Heroes of M&M 3: Armageddon´s Blade

Příchod datadisku k tak skvělé hře, jakou Heroes of Might and Magic 3 (dále jen Heroes3) bezesporu je, jsem sledoval velmi podezíravě s pocity hráče, který považuje datadisky za poslední šanci výrobců, jak z úspěšné hry vytřískat ještě nějaký ten peníz navíc. 3DO se však v tomto případě povedlo nabídnout za peníze plnohodnotný titul.
Heroes of Might and Magic 3: Armageddon´s Blade

Když mne můj Pán objevil v jedné zapadlé hospodě, byl jsem ještě nezkušeným válečníkem. Ale asi ve mne viděl něco, co jiní přehlíželi a dal mi velení nad malou skupinou lukostřelců a pěšáků. Zprvu jsem dostával snadné úkoly, mezi které patřil nejčastěji převoz nových jednotek z vnitrozemí do pohraničí. Jak se ale území mého Pána zvětšovalo, přibývaly i útoky barbarů na pohraniční města. Dostal jsem v té době úkol hlídkovat u zlatých dolů, abych, pokud by hranice byly prolomeny, zadržel nepřítele do příjezdu posil. Jakoby tomu čert chtěl, stalo se přesně tak, jak Pán předpovídal. Hranice byly prolomeny a já jsem stál před svou první opravdovou bitvou. Mé dva pluky pěšáků a lukostřelců stály proti nesmírné přesile Goblinů. Byla to krvavá řež, ale nakonec jsme vyhráli. Za uchránění zlatých dolů mě Pán povýšil na velitele celkem slušné armády kavalerie a elitních lukostřelců. Od té doby jsem svedl nespočet bitev a s každou vyhranou ve mně rostla síla. Bojoval jsem vysoko v horách s obřími orly, razil jsem si cestu mezi odpornými bazilišky a nalézal předměty nesmírné ceny a síly. Nepřátelé přede mnou utíkali a spojenci se mi klaněli. Byly to zlaté časy, když se nováčci mohli přetrhnout, aby směli sloužit v mé armádě. Ale co naplat. Teď tu stojím v krvi svých lidí a čekám na smrt, která jako na smilování ne a ne přijít. Můj pán velmi špatně odhadl sílu Nemrtvých, kteří každým bojem sílili. Jejich nestvůrná magie umožňovala vytvořit z těl mrtvých bojovníků kostlivce, jejichž počet se pohyboval v tisících. Teď se nad královstvím, dříve tak mocným, stahují temná mračna. Mračna nabytá smrtí a utrpením.

Příchod datadisku k tak skvělé hře, jakou Heroes of Might and Magic 3 (dále jen Heroes3) bezesporu je, jsem sledoval velmi podezíravě s pocity hráče, který považuje datadisky za poslední šanci výrobců, jak z úspěšné hry vytřískat ještě nějaký ten peníz navíc. I když mne původní Heroes3 velice bavili, v duchu jsem si sliboval, že k tomuto datadisku budu velmi kritický a závěrečné hodnocení bude ovlivněno hlavně počtem novinek a hrací dobou datadisku. Začal jsem tedy zkoumat hru ze všech možných úhlů a po dlouhé době, kdy jsem si myslel, že již v datadisku na nic nového nenarazím, jsem se rozhodl, že napíši tuto recenzi. Pojďte se tedy podívat se mnou, jak to všechno nakonec dopadlo.

Protože se jedná o datadisk a vlastnictví původních Heroes3 je nutností, bude asi popisování Heroes3 nošením dříví do lesa. Ale protože se mezi námi mohou vyskytovat jedinci, kteří sérii neznají, mohl bych se alespoň lehce zmínit, co je tahle hra vůbec zač. Heroes patří mezi nejúspěšnější fantasy strategickou sérii všech dob. Děj se odehrává ve světě Might and Magic známého z neméně populární stejnojmenné série dungeonů. Hra je rozdělena na kola, při kterých se svými hrdiny zabíráte doly, bojujete s tlupami oblud či s protihráčem. Na cestách nalézáte různé artefakty či truhlice se zlatem. Vašim hrdinům po vyhraném boji přibývají zkušenostní body a po určité době povýší na nový level, který sebou nese vzrůst nějaké vlastnosti (síla, obrana, magická síla či vědomost) atd. Hra se odehrává na jakési "mapě" a cíl různých "map" je buď vyhladit nepřítele, najít nějaký artefakt, dobýt hrad atd. Tento popis je velmi, ale velmi stručný a kdybyste po nějakém Heroesmaniakovi chtěli, aby vám tuto hru detailně popsal, asi by vám čtení tohoto popisu zabralo dost času.

