Veletrh Gamescom v Kolíně nad Rýnem přinesl spoustu překvapení, která naznačila, v jak vážném stavu se nachází tradiční herní průmysl. Podle očekávání došlo ke snížení oficiální ceny PlayStation 3 o 50 eur, tedy asi 1 200 korun. Kromě toho ale firmy Sony a Nintendo představily nové, levnější verze svých herních systémů.
Oba nové systémy představují výrazné překvapení. Sony před dvěma měsíci představilo novou generaci kapesní PlayStation, navíc zrušilo přenosný systém PSP Go, takže uvedení dalšího modelu PSP s podporou optických disků, ale bez wi-fi, působilo jako rána z čistého nebe.
Totéž platí pro Nintendo. To už oficiálně oznámilo nástupce konzole Wii, přesto ještě před Vánoci začne prodávat levnější variantu Wii s menšími rozměry a nižší, leč zatím neoznámenou cenou. Je pravda, že Nintendo zatím jako jediné svou konzoli viditelně neupravilo, ale nová verze "v předvečer" zahájení prodeje nové generace s označením Wii U je přeci jen nečekaný krok.
Pomalé inovace
Jak nová levná kapesní konzole od Sony, tak přepracované Nintendo Wii s nižší cenou za cenu ztráty zpětné kompatibility, mají jeden společný element: snahu bojovat cenou proti inovacím, které přináší konkurence mimo tradiční herní obor. Levné PSP je jednoznačně odpovědí na nástup dotykových telefonů, schopných zabavit děti i dospělé s menšími náklady. Tomu odpovídá i důraz Sony a Nintenda na levnější řady "bestsellerů" mezi herními tituly.
Ze strany Nintenda jde v případě nové verze Wii i o reakci na "kartel" velkých herních firem, které rozhodly o prodloužení životního cyklu herních konzolí. Nintendo narušilo harmonii trhu představením Wii U s ovladačem podobným tabletu. Novou konzoli začne prodávat počátkem roku 2012. Ostatní zatím tvrdí, že mají času dost, že rozšiřují základnu díky pohybovým ovladačům.
Analytik IDC Lewis Ward ve své zprávě o budoucnosti herního průmyslu tvrdí, že se videoherní trh odrazí ode dna v následujících letech díky postupnému startu nových konzolí: Wii U v roce 2012, Xboxu 360 v roce 2014 a PlayStation 4 ještě o rok později.
Neoficiální zprávy ze zákulisí ale hovoří o tom, že Microsoft i Sony začínají zrychlovat práce na nástupcích svých videoherních systémů, protože jim nevyhovuje možný další vývoj, tedy pokles obratu, nebo jeho udržení za cenu dalšího snižování cen. Navíc i domácí konzole mají konkurenci v podobě tabletů. Microsoft prý představí další Xbox za rok na veletrhu E3 v Los Angeles.
PlayStation nakonec vyhraje
Analýza IDC očekává, že mezi lety 2010 a 2015 poroste herní trh průměrnou rychlostí 3,6 procenta ročně. V roce 2015 by tedy měl tradiční herní průmysl - herní hardware a disky s hrami - od zákazníků získat 39,7 miliardy dolarů. Na růstu se přitom budou dvojnásobným tempem podílet "rozvíjející se země", v zemích Severní Ameriky a západní Evropy se růst bude upínat k digitální distribuci a mobilnímu či sociálnímu hraní.
Růst v nízkých jednotkách procent navíc není žádná velká výhra ve srovnání právě s nárůstem popularity (a ziskovosti) her na nových platformách. Konzole podle IDC nebudou zvyšovat penetraci domácností.
V roce 2015 bude mít herní konzoli asi 12,7 procent domácností, to je o procento méně než podíl domácností s herním systémem v tomto roce. Jinými slovy: popularita herních konzolí začne klesat jako následek nástupu hraní na tabletech, nenáročného hraní, bezplatného hraní a hraní v sociálních sítích. Alespoň tak to uvádí zmíněná studie IDC o budoucnosti herního průmyslu.
Zajímavá je ještě jedna část studie. Jde o odstavec, který hodnotí celkovou instalovanou bázi (počet konzolí v domácnostech uživatelů) konzolí současné generace. Podle IDC souboj vyhraje PlayStation 3, která má být v roce 2015 konzolí, kterou bude v daném roce používat největší počet lidí. To je ale logické, pokud v té době bude mít Nintendo i Microsoft na trhu nové zařízení.