Highland Warriors - válečníci v sukních

  12:00aktualizováno  15. února 11:28
Muži, kteří nosí sukně obyvatele české kotliny asi příliš nezajímají. Skotští válečníci ale i přes svou oděvní libůstku byli otrlí chlapíci, kteří se jen tak někoho nelekli, jak se v RTS Highland Warriors přesvědčíte.

Highland Warriors Highland Warriors nepatřili do i tak velmi rozsáhlého seznamu nejočekávanějších strategií roku 2003. Přestože screenshoty vypadaly výtečně, po zahrání demoverze muselo být každému soudnému hráči jasné, že o žádnou revoluční ani bezkonkurenčně hratelnou záležitost nepůjde. A ono opravdu nejde…

SVOBODU NEBO SMRT!
Je možná smutné, že základem vědomostí většiny Čechů o skotské historii je film Braveheart (Statečné srdce) s charismatickým Melem Gibsonem alias Williamem Wallacem v hlavní roli, ale je to tak. Ovšem neplatí to jen pro naši zemičku uprostřed Afriky, asi tak stejně dobře jsou na tom i velcí bratři za oceánem, v evropských zemích pak mimo historické ústavy a kobky dějepisem posedlých šílenců nalezneme odborníky na tuto část dějin soustředěné hlavně v kancelářích německé firmy $1#8220;>Data Becker.

Highland Warriors, jejich nejnovější produkt, tak může velice dobře plnit edukativní funkci. Ve čtyřech velmi výpravných kampaních (čímž se vracíme zpět k filmu, ze kterého si HW berou hodně po technické stránce a způsobu vyprávění) je zobrazeno několik staletí skotské historie, Highland Warriors boje proti piktským kmenům, nelehké sjednocování klanů a dlouhé, dlouhé boje s Angličany. A kousek za prostředkem hry se dostane i na zmalovaného Wallace.

Příběh je největším kladem Highland Warriors. Nabízí epickou šíři, zároveň se v něm ale najdou i silné postavy a hrdinové. Po obsahové stránce se může srovnávat s Age of Mythology, v uměleckém dojmu z animací v in-game enginu loňského krále RTS předčí – záběry kamery jsou nádherné, pohyby a mimika postav dokonalé, vypravěč patřičně charismatický, zkrátka: jedna radost.

KOZEL ZAHRADNÍKEM
Přejdeme-li ke strategické části hry, bude hodnocení o poznání pesimističtější. Prakticky ve všech částech hry se mísí dobré nápady s nápady ne až tak pozitivního dopadu a s malým, leč významným procentem prvků, které donutí nebohého pařana samou zuřivostí zarazit do monitoru válečnou sekeru a nadělat šípy z krabice Highland Warriors jehelníček. Je to zřejmě důsledkem nevelké zkušenosti autorů v RTS oblasti, leč neznalost neomlouvá a kozel zkrátka nemůže být zahradníkem…

Hra se odehrává podle klasického RTS schématu… Highland Warriors až moc klasického: postavit základnu, vyrobit co nejvíc co nejsilnějších jednotek, dojet s nimi na druhý konec mapy, vykydlit nepřátelskou základnu, oslavit vítězství tančením na kostech nepřátel – ne, to už ne… Design misí je jedním z největších průšvihů, který si u soudných hráčů Data Beckeři udělali. Už v polovině první kampaně možná leckdo zjistí, že nepotřebuje číst instrukce, které od autorů dostává – je jasné, že půjde jen o to zničit budovy a jednotky nepřítele, který se nemůže nacházet jinde, než v protějším rohu, je-li číslo mise v kampani vyšší než tři, pak ještě ve všech ostatních rozích. Občasné „akční“ mise s omezeným počtem jednotek se buď také zvrhnou ve výstavbu základny a chrlení útočných svazů, nebo se nezvrhnou, ale zaujmou příliš inteligentního recenzenta jinou nepříjemnou chybou (cíl mise: osvobodit z hradu králova bratra. Nenapadlo mě, že musím proběhnout nepřátelskou základnou a okamžitě se spustí vítězná animace – jako vůl jsem se pokoušel tajně připlížit z druhé strany – a co hůř, nejenže se mi to podařilo, ale namísto aby mě hra odměnila, nechala mě potupně rozstřílet všemocnými lukostřelci…).

SBÍRÁME, LOVÍME, KÁCÍME, TĚŽÍME…
Jako ve většině klasických RTS jde i v Highland Warriors v první řadě o suroviny. Highland Warriors Těch je pět – jídlo, dřevo, zlato, železná ruda a kámen. Jejich získávání je víceméně tradiční (postavíte pilu/důl/sklad surovin a pošlete ke zdroji vesničany), další komentář si zaslouží jen jídlo. Ve hře se střídají roční období. To je pěkné. V zimě nejde farmařit na polích. To je realistické a pěkné. Jde místo toho sbírat bobule a lovit lesní zvěř. To je pěkné. ALE! Každé pole poskytuje omezené množství jednotek jídla a když se vyčerpá, hra na to neupozorní – je třeba ho manuálně obnovit. To není pěkné. To je zatraceně nepěkné, nefér, nečestné a nesportovní. Autoři by si za to zasloužili pověsit aspoň na týden za intimní partie do průvanu, protože tohle se prostě ve slušné herní společnosti nedělá.

