Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herní přebaly: duše každé hry

  12:00aktualizováno  29. dubna 2003 6:53
V Čechách a na Moravě vychází množství licencovaných a původních her. Každá z nich bývá zalepena do pěkně hranaté krabice s pěkným obrázkem na přední straně. S jakými problémy zápasí distributoři při navrhování krabic a kde samotní výtvarníci berou náměty pro zajímavou ilustraci se dozvíte z našeho vyčerpávajícího článku.

Pro obchodníky s hrami existují při prodeji nových her dva nejdůležitější faktory, pestrost a vyzývavost herního obalu, už jen kvůli evidentnímu pravidlu, že i špatná hra se s krásnou krabicí prodá. Oči neinformovaných zákazníků představují v obchodě železné piliny přitahovanané k magnetu neobyčejnosti, a ten se skládá z barev, lehké obscénnosti, detailní ilustrace nebo až umělecké malby. Dnes již podobný výrok naštěstí platí jen v supermarketech, pro seriozní zájemce je na trhu více než dost recenzních periodik, které pomáhají vybrat tu nejlepší investici 1500 korun, navíc hry distribuované po internetu a kvetoucí warezová scéna odstavují potřebu krabic jako takových. Klasické krabicové výtvarné umění upadá do zapomnění. Výtvarníci se plně orientují na obálky fantasy a sci-fi knih, jako Martin Zhouf, který vytvořil přebal pro Brány Skeldalu 1+2. "Není pro mě zásadní rozdíl mezi malováním přebalu knihy a počítačové hry. Obálka knihy nebo hry nejen vábí, ale navíc má vypovídací hodnotu a lidé jsou dnes ochotni investovat jen do pěkného obrázku," tvrdí Zhouf, jinak úspěšný grafik známý z časopisu Ikarie a fantastických knih.

Pastva pro oči jménem Ishar

Ishar: Legend of the Fortress Ishar 2: Messengers of Doom Ishar 3: The Seven Gates of Infinity

Výrobce: Silmarils (Francie)
Roky vydání: 1992,1993,1994
[recenze celé trilogie na BonusWeb.cz]

Dalo by se říci, že první herně-mediální lež vznikla v osmdesátých letech, jakmile se na trhu začaly objevovat krabice s krásnými ilustracemi, které skrývaly odporně hranaté osmibitové hry s barevným minimem. Bylo logické nepoužívat fotky samotné hry, protože zákazník by se spíš zhrozil a to by byl antiobchodní tah historické velikosti. Teprve s nástupem EGA grafiky a pozdější VGA dokázaly kresby plně podpořit herní dojem, dobrým příkladem je celá trilogie Ishar od francouzských Silmarils, která uveřejnila ilustrace Ciruelo Cabrala a kresby původně určené pro Tolkienova Pána prstenů. Dogma o uměleckosti přebalů bylo naplno deklarováno a podpořeno skutečností zákazníků platících za pěkné přebaly jen kvůli vystavení na viditelném místě v pokoji! Stejně jako knihy se do polic řadily hry a originální krabice tak získaly argumentační pozici při přestřelkách ublížené legislativy a softwarových pirátů. Estetický dojem z krásného přebalu a fyzické přítomnosti tvrdého papíru zkrátka žádných dvacet disket nebo jedno CD, byť přepálené slavným pirátem a označkované uznávanou hackerskou skupinou, nemůže překonat. Krabice je také součást hry, jak zjistili nezkušení recenzenti, když najednou nebylo o čem psát, a jako taková by měla být perfektní, tvrdá, s nalakovaným papírem a s výstižným textem popisujícím hru. Eskalovaly nároky nejen na estetičnost, ale také na praktickou informačnost. Vysoká prodejnost tříÁčkových titulů později začala vyžadovala špičkové výtvarníky (anebo korektní designéry) a z krabic se stává sběratelský artikl, který se řadí buď podle výtvarníků, žánrů anebo mateřských firem. Skandální Bob Walkelin nebo stařičké věci od Activision by mohly vyprávět, jaké hony na ně organizují návštěvníci virtuálního bazaru e-Bay. Největším problémem krabic a potažmo jejich mateřských firem, byla cenzura přebalu, případně jeho kompletní změna kvůli rozdílnému morálnímu cítění v různých světových regionech. Američané nemají rádi explicitní neučesané násilí, proto před traverzováním průmyslu do Států byly často "brutální" evropské přebaly změněny do neškodných podob, jako u Ghost'n'Goblins se směšnou americkou duchařinou ve stylu špatné ilustrace k Harry Potterovi. Jak se ve směru designu a krabic drží čeští distributoři a vývojáři?

