Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hidden & Dangerous 2 - česká verze

  12:00aktualizováno  11. června 2004 10:20
Čtveřice po zuby ozbrojených bojovníků za svobodu se po čtyřech letech konečně vrací a znovu dokazuje, že nad domácími hrami již není třeba přivírat oči jen z důvodu vlastenectví. Dobyjí skrytí & nebezpeční svět?

Hidden & Dangerous 2Skrytý & nebezpečný…
…zůstával až donedávna potenciál českých tvůrců počítačových her. Ještě před deseti lety by se jen stěží hledal hazardér, jenž by vsadil své tenisky vietnamské provenience, pomalu infiltrující naše tržiště, na brněnskou firmičku Vochozka Trading. Kolo štěstěny se nicméně otočilo tím správným směrem a vydání prvního dílu Hidden & Dangerous následoval raketový start společnosti, nyní již překřtěné na internacionální Illusion Softworks, k vysokorozpočtovým a ryze AAA titulům. Připomeňme jen zběžně nálet létajících hrdinů z Flying Heroes nebo loňský útok Mafie a nechme se strhnout druhým dílem taktické akce, na kterou se čekalo bezmála čtyři dlouhé roky.

Radostnou zprávou pro fanoušky původních Hidden & Dangerous (dále jen H&D), je fakt, že se autoři po několika evolučních fázích projektu opět vrátili k původnímu schématu prvního dílu, tedy syrovému zážitku války. Stejně tak jako je Operace Flashpoint simulací boje a umírání řadového vojáka, jsou H&D 2 simulací elitní jednotky SAS bez jakékoliv umělé příběhové omáčky, zbytečně a mnohdy jen účelově zatěžující celouHidden & Dangerous 2 hru. Na druhou stranu zakomponováním jakýchsi ucelených operací, zahrnujících vždy několik na sebe navazujících misí, se hra rovněž vyhnula stále častějšímu trendu poslepování množství nesourodých úrovní. Nádavkem je tak nenásilně nabídnuto hned několik atraktivních prostředí, kdy celé dění zahajují přísně utajené komplexy promrzlé Arktidy, těsně následované rozpálenou Afrikou. Aby se vojáci vzpamatovali z teplotního šoku, zajedou si zastřílet Japonce, nosící na uniformě dokonce rudý terč (a říkají tomu bláhově vlajka), do lesnaté Barmy, načež v duchu patriotismu dostane prostor rovněž český venkov. Jednorázová intermezza ve stylu infiltrování pobřežního normandského hradu, z jehož zdí nacisté ostřelují spojenecké zásobovací cesty, nebo prokousávání se zříceninami francouzského městečka k místní bance (trezor bohužel odolá i pancéřové pěsti) jsou jen třešinkou na dortu, nebo lépe nábojem v dobře promazané komoře pušky.

Stylem hry představuje H&D 2 vyváženou kombinaci hned několika žánrů, jež se dokonale doplňují. Ačkoliv lze hrát způsobem klasické střílečky z prvního pohledu (některé mise jsou k tomu dokonce přímo navrženy), výsledný efekt a pocit satisfakce nad přelstěným protivníkem nebude nikdy takový, jako po dokonalém Hidden & Dangerous 2ovládnutí všech herních mechanismů. Hráči tak jsou podsunuty prakticky tři rozdílné hry – FPS akce, týmová akce s intuitivním zadáváním příkazů typu „následuj mě“, „zadržet palbu“ apod. a konečně labužnická lahůdka pro stratégy v režimu taktické mapy (o ní dále). Výsledek tak odpovídá dlouho chybějícímu mezičlánku mezi stylově až příliš vyhraněnými Commandos a Rainbow Six.

