Prototype Xbox 360

Prototype Xbox 360

Herní průmysl v loji, Microsoft na koni

  • 37
Propad herního průmyslu v číslech, Microsoft v handheldu, noví vývojáři v Praze a Rock Band bez konzolí.

Už se to nedá obhajovat herní bídou, jediný, kdo odolává recesi, je Microsoft. Herní průmysl se už několik měsíců po sobě v meziročním srovnání propadá o desítky procent. Pětiprocentnímu poklesu akcií říkají prudký pouze finanční analytici, ale pád o 29 procent v prodejích softwaru a dokonce o 38 procent v oblasti hardwaru, to už je skutečně dramatický pád, který působí hrozivě i na lidi, kteří si jen hrají a v herních firmách nemají investovanou ani korunu.

Prototype Xbox 360

Nelichotivé výsledky maloobchodních prodejů za červen přinesla, jako obvykle, společnost NPD. Mezi prvními na alarmující výsledky reagoval Microsoft. Důvod je nasnadě. Chlapci z Redmondu jsou vysmátí. Microsoft v USA prodal v červnu 241 000 krabic Xboxu 360, o devět procent více než před dvanácti měsíci. A rostě celoročně, v průměru o 20 procent.

Takový růst není strmý, ale jeho půvab vynikne v porovnání s konkurencí. Nintendo sice prodalo stále více kusů Wii a DS, než Microsoft, ale prodeje Wii meziročně spadly o 46 procent. Ještě hůře na tom je Sony se svou PS3, které se v meziročním srovnání prodalo o děsivých 59 procent méně. To už nejspíše spoustě lidí dělá vrásky. Nintendo už má vyděláno a pořád dominuje trhu, takže jeho manažeři nejspíše seppuku páchat nehodlají. V kancelářích Sony ale může být pěkně dusno. I kdybychom přisoudili část propadu čekání na mytické snížení ceny PlayStation 3, není to omluva pro tak mizerný výsledek. O snižování ceny a změně nabídky se totiž mluví i u Microsoftu.

UFC 2009 UndisputedPodobná situace jako u hardwaru se opakuje i v oblasti her. Xbox opanoval dvě první místa. Absolutní jedničkou se stal xboxový Prototype od Activisionu s 419 900 prodaných kusů následovaný květnovým šampionem UFC Undisputed, kterého se v červnu prodalo 338 300 balení. Na třetím místě je EA Sports Active pro Wii s 289 100 kusů, EA uspěli i na čtvrté příčce s Tigerem Woodsem pro Wii. EA se se čtyřmi tituly v první desítce stali nejúspěšnějším vydavatelem. A nakonec, z první desítky konečně vypadlo Wii Play.

Při přepočítání her v první desítce podle platformy vychází nejlépe Xbox s 1,1 milionu prodaných her, následuje Nintendo Wii s milionem krabic a PS3, které k půlmilionu chybí skoro sto tisíc prodaných her. Fanouškům PlayStation 3 se i za Sony omlouváme a věříme, že se to změní, až Sony pro PS3 nasadí rozumnou cenu a konečně na trh pustí dva roky očekávané Gran Turismo 5, to má potenciál celou tabulku jednou trhnout.

U chvály Microsoftu ještě zůstaneme, i když to bude trochu smrdět, protože se chválí Microsoft sám. V reakci na lichotivá prodejní čísla v potápějícím se průmyslu totiž Microsoft (a možná i v reakci na prohlášení Sony o kvalitách PlayStation Network) pochlubil i úspěchem své služby Live. Bez uvedení reálných čísel totiž produktový manažer Microsoftu Aaron Greenberg uvedl, že objem tržeb ze služby Live vzrostl za prvních šest měsíců meziročně o 73 procent.

Chlubení se ale moc nevyplatilo, Matt Peckham z PC Worldu totiž Greenberga smažil dalšími otázkami, na které se už představiteli Microsoftu odpovídat nechtělo, a tak nejspíš i lhal. Nechce se nám totiž věřit, že by Microsoft neměl čísla o tom, kolik uživatelů služby Live si nějaký obsah koupilo.