Velký Zneklidňovač Bob Wakelin

Where Time Stood Still Renegade III: The Final Chapter Cabal

Bob Wakelin pracoval od roku 1985 do začátku devadesátých let jako výtvarný návrhář pro firmu Ocean. Jeho představa o přebalech pro dospívající hráče byla jasná: "Velké cecky, velké bouchačky a děsně moc výbuchů." Bohužel pro něj většina her neobsahovala děvy jakýchkoliv tvarů a tak se Wakelin musel smířit s neustálou kritikou své práce a s cenzurními zásahy. Přebal hry Athena měl na titulu ženu bojující s minotaurem. V místech minotaurovy pohlavnosti bylo červenější místo - a puritáni si okamžitě stěžovali, že jde o ztopořený penis, ačkoliv pracovala jen jejich fantazie. Bohužel se nám obraz dolyčný nepodařilo na internetu najít...
[malá galerie Wakelinových přebalů]

Distribuční firmy lokalizují zahraniční tituly do češtiny a původními návrhy od českých výtvarníků se nezabývají. Ilustraci a další grafické podklady dostávají ze zahraničí a hlavní práce lidí od marketingu spočívá v přizpůsobení rozměru obrázků a počeštění zadní strany. ""Musíme poskládat celou krabici od začátku. Přeložit všechny texty, navrhnout boky, dodat správná loga a doladit barvy, rozmístit doprovodný text a právní poznámky. Potom na vyrobenou krabici nalepíme speciální nálepky a zabakelitujeme jí," popisuje Pavel Galko, marketingový specialista pro firmu CD Projekt. Ale výjimky se dějí. V případě Runaway: A Road Adventure firma TopCD přišla s návrhem jiného artworku, poslala ho k autorizaci mateřské firmě Pendulo Studios a posléze použila pro český přebal. Stejně tak s Hooligans: Storm over Europe a dalších. "Někdy se nám původní artworky prostě nelíbí, jindy je musíme změnit kvůli reexportu, jako to bude v případě připravované strategie Gladiators," říká Martin Levay z Top Distributoru. "Zahraniční firmy změny artworku obvykle potvrdí, kvůli České republice nikdo nevyvádí," usmívá se Levay, ovšem tím zapomíná na odkládané premiéry českých verzí her, které z lokalizace vyplývají. Jiná situace panuje u největšího českého distributora Cenega n.v. "Vzhledem svázanosti mnoha her s licencí je tím pádem schvalování časově náročné. Většinou jsme rádi, že nám naši partneři schválí českou verzi s minimálním zpožděním," tvrdí Mirek Papež, šéf lokalizace. Rychlost se promítá také do přístupu firmy k navrhování nových obalů, které občas prostě poskládá z jiných artworků, protože se z časových důvodů nevyplatí zadávat ilustraci českému výtvarníkovi.

Jedna a ta samá hra ve třech verzích

Hooligans: Storm over Europe Hooligans: Storm over Europe Hooligans: Storm over Europe

Úplně vlevo vidíte verzi přebalu z amerického trhu. Vyrenderovaný týpek s klackem jasně reprezentuje násilí, je vyveden přesně tím ťipťop stylem, aby žádnou inteligenční kategorii nenechal na pochybách, že Hooligans je brutální hrou. Zároveň varuje a přitahuje. Vpravo je podoba hry pro státy Beneluxu. Artwork je zvolen mnohem uvážlivěji a efekt agrese je z něj vyšší než u americké verze, které se můžeme s chutí zasmát, ale červené pruhy přes černobílý obrázek v sobě mají něco propagandistického až podprahově výhružného. Uprostřed trůní česká verze. Stejně jako předchozí může evokovat rasismus a výrazný symbol zase připomíná praktické odlišování té které skinheadské skupiny. Jméno Lou Fanánka pak vypadá jako neškodná ovečka. Přebaly jsou mocnou marketingovou zbraní, který vám přijde nejlepší pro prodej samotné hry?

