Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historie Resident Evil

  12:00aktualizováno  22. října 9:28
Krátké, ale opravdu jen velmi povrchní ohlédnutí za jednotlivými díly kultovní hororové série Resident Evil, která v poslední době začala vystrkovat zbrusu nově zastříhnuté drápky na videoherním systému GameCube. Pakliže si tedy chcete připomenout svět, připomínající ošklivou noční můru, můžete směle vstoupit.

Resident Evil na PSX

Capcom se etabloval na videoherním trhu už před drahně lety a z jeho bohaté produkce můžeme vyjmout legendární arkádu Ghost’N Goblins (GBA verze), střílečku 1942 či kultovní bojovku Street Fighter a potažmo pak její nesčetné klony. Do galerie známých herních produktů firmy se však už od poloviny devadesátých let zařazuje též série Resident Evil, v níž její producent Shinji Mikami navázal na tradici survival hororu představenou předtím v Alone in the Dark - mimochodem, konverze původních Alone in the Dark vycházela na konzolích téměř současně s prvním dílem Resi a nutno říci, že Alone u hráčů neobstál a přes sympaticky pojatý čtvrtý díl upadl takříkajíc v zapomnění - neboli žánr "survival horor" je na videoherních formátech spojován v souvislosti s jeho zakladatelem právě s počinem zovoucím se Resident Evil.

Velký úspěch této herní myšlenky vedl poté tvůrce k vytvoření celé řady dalších pokračování, jež doprovázely charakteristické jevy jako je vydání komiksového časopisu, spousty akčních figurek, dokonce bizarní komediálně hororové hry a v neposlední řadě se objevila atrakce v duchu známého komplexu "Mansion", v němž se odehrává příběh první kapitoly Resident Evil. Capcom poté přidal hlavní hrdinku zdejšího story - Jill Valentine, do své sbírky známých ikon v mlátičce Marvel vs Capcom 2!

Resident Evil 2 na PSX

Nyní stojí za to znovu připomenout, že Capcom uzavřel s Nintendem dohodu o exkluzivitě řady Resident Evil, která se týká remaku prvního dílu - ještě v tomto týdnu vám na něj přineseme recenzi - a hlavně zcela nových titulů Resident Evil Zero a Resident Evil 4. Uvedené epizody mají být tedy k vidění toliko na herní kostce od Nintenda jménem GameCube, což by mohlo být tím pravým impulsem pro skalní fanoušky série (jichž je zejména v Japonsku opravdu požehnaně). Je zvláštní, že např. takové Resi akce pro světelnou pistoli s podtitulem Survivor (PSX) se svého času během prvního týdne uvedení do prodeje stihlo prodat (alespoň pokud mne paměť neklame) naprosto neuvěřitelných sto tisíc kousků. Proč o tom mluvím? Protože GameCube remake Resident Evil zatím nezaznamenal až takový úspěch, jaký by se s ohledem na silnou tradici slušelo. Tradici, v níž najdeme především působivou předrenderovanou grafickou kulisu, statické kamery navozující neustálý strach z toho, co je před vámi, velký počet odpudivě zmutovaných kreatur, tady zejména zombies, stylový hudební doprovod a v neposlední řadě malé množství nábojů, se kterými je zdejší boj o přežití vskutku urputnou přetahovanou s tou málokdy viděnou osobou s kosou přes rameno.

Resident Evil 3 na PSX

Zatímco obsazení v remaku Resident Evil pro GC nabízí staré známé tváře jako je Jill Valentine, Chris Redfield, Barry Burton, Rebecca Chambers, Albert Wesker a v neposlední řadě Tyrant, v jehož případě se přímo nabízí staré známé rčení, že není malých rolí, v Resident Evil Zero se konečně objeví zcela nová postava (viz naše novinka). Zato u Resident Evil 4, o kterém dokonce svého času běžely fámy, že to s exkluzivitou nebude až tak horké, je dosud veškeré info ohledně hlavních protagonistů obestřeno rouškou tajemství. Pakliže si chcete připomenout příběhovou chronologii Resident Evil, máte možnost v , každopádně ještě je třeba zmínit, že projekt Resi není pro PS2 tak úplně mrtvý, neboť se čím dál tím více hovoří o Resident Evil Online (resp. Network Biohazard).

Přišel ten pravý čas podívat se do herní historie, kterou si tímto dovolím v krátkosti zrekapitulovat.

