iPod Touch

iPod Touch

Herní zařízení od Applu: zákazníci si to rozhodli sami

  • 29
Bezradnému Applu pomohli majitelé iPodu Touch, snížení cen konzolí zabralo, Wii je poraženo, šťastní jsou i v EA. A co vy?

Není to tak dávno, co se lidé smáli označování iPodu Touch za herní zařízení. iPhone bez telefonu, jak zní naprosto přesný popis multimediálního zařízení iPod Touch, měl při svém uvedení na trh hodně nepříjemnou pozici. Ani sám Apple si nebyl jistý, jak tuto hračku s velkým displejem a dotykovým ovládáním prodávat. Za dva roky se ale situace vytříbila a iPod Touch je jednoznačně a primárně kapesní herní konzole. A velice úspěšná.

iPod Touch

Tato tvrzení vycházejí přímo od šéfa Applu, který se u příležitosti představení už třetí generace iPodu Touch rozpovídal pro New York Times. "Původně jsme si nebyli jistí, jak touch propagovat. Byl to opravdu iPhone bez telefonu? Byl to kapesní počítač? Stalo se něco jiného, naši zákazníci ho začali vnímat jako herní mašinku," uvedl v rozhovoru Jobs. Apple proto na hru zákazníků přistoupil.

Spider: The Secret of Bryce ManorA při oznámení už třetí generace touche se vybodl na přidání fotoaparátu, ale zato snížil cenu u modelu s nejmenší kapacitou paměti na 199 dolarů (v ČR se iPod Touch s 8 GB paměti prodává za cca 6 000 korun). "Nepotřebujeme přidávat nové funkce, důležité je snížit cenu, aby si touch mohl dovolit každý," řekl Jobs. Mezi internetovým lidem ale koluje také odlišné vysvětlení absence kamery v touchi.

Podle serveru AppleInsider je důvodem vynechání tohoto kusu hardwaru problém se snímačem, který dodavatel nezvládl vyrobit v odpovídající kvalitě a dodané kusy neprošly testováním Applu.

I když rozhodnutí o iPodu Touch bez foťáku nejspíše některé fanoušky naštvalo, většině je to úplně jedno. Důležité jsou totiž hry. A těch je v App Storu více než dost. Tedy více než 21 000. Viceprezident Applu Phil Schiller se pochlubil srovnáním s katalogem her pro PlayStation Portable a Nintendo DS, které hráčům nabízejí 607, respektive 3 680 her.

Defender Chronicles"Konkurence se s námi opravdu nemůže rovnat," tvrdí Schiller. Pochlubil se i výhodou dotykového displeje s možností snímat více dotyků najednou a nízkou cenou her pro iPod. A za nízkou cenu se hry i prodávají, patří mezi nejčastěji stahované aplikace. Měsíčně přitom lidé v App Storu utratí 200 milionů dolarů, i když na každou koupenou aplikaci připadá pět bezplatně stažených.

Špatně na tom Apple jako herní platforma není ani z hlediska počtu uživatelů. Telefonů iPhone a iPodů Touch se totiž prodalo více než 50 milionů. To je skoro tolik, co je mezi lidmi PSP, a polovina z fenomenálních 100 milionů prodaných kapesních zařízení Nintendo DS.

Wolfenstein RPGApple, respektive vývojáři, se budou muset vyrovnat s jednou drobností. Nové iPhony 3GS a iPody Touch třetí generace jsou totiž znatelně výkonnější než původní modely. Zatímco pro běžné použití to není problém, ve hrách se to může dramaticky projevit. To pokud se vývojáři v honbě za co nejhezčí grafikou zaměří na nejnovější modely a na těch ostatních se hry začnou cukat.

O hry přitom jde úplně nejvíce. Právě úspěch iPodu Touch (a Nintenda DS) stojí i za poslední aktivitou Sony PSP Minis; malé stahovatelné hry do 100 MB pro PlayStation Portable.

Snížení cen konzolí zabralo
Snížení ceny PlayStationu 3 si pochvalují všichni. Pozitivní ohlasy má i změna struktury nabídky Microsoftu, který zrušil Xbox 360 Pro a nabízí elite za cenu méně vybaveného zařízení. Na prodejích se změna podepsala okamžitě. Například v Británii hlásil Microsoft nárůst prodejů Xboxů o 43 procent. Ještě hezčími čísly se v zemi krále Artuše chlubilo Sony.

