Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horké Léto 2

  4:34aktualizováno  9. července 2001 4:15
Horké Léto 2
V čele většiny náměstí stává kostel... V Horkém Létě 2 tu stojí bordel...

Majer se vrací!

Je prosinec, vánoce jsou za dveřmi a pro počítačové hráče nastává rajské období. V tomto čase se na pulty obchodů dostává tradičně největší množství těch nejkvalitnějších her, na které spousta z nás čeká často i několik let. Strategie zahraničních vydavatelů je jasná - dobře vědí, že pod vánoční stromečky se těch krabic s jejich výtvory vejde náramná spousta. Ví to Sierra, která nám nadělila Gabriela Knighta 3, ví to i Lucas Arts, kteří si pro nás připravili pátý díl Indyho Jonese. Obdobnou "vánoční" strategií se ale začínají řídit už i čeští výrobci a distributoři, jelikož si pro nás na tento měsíc připravili dvě zbrusu nové adventury. Ta první z nich, POLDA 2, už je několik dní v prodeji a té druhé, které se budu v této recenzi věnovat, se s největší pravděpodobností dočkáte příští týden. Samozřejmě nemluvím o ničem jiném než o HORKÉM LÉTU 2 (HL2).

V pokerové mezihře můžete svého protihráče doslova svléct z kalhot... ééé, tedy ze sukně

Narozdíl od Poldy 2, HL2 je mezi hráči netrpělivě očekáváno již více než půl roku. Pokud si dobře pamatuji, prvotní datum vydání znělo "červen 1999", nicméně hra se dočkala svého dokončení až nyní. To ale nic nemění na tom, že většina z těch, co před rokem a půl hrála první díl této adventury, se na dvojku třepe jako houmlesák na flašku rumu. Ono není divu, vždyť HL1 byla hra plná humoru, parodie a, co je nejdůležitější, byla kompletně namluvená vynikajícím imitátorem a bavičem Zdeňke Izerem. (všichni si dozajista pamatují na pubertálního Honzu Majera, který zachraňoval svoji rodinu na ostrově kdesi v Pacifiku) Nicméně po vydání rozporuplné demoverze spousta nadšenců odpadla a musím se přiznat, do této skupinky jsem se zařadil i já. Ovšem nyní, když jsem po několika dnech HL2 úspěšně dohrál, vás mohu ujistit, že toto pokračování je TÉMĚŘ po všech stránkách lepší než díl první. Hra je rozsáhlejší, má lepší grafiku a namluvení se opět zhostil bezchybný Zdeněk Izer. Bohužel, ne všechno se ale na HL2 povedlo tak jak mělo, ale o tom až později.

Tak takhle nějak si představuju poklidný rodinný život

Původní Horké léto bylo postaveno na nepříliš originálním a nápaditém příběhu, což mu bylo mnohdy vyčítáno. Naštěstí se autoři poučili a pro HL2 vymysleli o něco zajímavější a originálnější zápletku. Děj se tentokráte odehrává na divokém západě někdy na konci minulého století. Zdánlivě to vypadá jako klasická westrnovka - krajem řádí banda lupičů, kteří ničí na co natrefí, okrádají počestné občany a, co je nejhorší, den co den se opíjejí do němoty. Šéfem všech zlotřilců je podlý bandita Jednooký Dingo, jehož specialitou je likvidace mužů s šerifskou hvězdou na prsou. Tohle všechno by ale ještě bylo jakž-takž v pořádku, kdyby si Dingo a jeho banda nezasedli na jednu malou osadu indiánského kmene Hatanapalatů. Osadu vykradli již tolikrát, že si na to indiáni zvykli a brali to jako součást svého života, JENŽE... Při posledním loupežném nájezdu Dingo ukořistil i indiánský posvátný šutr - Purpurového Salamandra, bez kterého hrozí celému kmenu věčná záhuba. A tak se místní šaman jménem Orlí Tě-Péro rozhodl celou situaci vyřešit povoláním velkého hrdiny z budoucnosti. Bohužel, mýlit se je lidské a protože indiáni jsou taky lidé, ocitla se v šamanově stanu místo vymakaného kulturisty obtloustlá kreatura... Honza Majer. A protože na zopakování kouzla již šamanovi nezbylo sil, visí záchrana celého kmene na Majerových bedrech. To to zase jednou dopadlo...

