenzivnější válečný zážitek byste hledali stěží. Zbývá vyčkat, nakolik se titul uchytí v multiplayeru. O vytvoření konkurence se pokusil několikrát předělávaný Timeshift, a přestože jeho první mise nabídly parádní akční jízdu, později mu začal docházet dech, a tak z toho nakonec byla jen velmi dobrá střílečka.

Stratégové si užili přídělu datadisků. Tím nejlepším byl zřejmě stand-alone Opposing Fronts ke Company of Heroes, ale zahanbit se nenechaly ani Asian Dynasties pro Age of Empires 3, Tribes of the East pro HOMAM 5 či přídavek ke stavitelskému Anno 1701. Předčasnou nadílku obdrželi také milovníci RPG. Především polský Zaklínač překvapivě bodoval po celém světě, ačkoliv byl podle nás mnohde nadhodnocen. S přidělením osmdesátky bychom neměli problém, ale vyšší hodnocení nám vzhledem k omezenosti pohybu, častým bugům a stereotypním bojům nepřipadají adekvátní. I tak ale šlo o kousek, který by žádný RPG fanda neměl minout, obzvlášť má-li oblibu v díle Andrzeje Sapkowského. Očekávání vkládaná do Hellgate: London byla naopak možná příliš vysoká. Chtěli jsme pokořitele Diabla 2, ale tento kousek je přeci jenom trochu odlišný – podle nás ani lepší, ani horší. Ve světě však sklidil překvapivě nízká hodnocení – jako by recenzenti zapomněli, že tady skutečně nemělo jít o nic jiného než mlácení monster, získávání zkušenosti a stále lepších předmětů. A to Hellgate: London zvládal na jedničku. Opět se nám odehrál souboj mezi Pro Evolution Soccer 2008 a FIFA 08. Znovu zvítězil PES, ovšem už jen o hodně malá prsa – FIFA se přiblížila na dostřel a příští rok se nejspíše pokusí znovu usednout na trůn. Hodně zklamalo Need for Speed: Pro Street, které mělo být revolucí v arkádové sérii, ovšem nový jízdní model se prostě nepovedl.

Prosinec Herní ročenka 2007 (PC)
Ačkoliv většina těch největších hitů vyšla v listopadu, dostalo se něco i na prosinec. Tak například Unreal Tournament 3 vrátil oblíbené multiplayerové akci ten nejlepší možný lesk, byť slibovaná singleplayerová kampaň opět nebyla ničím více než pouhým tutoriálem. Hráč se ale v arénách může cítit jako doma – hratelnost staví na osvědčených základech a halí je do vynikající grafiky, která je navíc výborně optimalizována. Našlo se ale i několik kousků, do kterých jsme vkládali velké naděje, které ale nebyly vyplněny. Kupříkladu Kane and Lynch. Sice se jedná o dospělý zážitek, představovali jsme si ho ale v mnohem promyšlenější podobě než víceméně bezhlavé akci z pohledu třetí osoby.

Pokus modernizovat sérii SimCity projektem Societies také nevyšel. Titul se hrál do značné míry sám a hráč jen přihlížel, jak pěkně to město roste. Empire Earth 3 jsme sice v recenzi nestrhali, ovšem většina magazínů měla jasno – zjednodušení se nepovedla a propadák byl na světě. Slovy nic moc by se dal popsat i konkurent Need for Speed, tedy Juiced 2. Tak trochu v tichosti se vyloupla Tabula Rasa od Richarda Garriota. Nezdá se ovšem, že by se jednalo o zamýšlenou revoluci či nějaký MMORPG zázrak. Ani hráči tomuto projektu zatím nevyjadřují kdovíjakou pozornost. Obsáhlý výčet dvanácti měsíců nabitých hrami velkých jmen, ale i velkých kvalit je u konce. Rok 2007 jsme si opravdu užili a nezbývá než doufat, že ten následující bude pro hráče neméně úspěšný. Na první pohled to tak sice nevypadá, ale stát se může leccos. A kdo ví, třeba vyjde i ten Duke Nukem Forever! Ať už se tak stane, nebo nikoliv - BonusWeb tu pro vás bude zcela určitě s primárním cílem usnadnit a zpříjemnit orientaci na komplexním herním trhu. Přejeme všem krásný Nový rok, a ať se i v jeho průběhu daří!

Autor:




Nejčtenější

Call of Duty: WWII
Call of Duty se vrací do 2. světové války. Hráči prožijí nejznámější bitvy

Letošní díl Call of Duty se vrací ke kořenům, tedy do období 2. světové války. Poslední díl z této éry (World at War) vyšel v roce 2008.  celý článek

Sims 4 - WickedWhims
Vytváří erotické úpravy hry Sims 4 a slušně se tím živí

Přes 4000 dolarů měsíčně posílají lidé výrobci erotických úprav do Sims 4, aby se mohl této činnosti věnovat na plný pracovní úvazek.   celý článek

Yosuke Madsuda v chystaném přídavku k NieR: Automata
Autoři obsadili do role hlavních záporáků vlastní šéfy

Do ujeté japonské bojovky NieR: Automata míří nový dodatečný obsah. Jeho součástí jsou kromě jiných věcí i bossové vymodelovaní podle reálných šéfů...  celý článek

Little Nightmares
RECENZE: Vynikající Little Nightmares působí jako noční můra vegetariánů

Vedle velkých herních trháků tu každý rok máme několik zdánlivě nenápadných projektů, které za nižší cenu nabízejí skromnější obsah. Ty méně kvalitní okamžitě...  celý článek

Mario Kart 8 Deluxe
RECENZE: Mario Kart 8 Deluxe vylepšuje už téměř dokonalé akční závody

Nejprodávanější a z mého pohledu také nejlepší hra na Wii U se dočkala vylepšené verze na Switch. Pokud novou konzoli máte a chcete akční závody s parádně...  celý článek

Další z rubriky

Call of Duty: WWII
Call of Duty se vrací do 2. světové války. Hráči prožijí nejznámější bitvy

Letošní díl Call of Duty se vrací ke kořenům, tedy do období 2. světové války. Poslední díl z této éry (World at War) vyšel v roce 2008.  celý článek

Little Nightmares
RECENZE: Vynikající Little Nightmares působí jako noční můra vegetariánů

Vedle velkých herních trháků tu každý rok máme několik zdánlivě nenápadných projektů, které za nižší cenu nabízejí skromnější obsah. Ty méně kvalitní okamžitě...  celý článek

Mario Kart 8 Deluxe
RECENZE: Mario Kart 8 Deluxe vylepšuje už téměř dokonalé akční závody

Nejprodávanější a z mého pohledu také nejlepší hra na Wii U se dočkala vylepšené verze na Switch. Pokud novou konzoli máte a chcete akční závody s parádně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.