Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia
BonusWeb doporučuje! Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

"I jede jezdec osamocený pustou krajinou, zřícené domy hovoří samy za sebe. Zde se ještě nedávno odehrávala krutá bitva mezi dobrem a zlem. Jezdec potlačí slzu v koutku oka, přiměje koně k volnější chůzi a zastaví. Pronese: "Zhyň ty bídný ďáble!"

Tak vám teda řeknu, že když jsem se díval na stránku ISOnews a viděl tam, že vyšla plná verze HOMAM 3, tak jsem ani na chvíli nezaváhal a jal jsem se hledat telefonní číslo na jednoho známého... Ještě ten den večer jsem hru donesl do svého zatuchlého pařanského doupěte, zatáhl jsem závěsy, zapálil jsem černé svíce rozložené do tvaru pentagramu kolem monitoru, no a samozřejmě jsem odpojil telefon.Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia Po chvilkové meditaci jsem konečně zapnul moji drahou plácačku. Nemohl jsem už vydržet tu budoucí slast ze hry, na kterou se těším již dobrého třičtvrtě roku. Windows se načítal zatraceně pomalu, šílel jsem, konečně se načetl a já jsem pomaličku a něžně zasunul CD do mechaniky (ještě bylo teplé :-)). Jelikož mám vypnutý autorun, tak jsem se na CD musel proklikat přes řadu nehezkých windowsoidních menu, podmenu a podpodmenu. Když jsem konečně spustil instalaci, objevil se nádherný obrázek, který je též titulním obrázkem ve hře. Instalace proběhla naprosto bez problému a já jsem po pár minutách zjistil, že mě obrala o asi 200 MB na hadru. Vytvořil se i zástupce přímo na pracovní ploše, a tak jsem na něj najel a chtěl jsem kliknout, ale nějak jsem nemohl, cítil jsem, že ještě nejsem připraven, a tak jsem znovu meditoval. Po dlouhých minutách meditace a děkování všemu komu šlo (nejni zač, Leechi - by Vreco), jsem konečně stiskl tlačítko myši. Nejdříve se zobrazilo logo 3DO (pamatujete se ještě na stejnojmennou konzoli?). Poté následovalo logo New World Computingu, které bylo nádherně vytvořeno z více obrázku. No a o pár sekund později se už rozjelo naprosto fantastické intro. Sice běží jen asi na třech čtvrtinách obrazovky, ale i tak je nádherné. Navíc je velmi decentně zasazeno do rámečku s názvem hry. V intru vidíte přijíždět královnu Catharinu do svého rodného města za svým otcem, nebo spíš na jeho pohřeb. Přijede k břehu a když všude vidí tu spoušť, těla jak místních obránců, tak i těch zrádných Warlocků, odpřísahá pomstu, krutou pomstu. Po takto hezkém intru jste už nažhaveni na samotnou hru, kde si můžete vybrat klasicky, jestli chcete hrát single player hru nebo multiplayer.

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

Vlezl jsem do single modu a začal jsem zkoušet různé mody hry. Nejdřív jsem zkusil tutoriál, který vás opravdu provede za ručičku a ukáže vám všechny důležité vlastnosti hry. Pak jsem si dal na rozehřátí jeden scénář z asi 30 nabízených. Nechal jsem všechno na náhodě, takže jsem nevěděl, za jakou rasu budu hrát. Dostal jsem barbary, nebo teď spíše battlemage. První co mě totálně udivilo byl naprosto fantastický vzhled grafiky. Všechno je barevné, detailní, mile vypadající, ale je to oproti druhému dílu všechno takové pesimistické (hlavně město necromanů). Je to způsobeno tím, že ve dvojce byla použita kompletně ručně kreslená grafika, zatímco tady je grafika kompletně renderovaná.