Ostatně z druhé jmenované hry přejímají H&D 2 systém vojáků rekrutujících se z rovné třicítky zelenáčů. Tito se s přibývajícími zářezy stávají vlivem rostoucích zkušeností a povyšování ultimátními zabijáky. Povyšování se neomezuje pouze na ramena ohýbající se pod tíhou důstojnických frčků, roste zde nosnost, přesnost střelby, výdrž při sprintu či efektivita léčení. A skutečně se vyplatí nechat se vyléčit zkušenějším členem týmu, než dovolit zelenáči, aby lékárničku znehodnotil. Vybavení se totiž přenáší z mise do mise a možnost doplnění je logicky umožněna pouze po dokončení aktuální operace. Rovněž nelze z jednotky vytvořitHidden & Dangerous 2 mobilní muniční sklad. Každý předmět má svou váhu a každý voják tak unese toliko dvě střední zbraně s náboji a doprovodným vybavením. I tak se již jeho mobilita značně zpomalí; s takovou kyslíkovou bombou na zádech pak elitní zabiják připomíná spíše šneka, byť elitního a zabijáckého.

LS3D engine má od svého posledního výstupu v Mafii nějaký ten pátek za sebou. Nicméně bouřící diskuze na téma technického zpracování po uveřejnění několika screenshotů z městských lokací hry nakonec nejsou zcela opodstatněné. Díky tomu, že v režimu taktické mapy dokáže hra bez problému zobrazit celou úroveň bez viditelného zpomalení a ošizení detailů, přiblížený pohled na dnešní špičky zákonitě něco málo ztrácí. I tak je ale provedení postav, zbraní a hlavně prostředí v této kategorii her na vysoké úrovni s titěrným důrazem na realističnost. Výjimku tvoří pouze předposlední mise odehrávající se v kulisách české vesničky. Rozmazaná textura v pozadí sekunduje

Jednotky SAS
Duchovním otcem britské SAS (Special Air Service) se koncem roku 1942 stal poručík David Stirling, tehdejší člen populárních Commandos. Jednotka vznikla jako odpověď na potřebu úderného, dokonale sehraného týmu, operujícího hluboko v týlu nepřítele se základním vojenským vybavením. Během války se dosavadní dva pluky SAS rozrostly o dvě další roty francouzské a jednu belgickou. Po skončení dnů pekla byly SAS navráceny jednotlivým státům a britská frakce rozpuštěna. Až následující roky znovu poukázaly na potřebu malé specializované jednotky, znovu tak vzniká 21. a později 22. pluk SAS. Pokud by snad někdo měl chuť vyzkoušet uniformu elitního zabijáka, kromě příslušnosti k britské armádě mu chybí už jen letenka do výcvikového tábora ve velšském Herefordu a heroická výdrž. Prvních dvacet dní běhání po kopcích s mapou zní snadně, ne však s plnou polní a vojenskými kanadami na nohou. Následuje test přežití v džungli, přestřelky s ostrými náboji a pokud tohle všechno někdo vydrží, výsadkový výcvik. No není jednodušší zahrát si Hidden & Dangerous v teple domova?
rozmazaným texturám dveří stavení, což na druhou stranu působí dojmem typicky českého, dekadentního zapadákova :o).

Nejen autentické ladění domácího prostředí se povedlo. V arktické pustině se před hlavněmi vojáků co chvíli s duněním odlomí masivní kra a chvilka plížení na zasněžený kopec je odměněna dechberoucím pohledem na rozlehlý komplex utajené meteorologické stanice. Autentický život základny, ve které psovodi korzují pláněmi za doprovodu zubatých bestií kryti zakotvenou ponorkou Kriegsmarine, zahřeje v mrazu lépe nežli zuby německého ovčáka v britském lýtku vojáka.