Rok 1996:
Resident Evil; předefinoval žánr survival horor, přičemž celé série se po světě mělo odprodat přes 20 miliónů kopií (tady s ohledem na všechny formáty). První díl je k mání na platformách PSX (
recenze), Sega Saturn a PC.

1997:
Resident Evil: Director’s Cut; reedice původního Residenta s volitelným stupněm obtížnosti, novými pohledy kamer na dění a novými (resp. v několika případech lehce modifikovanými) puzzly. Director’s Cut vyšel toliko pro PSX.

Resident Evil

1998:
Resident Evil 2; dvoucedéčkový klenot, který měl být jedním z nejprodávanějších titulů tohoto roku. Vyjma výrazně lepší grafické stránky nabízel konečně stejnou kapacitu inventáře pro oba hlavní charaktery - byl tu tedy prostor pro uložení osmi předmětů. Zajímavostí bylo, že váš postup vpřed a sbírání některých propriet měl vliv na dobrodružství druhé postavy (probíhající de facto souběžně), která tak nemusela na jisté věci narazit. RE2 se objevil na herních formátech PSX (recenze), Dreamcast, N64 a PC (recenze).

2000:
Resident Evil 3; v několika ohledech revoluční titul série, anžto se ve hře nově objevuje alternativa vyhnutí se ataku protivníka, která se mě navzdory skutečnosti, že se s tím nepracovalo právě optimálně, hodně líbila kvůli radikální změně koncepce, v níž jste až doposud byli velice pasivní! Byla tu však i další užitečná pohybová aktivita - rychlá otočka o 180°, což rozhodně potěšilo! A naposledy pak možnost rozšíření vašeho inventáře o dvě políčka. RE3 byl přítomen na PSX (recenze), Dreamcastu a PC (recenze).
Resident Evil: Code Veronica; nový hardware od Segy, na němž se tento titul poprvé objevil, umožnil i nadále nesmírně působivé zpracování vizuální kulisy, která však protentokráte nebyla předrenderovaná, pročež si tvůrci pohráli i s kamerou, jež byla mnohem dynamičtější a nabízela plynulé přechody a zoom. Navrch se hlavní postava mohla vybavit dvěma pistolemi naráz a střílet na dva nezávislé cíle najednou! Naposledy mohu připomenout, že i zde existovala alternativa rozšíření kapacity vašeho "inventory". Code Veronica měl premiéru na Dreamcastu (recenze), aby se posléze překonvertoval i na PS2 (recenze).
Resident Evil Survivor na PSX Resident Evil: Survivor; nepodařený vstup série do žánru stříleček pro světelnou pistoli, který měl sice překvapivě dobrý start, ale celkově se jedná o obrovské zklamání, k němuž se Capcom nota bene nějak odmítá hlásit. S hlavním příběhem má společné jenom tuny zombíků na scéně, za což může znovu organizace Umbrella. Určeno jen malému okruhu hardcore fans na PSX.

2001:
Resident Evil Gaiden; dle mého určitě dobrý výkon Capcomu na hardwarově slabé půdě handheldů, v němž nabízí neotřelý soubojový systém, ale též obligátně krátkou dobou pro dohrání. Třebaže se v hlavní úloze objeví Barry Burton z prvního dílu, děj je přesunut na zaoceánský parník, na kterém došlo z neznámého důvodu k zombifikaci pasažérů. Pakliže chcete vědít, jak to dopadlo, musíte si pořídit GameBoy Color (recenze).

2002:
Resident Evil Gun Survivor 2: Code Veronica; Capcom zde porušil známé pravidlo o tom, že do stejné řeky nelze dvakrát vstoupit, pročež na trh přišel stejně jako v prvním Survivorovi s docela zbytečnou nepodívanou pro světelnou pistoli. O tom, že jej však toto téma navzdory "prohrám" (mezi námi, kdyby na tom prodělával, asi by se další díl už neobjevil, že?) stále láká, svědčí ohlášení Gun Survivor 4: Resident Evil. Obé je, resp. bude, doménou konzole PS2 (recenze na Gun Survivor 2), ale že bychom za to byli nějak zvlášť Capcomu vděční...

Co říci nakonec? Že příběh klasické řady Resident Evil je opravdu působivý a tak není příliš divu, že vedle světa jedniček a nul zaujal i hochy z filmové branže, pročež se tu vedle nepříliš podařeného prvního pokusu o zfilmování videoherní předlohy dočkáme v roce 2003 repete (Anderson), v němž se znovu objeví Milla Jovovich.

Autor:




Nejčtenější

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

Další z rubriky

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.