V útulném městském bordelu se Majer cítí jako ryba ve vodě

Než se ale Honzík pustí na cestu za Purpurovým Salamandrem, musí nejdříve dokázat, že je natolik schopný, aby se mohl zhostit tak důležitého a obtížného úkolu. Ono přeci jen, na první pohled působí Honza jako obtloustlý buran s předkusem, který mu vyrůstá snad až někde z horního rtu. No a jak sami uznáte, takovému budižkničemu se žádné zachraňovací akce nesvěřují. Naštěstí je ale v Majerovi víc inteligence než se na první pohled zdálo a důležitá mise je nakonec (překvapivě J) vložena do jeho rukou. Záhy se dostává do nedalekého městečka, ve kterém namísto šerifa vládne alkohol, prostituce ale taky, co je pro nás nejdůležitější, Jednooký Dingo. V městečku Vidlákově stráví Honza nejvíce času, a to především v místní hospodě (kde bude karbanit o 106) a v bordelu (kde bude... no, však víte co...). Mimo toho se seznámí i s prsatou děvou Mery-Ťuk (oni mají vůbec všichni obyvatelé městečka "zvláštní" jména) a dostane se na stopu bájného pokladu šerifa Bena... no a možná se mu podaří najít i toho Purpurového Salamandra...

Silikonová Mery-Ťuk je nyní bosskou v šerifově kanceláři

Snad každý čekal od HL2 velký kupec zábavy a nutno poznamenat, že ani v tomto směru hra nezklamala. Většina komických situací vychází přímo z rozhovorů, kterých je zde mimochodem překvapivě velké množství, na což jsem nebyl doposud v českých hrách zvyklý (ty spočívají převážně z častého kombinování předmětů - včetně Poldy 2). Na vtipné narážky natrefíte snad v každé větě no a nemusím snad ani uvádět, že z úst Zdeňka Izera jsou rozhovory k popukání dvojnásob. Vůbec i veškeré činnosti Honzy Majera jsou velmi netradiční a vtipné. Však uvidíte sami, až budete zbavovat indiána Pařeza prokletí, až budete tlusťochovi Silvestrovi sjednávat svatbu nebo až se poprvé setká s místním hrobníkem, kterému bude svou neschopností zemřít kazit po celou hru kšefty.

HL2 je po mnoha stránkách zajímavá hra a jednou z těchto zajímavostí jsou i bonusové "mezihry". Jejich kvalita je však velmi kolísavá, třeba takový klavírní puzzle nebo primitivní soutěž v pití se za mezihry ani nedají považovat. Ale o něčem jiném už jsou například časté přestřelky. Z různých skrýší na obrazovce na vás začnou vykukovat bandité a vy je musíte odstřelit dříve než odstřelí oni vás. Jste limitováni buď časem, nebo počtem banditů, které musíte zneškodnit. Tak takhle nějak bych si představoval prázdninový pobyt v pionýrském táboře A pište si, že vám to dá pořádně zabrat, než se svou pistoli (tedy... myš) naučíte pořádně ovládat. Jednoznačně nejlepší mezihrou ze všech je pak soutěž v pokeru. Samozřejmě se hra řídí skutečnými pravidly a pokud poker alespoň trochu umíte, užijete si svoje. Na druhou stranu, pokud jste v pokeru přeborníci, bavit se moc nebudete, protože inteligence počítače není nijak vysoká. To ale nemění nic na to, že se tahle mezihra autorům skutečně vydařila.

Co se rozsáhlosti týče, je HL2 určitě delší než HL1, ale rozhodně kratší než Polda 2. Projdete se po padesáti herních obrazovkách, seberete přes padesát předmětů a pokecáte si s asi 30 postavami. Celkově je to slabší nadprůměr a když si k tomu připočtete ne zrovna vysokou obtížnost, tak nejpozději za 20 hodinek byste měli HL2 dohrát. Naštěstí se ve hře nevyskytuje žádný "pixel-hunting", takže žádné tvrdé zákysy nehrozí.

Ještě jsem se ani větou nezmínil o grafickém zpracování hry, tak to musím rychle napravit. Obrázky jsou nakreslené profesionálním malířem Janem Štěpánkem a naskenerované z plátna (nebo papíru) do počítače. Některé lokace vypadají docela pěkně (převážně exteriéry), jiné jsou zase takové nehezké, upatlané (třeba vnitřek šamanova stanu). Zombácký hrobník se ukáže vždy, kduž Honzovi hrozí nebezpečí... v tomto případě se bude Majer ženit Ale většina z nich je minimálně nadprůměrná, takže zde není příliš co vytknout. Ostatně není nic snazšího než se mrknou na okolní obrázky. Snad jediné, co se mi na grafickém zpracování nelíbilo, je vzhled některých postav. Konkrétně samotný Honza Majer se mi nezdá příliš povedený, ovšem přiznávám, že postupem času mi jeho postavička přišla spíše komicky než ošklivě. Horší už je to s animacemi. Těch je ve hře velmi poskrovnu a když už se nějaké objeví, tak jsou mnohdy přímo odpudivé. Jsou trhané, mají málo fází a vůbec, patří asi k tomu nejslabšímu co jsem zatím u českých her viděl. Je to velká škoda, protože se nehezkým animacím docela daří kazit celkový vizuální efekt hry.