Samotná pověření andělů smrti v podání komanda SAS v ničem nezaostávají za variabilitou prostředí. Tu se záškodnicky sabotuje most, tu se za podpory počítačem řízené čety spojenců a dělostřelecké palby dobývá podzemní bunkr, onde se zase zatýká německý pilot, aby se v zápětí s pistolí v uchu pokusil za pozdravůHidden & Dangerous 2 nepřátelských stíhaček proletět nezemsky dlouhým kaňonem. Právě podobně laděné zpestřující mise jsou tím, co dává H&D 2 i po hodinách hry nešednoucí punc zábavy. O průletu kaňonem, kdy hráč ovládá pouze střelecké pozice bombardéru, jsme již informovali v prvních dojmech, ovšem tato adrenalinová pasáž rozhodně není jediným trumfem, který si autoři připravili. Ke slovu se namátkou hlásí mocná válečná loď v doprovodu torpédoborce slibující prověření plaveckých schopností, odcizení nacistické uniformy zase indikuje nezbytné prosvištění spráfná německá akcent.

Válečné medaile se nedávají za leštění bot nadřízeným (i když i o tom by se dalo mnohdy polemizovat), stejně tak hráče čeká tvrdá dřina. H&D 2 rozhodně nepatří k přesnídávkám na dvě odpoledne. Důkazem je již ovládání, přičemž lze lakonicky konstatovat: tutoriál v podání výcvikového tábora rovná se nutnosti. I po něm přichází pravé mistrovství až po hodinách akce, což platí zejména o režimu taktické mapy.

Hidden & Dangerous 2Jak je tradicí již od časů Baldur’s Gate, stisknutí mezerníku bezprostředně následuje zastavení času a jednoduché příkazy vydávané hromadně celé jednotce v pohledu první osoby střídá strategický pohled s nepoměrně širší paletou příkazů. Zadávání akcí či waypointů je vskutku intuitivní a opět dává daleko více volnosti než poněkud kostrbatý systém v již zmíněné Rainbow Six. Stejně pohodlná je volba chování vojáků. Režim nastavení stupně agresivity, rychlosti chůze nebo postoje má přímý vliv na další prováděnou akci. Umělá inteligence postav totiž pracuje v každém okamžiku a například i při hráčem nastavené dráze pohybu se v agresivním módu voják automaticky brání či kryje. Někdy je bohužel autonomie chování ústící ve vojákovo ignorování nových příkazů (ve chvíli, kdy se třeba doslova do krve brání přesile) spíše k vzteku, většinou však zajistí bleskovou reakci na objevivšího se nepřítele. Strategická kamera se však většinou omezí pouze na exteriéry, neboť naštelovat výhled do dveří objektů (jinak se kamerou dovnitř dostat nelze) je obtížnější než vysvětlit příslušníkoviHidden & Dangerous 2 Wehrmachtu princip opékače topinek posunky levé ruky. V takové chvíli přichází ke slovu tzv. dočišťovací fáze, které předchází vyhlazení majoritního odporu v taktickém módu, načež interiéry se uklidí nejlépe ručně s jedním vojákem v pohledu první osoby. Autoři si byli nepraktičnosti taktické kamery ve stísněných prostorách dobře vědomi a tak její použití v několika misích rovnou znemožnili.

Byl by hřích nevyužít odkaz vozidel, nad kterými jsme v Mafii tak krásně ztráceli nervy i soudnost. Bez vozového parku by H&D 2 byli jako stařec bez hole (případně umělých zubů). Jelikož každý ze čtyřčlenné skupiny vojáků je zjevně vybaven řidičským průkazem typu T (T jako tank), lze dle libosti obsazovat jednotlivá místa ve vozidlech. Pravda, brumlající sidekára mnoho míst i po vyhození mrtvol mnoho k obsazení nenabízí, zato německý Tiger je již jiné kafe. Je dokonce možné přiřadit řidiči sérii waypointů, sám usednout za hlavní kanón a za spanilé, předem naprogramované jízdy decimovat okolí! Z dalších přibližovadel jmenujme kupříkladu spojenecký Willis, Opel Blitz s flakem na korbě nebo dvoumístné miniponorky

Hidden & Dangerous Deluxe
Po vydání prvního dílu Hidden & Dangerous na cover CD Levelu v minulém roce uvolnila distribuční společnost Take 2 hru k volnému stažení. Pokud tedy kohokoliv pokračování neoslovilo, ať již z důvodů hardwarové náročnosti nebo jiných, nabízíme stažení Deluxe verze přímo zde. Přídomek Deluxe v tomto případě znamená přítomnost datadisku Fight for Freedom, přehledného editoru pro modisty a všech existujících záplat. Stahovat můžete
využitelné v několika speciálních misích.

