TÉMA: Far Cry, ohlédnutí za historií slavné střílečky

Střílečku Far Cry mají hráči zafixovanou pro její otevřený svět, nádhernou grafiku a mnoho možných způsobů, jak se vypořádat s nepřáteli. Far Cry 4 nám pomalu klepe na dveře, proto neuškodí podívat se do minulosti této série.
Far Cry

Far Cry | foto: Ondřej Zach

Far Cry (2004)

Rok 2004 představuje pro historii žánru stříleček zásadní milník. Důvodem pro toto odvážné tvrzení je hned trojice her: Half-Life 2, Doom 3 a právě Far Cry od tehdy debutujícího studia Crytek.

Far Cry obsahoval řadu charakteristických vlastností, jež u této série nalezneme dodnes. Hra se chlubila na svou dobu špičkovou grafikou, bohatým zbrojním arzenálem a ovladatelnými dopravními prostředky, a to včetně od té doby nepostradatelného rogala. Dovolovala navíc sem tam využít i kradmý přístup s možností odlákat nepřítele hozeným kamenem nebo zabránit přivolání posil sabotováním alarmů. Navíc dávala hráči iluzi otevřeného světa, v němž může jít, kam se mu zlíbí.

Far Cry

V prvním Far Cry to však ještě úplně nefungovalo. Hra byla víceméně lineární, bez vedlejších úkolů a její otevřenost spočívala v tom, že hráč měl prostě občas více možností, odkud a jak napadnout nepřátelská stanoviště.

Příběh jedničky vás postavil do role Jacka Carvera, jenž měl být původně pouze najatým průvodcem pohledné reportérky zajímající se o podezřelé dění na tropickém ostrově. Jak to tak bývá, ostrov byl plný po zuby ozbrojených vojáků, kteří toho dne evidentně vstali špatnou nohou z postele. Později vám začali zatápět kromě vojáků i mutanti stvoření hlavním záporákem, šíleným doktorem Kriegerem.

Inspirace starými béčkovými filmy jako Ostrov doktora Moreaua se prostě nezapřela a tomu odpovídaly i postavy. Jack byl tvrďák v havajské košili, reportérka/CIA agentka Cortezová se ve hře cachtala pod vodopádem v biknách a doktor Krieger se nám po „zdravé“ dávce mutagenu vysvalnatil tak, až připomínal mutanty z Resident Evilu.

Mutanti byli mimochodem největším problémem jedničky. Než jste je potkali, hra byla skvělá. Veskrze nadprůměrná umělá inteligence dovolovala zábavnou hru na kočku a myš a útoky na nic netušící nepřátelské jednotky představovaly jiný zážitek, než jaký hráči znali z koridorových stříleček.

Mutanti ovšem nejenže byli nesnesitelně odolní, ale jejich schopnost ocitnout se několika rychlými skoky u vás a následně hráče pár údery sprovodit ze světa, dělala hru neuvěřitelně frustrující. To v kombinaci se systémem ne vždy chytře rozmístěných ukládacích checkpointů stálo mnoho choleričtějších hráčů klávesnici.

Kdo měl kampaně dost, mohl naštěstí sáhnout i po hře více hráčů, která dokázala solidně zabavit. První Far Cry byl zároveň posledním Far Cry titulem od Cryteku, jenž však na hru do jisté míry navázal vlastní sérií Crysis. Série od Far Cry převzala řadu již zmíněných prvků: tropické prostředí, ovladatelná vozidla, otevřenější prostředí (byť opět bez vedlejších misí) i nádhernou grafiku, kterou bohužel téměř nikdo v tehdejší době naplno nerozchodil. Pro Crysis charakteristický nano-oblek navíc ještě vylepšil flexibilitu hry, která dávala hráči celou řadu možností, jak s nepřáteli zatočit po svém. Na regulérní Far Cry 2 si hráči museli počkat čtyři roky.

