Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hitchcock: The Final Cut – první dojmy

  12:00aktualizováno  13. září 6:13
Londýnská ECTS konečně vrhla první paprsky světla na doposud utajovaný adventurní megaprojekt slovinsko-francouzského týmu Arxel Tribe. Jak se ukázalo, hra inspirovaná šesti filmy legendárního režiséra Alfreda Hitchcocka bude plná strachu, tajemné atmosféry a brutálních vražd.

Prezentace hry na letošní ECTS. Přestože se o letošní výstavě ECTS všeobecně hovoří jako o naprostém propadáku, nemůžeme v žádném případě tvrdit, že by na ní nebyla prezentována alespoň hrstka opravdu zajímavých titulů, které stojí za pozornost. Zastoupeny zde byly bez výjimky všechny herní žánry, a tak zatímco fanoušci MMORPG obdivovali World of Warcraft a akční fanatici zase Iron Storm, většina příznivců adventur vytvrdla u stánku slovinsko-francouzského týmu Arxel Tribe, který zde představoval hned několik svých výtvorů. Nejzajímavější a taktéž nejočekávanější z nich byl pochopitelně 3D horor Hitchcock: The Final Cut.

Final Cut je na osobních počítačích premiérovým ztvárněním díla mistra strachu Alfreda Hitchcocka. Arxelové se rozhodli tomuto režisérskému géniovi, který již bohužel není mezi námi, vzdát holt formou dobrodružné hry založené na šesti jeho nejlepších filmech (Psycho, Běsnění, Ani stín podezření, Sabotér, Topaz a Roztržená opona). Příběh hry je pochopitelně původní a hlavním cílem tvůrců bylo (a stále je) přenést do svého projektu ten pravý styl a atmosféru Hitchcockových děl. Final Cut tak bude doslova přecpán záhadnými událostmi a brutálními vraždami. Mňam.

Do hry vás uvede celkem zdařilá animovaná sekvence, která vám představí dvě nejdůležitější postavy příběhu – soukromého detektiva Josepha Shamleyho a záhadnou mladou hnědovlásku, neteř farmaceutického magnáta Roberta Marvin-Jordana. Ta Josepha (který „trpí“ od smrti svých rodičů podivnými paranormálními předtuchami a vidinami) navštívila Ukázka použití všestranného mikropočítače. v jeho kanceláři a snažila se mu nabídnout delikátní prácičku pro jejího strýce, který natáčel na svém pozemku vlastní film. Filmování zpočátku probíhalo podle plánu, nicméně jedné noci všichni členové štábu záhadně zmizeli. Případ sice zněl zajímavě, avšak Joseph měl právě práce až po krk a nechtěl se vzdát již dlouho plánované rybářské dovolené. Stejně tak neoblomná ale byla i Jordanova neteř, která během Josephovy cesty na dovolenou zatarasila svým červeným sporťákem vozovku na nepřehledném místě a Josephovo auto skončilo ve škarpě. Plány o týdnu volna a sítích plných ryb se rázem rozplynuly jako pára nad hrncem.

Po příjezdu na Jordanovo panství se konečně dostáváte ke slovu coby hráč a zjišťujete, jak vlastně celá hra vypadá. Tak předně – dle očekávání se jedná o 2D/3D hybrid s předrenderovanými lokacemi a polygonovými postavami. Každá z místností i exteriérů je přitom zabírána několika statickými kamerami, které se mezi sebou ve vhodných okamžicích přepínají (podobně jako v Resident Evil). Chůzi i ostatní činnosti Josepha ovládáte převážně na klávesnici, přičemž byl z hlediska interakce použit podobný systém jako v posledních adventurách od LucasArts – pokud procházíte kolem nějakého interaktivního předmětu, Joseph natočí hlavu jeho směrem. V tomto okamžiku se navíc v levém horním rohu obrazovky objeví blikající ikonka, která vás taktéž upozorní na možnou interakci. Některé komplikovanější části lokací (kupříkladu noční stolek nebo vanu s mrtvolou) je možno prozkoumat mnohem pečlivěji. V takovém případě se na obrazovce objeví detailní pohled na dané místo a ke slovu se zcela výjimečně dostává myš.

Detail obličeje neteře magnáta Jordana z úvodní animované sekvence. Když už jsem v předchozím odstavci nakousl ty mrtvoly, tak se musím zmínit o jedné s nimi související zajímavůstce. Objevení každého nebožtíka je překvapivě doprovázeno černobílou filmovou sekvencí pocházející z původních Hitchcockových filmů, jež zachycuje scénu podobnou té ve hře. Příkladem může být právě ono odhrnování závěsu v koupelně a objevení mrtvoly ve vaně (scéna ze Psycha) a můžete si být jisti, že tyto sekvence hře opravdu přidají na grádech. Těchto shotů je zde poměrně velké množství a každý z nich trvá nanejvýš několik sekund. Dohromady je ve hře si 15 minut filmových scén, které jsou ještě doplněny o dalších 30 minut renderovaných videosekvencí.