Skrytý může být ledaskdo, ale aby byl nebezpečný, nestačí mu jen ruční mixér. Zbraně jsou zastoupeny klasikou; DeLisle a Sten s tlumičem pro noční mise, množství pistolí, kulomety Bren, BAR, MP 40 a další pro ráznější akce. Skvělým elementem je již zmíněné přenášení zbraní mezi úrovněmi, vyplatí se tak poctivě prozkoumávat veškeré kouty, neboť panzerfaust nalezený v předchozí misi může následnou situaci díky přítomnosti tanků v mnohém usnadnit. Přiřazení specifické zbraně vojákům navíc definuje jejich budoucí poslání. Odstřelovač si ustele na vrcholku minaretu obléhané oázy, kulometčík zase na hradbách.

Grafické zpracování bylo nakousnuto, zmínku si rovněž zaslouží vynikající orchestrální hudba nesoucí rukopis brněnského orchestru. Kvalitní je i fyzikální model, nepřátelští vojáci se při výcviku nenaučili typizovanou piruletu smrti a i po posmrtné střelbě sebou uvěřitelně škubou. Slovo uvěřitelně si zaslouží Hidden & Dangerous 2zvýraznit, neboť spartakiádní máchání končetinami prezentované v některými tituly je možná efektní, ale s realitou nemá co do činění. Stinnou stránkou technického zpracování se tak stává pouze umělá inteligence, respektive pathfinding hráčových svěřenců. Ti se poměrně často zaseknou o nepohodlnou terénní překážku (speciálně vleže) nebo se ještě hůře zarazí sami o sebe v těsných prostorách. Nezbývá než přepnout se na dotyčného nešťastníka a vyprostit jej manuálně.

Ačkoliv singleplayerová kampaň čítající 22 misí vydrží poměrně dlouho, možnost opětovného zahrání se nabízí nejen díky motivaci ve zkoušení nových postupů úrovněmi, ale také přítomností několika rozšiřujících módů. Carnage ztíží původní mise o nutnost zneškodnit každého protivníka, zatímco Lone Wolf k tomu samému přidá, nebo spíše ubere všechny spolubojovníky. Multiplayer se neobejde bez klasického Deathmatche, zajímavější je ale v tomto případě jistě OccupationHidden & Dangerous 2, mód ne nepodobný Battlefield 1942, kdy soupeřící strany bojují o strategicky rozmístěné vlajky sloužící zároveň jako respawn pointy. Posledním typem hry je H&D Objectives jdoucí ve šlépějích stále populárnějších úkolových misí pro více hráčů. Cíle se mění s mapou, jednou je nutné vyhodit do povětří dřevěný most, jindy ukrást dokumenty střežené druhým týmem. Podle četnosti serverů jasně převažuje hranost Okupace hned vedle Deathmatche, Objectives se drží na okraji zájmu a až čas ukáže, jak si jednotlivé módy povedou nadále.

Jak tedy uzavřít čtyřleté čekání? Vzhledem k tomu, že dlouhý vývoj pohřbil již nespočet nadějných titulů, ať již po stránce technologické nebo nabalováním stále nových nápadů, až projekt nakonec prasknul jako bublina, můžeme jen jásat. Hidden & Dangerous 2 naplnili všechna očekávání a po brzkém vydání patche snad nezůstane přimhouřené ani jedno oko nad několika chybami technického rázu.