Příběh se odehrává v zemích Erathie, kde zplozenec pekel Lucifer Kreegan z Eeofolu, chce za pomoci mocného artefaktu udělat ze země peklo. Artefakt se jmenuje Meč zkázy a kdyby padl do špatných rukou, určitě by to dobře nedopadlo. To si uvědomuje i královna Catherina, a proto poruší již tak křehký mír a zaútočí proti pekelníkovi dřív, než se artefaktu zmocní. Následná válka je plná zvratů a překvapení, o které se hlavně postará odnikud se objevící Conflux, hrad živlů, o kterém ani jedna z bojujících stran neví, odkud se vzali nebo na jaké straně barikády stojí.

Jak je z předchozího odstavce patrné, přibyla nám v Heroes3 nová rasa. Je jim již dříve zmiňovaný hrad Conflux, s jehož příchodem na nás čeká i sedm nových bojových jednotek. No, ony zas tak nové nejsou, některé jsme mohli vidět v Heroes2, či se v Heroes3 jen tak povalovaly na mapě a mohli jsme si je pořídit jen ve speciálních budovách. Jsou jimi:

Pixie-Sprite - Víla, známe s předchozího dílu. Je slabá, ale lítá a v upgradované verzi jí nejsou vráceny údery.
Air-Storm Element - Živel větru je imunní vůči kouzlům : Oslepení a Meteory a kouzla blesku a ohně mu působí dvojité zranění. Při přechodu na Živel bouře se stává střelcem a dokáže vyvolat protekci proti větrným kouzlům.
Water-Ice Element - Živel vody je imunní proti vodním kouzlům, ale ohnivá kouzla mu způsobují dvojité zranění. Při povýšení na Živel ledu se z něj stává střelec, přibude imunita vůči kouzlům mysli a může seslat protekci proti vodním kouzlům.
Fire-Energy Element - Živel ohně je imunní proti ohnivým kouzlům, ale vodní kouzla mu způsobují dvojité zranění. Se změnou na Energetický živel získává imunitu vůči kouzlům mysli a může seslat protekci proti ohnivým kouzlům.
Earth-Magma Element - Živel země je imunní vůči kouzlům ohně a blesku, ale kouzlo meteority mu způsobuje dvojité poškození. Při přechodu na Magmatický živel mu přibude imunita vůči kouzlům mysli a může seslat protekci proti kouzlům země.
Psychic-Magic Element - Psychický živel útočí na všechny nepřátele v jeho okolí, je imunní vůči kouzlům mysli a nepřítel mu nevrací úder. Se změnou na Živel magie se stává imunní vůči všem kouzlům.
Firebird-Phoenix - Je nejsilnější jednotkou Confluxu. Létá, útočí na dva protivníky, kteří stojí za sebou a je imunní vůči ohnivým kouzlům. Při zlepšení na Phoenixe získává i schopnost znovuzrození.

Druhou nejviditelnější změnou hned po novém hradu je šest zcela nových kampaní. Mapy v nich jsou skvěle navrženy a při jejich hraní na nás každou chvíli vyskakují hromady zpráv od různých zvědů, kteří nám např. hlásí, jak si vedou spojenci na jiné frontě. Pro neangličtináře to ale ztrácí význam a plno souvislostí jim pak uniká. Hraní nějaké mise je pak pro ně spíše souboj hrdiny A s hrdinou B a ne bitva krále Rolanda s pravou rukou Lucifera Kreegana apod. Těm, co anglicky moc neumí a chtěli by si hru opravdu vychutnat a stát se součástí příběhu, můžu doporučit dvě věci. Vezměte si slovník nebo překladač (Heroes3 jde spustit i v okně) a snažte si text alespoň zhruba přeložit. Věřte mi, že když budete znát příběh, hraní Heroes3: AB pro vás bude úplně něco jiného. Druhá možnost je, modlit se, aby se na Internetu objevil český překlad. Tím vším jsem chtěl říct, že příběhy kampaní jsou perfektní a připadají mi zábavnější než ty v původních Heroes3, ale to je jen můj osobní názor.