BUDUJEME LEPŠÍ SPOLEČNOST
Skladba budov, které jsou v Highland Warriors k dispozici, není nijak široká a zahrnuje běžné budovy civilní (domy na bydlení, mlýny, pily, sklady…), obranné (hradby, brány, strážní věže…) a vojenské. Každý typ jednotek má svou „výrobnu“, která funguje podobně jako ve starých Warcraftech - dvoje kasárna ve vesnici tedy znamenají, že je možné vyrábět souběžně dvě pěší jednotky. Mezi vojenskými budovami ještě najdeme stáje, kde se rekrutuje jízda, dílnu na těžkou dobývací techniku a chrám, Highland Warriors odkud vylézají druidové a mágové, jejichž schopnosti není radno podceňovat. Stavbu základny tak můžeme uzavřít jako kapitolu poměrně nezmršenou, avšak ani kdovíjak úžasně nevyřešenou (snad jen kdyby se brány před nepřátelskými jednotkami zavíraly, byly by o trochu užitečnější).

OPAKOVÁNÍ JE MATKA ZKUŠENOSTI
Každá jednotka v Highland Warriors sbírá zkušenosti a zlepšuje své schopnosti. Platí to kupodivu i o vesničanech: pasant přiřazený k nějaké práci pomaličku sbírá zkušenosti, až je z něj master apprentice, pak je možné z něj za určitý peněžní obnos udělat mistra a on pak svou surovinu těží o něco rychleji a unese více jednotek najednou. Roztomilé, pěkné, ale škoda, že s bojovými jednotkami se takto mazlit prakticky nejde. Jejich úmrtnost je totiž i při dobré strategii poměrně vysoká a když už se podaří vycvičit slušnou jednotku, je to stejně k ničemu, protože z mise do mise se armády nepřenášejí.

Jednotek ve hře není mnoho a bohužel, jejich taktické využití je i přes dosti rozdílné schopnosti drasticky omezeno umělou inteligencí (viz následující oddíl recenze). Setkáme se tak s pěšáky a jezdci, lučištníky na koních, skauty a vůbec běžnými RTS jednotkami, jejichž funkce jistě dobře znáte sami. Highland Warriors Za zmínku stojí jen velice silní rangeři, kteří mají schopnosti maskování, díky které se mohou na omezenou dobu zneviditelnit – ideální průzkumná jednotka. Navíc jsou velice silní proti pěším jednotkám, což se hodí možná více než tato neakční schopnost.

Speciální dovednosti mají i jiné jednotky, mezi kterými nejvíce vyčnívají druidi a mágové. Ti první umí kupříkladu zneviditelnit nejbližší bojovníky, což může nepřítele především v multiplayeru slušně zmást (na druhou stranu – počítač v singlu se často chová, jako kdyby je viděl, což mě vede k podezření, že cheatuje), mágové zase mají silná útočná kouzla proti budovám. U ostatních jednotek se tyto schopnosti pohybují na samé hranici možnosti využití – většinou je lepší je nechat být a vyslat je natvrdo do boje, často jsou schopnosti takového rázu, že než si člověk uvědomí, že by bylo záhodno jich použít, je pozdě.

KNÍŽE L. MYŠKIN A SPOL.
Dorážíme ke druhému kritickému bodu Highland Warriors, umělé inteligenci. Zda chtěli vzdát autoři hold Dostojevskému a jeho Idiotovi nevím, ale je to vcelku pravděpodobné. Highland Warriors Tak debilní počítač, ale i vlastní jednotky jsem neviděl opravdu už dlouho.

Už na začátku jsme hovořili o tom, že vesničany samotné nenapadne znovu založit pole, které bylo vyčerpáno a kamsi se vypařilo. Je to sice asi jako kdyby rolníka nenapadlo, že obilí, které v létě sklidil, musí zase zasadit, chce-li mít další rok znova úrodu, ale budiž. Že mají jednotky problémy s pathfindingem, zasekávají se a často končí v extrémní pozici na vrcholu skalního ostrohu, odkud by rádi spadli, ale hra jim to bohužel ne a ne dovolit, je ještě horší. Úplně katastrofální je ale ovladatelnost vlastních jednotek přímo v boji.