Originální ilustrace vznikají především v dílnách českých vývojářů, ale to neznamená, že by se neohlíželi na potenciální západní zákazníky a nesnažili se prosadit progresivnější obálkové styly. Například česká podoba krabice hry Mafia byla odvozena od staršího návrhu, který vývojářský tým poslal zahraničnímu distributorovi jako logo. "Chtěl jsem udělat něco jiného, ale nakonec jsme se rozhodli pro stejnou podobu v obou regionech," říká Dan Vávra, tvůrce Mafie. Na západě se u očekávaných her začíná na přebalech pracovat již rok před vydáním, obvykle však postačí půl roku až tři měsíce. Estetický ("vedle-počítače-stojící") dojem originálky Mafie je pak zdůrazněn zdánlivou jednoduchostí koláže, která neobsahuje detailnosti nebo větší množství extatických titulků. Přesto se dá jen těžko představit zvětšení trojbarevného mafiánského popartu a zavěšení na zeď, což je přesný opak Zhoufových Bran Skeldalu. Zhouf měl volnější ruku než Vávra, ale na druhou stranu nepatřil k vývojářskému týmu a hru znal jen podle informací od scénáristů. "Nechám si do hlavy nalít spoustu herních informací a pak podle stylu příběhu vytvořím ilustraci. Pro Brány Skeldalu 2 jsem vytvořil už jen jeden grafický návrh, ale k jedničce asi čtyři skicy a z těch jsme pak vybírali," tvrdí Zhouf a nepřímo tak poukazuje na vzrůstající uměleckost krabic. Druhý grafický profesionál české herní scény, Tomáš Kučerovský od brněnské firmy Altar má zkušenosti s knihami, komiksy a hrami - jak s těmi grafickými vnitřnostmi, tak s vnějším barevným obalem (Fish Fillets, Original War). "U her obal víc souvisí s grafickou podobou vlastní hry, s přesně daným logem, může být založen čistě jen na grafické značce, která bývá už dostatečně známá. Mám pocit že jde mnohem víc o 'product design' než u knížky, a tím mám na mysli klasické sci-fi a fantasy knihy, kde se vydavatelé, alespoň ti čeští, strašně bojí čehokoliv nového a jejich požadavky se dají shrnout slovy 'hlavně ať ta obálka nevyčnívá z řady těchto dalších padesáti obálek'," zamýšlí se Kučerovský nad skutečnou funkcí obalu. Sázet na umělecký dojem je tedy hrdinstvím? Vraťme se zpět do stájí Illusin Softworks. Vývojáři z Pterodonu použili pro krabici skutečný obrázek ze hry Flying Heroes. "Obrázek jsme vzali přímo ze hry a zbytek dodělal náš grafik Jan Hlavatý podle marketingových náčrtů distribuční firmy Take 2," prozrazuje šéf týmu Jarek Kolář. Do obrázku místy zasáhl Photoshop, přesto se jedná o porušení nepsaného pravidla o nepoužívání skutečných herních fotek na přední stranu krabice.

Originální krabice českých her

Brány Skeldalu 2 od Martina Zhoufa Flying Heroes přímo ze hry Mafia od Dana Vávry

Trochu jiným směrem se dala firma Zima Software se sérií Polda. První díl nabízí klasicky nazvětšovanou herní bustu hlavního hrdiny, což samozřejmě nevypadá pěkně ani umělecky. Druhý díl už evolučně pokročil o pěkný kousek: kompozičně asymetrická ilustrace upoutá na podstatně delší dobu, než její neumětelský předchůdce. Třetí díl přichází opět s komiksem, ale tentokrát vyzrálejším, s plnými linkami a stylový stínováním, naplno však září až u čtvrtého dílu, kde je dokonce použita surrealistická nadsázka, která nabízí indicie k atraktivitě herního obsahu. "Dáváme přednost papírovým krabicím klasického formátu. Jednak máme vztah k ekologii, jednak se na tyto krabice vejde víc informací o hře," říká o strategii firmy Jan Budín, a tím zavádí řeč na formát. DVD rozměr poskytuje menší výtvarnou plochu a tímpádem nutí k umírněnosti při vytváření kresby a větší pozornosti při celkovém rozmístění motivů a značek. K DVD balení se přiklání distributorská firma Cenega. "V budoucnu se nejspíše přiblížíme trendu DVD boxu. Z logistických i výrobních důvodů se k tomuto kroku rozhodly i společnosti Electronic Arts či Eidos a další budou následovat," potvrzuje zmenšování balení Papež. DVD obaly jsou rozhodně skladnější než papírové krabice, které mají navíc tendenci k zplošťování, pakliže je použito vnitřní kartónové jádro bez příček a přebal z tenkého papíru - to se takřka tuhému plastu kolem DVD nebo CD rozhodně stát nemůže. V prospěch také hovoří fakt, že je DVD box levnější na výrobu, například CD Projekt v něm vydává edici klasických her. Ovšem pro normální hry, to musí být něco extra. Jak se tedy CD Projekt odlišuje od konkurence? "Vyrábíme svůj vlastní formát krabic, které jsou větší, lehce je rozpoznáte a vypadají luxusněji než menší obaly. Do těch se koneckonců nevejde tolik dodatečných materiálů," tvrdí Pavel Galko. Situace tedy není stabilní a každá firma si táhne vlastním směrem, preferuje jiné postupy a nehodlá se adaptovat na model, kdy převládnou DVD s "běžnou" hrou a limitované edice v krásném balení - třeba dřevěném nebo kovovém. Jestli máte pořizovat poličky s výškou fochu 20 centimetrů anebo od 30 centimetrů výše (pakliže CD Projekt bude exponenciálně zvětšovat) zatím není zřejmé, ale nebude od věci na ty malé skladné ďáblíky pamatovat. Právě oni mohou zakončit anarchii v poličkách. A jako první může zmíněná adventura Brány Skeldalu 2, která je uvedena pouze v DVD kazetě.