Far Cry 2 (2008)

Navzdory názvu byl i druhý Far Cry spíše jen duchovním nástupcem jedničky, se kterou měl společného velmi málo. Ubisoft Montreal zasadil hru do fantasticky zpracovaného prostředí válkou zmítané Afriky. Příběh byl jednoduchý. V regionu zuřila válka mezi dvěma hlavními frakcemi a vaším primárním úkolem bylo najít pašeráka zbraní Jackala, jenž profitoval z vyzbrojování obou stran.

Far Cry 2

Hned na začátku hry se však hráč jako na potvoru nakazil malárií, a místo shrábnutí tučné odměny tak musel v horečkách snést výsměch od Jackala. Obchodník se smrtí se vás naštěstí rozhodl ušetřit, a vy jste tak vyzbrojeni prášky proti malárii mohli začít svůj hon pěkně nanovo.

Far Cry 2 se stal až neuvěřitelně spornou hrou plnou extrémů. Prostředí bylo vskutku dech beroucí, obzvlášť na osobních počítačích. Západy a východy slunce, savany s divokou zvěří, ale například i hustě zalesněné plochy a kaňony, to vše bylo zpracované s úžasným smyslem pro atmosféru.

Na druhou stranu pohyb po takto vyvedeném světě se postupně stával neskutečně frustrující záležitostí. Ne že by se dopravní prostředky ovládaly špatně. Problémem byl komplikovaný systém rychlého cestování možného jenom prostřednictvím autobusových zastávek, na které bylo třeba dojet. Na konzolích navíc všechno trvalo moc dlouho.

Far Cry 2 (PC)

Far Cry 2 (PC)

Když jste se rozhodli brázdit Afrikou pomocí dopravního prostředku, zakusili jste nepříjemnosti válkou stižené krajiny na vlastní kůži. A zábava to nebyla. Často bylo totiž zapotřebí projet skrz nepřátelskou základnu. Pokud jste se pokusili o rychlé projetí, agresivní nepřítel se za vámi pustil a velmi často se mu podařilo vás dostihnout.

Likvidování základen bylo zpočátku zábavné, opět díky velmi dobré umělé inteligenci a rozličným zbraním. Avšak tyto základny se na rozdíl od třetího dílu zas a znovu obnovovaly, což bylo právě největším problémem. Hra nabízela celou řadu zajímavých nápadů, které se však ve výsledku obrátily proti ní.

Hned na začátku si hráč vybral hlavní postavu, přičemž ty ostatní v herním světě mohl potkat a spřátelit se s nimi, což skýtalo řadu benefitů. Tento systém parťáků spočíval v tom, že vám před misí jedna z vedlejších postav nabídla chytřejší a zajímavější způsob, jak misi provést. Jindy, pokud vás nepřítel zabil, vám parťák přispěchal na pomoc. Sám však mohl přijít o život, což se ve výsledku stávalo příliš často. Pokud jste chtěli utéct otravným protivníkům, parťák si prostě nedal říct a bojoval dál, dokud nepadl.

Far Cry 2 (PC)

Far Cry 2 (PC)

Tyto postavy byly přitom součástí i hlavního příběhu. Ten však nebyl dobře podaný a zajímavý začal být až na konci, kdy jste mohli ovlivnit, kdo bude žít a kdo ne. Vše nakonec po mnoha hodinách bohužel vyvrcholilo ve finále, které se může směle řadit po bok takového průšvihu, jakým byl i odfláknutý závěr prvních Borderlands.

Zvláštní bylo i to, jak se zbraně postupně opotřebovávaly a mohly se zcela rozbít. Pokud se to stalo poprvé, působilo to poměrně originálně a přestřelky získaly na adrenalinu. Hráč se však brzy naučil, že na misi nemá přece cenu jít s poškozeným vybavením. Nešetrný systém ukládání totiž opět vedl k frustraci a dlouhým jezdícím pasážím s otravnými oživenými protivníky, které jste museli zas a znovu pobíjet, nebo jim ujíždět.

Přesto byl Far Cry 2 velmi originální hrou. Obsahoval i vedlejší mise a byl skutečně plně otevřenou hrou, která hráče nevodila za ruku. Pozitivně můžeme hodnotit také systém uzdravování s brutálním vytahováním střel z vlastního těla a dalšími libůstkami. Hra sama také výrazně vybízela k taktickému používání plamenometu. Oheň se šířil realisticky a dokázal natropit velkou paseku. Hra více hráčů disponovala kromě klasických režimů především editorem map, který FC2 opět výrazně odlišoval od konkurence.

