Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Jiní s podobnou hrou krachují, Blizzard oslovil miliony

aktualizováno 
Řadu titulů ve stylu Defense of the Ancients po krátkém období provozu zrušili. Z posledních měsíců tanou na mysl například Dawngate či Infinite Crisis.
90

Heroes of the Storm

Platforma: PC
Výrobce: Blizzard (PC)

  • Zajímavá bitevní pole
  • Přístupné
  • Skvělé postavy
  • Pro hardcore hraní až moc zjednodušené

Herní karta

Jistě, existuje několik zářných případů, které žánru vévodí a vedou si skvěle. Zejména tedy League of Legends a DOTA 2. Většina dalších her si však publikum najít nedokáže. Zdá se však, že hře Heroes of the Storm od Blizzardu se daří. Jen do betatestu se zaregistrovalo devět milionů lidí.

Heroes of the Storm je multiplayerová on-line arénová akce (MOBA) s hrdiny ze světů WarCraft, StarCraft a Diablo. Hráči se rozdělí na dva týmy a v režimu pět na pět se snaží zničit nepřátelské jádro.

Každý tým disponuje vlastní základnou s obrannými prvky, například věžemi či kasárnami, které v určitých intervalech vypouštějí vojáky. Podstatou je postupné zničení obrany a následné proniknutí k jádru. Důležité jsou i specifika bitevních polí, jež nelze ignorovat.

Hra je v základu zcela zdarma a hodnotíme ji formou rozhovoru v podání Andreje Brabec a Ondry Zacha.

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Jaké máte zkušenosti s MOBA hrami a co vás přivedlo k Heroes of the Storm?
Andrej: Pár let zpět jsem hodně hrával League of Legends, dostal jsem se už do uzavřené bety a hra mě tehdy pohltila. Těžko bych jí ale onehdá předpovídal takový úspěch. Kromě toho jsem zkoušel hardcore titul Heroes of Newerth a hrál také Dotu 2. Na Heroes of the Storm mě lákaly postavy ze světa Blizzardu i odvaha citelně obměnit herní principy. Ten důraz na týmovost se mi líbil už z popisu.

Ondřej: Kromě pár menších projektů jsem zkoušel jen DOTU 2, se kterou jsem se rychle rozloučil. Ne snad, že by byla špatná, právě naopak. Bylo mi jasné, že by mě ta hra bavila, ale nechtělo se mi investovat opravu hodně času, abych se naučil všechny herní postavy, předměty a podobně, což je, myslím, pro skutečné hraní předpoklad. K Heroes of the Storm mě přivedla zvědavost a fakt, že ke hrám od Blizzardu mám kladný vztah. Světy Warcraftu, Starcraft a Diabla zkrátka patří mezi mé oblíbené. Naskočil jsem během alfa verze a zjistil, že hra je přístupná a rychlá, což mi vyhovovalo. Navíc hrát za tolik oblíbených postav, to se zkrátka nedá odmítnout.

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Co se vám HotS líbí?
Andrej: Hra našla vyvážený poměr přístupnosti a taktické hratelnosti. Na rozdíl od jiných titulů z žánru nemusíte trávit absurdní množství času tím, že se učíte postavu vybavovat, od oka poznáte individuální dostřel a každá postava se hýbe jinak rychle. Heroes of the Storm jsou hodně lineární, a základy proto člověk pochytí rychle. To však neznamená, že by prožitek ze hry byl méněcenný.

Ondřej: Vyloženě mě baví postavy. Každá je unikátní, autorům se podařilo vystihnout jejich podstatu. Základem jsou tři dovednosti, speciální vlastnost a jedna ze dvou silných schopností. Za mnoho postav pak lze hrát více způsoby, a to díky talentům, které se v rámci bitvy postupně zpřístupňují. Samozřejmě na fandovských stránkách existují tipy na nejlepší kombinace, ale prostor pro experimentování a vlastní styl zde je. Druhou silnou stránkou Heroes of the Strom jsou bitevní pole se specifickými podmínkami. Například na mapě Blackheart’s Bay bojují hrdinové o mince, které pak předávají pirátskému kapitánovi. Ten pak výměnou za peníze bombarduje nepřátelské pozice. Týmové hraní a využívání specifik map je klíčem k vítězství.

Mapy

Blackheart's Bay – hrdinové sbírají a bojují o mince, které od nich rád převezme pirátský kapitán Blackheart. Jeho loď po zaplacení dané částky bombarduje nepřátelské budovy.

Cursed Hollow – hrdinové vzdávají hold pánům strašidelného lesa. Místo se vždy náhodně objeví na mapě. Tým, který složí poctu třikrát, zapříčiní dočasnou kletbu nepřátel, která vyřadí z provozu nepřátelskou obranu a základním vojákům sníží počet životů na jeden základním vojákům.