Ve hře je možné seřadit jednotku do jedné ze čtyř formací a přiřadit jí míru agresivity (od pasive po blood frenzy), ale je to k ničemu, protože v boji si budou jednotliví vojáci stejně dělat to, co budou chtít oni, zatímco vy budete jen bezmocně koukat. Je hezké, že ke zničení základny nemusí hráč dobíjet posledního vesničana a ničit všechny hospodářské budovy – bohatě postačí zničení všech vojenských objektů a town centra. Ovšem méně se mi líbí, že při módu blood frenzy se jednotky rozeběhnou za každým vesničanem přes půl mapy i kdybyste se třeba uklikali jinými rozkazy, zatímco při jiných módech budou neustále natvrdle bušit do zadané cílové budovy, i kdyby je mezitím mělo deset Highland Warriors peasantů umlátit čepicemi (a cepy). Ve zkratce: formace jsou zde neudržitelné, mágové mají zvyk jít si to rozdat na férovku pěstmi s nejsilnější nepřátelskou jednotkou, lučištníci mají zvyk plýtvat šípy na budovy, kde je efekt minimální, zatímco pěšáci si to rozdávají s nepřátelskými vesničany a nechávají na sebe najíždět kavalérii nepřítele.

Když už hráč dorazí do nepřátelské základny, je AI nepřítele celkem OK. Jinak je ale tak blbá, že nad tím zůstává rozum stát. Když jsem hrál ne lehkou obtížnost, nestalo se mi ani jednou, že by na mě kromě předdefinovaných skriptů nepřítel zaútočil. Dobře, lehká obtížnost. Ale ono se to stává i při normální! Na nejtěžší obtížnost má počítač problém vytvořit rozumný útočný svaz a nestává se, že by zaútočil z více stran. Hra je kvůli tomu příliš lehká a stereotypní, nevyžaduje od hráče prakticky žádné velké strategické přemýšlení – stačí na nepřítele poslat tak dvacet nejsilnějších jezdců a nějaké ty mágy – a je hotovo.

MULTIPLAYER TO (NE)ZACHRÁNÍ
Nevěřme tomu, že by si testeři Data Beckeru nedostatků v AI nevšimli. Highland Warriors Spíše si asi řekli: multiplayer to zachrání. Ale ve skutečnosti není ani tady o co stát. Highland Warriors nabízejí ne zrovna dobře optimalizovaný síťový kód, oproti Warcraftu 3 pomalou akci, oproti Age of Mythology nízkou variabilitu stran a jednotek a nemají v rukávu ani žádný trumf v podobě nestandardního herního módu, který by hráče zaujal. Zkrátka a dobře, multiplayer to tentokrát nezachrání, ba spíše ještě zhorší…

AUDIOVIZUÁLNÍ HOSTINA?
Grafické zpracování Highland Warriors lze prohlásit za jedno z nejlepších, jaké jsme kdy v realtime strategii měli možnost vidět. Především terén je vymodelován s úžasným citem pro detail, jednotky už zase tak super nejsou, ale celkový dojem ze hry je parádní. Zvláště když je tu možnost zazoomovat až na samou úroveň hrací plochy, takže hráč vidí svým chrabrým bojovníkům do tváří a může se bavit pozorováním sázejících, řezajících a kopajících vesničanů. Z taktického hlediska je to k ničemu, ale je to zábava… :o)

Na druhou stranu se Highland Warriors nevyhnuli jistým problémům s kamerou, která občas trochu podivně přeskakuje s terénem a může se stát, že najednou vyskočí vysoko Highland Warriors do vzduchu a hráč vidí své jednotky jen jako titěrné broučky kdesi ve spodní části obrazovky. Podivné…

Hudba je vynikající a přesně sedí k tématice hry, méně už se povedly zvukové efekty, čímž myslím především neskutečně iritující hlášky jednotek. Namluvení intra a jednotlivých sekvencí už je ale opět v pořádku, což situaci alespoň trochu zachraňuje.

Celkové hodnocení nakonec bude mnohem horší, než bychom řekli po prvních screenshotech, horší než by si přáli autoři a distributoři, a jen o malinko lepší, než jsme si mysleli že bude po testování hratelné demoverze. Takže: milí pánové z Data Beckeru. Vaše strategie má perfektní příběh a vypadá na první pohled úžasně. Jen kdyby měla trochu lepší design misí a všechny jednotky pobraly trochu méně pilin, mohla se postavit vedle Age of Mythology a Warcraft 3 na RTS trůn. Ale to slůvko „jen“ je trochu zavádějící, protože v tomto případě k dokonalosti chybí hodně a hodnocení tomu musí odpovídat.

Highland Warriors
Minimum: CPU-800, 128 MB RAM, 32 MB video
Optimum: CPU 1 000, 256 MB RAM, 64 MB video
Multiplayer: ano
Další informace: demo / trailer / screenshoty
Výrobce/distributor: SE-Games / Data Becker
Distributor v ČR: nerozhodnuto
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Dobrý příběh, parádní grafika, ale s hratelností je to slabší.
Hodnocení: 64%
Autor:
Témata: Testování, Warcraft
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...