 V týdnu, ve kterém šel do prodeje nový, menší PlayStation 3, zaznamenala firma nárůst prodejů o 1 000 procent. To zní úžasně, znamená to, že se prodalo 11x tolik PS3 než před týdnem. Střízlivý pohled ale hned ukáže, že Sony rostlo z malých čísel. Všichni čekali na novou konzoli a snížení ceny staré velké krabice je zas až tak nezaujalo. I tak je odhadem 40 000 prodaných konzolí za jeden týden pěkný výsledek.

PS3 Slim

Obroda prodejů herních zařízení se potvrdila i v dalších regionech. V Japonsku například Sony zaznamenalo doposud nejúspěšnější týden od uvedení PS3 na trh. Za jediný týden se prodalo 150 000 nových strojů. Dobrou zprávou je i to, že za celý srpen, kdy ještě slevy prodeje neovlivnily, prodaly obchody více konzolí než v červenci, byť meziročně zaznamenal herní průmysl opět propad o 25 procent.

Podle obecně uznávaných a nepřesných čísel VGChartz se celosvětově prodalo 32 milionů Xboxů a 24 milionů PS3, v Evropě pak 12,4 milionu Xboxů a 11,2 milionu PS3, rozdíl se tedy neustále snižuje. Projevuje se to i na výsledcích prodejů her, například hru Batman: Arham Asylum ve verzi pro PS3 a Xbox360 od sebe v USA za srpen dělilo pouze 13 tisíc prodaných kusů.

Wii konečně sesazeno z trůnu
Nemyslitelné se stalo. Ale pouze v USA a zatím v jednom týdnu. V posledním srpnovém týdnu se PlayStationu 3 i Xboxu 360 prodalo o kousek více než Wii od Nintenda. Wii je ostatně konzolí, která meziročně ztrácí nejvíce. Xbox překonal Wii o 444 kusů, úspěšnější PlayStation 3 na Wii získal náskok 1 686 krabic. A to se ještě nezačal prodávat PS3 slim, pouze se doprodával původní PS3 za novou cenu. Čísla za první srpnový týden budou ještě zajímavější, alespoň v to doufáme.

Sony za snížení ceny chválí kdekdo. Libují si nezávislí obchodníci, kterým rostou prodeje a kteří v zahraničí těží i z toho, že jim lidé nosí staré PS3 výměnou za deseti- až dvacetiprocentní slevu na nový model, takže na jedné prodané konzoli vydělají dvakrát. Oproti chvále zvýšení obratů ze zahraničí jsme ale z české scény zaznamenali i stížnosti na mizivé marže. Na záznam to ale žádný obchodník bohužel nepotvrdí.

Sony chválí i její velcí kritici z řad herních vydavatelů, kterým vysoká cena PS3 vadila, protože se pro tuto platformu kvůli menším prodejům hardwaru prodávalo i méně her.

Obrátil i šéf Electronic Arts John Riccitiello, jeden z nejhlasitějších kritiků cenové politiky Sony. "Naše první zjištění ukazují, že zákazníci na slevy reagují, a to zejména u Sony, kde má značka EA tradičně silné postavení. Tento vývoj je pro nás povzbuzující, protože silnější prodeje hardwaru historicky znamenaly větší prodeje her. Doufáme, že se to projeví i na prodejích série Madden," tvrdí Riccitiello, který má právě s odbytem letošního ročníků amerického fotbalu problémy.

Microsoft se kvůli aktivitě Sony a své slevě neslevě dostal částečně do defenzivy, ale stále si drží pozici jediné letos rostoucí herní konzole. Na popularitě Microsoftu ale nepřidalo rozhodnutí zpřístupnit na XBoxu 360 Facebook a Twitter pouze platícím uživatelům služby Xbox Live Gold. Protože nedošlo ani k zabudování nebo přibalení bezdrátového síťového adaptéru k novým konzolím, zkouší to firma jinak. Určitě jste si už všimli nezvykle nízké ceny u předobjednávek Halo: ODST a rozdávání Halo 3 k nové konzoli. A to také není špatný způsob, jak přilákat zákazníky.