Dragon Shrine – na mapě jsou dva obelisky, slunce a měsíce, které je třeba zajmout. Pokud oba vlastní stejný tým, aktivuje se oltář uprostřed mapy. Hrdina, jež ho aktivuje, se dočasně promění v mocného dračího rytíře.

Haunted Mines – V určitém okamžiku se na mapě zpřístupní doly, tedy dodatečná mapa. Hráči zabíjejí pohůnky, po nichž sbírají zelené lebky. Důležitý je boss, jehož zabiti vygeneruje mnoho lebek. Množství lebek určí sílu golemů, kteří se probudí na hlavní mapě.

Tomb of the Spider Queen - Hráči zabíjejí pavouky, po nichž zůstávají krystaly. Tým, který jich nasbírá dostatečný počet pak skrze oltář přivolá pavoučí posily.

Sky Temple - Na mapě jsou svatyně, které se jednou za čas aktivují. Hráči o svatyně bojují, a to nejenom s protihráči, ale i se strážci. Podstatou je svatyni si přisvojit, výsledkem čehož je útok paprskem na nepřátelské pozice.

Gared of Terror - Během dne hráči standardně bojují, v noci likvidují květy a sbírají semínka. Tým, kterých jich nasbírá sto, si přivolá mocného pomocníka.

Co se vám na HotS nelíbí?
Andrej: Při hardcore hraní je zjednodušení herních principů přeci jen trochu cítit. Začínáte mít pocit, že i při obměnách postav hrajete dokola stále to samé a titul chvílemi unavuje. Nešťastný je také systém pro hodnocení schopností, když hrajete ve skupině s méně zkušenými kamarády, v daném režimu se propadnete a situaci je dlouhodobě těžké zlepšit. Naštěstí má každý režim vlastní žebříčky a ligové hraní bývá bez problémů.

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Ondřej: Nemůžu říct, že by se mi něco vyloženě nelíbilo. Protože hraju především casual, tedy rychlou hru s náhodnými hráči, nepotěší, pokud proti sobě stojí nevyvážené týmy. Určité postavy se zkrátka dobře hodí proti jiným. Ale vyvažování hry, aby tyto případy nastávaly co nejméně, probíhá neustále. Další stesk je asi individuální, ale hrát proti některým postavám je zkrátka otravné. Pokud se takové postavy objevily přístupné zdarma v rámci týdenní free 2 play rotace, jednoduše jsem týden nehrál. 

Jak hodnotíte obchodní model f2p v HotS a za co jste utráceli?
Andrej: Je to jeden z obchodních modelů, který může jít ostatním hrám příkladem. Titul lze bez problémů hrát i bez útraty a za peníze výhody nezískáte. Hrdiny lze odemykat jen hraním, byť je to postup časově náročný. Ve hře jsem si koupil pouze vlka, na kterém mé postavy mohou jezdit. Lákavý je i nákup nového vzhledu pro nějakou z postav, pro moje oblíbence mi však dostatečně atraktivní alternativa v obchodě chybí.

Ondřej: Protože free 2 play rád nemám, raději bych měl celou hru za jednorázový poplatek, ale zároveň chápu, že to není možné. Je třeba brát v potaz konkurenci a fakt, že tento obchodní model umožní vytvořit početnou základnu hráčů. Pokud je hra chytlavá, návyková, lidé budou utrácet. Heroes of the Storm přitom lze hrát zdarma, všichni hrdinové jsou teoreticky dostupní za herní měnu. Přesto jsem využil výhodnější nabídky při přechodu z alfa verze do bety a koupil si celý balíček hrdinů, čehož nelituji. 

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Jak veliký kus cesty hra za poslední rok ušla? Bylo opravdu potřeba, aby byla měsíce k dispozici jen omezené skupině hráčů?
Andrej: Během technické alfaverze, která probíhala zhruba před rokem, byl vývoj opravdu znát. Mapy trpěly na zdlouhavé načítací časy, hra občas padala a vyvážení pokulhávalo. O několik měsíců později byl však produkt ve stavu, který by většina ostatních vývojářských studií prohlásila za hotový. Jistě, změny byly a jsou znát. Několikrát se například změnilo uživatelské prostředí, zlepšila se grafika a proměňoval se přísun platební měny získávané hraním. Titul ale klidně mohl vyjít už loni v zimě.

