Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herní zážitek na míru dodají biometrické senzory. Přečtou vaše emoce

aktualizováno 
Ještě před pár lety to působilo jako z vědeckofantastických snímků. Čeká nás míření otáčením hlavy, dynamicky se měnící prostředí, ale i reakce herních postav na skutečné chování hráče. Takovou budoucnost připravuje studio Valve.

Na letošním ročníku konference GDC (Game Developers Conference) o projektu hovořil Mike Ambinder, experimentální psycholog zaměstnaný ve Valve.

Hraní se senzory na těle

Výzkumníci Valve testovali pod vedením Ambindera řadu přístupů. Měřili srdeční tep, výrazy v obličeji i mozkovou aktivitu. Prvního využití se tato myšlenka dočkala až se sledováním pohybu očí hráče. Pohyb postavy ve hře se stále ovládá pomocí klávesnice a myši, zaměřování ale probíhá v první fázi vlastníma očima.

Biometrika

Biometrika je obor řešící rozpoznávání lidí na základě aspektů jejich unikátního chování či vzhledu, od otisků prstů po proporce obličeje. A to nehledě na případné maskování.

Klíčová je přitom automatizace celého procesu počítačem. I dnes dovedou lidé bystrým okem rozeznat rysy chlápka s přilepenými vousy. Biometrika má umět to samé, a to okamžitě. Nejvýraznější uplatnění je samozřejmě v oblasti bezpečnosti, podle Valve je ale biometrika rovněž budoucností videoher.

Praktického testu se tento přístup na GDC dočkal při ovládání logické střílečky  Portal 2. Je tu ale jeden zásadní problém: zařízení pro sledování pohybu očí stojí v současnosti kolem 10 tisíc dolarů (zhruba 170 000 korun).

Právě kvůli ceně došlo ke změně oblasti zájmu a namísto očí se začala sledovat hladina stresu. Děje se tak pomocí dvou kovových kontaktů v hodnotě deseti dolarů, které měří elektrické napětí na povrchu kůže.

Systém byl na GDC předveden ve střílečce Left 4 Dead, přičemž hra podle míry znuděnosti hráče začala vytvářet nové davy nepřátel (záznam zde). Bohužel, herní zážitek z Left 4 Dead se po zavedení biometriky příliš nezměnil, protože hra už tak využívá inteligentní systém generování protivníků v závislosti na hráčově postupu.

Přesto je to první krok ve zkoumání biometriky ve hrách. Před lety to bylo jak vystřižené ze sci-fi. Přesto nás skutečně čeká míření otáčením hlavy, dynamicky se měnící prostředí, ale i reakce herních postav na skutečné chování hráče. Monstra by také mohla začít útočit z míst, kam se hráč právě nedívá.

Masivní úspěch pohybového ovládání Kinect od Microsoftu, který rozeznává pohyby hráčů a převádí je na pohyby herní postavy, naznačuje, že taková budoucnost je možná blíže, než by leckdo čekal.

Věční revolucionáři

Vývojáři z Valve se už v minulých letech ukázali jako vizionáři a průkopníci, kteří ostatním týmům rádi ukazují záda. Akční titul Half-Life byl v roce 1998 průlomový skriptovanými sekvencemi, které okořenily hraní zajímavými přednastavenými situacemi.

Half-Life 2

Half-Life 2

Když se žánr stříleček o několik let později začal ve skriptovaných scénách utápět, Half-Life 2 v roce 2004 přinesl hned dvě další revoluce. V prvé řadě to bylo využití fyzikálního enginu. Do té doby bylo nemyslitelné, že by ve videohře kusy dřeva plavaly na vodní hladině, zatímco kovové barely šly ke dnu.

Valve válcovali konkurenci i ve zobrazování emocí herních postav. Podobně jako si nyní pro práci na biometrice Valve najali Mikea Ambindera, také u Half-Life 2 vycházeli z práce doktora Paula Ekmana, jenž v 70. letech zmapoval, které výrazy obličeje vyjadřují jakou emoci. To Valve umožnilo vytvořit komplexní systém do té doby nevídané herní mimiky.

Navzdory tomu, nebo možná právě proto, že Valve moc her nevydává, tak vyhlížený třetí díl Half-Life možná bude první hrou, která si hraje s vámi. A co vy? Těšíte se, až se vás virtuální postavy poprvé zeptají, proč se tváříte tak hloupě?

Zdroje: halflife2.net, develop-online.net

Autor:




Nejčtenější

Call of Duty: WWII
Černoch v SS uniformě? Svastika a vojačky v Call of Duty: World War II

Tvůrci letošního Call of Duty, které je zasazeno do období druhé světové války objasňují, jak to bude s nacistickými symboly, vojačkami či černochy na straně...  celý článek

Ashen
Ashen zkombinuje hratelnost Dark Souls s uměleckým zpracováním

Originálně vypadající RPG připomínající „Souls“ sérii nabídne nevšední vizuální zážitek, krutou obtížnost a neobvyklou formu multiplayeru.   celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Hitman (2016)
Vyzkoušejte si úvodní epizodu Hitmana zdarma

První epizoda skvěle hodnoceného Hitmana z loňského roku je ode dneška k dispozici zdarma na všechny platformy.  celý článek

Crossout je multiplayerová hra, v níž si můžete vytvořit libovolné vozítko, s...
Podívejte se na nejoriginálnější vozidla vytvořená ve hře Crossout

Crossout je multiplayerová hra, v níž si můžete vytvořit libovolné vozítko, s nímž pak bojujete proti ostatním hráčům v postapokalyptickém světě. Po několika...  celý článek

Další z rubriky

Spiderman
Sony na E3 válela. Uchvátil God of War, Spider-Man i Shadow of the Colossus

Maraton konferencí v rámci herního svátku E3 2017 pokračoval se Sony a její konzolí PlayStation 4. Hodinová předváděčka se nesla ve znamení exkluzivit.  celý článek

Prezentace Devolver Digital na E3
Useknuté končetiny, explodující hlava. I tak vypadá E3 konference

Tisková konference nezávislého vydavatelství Devolver Digital patří mezi nejzajímavější události letošní E3. Byť jsme se toho o chystaných hrách moc...  celý článek

Super Mario Odyssey
Nintendo na E3 2017 oznámilo hry, ve které majitelé Switche doufali

Sérii prezentací v rámci herního svátku E3 2017 završilo Nintendo. Herní gigant ukázal nebo oznámil hry, ve které majitelé nové konzole Switch doufali. Vzniká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.