Far Cry 3 (2012)

Trvalo to další čtyři roky, než se série dočkala pokračování, tentokrát to však stálo za to. Hráč se vžil do role Jasona Brodyho, který byl s přáteli a bratry na tropickém ostrově unesen piráty. Jasonovi se na počátku hry podařilo uprchnout a spojit síly s domorodým kmenem Rakyat, jenž vedl s piráty válku o vlastní přežití. Na hráče přitom čekala řada povedených postav v čele s vyšinutým Vaasem.

Far Cry 3

Far Cry 3 je bez debat jednou z nejlepších stříleček minulé generace konzolí. Klasické pilíře FC byly stále přítomny, ale nyní vše fungovalo na výbornou. Hru navíc zásadně obohacoval vynikající systém získávání zkušeností a nových schopností. Ubisoftu se podařilo z nejotravnějšího elementu druhého dílu (dobývání základen), udělat nejzábavnější složku hry.

Základen bylo ve hře plno, nyní byl ovšem hráč přes získané zkušenostní body motivován k tomu, aby je všechny dobyl. Navíc pokud jste nepřátele zlikvidovali, základna vám zůstala a poskytla vám mimo jiné místo k rychlému cestování, obchod k nakoupení zbraní a nové vedlejší mise s dalšími odměnami.

Na FC3 bylo především skvělé, jak všechno, do čeho se hráč pustil, mělo smysl. Dobývání základen bylo jedním z příkladů. Šplhání na radiové věže ve stylu Assassin‘s Creed odkrývalo mapu a dávalo k dispozici zbraně zdarma. Vedlejší úkoly vás zásobovaly penězi, zkušenostními body (novými schopnostmi) a bonusovými předměty. Lov zvířat rozšiřoval váš inventář. I sběratelské předměty vám vedle zkušenostních bodů po dosažení určitého počtu poskytly novou silnou zbraň.

Zbraně se daly za peníze modifikovat a upravovat. Hráč měl k dispozici dálkově ovládané výbušniny, zápalné lahve a širokou škálu všech možných zbraňových kategorií. Vrcholem všeho byl luk, který časem dokázal střílet i výbušné šípy.

Far Cry 3

Pokud jste tedy chtěli sestřelit helikoptéru jako Rambo, nebyl to problém. K tomu všemu se plně nadabovaný Jason ovládal prostě perfektně. Dokázal vykukovat zpoza krytu, po sprintu klouzat po zemi, házet po nepřátelích dýky, likvidovat je nožem jednoho po druhém a mnoho dalšího. To vše bylo doprovázeno vynikajícími animacemi, od kterých by se měl takový Skyrim co učit.

FC3 toho navíc nabídl víc než jen dlouhou kampaň pro jednoho hráče. Ve hře byly výzvy, v nichž jste se snažili dosáhnout nejvyššího skóre, například v zabíjení nepřátel brokovnicí v daném limitu. Ani hra více hráčů nebyla nehorší. Kooperace nabídla vlastní příběh a postavy, avšak představovala až příliš únavný grind a likvidaci hord stále se valících idiotských nepřátel. Klasická kompetitivní hra více hráčů byla fajn na poměry FC, ale v konkurenci gigantů jako Call of Duty, Halo, nebo Battlefield neměla moc šanci.

Far Cry 3: Blood Dragon (2013)

Blood Dragon nebyl regulérním pokračováním série Far Cry. I přes jeho omezenější rozsah však na něj není možné nahlížet ani jako na klasický stahovatelný obsah. K jeho hraní koneckonců nebyl třetí díl zapotřebí, ačkoliv z něj Blood Dragon, co se herních mechanismů týče, zcela evidentně vycházel. Lze jej navíc doporučit i těm, které FC série nikdy neoslovila.