Jak se s hrdinou hry měnily krabice

Polda 1-4

Celý článek vznikl kvůli jediné události: koupě her Nocturne a Ubik, jejichž záchodový přebal letěl po zhruba třiceti metrech do veřejného odpadového koše, protože krabice nepředstavovala ani sběratelskou ani uměleckou a dokonce ani diskutabilní vlasteneckou hodnotu. Sonda do redakčního archívu (dvě knihovny+) pak odhalila, že Potěmkinovy krabice se objevují prakticky u všech distributorů a jejich zničení neuváženým pohybem se stává nebezpečnou pastí, dokonce i po zařazení do napěchované poličky, kde po několika minutách vesele splasknou. Tristním exemplář se stávají Diablo II nebo The Longest Journey, které drží pohromadě jen díky lepidlu a soudržnosti papírové hmoty, stejně tak ostudně vypadá šuplíkovitý Hired Team Trial nebo přerostlý Simon the Sorcerer 3D, u nějž byla zaznamenána absence horní příčky, která dělá krabici lehce muchlatelnou. Ano, materiál je při velkovýrobě drahý, ale když už je zapotřebí ulevovat životnímu prostředí recyklací, pak ať je to recyklace pořádná a jestli jsou náklady na DVD kazety levnější, pak ať máme DVD! Krabice X-Wing, který jsem si jako první hru koupil před osmi lety, stále odolává útokům Day of the Tentacle, Ultima Online, krabice se starými harddisky, tučňáčího puzzle, tří zabalených plastikových modelů z Hvězdných válek, což je součet všeho, co na ní leží. Až pánové distributoři vytvoříte papírovou krabici takových kvalit, pak nebudou vaše přebaly končit v popelnicích.

Nezničitelná krabice - ano, je skutečně z plechu Jedna z možných budoucností balení her? Z redakční kolekce...

Vytvořit kvalitní krabici je zkrátka věda a nesmíme se na zaškobrtávání zodpovědných lidí v relativně mladém českém herním průmyslu zlobit. Do množiny "krabice" se započítává samotná ilustrace, jméno výtvarníka, rozmístění dodatečných nápisů a pečetí, tuhost papíru vnitřního a kvalita vnějšího přebalu, přehledné rozhození textových a grafických prvků na zadní straně a velikost celého balíku. Není to jednoduché a my můžeme doufat, že se konečně distributoři shodnou na standardním formátu a Europa Universalis II nebude tak nejapně vyčnívat nad Kingdom Under Fire.

Autor:




Nejčtenější

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Manhunt 2
Nejvíce šokující zločiny spojované s videohrami

Videohry jsou obviňovány z velkého počtu brutálních incidentů a z některých opravdu mrazí. Podívejme se na ty nejvíce medializované.   celý článek

Počítačové hry na Olympijských hrách
Pořadatelé pařížské olympiády přemýšlí nad zařazením počítačových her

Pořadatelé letních olympijských her, které se uskuteční ve Francii v roce 2024 , zvažují zařazení počítačových her mezi sportovní disciplíny.  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.