Pojďme si ale říct něco o systému hry, pro ty, co nikdy nehráli první nebo druhý díl této fantastické série. Takže vždy začínáte s jedním městem a jedním hrdinou. Ve městě stavíte budovy, ve kterých se vám vždy jednou za týden vyrojí nové jednotky. Ve výstavbě města je i určitá posloupnost. Tak třeba abyste mohli postavit klášter, musíte už mít postavenou magickou věž, no a jakmile budete mít klášter, tak můžete postavit nebeský portál. Jenže je tu háček, všechny budovy něco stojí. Je tu několik základních surovin a to dřevo, kámen, rtuť, síra, krystaly, drahokamy a samozřejmě peníze. Tyto suroviny se zpočátku hry povalují po mapě a vy je sbíráte se svým hrdinou.Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia Ale kdyby tu byly jen takto lehce získatelné suroviny, tak byste brzy neměli z čeho stavět, a tak budete muset s hrdinou dobývat doly a na tyto boje budete potřebovat jednotky, takže vidíte, že jde vlastně o takový magický kruh. Velmi důležitá je i informace, že hra jest tahová, to znamen, že jeden den se rovná jednomu kolu a jednou za týden dostanete nové jednotky. To je k systému hry víceméně všechno. Snad jen, i když to tady z textu nezní moc přesvědčivě, jde o velmi chytlavou záležitost, která vás dostane, i když strategie zrovna nemusíte, což je třeba můj případ. Když si vzpomenu kolik doslova dnů či možná i týdnů jsem u něj proseděl, tak je mi až zle.

Teď už se ale zase vraťme k dílu třetímu. Jsou zde všechny věci z dílů minulých, ale samozřejmě také nějaké nové. Přibyly dvě nové rasy (satanisti a bažinná stvoření). Vypadly některé jednotky, k mé lítosti moje oblíbené mumie padly taktéž za vlast. Ale s jednotkami jsou ještě i jiné čachry. Tak třeba jednotka Rocks (obrovští ptáci) dříve byli u wizárdů a nyní jsou u barbarů. Zpočátku jsem na autory nadával, ale později jsem si zvykl, a když teď tak nad tím uvažuji, je jenom dobře, že se jednotky různě popřemísťovaly, protože tak byste už věděli naprosto přesně, jak se které jednotky budou chovat. Dobré taky je, že můžete KAŽDOU jednotku upgradovat o jeden stupeň. A když už se o nich zmiňuji, tak vám ještě sdělím velmi důvěrné informace, jako třeba že každá rasa má 8 jednotek a celkově ve hře je něco přes 130 jednotek, což je velmi solidní. Neni asi třeba zmiňovat fakt, že většina jednotek má i nějaké speciální vlastnosti jako třeba oslepení nebo vysání životu. Kouzla doznala taky jistých změn. Jsou rozdělena do čtyř skupin podle elementů přičemž se nevylučuje, že kouzlo obsažené v živlu vody by nemohlo být i v živlu vzduchu. Váš hrdina se může cvičit v daných živlech což má vliv na spotřebu many při vyvolání kouzla a na velikost škody, kterou kouzlo udělá nebo u ochranných kouzel dobu trvání. Mám takový pocit, že některá města jsou celkem nedoladěná.Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia Tak třeba wizárdi mají hned jako druhou budovu golemy, kteří toho vydrží zatraceně moc než padnou. Nehledě na to, že později mají džiny, arcimágy a mají také mocného titána. A na druhou stranu tu jsou bažiňáci, ti mají jako první solidní jednotku velmi drahou wyvernu a jejich nejsilnější jednotka je hydra. Pche, to je výsměch, její cena je velmi vysoká a užitek nulový, vydrží toho poměrně málo a když útočí tak toho taky moc nevezme. Jediné co umí, tak to je imunita proti kouzlům a může při útoku drtit 3 nepřátelské jednotky zaráz. Nebo i takové město rytířů je na tom poměrně špatně co se jednotek týče. Jejich základní jednotky jsou slabé jak čaj a nejsilnější jednotka archanděl je drahý, až to bolí, ale je fakt namakaný jak anděl. Je tu ještě jeden fakt, který nepřímo souvisí s jednotkami. Při bojích, když místo přejití někam jinam nebo útoku na nepřátelskou jednotku zůstanete stát na místě, tak se dané jednotce přičte dočasně nějaký ten bodík k obraně, což se hodí hlavně u střeleckých jednotek, které jsou momentálně v nepřátelském obležení a vy byste s nimi stejně nemohli nic dělat. Další zajímavou novinkou je "hospodaření" s artefakty. Dříve jste měli jeden meč +2 attack a druhý meč +3 power skill, že se vám nakonec zvýšila hodnota útoku o dva a ještě k tomu síla kouzel o 3, tady si už budete muset vybrat jeden z mečů, protože u sebe můžete mít nekonečné množství artefaktu, ale funkční jsou jen ty, které momentálně používáte. Vypadá to zhruba jako v dungeonech, kdy do jedné ruky můžete dát meč, do druhé štít, na krk si pověsíte nějaký náramek atd. Je dobré, že artefakty, které nepotřebujete, můžete zpeněžit u překupníků na mapě, ne u sebe ve městě! Toto všechno je dost dobré, ale je tu jeden fakt, který je naprosto geniální, fakt, který této hře dává zcela jiný rozměr. Tímto faktem myslím podzemní tunely. Ptáte se, co je na tom tak fantastického? Hra je tímto faktem daleko obtížnější, protože dřív jste si museli kontrolovat jenom povrch matičky Země, ale teď musíte zavítat do jejich temných hlubin, kde se usadili Warlockové se svými černými draky. Navíc podzemí funguje jako velmi efektivní spojení na velké vzdálenosti. Ono to z textu nevyzní tak dobře jaké to je, musíte mi holt věřit.

