Deus Ex: Human Revolution - Adam Jensen

Deus Ex: Human Revolution - Adam Jensen

Hit letošního podzimu Deus Ex 3 byl obviněn z rasismu

  • 43
Terčem kritiky se stalo namluvení jedné z vedlejších postav. Vývojáři hry ovšem mluví o kulturní rozmanitosti společnosti.

Videohry se znovu ocitly na pranýři. Namísto věčného hanění Grand Theft Auto ale nyní došlo na cyberpunkový hit Deus Ex: Human Revolution (recenze zde). Kritici tvrdí, že jednu z vedlejších postav vyobrazuje v rasistickém stereotypu. Podle tradice se nafouknuté kauzy chytla média, a tak se o třetím Deus Ex lze dočíst nejen díky jeho kvalitám, ale i kvůli zaškobrtnutí vývojářů v namluvení postavy, již bude řada hráčů zcela ignorovat.

Letitia, žena od odpadkového koše

"Aféru" pomohl rozpoutat článek redaktora Evana Narcisse z webu Techland, jenž spadá pod magazín Time. Narcisse si v něm všímá stereotypního přízvuku a výrazů u postavy Letitie, informátorky hlavní postavy.

Letitia

Na Letitii lze ve hře narazit u odpadkového koše u nádraží v Detroitu, přičemž Letitia kromě zpráv z podsvětí a minulosti hlavní postavy pronese i několik vět o kolapsu ekonomiky herního světa v roce 2027. To celé ovšem v dialektu, který je spojován s černošskými otrockými komunitami minulých staletí (k poslechnutí zde).

Letitia podle Narcisse "zosobňuje ten druh rasistických stereotypů, kvůli nimž černoši nevypadají jako lidé". Ostatní kritici si povšimli, že jiné afroamerické postavy ve hře se jeví jako úspěšné (např. Jenny Alexander, bývalá kolegyně hlavní postavy) a mluví bez silného přízvuku.

Další hráči naopak upozornili, že nejen v reálném Detroitu se podobný přízvuk dodnes skutečně vyskytuje. Jiným protiargumentem je ignorování podobně negativního vykreslení Asiatů v herní Šanghaji, popřípadě důraz na kreativní svobodu vývojářů ze Square Enix, respektive studia Eidos Montreal.

Deus Ex Human Revolution

A v podobném duchu vydavatelé hry také zareagovali. "Deus Ex: Human Revolution je fiktivní příběh, jenž odráží různé populace budoucího světa zobrazováním rozdílných kulturních a socioekonomických vrstev," zmiňuje jejich prohlášení a pokračuje dále v omluvném duchu. Tedy že společnost rozhodně neměla v úmyslu jakékoliv etnikum vykreslit v negativním světle.

Komplikované stereotypy

Na celé situaci nejvíce zaráží jednostranné informování o tom nejdůležitějším, tedy hře samotné. Deus Ex: Human Revolution je mnohavrstevnou paralelou současného světa. Technický pokrok je zde vykreslen jako nástroj teroru, jenž může a nemusí ústit v další evoluci lidstva. Hra se kriticky vyjadřuje k elitám, jak vládním, tak i soukromým, a podává komentář i k aktuální finanční a morální světové krizi.

Přitom díky postavě Letitie se lze ve spojitosti se hrou dočíst spíše o pochybném "rasismu" vývojářů, namísto vyzdvihování dospělé herní alegorie. Zatímco se filmový či hudební průmysl k současné finanční krizi příliš nevyjadřuje, Deus Ex 3 je letos už druhou videohrou, jež předkládá vizi světa ovlivněného krizí podobnou té aktuální.

Deus Ex Human Revolution

Dalším příkladem je akce Homefront, kde budoucí Amerika kapituluje příchozí severokorejské armádě jednoduše proto, že vlivem krize nemá dostatek peněz na financování armády.

Nepochopení kritiků pramení už v reakci na ožehavý článek Evana Narcisse. I ten, ač o Letitii ve svém článku píše jako o "nejhorší věci na celé, jinak perfektní hře", sám kriticky srovnává jiné stereotypní afroamerické postavy (především hrubiána Augusta Cola ze série Gears of War), u nichž archetypální vykreslení mělo svůj smysl.

Jeho zdrojový text, jenž kauzu zažehl, původně není ničím jiným než vypíchnutím rozporuplného namluvení jedné vedlejší postavy jinak komplexního a nezvykle dospělého titulu.