Tak a tady je pro vás takové malé nastínění, o co v těch kampaních vůbec jde:
Armageddon´s Blade - Královna Catherine společně s Rolandem a vůdcem elitní jednotky Gelu se pustí do boje proti ďábelskému králi Luciferovi Kreeganovi z Eeofolu, který chce vytvořit Meč zkázy (Armageddon´s Blade), díky němuž by se stal absolutním vládcem nad celou zemí.
Dragon´s Blood - Hrajete za Overlord Mutare, bojovnici z Nighonu, která se chce stát nejmocnějším člověkem ve své zemi. Dopomoci jí k tomu má vzácný artefakt Vial of Dragon Blood, díky němuž je prý možná transformace do těla draka.
Dragon Slayer - Povedete kouzelníka Dracona v cestě za slávou, který si ji chce vydobýt tím, že zabije čtyři silné draky: fairy, rust, crystal a azure dragon.
Festival of Life - Jednou za třicet let se sejdou na tomto festivalu mladí barbaři a stařešina, aby se utkali o trůn a Vy nesmíte samozřejmě chybět.
Playing with Fire - Povedete čarodějku Adrienne v boji proti nemrtvým rytířům, abyste uchránili svou zemi před absolutní zkázou.

Třetí asi největší změnou je editor kampaní. Že je to skvělá věc, snad nemusím ani říkat. Udělat si vlastní kampaň, ve které bude hlavní hrdina přecházet z mise do mise, postupovat příběhem a zlepšovat si své vlastnosti, to byl sen nejednoho Heroesáka. Teď může přestat snít a pustit se do tvorby vlastní kampaně. A doufám, že jich bude český Internet brzo plný.

Po větších změnách přichází změny menší na první pohled nepatrné. Tak se podíváme, co nám to ještě přibylo.

• Dva nové typy hrdinů: Elementalist a Planeswalker.
  • V hradu máte možnost kupovat jak upgradované tak i staré nezlepšené jednotky.
  • Možnost zahrát si na náhodné mapě. Funkce Random Map vám umožní hrát pořád nové mapy, aniž byste si je museli udělat nebo shánět na Internetu. Ale celkově nestojí za nic.
  • 13 nových hrdinů.
  • 38 nových samostatných map.
  • Dva nové artefakty, které jsou hlavními cíli dvou kampaní. Heroes of Might and Magic 3: Armageddon´s Blade
  • Pokud hrdina vlastní schopnost Artillery, může sám určovat, kam mají střílet hradní střílny.
  • 13 nových bojových jednotek, které nemůžete vycvičit ve městě, ale lze je nakoupit ve speciálních budovách na mapě.
  • 20 nových budov na mapě, ve kterých si můžete koupit všechny nové neutrální jednotky.
  • Přibyla možnost hlídání dolů. Tzn. že si můžete vybrat nějaké jednotky a dát je do dolu, aby tam hlídali. Důl vám normálně vynáší dál, ale když se ho nepřítel bude snažit získat, máte možnost mu to překazit atd.

Na konec recenze patří konečné zúčtování. Abych pravdu řekl, nějak takhle bych si představoval datadisk. Nechat to osvědčené a vylepšit nepovedené, podle toho se asi autoři řídili a to je dobře. Počet novinek je celkem slušný a protože věnovali nejvíce času na vytváření kampaní, zdají se mi ty z datadisku lepší než-li z původních Heroes3. Ale ať se mi Heroes of Might and Magic 3 : Armageddon´s Blade líbil sebevíc, jde přeci jenom o pouhý datadisk, při kterém je vlastnictví původní hry nutností a ti, kteří ho nevlastní, si ani neškrtnou.

Výrobce: 3D0
    Distributor: Sierra
    Minimální konfigurace: P 166 MHz, 32 MB RAM, 100 MB HDD