Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Herní průmysl připomíná Řecko, výdaje tvůrců her jsou větší než příjmy

  • 12
PlayStation 3 dohání Xbox 360 v počtu prodaných konzolí, ale za cenu půlmiliardové ztráty za jediné čtvrtletí. V dluzích se potácí vydavatel THQ a finančně na tom nejsou dobře ani firmy, které dělají hry pro chytré telefony.

Ohlašování výsledků herních firem pokračuje, a není to veselé čtení. I když pro hráče vlastně může ztrátovost herních firem být příjemná věc. Sony se do ztráty dostalo hlavně kvůli snížení ceny PlayStation 3. Za půl miliardy dolarů si tak koupila nárůst celkových prodejů své konzole.

Obecně však finanční problémy herních firem hráče moc nepotěší. Pokud nebudou vydělávat, bude méně her, hlavně méně nových titulů, které jsou pro vývojáře riskantnější. Setrvalý trend dalších a dalších pokračování zavedených značek je nepřehlédnutelný. Rekordy prodejnosti už tradičně trhá akční válečná série Call of Duty a letošek nemá být výjimkou. 

Sony s příliš levnou PS3

Po Microsoftu, který slaví meziroční nárůsty prodejů Xboxu 360 a výrazný růst v USA díky pohybovému ovládání Kinect, oznámila finanční výsledky i Sony. Divize spotřebitelských produktů a služeb, kam PlayStation spadá, neudělala akcionářům žádnou radost. Ztráta divize se meziročně prohloubila z loňské jedné miliardy jenů (230 milionů korun) na 34 miliard jenů (7,9 miliardy korun).

Uncharted 3: Drake's Deception

Naopak překvapivě dobrou zprávou jsou globální údaje o prodejích PlayStation 3. Firma vyexpedovala za čtvrtletí 3,7 milionu PlayStation 3 a celkem za pět let 55,5 milionů. Dýchá tedy na krk Xboxu 360, který odstartoval o rok dříve a s výrazně nižší cenou.

Pokud se bude opakovat trend posledních tří měsíců, kdy Sony prodalo o 1,4 milionu konzolí více, na Nový rok budou v Sony slavit porážku úhlavního herního nepřítele. Vlastně je to téměř jisté, protože na trh vstoupila hra Uncharted 3. A lepší takzvaný "system-seller" si Sony nemůže ani přát. 

Dařilo se i zlevněné přenosné konzoli PSP, které se za čtvrtletí prodalo 1,7 milionu kusů a hlavně hrám pro PS3 z dílen Sony. Za tři měsíce se jich prodalo 37,4 milionu kusů, o dva miliony více než před rokem. Naopak prodeje her pro PSP poklesly o tři miliony na 8,1 milionu kusů. PS2 ještě žije, ale prodeje konzolí i her jsou stále nižší.

THQ se pomalu obrací

Vydavatelství THQ je dlouhodobě ztrátové a potácí se v problémech. Firmě se podařilo zdvojnásobit obrat, zejména díky hře Warhammer 40K: Space Marine s 1,3 milionu prodaných kopií. Ale také zdvojnásobila ztrátu: v bance jí chybí 92 milionů dolarů. I proto THQ propustilo 200 lidí. Analytici jsou ale optimističtí, čekali ještě horší výsledek.

THQ kvůli špatným výsledkům restrukturalizuje celé své podnikání. Sází na digitální distribuci, ale také na kreslící tablet uDraw, který se navzdory skeptikům prodává velice dobře a THQ ho nabídne i pro Xbox 360 a PlayStation 3. Na vánočním trhu má zabodovat třetí díl hry Saints Row a další ročník zápasnického divadla WWE.

V příštím roce pak chce THQ zopakovat úspěch prvního dílu sportovní hry UFC Undisputed, která nabízí herní obdobu zápasů ve smíšených bojových uměních (MMA). Druhý díl ale fanoušky i prodejce spíše zklamal, takže tato sázka THQ nemusí vyjít.

Mobily jako zlatý důl s hlušinou

Na mobilních hrách se dají vydělat velké peníze, ale konkurence je velká, a tak ztráty hlásí i velká studia, která musí více investovat do vývoje dalších her, zatímco peníze od hráčů proudí pomalu.

To je i případ společnosti Glu Mobile, která stojí třeba za populární hrou Contract Killer pro iPad. Snaha o rychlý růst znamenala prohloubení ztráty z loňského 1,2 milionu na 7,3 milionu dolarů za čtvrtletí. Při tržbách 16,7 milionu dolarů to znamená, že za každý dolar, který firma utržila, zaplatila přibližně dolar a půl.

Angry Birds

Téměř půl milionu firma získala z "bezplatných" her, ve kterých je možné dokupovat si různá vylepšení. Ve zmíněném Contrat Killeru je v podstatě nemožné si hru dlouhodobě užít bez koupě pořádných zbraní. I tak je ale vidět, že populární model her bez placení předem není samospasitelný a že návratnost investic do kvalitní "bezplatné" hry může být velice pomalá.

Ošidnost nových trhů spojených se sociálními sítěmi a mobily ukazuje i společnost RockYou, která chtěla rychle růst, ale kvůli nezvládnutému managementu firma propustí půlku svých zaměstnanců. Část ze stovky propuštěných lidí patří do studia Playdemic, které firma koupila v lednu tohoto roku a které nyní se ztrátou prodává zpátky jeho zakladateli. Firma dokonce ztratila víc než polovinu hráčů. 

Abychom ale nekončili tak negativně: studio Rovio, tvůrci Angry Birds, oznámili, že si některou z jejich her stáhlo už půl miliardy uživatelů, hráči přitom strávili hraním dohromady asi 200 tisíc let a do vzduchu poslali 400 miliard ptáků.