Po mé recenzi na Chaos Engine jsem si okamžitě vzpomněl na hru, kterou jsem kdoví proč nezmínil v řádce nejprovařenějších titulů na mé milované Amize - Hired Guns. Tak to musím hned napravit!
Každý seriozní hráč má ve svém podvědomí jistě zafixovaný kousek té lásky k dungeonům a RPG hrám. Klasiky jako série Eye of The Beholder, Realms of Arkania, Dungeon Masters, Black Crypt, či novější Crystal Dragon, anebo Evils Doom (neprávem opomíjená skvělá hra, o níž se rozhodně hodlám v budoucnosti v retro rubrice rozepsat) zanechaly ve vzpomínkách naší staré pařanské školy velmi hluboké rýhy. Objevil se i zajímavý tahový počin s absolutně hustou kyberpunkovou atmosférou, neuvěřitelnou složitostí a rozsáhlostí herních principů - maďarský Perihelion. Nikdo také nemůže zapomenout na božský Amberstar a Ambermoon, případně futuristický Whale's Voyage. Podobně futuristický je i objekt našeho zájmu. Jenže Hired Guns šly ještě dále než všechny zmiňované tituly…
Psygnosis nám dávají originalitu pocítit hned v úvodním menu. Kdo by čekal před tolika lety úžasně sladěné barvy, textové, ilustrační a animační kompozice, které se teprve nyní objevují v některých internetových „flashovských“ projektech? Špičkové techno dunící ze zesíku, naznačující už při výběru postav, že se bude jednat o dynamickou akci a vůbec skvělá hudební kulisa při prezentaci, to je věc u této firmy standardně očekávaná. Když už jsme v menu u výběru hrdinů: máte zde volné čtyři sloty, do nichž můžete umístit žádaného týpka z několika specialistů. Najdeme zde polního medika, pilota, námezdného žoldáka, nájemného vraha, specialistu na elektroniku, či bojové roboty, přičemž postavy se liší klasickými RPG atributy (hodnota energie, agilita, síla atd.). Každý z těchto hrdinů se samozřejmě liší i obsahem inventáře a je specialistou na jiné zbraně. Rozrůzněnost charakterů tu samozřejmě není pro nic za nic; lidé se např. pod vodou začnou po určité době topit, avšak droidi nemají s kyslíkem problémy. Stejně tak schopnost unést větší bagáž je u takových strojů s umělou inteligencí, jako je SIM heavy, či SIM Lite samozřejmostí… Po výběru postav se přesunete na přehledně zpracovanou mapu světa s vyznačenými jednotlivými levely a popisy k těmto. Vyberete si, stisknete Enter, uchopíte myš (v případě kooperace více hráčů hned více hlodavců) a hrr na ně!
Herní obrazovka je právě tím nejrevolučnějším počinem. Je totiž rozdělena na 4 okna, každé pro jednu osobu. V záložkách těchto výhledů najdete vlastnosti a atributy s portrétem postavy, důležitý inventář a neméně důležitou mapu, pro tu však u sebe musí charakter nosit elektronický modul… V inventáři strávíte dobrou čtvrtinu hry při všemožném přemisťování předmětů, zbraní a nábojů, štítů, klíčů a další serepetiček (některé se nesnesou s vodou a rozpadají se na prach…). Inventář je přitom velice přehledný a stoprocentně uživatelsky přístupný - jednoduché přemisťování a aktivace pouze myší. Ono se to vlastně všechno ovládá velmi příjemně pouze myšičkou. Centrální výhledové okno totiž reaguje po kliknutí na jeho horní, dolní, pravé a levé okraje pohybovými akcemi (kurzor se změní na směrové šipky). Při umístění kurzoru do jeho prostředku se objeví zaměřovač. Levým myšítkem střílíte z momentálně zvolené zbraně a když dojdou náboje v zásobníku, nabijete pravým. V případě vrhání granátů se kurzor s mírným vychýlením mění v kruhový graf, tím určujete vzdálenost. Že je třeba uhnout před tlakovou vlnou snad ani nemusím zmiňovat. Dalším zpestřením je například posunování různých těžkých předmětů, mačkání spínačů, popojíždění výtahy, deaktivace silových polí, pokládání automatických zbraňových systémů, aktivace min atd. Každou postavu tedy ovládáte na jedné ze 4 obrazovek a musíte myslet i na kooperaci. Příklad: na konci chodby je spínač, který aktivuje výtah, sjíždějící do velmi velké hloubky. Musíte tedy s jednou postavou dojít na plošinu a s druhou stisknout spínač. Ta, co se sveze dolů si spínačem přivolá svého kolegu k sobě. Což je jedna z nejjednodušších variant součinnosti… Při hře více hráčů si asi dokážete představit tu nebetyčnou zábavu!
Cílem v každém levelu je kromě podružných událostí s hlavní dějovou linkou (sbírání částí reaktoru) dojít s komandem do východu, v čemž se vám bude snažit zabránit různorodá
směska nepřátel, pastí a bludišť s mnohdy až nechutně prokombinovanými alternativami. Po výstupu z levelu se opět ocitnete na mapě a můžete pokračovat.
Navštívíte tu různorodá prostředí - od přírodních lokací přes hypertechnologické stavby až např. ke klášterům obývaným nepříliš přátelsky nakloněnými tvory.
Všude se samozřejmě mění zvuky pozadí (background FX), tedy pokud máte nějakou tu fast RAM ve své mašince (ale kdo by ji neměl…). Dunění střelby, detonace výbušnin, skřeky oblud, steny skomírajících charakterů, to vše je vyvedeno ve velmi atmosférickém zpracování. Grafická stránka je také na poměry Amigy velmi povedená a kompaktně ucelená. Množství předmětů, které museli autoři nabrushovat je, až zarážející. Dokonce si můžete v editoru vytvořit vlastní nákresy postav a umístit je přímo do hry! O výtečné prezentaci jsme si již pověděli…
Takže to tedy shrňme! Na čtyřech disketách (instalace na harddisk je samozřejmostí) nacházíme v podobě Hired Guns naprosto originální a výjimečný projekt. Kvalitní RPG s příběhem situovaným do temné budoucnosti lidstva se silně válečným podtextem, graficky a hlavně zvukově výtečně provedené. Dynamičnost, komplikovanost levelů, geniální struktura a nutnost přemýšlet a kombinovat, to jsou obrovské devizy tohoto díla. Po tak dlouhé době může nabídnout slušnou řádku kvalitně probdělých nocí u stařičké Amigy. Škoda jen, že pokračování Hired Guns, oznámené na PC a PlayStationy se nikdy neuskutečnilo. Byla by to přinejmenším taková bomba, jako její starší sourozenec…
Konečný verdikt? Neuvěřitelně kombinované futuristické RPG s mnoha originálními prvky, které do dneška nebyly překonány. Dynamické, inteligentní, hlučné a návykové!