Ondřej: Myslím, že Blizzard především experimentoval. Potřeboval doladit, aby hráči nepostupovali hrou příliš rychle, tj. nakoupili si snadno hraním všechny hrdiny, ale ani pomalu, tj. aby je hra neunudila. Dokládá to například systém artefaktů, skrze nějž měli hráči utrácet svoje těžce vydělané zlaťáky. Po bouřlivé reakci komunity je autoři odstranili. Tvůrci si také potřebovali vyzkoušet, jak rychle jsou schopní dodávat nový obsah, bez nějž by hra v dlouhodobém horizontu rychle zemřela. Řekl bych, že doba odpovídá. Ostatně od určité chvíle bylo snadné se do hry dostat ještě před vydáním. 

Hrdinové

Assassin: Valla, Falstad, Illidan, Kerrigan, Nova, Raynor, Tychus, Zeratul, Kael’thas, Thrall, Jaina Proudmore,

Warrior: Arthas, Sonya, Diablo, E.T.C., Muradin, Stitches, Tyrael, Johanna, Anub´arak, Chen

Support: Brightwing, Li Li, Malfurion, Tassadar, Tyrande, Uther, Rehgar

Specialist: Abathur, Gazlowe, Murky, Sgt. Hammer, Nazeebo, Zagara, Sylvanas, The Lost, Vikings, Azmodan,

Hry ve stylu Defense of the Ancients (DOTA) obvykle bývají kruté k nováčkům. Jak přístupný je titul Heroes of the Storm?
Andrej: Věřím, že Heroes of the Storm jsou k nováčkům přívětiví. Nedokážu posoudit, nakolik hraní činí problém lidem, kteří s žánrem nemají žádné zkušenosti. Pokud jste však v minulosti hráli nějakou obdobu Defense of the Ancients, v Heroes of the Storm budete během několika hodin jako doma.

Ondřej: Z mého pohledu velmi přístupný. Těžko ale říct, jak na tom bude někdo, až se počet map a hrdinů třeba zdvojnásobí. Pořád mám ale pocit, že je snadné do hry naskočit. 

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Baví vás hra dlouhodobě?
Andrej: První měsíce jsem s titulem strávil absurdní množství času. Řekl bych, že jsem stihl odehrát pár set hodin. Bez dobrého týmu lidí, se kterými komunikujete přes mikrofon, se však zábavnost časem pomalu vytrácí. A Heroes of the Storm je typ titulu, který je pro maximální zážitek potřeba hrát často. Po několikatýdenní pauze se mi proto do hraní většinou nechce. Zároveň ale přiznávám, že jsem titul kvůli recenzi opět oprášil a pomalu mu znovu propadám.

Ondřej: Ano i ne. Přistihl jsem se, že hraju ve vlnách. Třeba na týden mě hra hodně chytí, pak si dám pauzu. Spolehlivě mě naláká nový hrdina nebo mapa. Vracím se rád.

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Konkurence často nabízí násobky obsahu, je ho tedy v Heroes of the Storm dostatek? Jak na tom je hra v porovnání s konkurencí?
Andrej: Hrdinů je ve hře skutečně zlomek, pro plnohodnotný zážitek je to však více než dostačující. Některé konkurenční tituly již nabízejí takřka absurdní množství hratelných postav. Tolik jich opravdu nepotřebujete. A co se týče map, stávající nabídka sedmi úrovní tuším překonává většinu ostatní konkurence. Heroes of the Storm je tedy hotová hra s dostatkem obsahu. Tvůrci navíc s jeho vývojem nekončí.

Ondřej: Mottem Blizzardu je přístupnost, přehlednost. Z tohoto důvodu mám pocit, že Blizzard chce dbát na to, aby nevydával nový obsah nejenom pomalu, ale – byť to zní divně - ani rychle, aby onen „většinový hráč“ stačil novinky strávit a necítil se zahlcen. 

Jakou hře v tak konkurenčním žánru předpovídáte budoucnost? Čím se chce HotS udržet fanoušky?
Andrej: Věřím, že Heroes of the Storm budou populární roky. Nejsem si jistý, že se jim podaří dosáhnout obdobného úspěchu jako League of Legends, či DOTA. Ale takový stabilní milion hráčů by titul dlouhodobě mohl udržet. Od konkurence se totiž liší dostatečně a světy od Blizzardu jsou solidním lákadlem samy o sobě.

Ondřej: Budoucnost Heroes of the Storm vidím růžově. Možná neuspokojí hardcore fanoušky, ale je zde patrný model, který použil naposledy u karetní hry Hearthstone. Hearthstone není oproti konkurenci tak komplexní, mnohé herní mechanismy zjednodušuje, přesto je to jednoznačný úspěch. Navíc neopomínejme sílu značky. Když se řekne Warcraft, Diablo nebo StarCraft, je to v herním světě pojem. Fanoušky si udrží jen neustálým balancováním hry, novým obsahem a jeho správným dávkováním. K zahození není ani provázání odměn s ostatními hrami, to Blizzard umí. 



Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

73 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 368 čtenářů

Témata: Blizzard




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.