Asi vůbec nejdůležitější featurku představuje malý mikropočítač neboli PDA. Tvůrci svěřili tomuto přístroji všestranné použití, takže je v něm zahrnuto kompletní menu hry, mapa herního prostředí či klasický inventář pro předměty. Jeho součástí jsou pochopitelně i všelijaké speciální funkce, jako například záznamník zvuku nebo obrazu. Jednou z nejzajímavějších funkcí je pak speciální „zoom mode“, který je možno aktivovat při objevení mrtvol a výsledkem je, že se prostor kolem kurzoru myši trojnásobně zvětšuje a vy tak můžete místo činu prohledat milimetr po milimetru.

Hitchcock: The Final Cut Z globálního pohledu se Hitchcock nese v klasickém adventurním duchu, kdy vás čeká převážně prozkoumávání okolí, řešení puzzlů a pochopitelně taktéž větvené komunikování s NPC. Na rozhovorech si dali tvůrci obzvlášť záležet, jelikož právě ony nesou břímě příběhu a starají se o jeho neustálý posun kupředu. Čas od času se ale nevyhnete nebezpečným akčněji laděným situacím, kdy bude důležitý rychlý útěk před nebezpečím nebo naopak honba za podezřelým. V těch nejvyhrocenějších situacích dojde i na použití zbraně, nicméně podobné případy by měly být pouze ojedinělé.

Kromě příběhu a atmosféry zaujme Hitchcock dozajista i svým vizuálním zpracováním. Všechny statické lokace jsou vyrenderované ve vysokém rozlišení a s velkým důrazem na detail. Povětšinou převládají tmavší odstíny barev a velmi efektní je také hra světel a stínů, kdy kupříkladu v potemnělé místnosti stisknete vypínač na stěně, načež se rozžnou dvě malé lampičky a osvítí prostor ve svém blízkém okolí. Špatně rozhodně nevypadá ani polygonová postava hlavního hrdiny, která je i plynule a věrohodně rozpohybována. Výhrady bych však měl ke většině in-game animací, jež jsou až příliš jednoduché a nečekaně trhané. Třeba již zmíněné odhrnování závěsu v koupelně je řešeno snad jen dvěma či třemi animačními fázemi!

Jediný otazník prozatím visí nad rozsáhlostí hry. Tvůrci slibují padesát lokací a zhruba 20 hodin hraní, což by nebylo zrovna mnoho ani v případě, že by byl tento údaj pravdivý (jako že určitě nebude). Většina úkolů a puzzlů by navíc neměla přesahovat Hitchcock: The Final Cut průměrnou obtížnost a dosti zarážející je i přítomnost automatické nápovědy, jejímž účelem je hráče „nakopnout“ správným směrem ve chvíli, kdy se po určitý čas marně lopotí s konkrétním puzzlem. Já osobně jsem proti jakýmkoliv automatickým nápovědám ve hrách a modlím se za to, aby ji bylo možno vypnout.

Až na tuto chybičku ale vypadá Hitchcock: The Final Cut opravdu skvěle a má všechny předpoklady na to stát se jednou z nejlepších adventur tohoto roku. Minimální konfigurace je stanovena na procesor 330 MHz s 64 MB RAM a grafickým akcelerátorem. Hru v Evropě vydává francouzská společnost Wanadoo, která bohužel nemá v České Republice zastoupení, takže to s prodejem Hitchcocka na našem území nevypadá zrovna růžově. Do konce října ale ještě nějaký ten pátek zbývá a třeba si této nadmíru zajímavé hry některý z našich distributorů všimne.

VE ZKRATCE:

  • dobrodružná hra na motivy Hitchcockových filmů
  • napínavý děj plný záhad a brutálních vražd
  • 2D herní prostředí s 3D postavami
  • skvělé vizuální zpracování
  • datum vydání: přelom října a listopadu 2001

    PS: Více screenshotů z tohoto titulu je pro vás připraveno v této galerii.

  • Autor:




    Nejčtenější

    Kingdome Come: Deliverance
    Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

    Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

    Batrman: The Enemy Within
    Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

    Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

    Zaklínač 3: Srdce z kamene
    VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

    Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

    Sudden Strike 4
    Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

    Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

    Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
    Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

    Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

    Další z rubriky

    For Honor
    Hlavně neztratit hlavu. Brutální řežba For Honor baví chytrými bitvami

    Když se potkají rytíři, samurajové a vikingové, není z toho žádné vyprávění historek u ohně, ale nemilosrdná řež, v níž vyhrávají pouze přeživší. Hraní...  celý článek

    Star Wars Battlefront II
    Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

    Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

    Genital Jousting
    Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

    Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.