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

Nastiňme si ale příběh. Jak už jsem při popisu intra říkal, jde hlavně o zmatek v zemi Erathia způsobený smrtí, krále, která ale... nebudu vám odhalovat jeden z nejlepších zlomů ve hře, jen nastíním, že v tom mají prosty Nekromani a vy s Catharinou si nakonec... to je jedno co, kdo es chce dozvědět o jejich osudech, tak bude muset projít šesti kratšími kampaněmi, což ale ve finále dává něco kolem 24 jednotlivých misí a věřte mi, nebude to procházka růžovým sadem. V každé kampani jde vlastně o totéž, ale z jiného úhlu pohledu na věc. Třeba rytíři s Catharinou v čele se chtějí pomstít a přijít všemu na kloub, zato nekromani vidí v boji s ostatními možnost obohatit své řady o kostlivce. Nebo v jedné kampani za satanisty a warlocky (táhnou za jeden provaz jako Klauz a Zeman) musíte dobít jedno město a hned nato v další kampani musíte toto město osvobodit. Chybí mě tady jedna věc, sice celý příběh nedopadne nejšťastněji, ale nemůžete si vychutnat konec za stranu zla, chybí mi ta radost nad zničením celého království, jak to bylo v druhém díle. Prostě tady máte poslední misi za dobráky a šlus, ende, konec. To mě fuck nasrali, to je taky jeden z mála důvodu, proč hra nakonec nedostala ocenění nejvyšší.

Heroes of Might & Magic III:
Výrobce: New World Computing
Ubi Soft: Sierra
Minimální konfigurace: P 133, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Jak už psal Tomáš Smolík v Levelu, nevyléčitelná nemoc je zpátky: "Ještě jedno kolo a už jdu spát.
Hodnocení 9/10

Tak a pojďme si to celé shrnout. Máme tady nejlepší fantasy tahovou strategii všech dob a dovoluji si říct, že nebude velmi dlouho překonána. Myslím si, že hra roku v oblasti tahových strategií je už jasná, protože konkurovat by mohl jen Civilization: Call of Power, který bude sice nářezový, ale přece jenom... a Jagged Aliance 2, ale ta taky nejspíš nebude takový orgáč. Tady máte pánové výrobci návod na skvostnou hru, proč děláte všichni samé RTS, které už každému lezou krkem? Proč nenaklonujete jednou čistou, koncentrovanou hratelnost? Stálo by to za to. Teď ale to shrnutí. Božská pravidla, nádherná grafika, báječná muzika, která je dokonce v MP3 a hlavně dlouhá, neustávající zábava. Tomu říkám nářez. Škoda jen toho závěru hry a částečného stereotypu v pozdějších kolech kampaně. Zpočátku jsem myslel, že to bude 10/10, ale přece jenom to bude "jen" 9/10.


Témata: Čaj, Might & Magic