Lara Croft

Lara Croft

Herní průmysl na krizové křižovatce

  • 10
Růst nejde do nekonečna, ceny her stoupat nemůžou, tak co s tím? Třeba dobrovolné platby nebo důraz na příběh místo násilí.

Určitě už máte plné zuby informací o finanční krizi, propouštění a poklesu cen nemovitostí. Nebo vás to jako kované hráče vůbec netrápí. Ať je to tak či tak, ekonomika se mění, s ní i herní průmysl. Jasně to ukazují čísla, která si podle klasického bonmotu „zfalšovala“ americká společnost NPD Group. Porovnání obratu z let 2006 až 2008 ukazuje, že „kriziodolný“ herní průmysl zdaleka není nedotknutelný.

I když byl rok 2008 z pohledu celkového obratu opět rekordní, zdaleka to není tak dobré jako loni. V loňském roce se jen v USA prodalo her a herních zařízení za 21,3 miliardy dolarů. To představuje meziroční růst o 19 procent. Stále krásné číslo, o kterém si může Škodovka nechat zdát, ale není to nic ve srovnání s rokem 2007, kdy obrat herního průmysl vzrostl o neuvěřitelných 42 procent. Vliv finanční krize se nejvíce projevil v druhé polovině loňského roku, kdy růst zpomalil na deset procent.

Nintendo DSNa vrchol dynamické křivky herní průmysl vystoupal už koncem roku 2006, kdy se skvěle prodávalo nové Nintendo DS Lite a skvěle si vedl i Xbox 360 spolu s boomem hudebních her.  A to nemluvíme o Wii, které se v té době stále potýkalo s nedostatečnými dodávkami a jeho cena na šedém trhu byla o desítky procent vyšší než v kamenných obchodech. Růst podpořily i silné herní tituly v roce 2007. Prodejnost Halo 3, Guitar Hero 3, Assassin’s creed nebo Call of Duty byla skutečně rekordní.

Call of Duty 4: Modern WarfareAni první polovina roku 2008 nebyla tak špatná. Víc se prodávala PlayStation 3 (vysoká cena hezky zvyšovala celkový obrat herního trhu), dobře šly na odbyt i hry jako Grand Theft Auto 4 nebo Mario Kart. Posledních šest měsíců už z herního pohledu tak slavných nebylo.

Třeba další díl Call of Duty rozhodně nesplnil očekávání, příjmy z prodejů Xboxu 360 šly zase dolů kvůli snížení cen a konec roku… Žádná sláva. A Fallout 3, Little Big Planet nebo Gears of War to nedokázaly zachránit. A ne, není to všechno tak smutné.

Když porovnáme herní průmysl se zbytkem ekonomiky, je 10% růst pořád skvělý výsledek.  A důvod k zamyšlení nad tím, proč zpomalení růstu znamená problémy pro tolik firem. Že by to bylo problémy, které spousta herních vývojářů měla i v době snadno dostupných půjček?

Herní národ hrdě sobě
Zastánci GNU/Linuxu a Open Source aplikací o tom vědí své. Vědí, že kvalitní software je možné vyvinout i bez velkých bankovních úvěrů a obrovských kancelářských komplexů. Z pouhého nadšení tisíců lidí vznikla celá řada operačních systémů a užitečných aplikací. Možná ale není až tak překvapivé, že co se týká her, žádná velká sláva to není. Existují tisícovky bezplatných her, ale většina z nich není moc kvalitní a jen těžko se dokáže věnovat placeným vzorům.

Hlavní důvod, proč neexistují desítky bezplatně dostupných her kvalitativně srovnatelných s Bioshockem, Warcraftem nebo Mass Effectem, je prostý. Neexistuje potřeba. Linux nebo Open Office sílí a získává finanční podporu dobrovolníků i velkých korporací proto, že svět potřebuje protiváhu Microsoftu a spousta lidí je ochotná pracovat zadarmo, aby měli možnost volby. V případě her tak navíc odpadá ona jednotící filosofie a nenávist ke společnému nepříteli.

Audiosurf (PC)Aktuální situace herního trhu ale změně nahrává. Statisíce hráčů si po celém světě stěžují na stejnost komerčních her, na absenci invence a kvalitních příběhů. To vytváří prostor pro nezávislé hry, které nepotřebují HD textury s velikostí v gigabajtech.  Pomáhá i snadno dostupný software pro amatérské vývojáře, třeba XNA Game Studio Express pro vývoj her na Xbox 360 nebo na letošním CES představený systém Kodu, který na stejném hardwaru umožní vyvíjet hry i dětem – prostřednictvím joypadu.

Je ale na hráčích, jestli se naučí autory takových her motivovat k další práci. O tom, jak často se i levné nezávislé hry stávají cílem pirátů, jsme už psali. Stejně tak se najde jen malá skupina lidí, kteří autorům své oblíbené hry nebo aplikace šířené zdarma pošlou nějaký ten příspěvek přes paypal. A kolik z vás má třeba legálně geniální World of Goo nebo AudioSurf?

A teď se vrhneme na nějaké to zpravodajství.

Příběh táhne víc než násilí
Máme další argument proti škarohlídům kritizujícím videohry. Odborníci z univerzity v Rochesteru a poradenské firmy Immersyve prokázali, že hráče zajímá více kvalitní příběh a hratelnost než míra násilí zobrazeného ve hře. Při svém výzkumu přitom vycházeli ze dvou anket mezi 2 670 aktivními hráči a čtyřmi experimenty, kterých se zúčastnilo více než 300 studentů.

Halo Podle vedoucího výzkumu Andrewa Przybylskiho hráče motivuje příběh a výzvy, které před ně hra klade, hry se také odklánějí od samoúčelného zobrazování násilí za každou cenu.  

Studie přitom vycházela z hodnocení her, které násilí obsahují – Halo 3, World of Warcraft  nebo Team Fortress 2. Podle odpovědí hráčů ale samotné násilí a míra jeho zobrazení neovlivňovala motivaci hráčů ke hře usednout, v některých případech dokonce brutalita zábavnost hry snižovala. Zato možnost volby mezi různými strategiemi a pocit uspokojení po překonání překážek pokusné subjekty oceňovaly.

Důkaz malého vlivu násilí na radost ze hry mimo jiné poskytlo srovnání názorů hráčů na klasický Half Life 2 a na jeho upravenou verzi, kde místo kulek hráči používali „psychické“ síly, které nepřátele jen nadzvedly do vzduchu a nechaly zmizet. Krvavá verze prý nebyla zábavnější. My si to nedovedeme představit, ale jako protiholubovský argument tahle studie půjde použít. Vyšla totiž v uznávaném odborném periodiku Personality and Social Psychology Bulletin.

Eidos v nákupním košíku
Tomb Raider: UnderworldNašel se kupec. V Eidosu, který se tak trochu bál o svou budoucnost v rozbouřeném světě světových financí, se radují. Firma oficiálně oznámila, že se o ní zajímá investor, který chce nad společností převzít kontrolu. Mluvčí Eidosu ale zároveň upozornil, že jednání jsou teprve v počátcích a není možné garantovat, že se obě strany dohodnou. S ohledem na vývoj jednání o ruském plynu není opatrnosti nazbyt.
Zatím je těžké spekulovat i o tom, kdo onen tajemný zájemce může být. V Eidosu už má významný podíl s opcí na další akcie společnost Warner Bros s dvacetiprocentním podílem. O Eidos v minulosti projevily zájem i další firmy, namátkou EA a Ubisoft.