Minirecenze české verze Hidden & Dangerous 2
Jelikož česká verze H&D 2 vychází s opravdu minimálním odstupem od jejího anglického protějšku, dostalo se nám toho potěšení, vyzkoušet ji jako jedni z prvních. Autorům se za velice krátkou dobu podařilo do hry implementovat datově poměrně rozměrný patch, díky čemuž obdrží český hráč za své peníze i něco navíc, nepočítáme-li kompletní lokalizaci v čele s českým dabingem. Ohlédneme-li se za minulými projekty brněnských studií, především tedy za Mafií a Vietcongem, dala se vysoká úroveň namluvení očekávat. Charaktery působí vyrovnaněHidden & Dangerous 2, zbytečné a umělé emocionální podbarvování, jež hráče strašilo například v nedávném Gorky Zero, je zde naštěstí potlačeno. Snad kromě velitele na počátku tréningu, který si očividně před akcí šlehl svou dávku, ale jak sám říká, je opravdová svině a také tak zní :o). Dabing nacistických soldátů zůstal beze změn ve formě perfektně zvládnuté němčiny, případně italštiny.

A jak dopadla dezinsekce nejzávažnějších bugů patchem? Zlepšení umělé inteligence se viditelně projevilo především ve spolupráci s hráčem ovládanou skupinou. Ta nyní reaguje o poznání svižněji, což se osvědčí zejména v těsných prostorách. Voják blokující cestu skrze dveře se již nesnaží trhnout rekord ve stání na místě a pohotově uhýbá. Zmatené ignorování rozkazů vojáků v taktickém režimu se rovněž nevyskytuje. Nicméně i tak se chvílemi stále stává, že si charakter postaví hlavu (proti zdi) a v zoufalství ze zaseknutí se jme vyběhat do země zákop. Co se týká změn v multiplayeru, ty jsou na první pohled pouze kosmetické, nový mód (jak si někteří přáli) se neobjevil. Závěrem dodejme, že s novou verzí nespolupracují dosavadní úložné pozice a pokud si budete chtít zahrát s kamarády, i oni musejí disponovat verzí stejnou, případně tu starší záplatovat. Každopádně pokud zvažujete koupi H&D 2, raději vyčkejte právě na českou revizi, která se skutečně povedla.
Hodnocení české verze: 90%

Hidden & Dangerous 2
Minimum: P-1000, 128 MB RAM
Optimum: P-2000, 512 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Illusion Softworks / Gathering
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Skvěle provedené pokračování válečné akce říznuté strategickým elementem a spoustou herních možností. Čekání se vyplatilo.
Hodnocení: 88%
Autor:




Nejčtenější

Obal prvního Dooma je nezapomenutelný
Tajemství odhaleno. Předlohou „Doomguye“ je samotný John Romero

Slavný vývojář John Romero se na svém blogu pochlubil tím, že právě on se stal předlohou slavného „Doomguye“, který zdobil obal prvního dílu kultovního Doomu.  celý článek

Albion
RETRO: V Albionu se herní doba nepočítala na hodiny, ale na měsíce

Připomeňte si s námi fantastickou hru na hrdiny, kterou u nás hrál snad každý, kdo měl v půli devadesátých let počítač.  celý článek

Splatoon 2
Fantastická týmovka, která se obejde bez krve. Recenze Splatoon 2

V týmové akci Splatoon nejde jen o přesnou mušku, ale i taktiku související s přebarvováním herní plochy. Druhý díl, který vychází exkluzivně na Switch, je...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode
Notně krvavý trailer představuje Zombie Mode pro Call of Duty: WW2

Kombinace druhé světové války a zombies snad ani nemůže dopadnout špatně, přesto je první trailer na oblíbený Zombie Mode pro letošní Call of Duty ještě lepší,...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Hearthstone: Journey to Un’Goro
RECENZE: Hearthstone: Journey to Un’Goro je plný nových nápadů i nudy

Karetní expanze Hearthstone: Journey to Un’Goro přidává zajímavé herní mechanismy, ale i prvky z minula, které bychom oželeli.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.