Killzone 3

Killzone 3

Herní průmysl si sahá na dno, zažil nejhorší měsíc od října roku 2006

  • 26
Nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůř. Herní průmysl se propadl kvůli nedostatku zajímavých her, krizi Nintenda a vyčerpání současné generace herních konzolí. Jediným vítězem je Microsoft.

Svět se ocitl na pokraji další finanční krize způsobené neuváženými kroky politiků a hladem burzovních žraloků. Na pokraji krize se potácí i herní průmysl. Nebo to alespoň můžeme napsat. Lidé za hry v červenci 2011 utratili nejméně peněz od října 2006.

Letošní léto je na hry chudé, ale k létu to obvykle patří. Přesto meziročně americký trh s videohrami, který slouží jako barometr pro zbytek světa, poklesl o 26 procent. Kamenné obchody za hry, herní konzole a doplňky utržily 707 milionů dolarů.

Prodeje herních konzolí meziročně poklesly o 29 procent. Nepomohlo ani Nintendo s novým handheldem, 3DS stále příliš neláká, i když stojí méně než předchozí Nintendo DS. Za poklesem není ani nižší cena, opravdu klesl počet prodaných kusů. Prodeje her poklesly oproti loňskému červenci o 17 procent, prodeje nových her v obchodech přitom poklesly pouze o 10 procent.

Nintendo 3DS

Podle analytiků společnosti NPD, která herní trh sleduje, nejsou ani takto špatné výsledky důvodem k panice. Analytici si v uklidňování pomáhají tím, že významně roste prodej her v rámci digitální distribuce, mimo monitorované prodejny, takže se propad vyrovná a celý herní trh poroste. A to i díky mobilním hrám a ziskům z reklamy ve hrách na sociálních sítích. Prodeje her mimo maloobchod už podle NPD tvoří 40 procent obratu z prodeje videoher.

Málo her, málo radosti

Výrazným faktorem, který ovlivnil celkové prodeje, je malý počet nových her. V červenci v USA vyšlo pouze 17 nových her, zatímco loni jich v té době vyšlo 29. Pokles prodejů je tak v podstatě logický. A přestože se pouze dvěma titulům opravdu dařilo (vysokoškolskému americkému fotbalu NCAA Football a Cars 2), i ostatní zaznamenali v průměru vyšší prodeje než průměrná hra v loňském roce, kdy se o balík peněz dělilo o třetinu více her.

Kromě dvou nových her se mohl chlubit také Ubisoft s dosažením mety 5 milionů prodaných kopií hry Just Dance 2 na americkém trhu a konkurenční Majesco, které dosáhlo na hranici 3 milionů prodaných her Zumba Fitness. A hned v listopadu prý přijde druhý díl. Železo se musí kout, dokud je žhavé.

Jednooký král

Nová verze konzole Xbox 360

Korunu pro firmu s nejprodávanější konzolí v USA uhájil opět Microsoft. Lidé si v červenci odnesli domů přibližně 277 tisíc Xboxů 360. Je to ale smutné vítězství. Microsoft totiž zažil meziroční pokles prodejů, poprvé za poslední dva roky. Není to ale tragédie, protože loňský červenec byl pro Microsoft obzvlášť příznivý.

O pohodě v Microsoftu vypovídá i skutečnost, že ani Nintendo ani Sony nezveřejnily svá prodejní čísla. Sony jen k červencovým číslům podotklo, že se pohybový ovladač Move prodává v meziročním srovnání o 18 procent lépe. A o stavu konkurence vypovídá i chlubení Microsoftu, že jeho konzoli patřilo v přepočtu na kusy 45 procent červencového trhu.

I přes spokojenost Microsoftu lze jen těžko zastřít skutečnost, že herní průmysl ztrácí dech právě kvůli prodlouženému životnímu cyklu konzolí. Trh se nasytil a pokud má ještě nějakou chvíli růst, bude nutné opět snižovat ceny. Sony s dalším pokusem o kapesní konzoli to pochopilo, ale i tak bude mít složitou situaci. Stejně jako Nintendo bude muset zákazníky přesvědčit nejen k utrácení peněz za samotnou konzoli, ale hlavně k utrácení za hry, které budou stát několikanásobek ceny her pro chytré telefony.