V herním průmyslu probíhají bouřlivé změny. Namátkou vyberme například stále větší příklon k digitální distribuci nebo důraz tvůrců i vydavatelů na oslovení co nejširších vrstev potenciálních hráčů. Výsledkem může být třeba pozornost upřená na jednoduché hříčky na sociálních sítích jako je Facebook.
Vedle toho tu máme nástup pohybového ovládání tak říkajíc "v plném rozsahu", takže už není pouze výsadou Nintenda a vypadá to, že hitem blízké herní budoucnosti bude i prostorové 3D zobrazení.
Tradiční dlouholetí hráči nejsou některými z těchto trendů dvakrát nadšení a klidu jim ve svém posledním vyjádření nedodá ani dnes již bezmála legendární herní vývojář Will Wright, jehož nejširší masy hráčů znají především jako tvůrce značky The Sims nebo titulu Sporepojednávajícím právě o evoluci. Přestože na ni tedy pohlíží trochu jinak.
Vidí sice budoucnost značně růžově, ale asi o poznání jinak, než by si ji představovali takzvaní "core gamers", tedy tradiční aktivní hráči. Podle Wrighta totiž dochází k poměrně velkým změnám celého herního průmyslu. Měli bychom je ale vítat, protože na celý byznys budou ve výsledku mít značně ozdravný proces.
Celý herní průmysl pak Wright přirovnává k raným fázím evoluce života na Zemi. "Myslím, že dnes jsme někdy v období kambria. Dochází k explozi nových druhů, objevují se nové druhy her i nové žánry, s nimiž jsme se dosud nesetkali."
To by samo o sobě bylo jistě maximálně pozitivní, jenomže v podobných případech musí dříve či později nutně dojít i k zániku. A samozřejmě si to uvědomuje i Wright: "Mnoho známých a zavedených forem pochopitelně vymře. A to dokonce i některé z těch nejvýznamnějších."
A to už tak optimisticky nezní. Žánrových kandidátů na vymření je sice ve hrách několik, ale stejně si moc nedokážeme představit, že by například bojovky, realistické letecké simulátory nebo komplikované "tabulkové" válečné strategie zmizely úplně. I v těchto případech ale ve výsledku jistě bude mít hlavní slovo známá ruka trhu.
Co se týče trhu, přizvukuje Wrightovi i další známá persona David Perry, zakladatel webové služby Gaikai a dříve tvůrce her ve studiu Shiny. Poukazuje na to, že velké změny se už dějí i v prodejním sektoru, což je jedna z nejdůležitějších složek celého herního průmyslu.
Vzhledem k jeho současné aktivitě vidí budoucnost samozřejmě v digitální distribuci. "Prodej her jde v zásadě stejnou cestou (jakou naznačil Wright). V současnosti tu stále máme klasický prodej. Ale ten tu bude již jen v krátkodobém výhledu. V tom dlouhodobém se dominantní stane digitální distribuce."
Tomuto vývoji pak podle něj pomáhají paradoxně i sami prodejci. "Tím, že prodejci zavedli věci jako například výkup a prodej bazarových her, jen sami přikládají pod kotel změn. Herní firmy se tak logicky snaží vydat digitální cestou, jak nejrychleji to bude možné."
Ne tak optimistický názor na tuto problematiku má známý analytik Michael Pachter z firmy Wedbrush Morgan. Podle něj jsou podobné vize více či méně zcestné, protože náruživí aktivní hráči zkrátka nikam nezmizí.
"Lidé nechápou, že nejsme svědky přesunu zákazníků od klasických krabicových her k mobilním a sociálním titulům. To je pouze rozšíření současného stravu," tvrdí Pachter a dodává, že fanoušek Halo přece jen tak najednou nezačne hrát Farmville na Facebooku.