Xbox LiveStejně se Greenberg vyhnul odpovědi na otázku, kolik peněz uživatelé Live utratili. Důvod ke zdrženlivosti? Prý konkurenční boj. Víme tak pouze, že do roku 2007 získal Microsoft díky své online službě miliardu dolarů. Podrobnější údaje se prý dozvíme až ve chvíli, kdy budou online tržby představovat důležitější součást obchodních výsledků Microsoftu a o tyto údaje se začnou zajímat investoři.

Ale ještě k samotné službě Live. Už tento týden se vybraní uživatelé dostanou k testování plánované podzimní aktualizace dashboardu, která mimo jiné přinese propojení s Twitterem a Facebookem. Jenže právě tyhle změny zatím součástí testovací verze nebudou.

Kapesní Xbox
Bude to ZuneX? První zvěsti o kapesním herním zařízení od Microsoftu se objevily už v roce 2006 včetně nekvalitních fotografií. Pak vše usnulo, aby se spekulace kolem kapesního Xboxu vrátily letos na jaře. Podle květnových spekulací by měl přístroj s označením ZuneX obsahovat 32 GB flash paměti, čtyřpalcový displej s rozlišením 640x363 bodů, spoustu tlačítek a možnost propojení s Xboxem 360. Hrát by na přístroji měly jít hry z Xbox Arcade. Tohle všechno jsou pořád neověřené spekulace.

Jisté je ale, že Microsoft vlastní handheld představí, otázkou je, kdy to bude. Přesně taková slova použil viceprezident Microsoftu Shane Kim. "Je to otázka času, protože kdybychom se soustředili na handheld, neměli bychom dostatek zdrojů pro věci jako je Natal. Nicméně v rámci služby Live pracujeme na něčem, co se rozšíří na další platformy." Microsoft prý zvažuje i to, jestli půjde o samostatné herní zařízení nebo o herní telefon přímo se značkou Microsoft. V HTC, dvorním výrobci Windows Mobile zařízení, už si možná mnou ruce.

Vzplála Vatra
V Praze bude sídlit další vývojové studio s ambicí přinést na trh skutečně kvalitní herní tituly pro hardcore hráče. Jmenuje se Vatra a založila ho společnost Kuju Entertainment, nejlépe známá díky "casual" hrám SingStar a EyeToy Play. Vatru v tuto chvíli tvoří 45 lidí pod vedením Matthewa Seymoura. Studio už v tuto chvíli pracuje na dvou neoznámených titulech pro PC, Xbox 360 a PS3. První hry z výhně Vatry bychom se měli dočkat v roce 2011. Vznik Vatry oficiálně oznámil odborný server GamesIndustry, který uvádí, že v týmu najdeme lidi s praxí z Illusion Softworks/2K Czech, kteří se podíleli na původní Mafii i jejím připravovaném pokračování.

Hlavním pracovním nástrojem ve Vatře je v tuto chvíli Unreal Engine, Kuju Entertainment ale nevylučuje ani vývoj vlastního herního engine. Bližší informace přineseme, až je budeme mít. Zatím jsou oznámením Vatry překvapeny i naše kontakty s kontakty v 2K Czech. Těm přibližně třiceti lidem, kteří z 2K odešli/byli odejiti, každopádně gratulujeme k nové práci.

Návrat do minulosti
Konzole jako herní platformu do budoucnosti odepisuje kde kdo. S vlastním příspěvkem na téma život bez herních konzolí přišel šéf vývojového studia Harmonix Josh Randall. Podle něj se v nastávajících letech může stát, že hudební nástroje pro Rock Band prostě připojíte k televizi a začnete hrát. Tahle jednoduchá myšlenka může znít lákavě, když si člověk vezme počet herních konzolí a počet televizních přijímačů mezi lidmi.

Na druhou stranu takováhle budoucnost znamená návrat o nějakých dvacet let zpátky, kdy byly hitem "televizní hry" dostupné mimo jiné i ve vietnamských tržnicích. Doba se už ale změnila. Jednoúčelová zařízení vystřídaly multimediální přístroje. V případě hudebních her se navíc rovnou nabízí otázka, kolik by pak celá hračka stála. Zabudovat do kytary nebo bicích ještě výkonný "počítač" schopný zobrazovat i grafiku, která by hráče neurážela, totiž nebude levné. A plné balení Rock Band už tak stojí pomalu tolik co celá herní konzole.