Útraty hráčů budou letos rekordní

Útraty hráčů budou letos rekordní | foto: Profimedia

Herní průmysl je na koni, útraty hráčů budou letos rekordní

  • 2
Nejlépe se letos prodávají hry, potom konzole a nakonec on-line herní služby. Za vše dohromady hráči letos zaplatí 74 miliard dolarů. V roce 2015 to bude už 115 miliard. Tradiční hry ale čeká ústup ze slávy.

Tvůrci sociálních a mobilních her se mohou radovat, méně výrobci kapesních konzolí. Aktuální zpráva analytické firmy Gartner totiž ukazuje, že první část herního průmyslu čeká výrazný růst, velké zisky a sociální výhody, zatímco výrobci kapesních konzolí půjdou o žebrácké holi. 

Kvůli tabletům a chytrým telefonům poklesne zájem o tradiční hry a hlavně o herní konzole do kapsy. Nintendo už řeší malý zájem o přenosný systém Nintendo 3DS a Sony má nutně obavy, jak se na trhu uchytí její konzole Vita. Právě díky strachu o zájem zákazníků Sony raději oželelo trochu výkonu a sází na nižší pořizovací cenu na úrovni střední třídy chytrých telefonů, na kterých se dvakrát dobře hrát nedá.

Přes obavy velký růst
Herní průmysl prošel obdobím finanční krize s drobnými šrámy. V roce 2010 se ale hry vzpamatovaly a letos se mohou těšit na 74,4 miliardy dolarů, které za ně hráči po celém světě utratí.

Nejvíce peněz si rozdělí vydavatelé videoher. Za software podle analýzy společnosti Gartner utratí hráči téměř dvě třetiny peněz, které plynou do herního průmyslu. Jen letos má jít o 45 miliard dolarů, za hardware přitom lidé utratí 18 miliard dolarů. Zbytek připadá na on-line hraní, a to včetně her na Facebooku.

Zveřejněné údaje ze studie obsahují údaje za liché roky 2011, 2013 a 2015. Z čísel vyplývá, že Gartner očekává příchod nové generace konzolí na konci roku 2012 s tím, že se skutečná vlna nákupů projeví ve výsledcích za rok 2013. Alespoň to vyplývá z nárůstu objemu peněz utracených za hardware. Letos by za hardware měli hráči utratit jen 18 miliard, za dva roky to má být o 6,5 miliardy více a v roce 2015 dokonce přes 27 miliard.

Mobil místo gamepadu
Do výdajů za herní hardware Gartner logicky nezahrnuje útratu za nákupy smartphonů nebo tabletů. Právě tato zařízení ale k nelibosti hardcore hráčů získávají na popularitě na úkor tradičních videoher. Během následujících pěti let budou mobilní hry nejen populárnější, co do počtu hráčů, ale budou také polykat více peněz na úkor tradičních her.

"Chytré telefony a tablety nebudou asi nikdy primárně herními zařízeními, ale herní složka je jejich klíčovou vlastností.  Mobilní hry jsou nejpopulárnější typ aplikací pro mobilní zařízení a zájem o ně i nadále poroste," vysvětluje Tuong Nguyen, vedoucí výzkumu společnosti Gartner. 

Trend mobilizace je patrný i u těch největších herních vydavatelství, která skoupila menší i větší mobilní vývojová studia, aby si dokázala utrhnout podíl z rostoucího koláče. On-line hraní (on-line hry na hrdiny budou ale v menšině) čeká největší růst: z 15,6 procenta v loňském roce na 25 procent celkového podílu na výnosech herního průmyslu v roce 2015.

Tady Gartner upozorňuje, stejně jako sami tvůrci her nebo Apple, že nejvíce peněz se skrývá v nových obchodních modelech založených na bezplatném přístupu k základní hře a výdělkům díky reklamě nebo prodeji virtuálních předmětů. Například na Apple App Store je 65 procent peněz z her na vrub hrám "zdarma", které v angličtině nesou přesnější název freemium, tedy bezplatný základ s placeným prémiovým obsahem. 

Na systém bezplatné základní hry a placení za předměty nebo dobrovolného předplatného po úspěchu LOTRO přešla i další velká hra na hrdiny: Age of Conan od Funcomu. Hra při svém startu doplatila na vysoké hardwarové nároky a z milionu prodaných kopií brzy zbyl jen zlomek platících hráčů.