Far Cry 3: Blood Dragon

Blood Dragon se totiž odehrával v blízké postapokalyptické budoucnosti roku 2007. Čtete správně, hra byla koncipována jako pocta akčním filmům osmdesátých let. Hlavním hrdinou byl tentokrát kyborg jménem Rex Cybercolt, brilantně namluvený Michaelem Biehnem z Terminátora a Vetřelců. Ten se v úvodu hry vydal s kyber-parťákem Spiderem na ostrov, kde se měl skrývat odpadlický kyborg Sloan.

Příběh hry byl skvělou trefou do černého, neboť naplňoval všechna klišé akčních filmů z osmdesátých let. Od v úvodu zabitého parťáka přes milostnou zápletku s doktorkou s příznačným jménem Darling až po tréninkovou montáž a závěrečnou scénu, kterou nebudu prozrazovat. Závěr, k němuž vám bude hrát hudba z Rockyho, prostě jen tak nezapomenete.

Far Cry 3: Blood Dragon

Co se herní stránky týká, Blood Dragon byl veskrze povedenou akcí. Pokud hráč neplnil hlavní mise, zabíral podobně jako ve třetím dílu základny, k čemuž mu mohli dopomoci i obří ještěři, jež mohl nalákat k útoku na nepřítele. Tento mechanismus bude mimochodem k dispozici i ve FC4, nepůjde však samozřejmě již o kybernetické veleještěry.

Zbraňový arzenál byl v Blood Dragon podstatně chudší, nicméně zábavy jste si užili tak jako tak. Rukou podepřená brokovnice měla ten správný kopanec, při kropení nepřátel z rotačního kulometu Rex náležitě řval, při nabíjení jiných zbraní si zase frajersky nadhazoval zásobníky. Hra si dokonce vyhradila jedno tlačítko na ukazování prostředníku. Hlavní hrdina navíc dění ustavičně doprovázel všemožnými komentáři, které nechaly vzpomenout na doby starého dobrého Duka.

Blood Dragon byl graficky výrazně stylizovanou záležitostí. Prostředí bylo tmavé a plné neonových barev a totéž se týkalo prakticky každé postavy ve hře, ať šlo o nepřítele, nebo lokální faunu kybernetických hybridů. Příběhové animace byly navíc podány v grafice z osmibitových dob. Blood Dragon zaznamenal velký úspěch jak v recenzích, tak v prodejích a samotný Michael Biehn potvrdil možné pokračování. Doufejme, že k němu dojde.

Ze série Far Cry dále vyšlo

Původní Far Cry si na domácí konzole našel cestu teprve letošní rok s vydáním vylepšené HD verze Far Cry Classic ke stažení pro Playstation 3 a Xbox 360. V době vydání prvního Far Cry konzole ještě nebyly dostatečně silné, aby zvládly na svou dobu náročnou grafiku a otevřenější lokace.

Pro první Xbox však v roce 2005 vyšla koridorovější verze původní hry Far Cry Instincts, následovaná podstatně kratším pokračováním Far Cry Instincts: Evolution z roku 2006. Ta byla přímým pokračováním své předchůdkyně a sledovala další misi Jacka Carvera na tropickém ostrově. Obě hry obsáhla i v tu samou dobu vycházející verze pro Xbox 360 jménem Far Cry Instincts: Predator. Far Cry Instincts se dočkal v roce 2007 i verze pro Wii s názvem Paradise Lost.

Opomenout nesmíme ani filmovou adaptaci původní hry od nechvalně proslulého režiséra Uweho Bolla.

Far Cry 4

Připravovaná akce Far Cry 4 se odehrává v Kyratu, fiktivním místě v Himálaji. Tvůrci se při návrhu hry inspirovali místy, jako jsou Nepál či Bhútán. Také čtvrtý díl podněcuje hráčovu zvědavost a láká k prozkoumávání herního světa, který ukrývá plno chrámů, tajných míst a poschovávaných předmětů.

Far Cry 4

Far Cry 4

Far Cry 4 vychází 18. listopadu na PC, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4 a PlayStation 3. První dojmy z hraní čtěte na Bonuswebu zde.

  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...