Velmi příjemně mě překvapil hudební doprovod. Podle herní situace se v HL2 střídají veselé písničky s temnými a ponurými skladbami, které velmi dobře dokreslují atmosféru hry. Dokonce jsem se jednou přistihl, jak si jednu melodii ze hry pozpěvuju na zách... errrr, tedy, prostě jsem se přistihl, no. A to se mi stává málokdy. Zvukových efektů je tradičně velmi málo a co se dabingu týče, myslím, že se ani nemá cenu o něm rozepisovat. Je prostě skvělý a basta. Hold, pan Izer je pan Izer. Tentokrát na to ale nebyl sám - ženských rolí se zhostila Miluška Bittnerová a i její výkon je až na vyjímky taktéž velmi slušný.

Tak tomuhle praseti bude Majer obstarávat nevěstu

A teď je na řadě trocha ostré kritiky, která je směřována k hernímu enginu. O tom se zpravidla v recenzích nezmiňuji, jenže HL2 mě k tomu vysloveně donutilo. Troufám si tvrdit, že HL2 je jedna z nejhůř naprogramovaných adventur, které jsem kdy měl možnost hrát. Přesto, že je to obyčejná 2D adventura, je neuvěřitelně pomalá a přímo neskutečně náročná na paměť. I když je jako minimum uvedeno 32 MB RAM, hře to zdaleka nestačí a po několika málo minutách se vám na harddisku vytvoří 50 - 70 MB swapák. Jistě víte, co to znamená. Program bude neustále hrabat z disku, což je katastrofální obzvláště při střeleckých mezihrách, kde je od hráče vyžadován hbitý postřeh a rychlé reakce. Než se vám celá mezihra pomalu naswapuje, budete mrtví ani nevíte jak. Na tomto místě bych chtěl poděkovat mému kamarádovi Víťovi "Tox" Jadrníčkovi - zkušenému akčnímu pařanovi. Ten za mě úspěšně dokončil poslední střeleckou mezihru, kterou jsem po více než hodině neustálého pomalého načítání pozice a marného střílení za zvukového doprovodu chroustajícího harddisku vzdal (aspoň vidíš, že prémie jsou určeny k povyšování hardware a ne k jejich propíjení :-) - by Zdeněk Polách). Paměť ale není jediným problémem enginu hry. Na divokém západě asi ještě neznali slovo hygiena, když mají hnojiště hned vedle studnice I samotné herní lokace se načítají na můj vkus až příliš dlouhou a můžu vám říct, že složité 3D prostředí v Gabrielovi Knightovi 3 se mi načte dříve než některé 2D obrázky v HL2. Co mám k tomu všemu ještě dodávat - naprogramování hry je jednoduše odfláknuté a kazí jinak více než dobré dojmy ze hry. Pro chlapce z Centauri Production, kteří mají herní engine na svědomí, mám tento vzkaz: Pánové, v Rytířích Grálu (první český dungeon, 1996) jste odvedli mnohem lepší práci.

Abych ale jenom nekritizoval, musím ještě autory pochválit za paralaxní scrolling (tradičně 3 vrstvy) a za stínování postavičky podle toho, jestli se zrovna nachází "na slunci" nebo "ve stínu". Zmínit se ještě musím o velmi pěkném hlavním menu ve formě dřevěného rozcestníku a o chytře navrženém inventáři, ve kterém všechny sebrané předměty přehledně rotují v řadě za sebou. Nechybí zde ani rychlý "dvojklik" myši, po kterém se postavička mžikem přesune na požadovanou pozici na obrazovce.

Celá recenze se nezadržitelně chýlí ke svému konci a mě nezbývá než se vrhnout na závěrečné hodnocení. Možná se budete divit, ale právě s touto částí recenze (hlavně s konečným číselným verdiktem) jsem měl snad nejvíce práce a starostí.

Horké Léto 2
Výrobce: JRC Interactive
Distributor: JRC Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 200, 32 MB RAMM
Doporučená konfigurace: Pentium II 300, 128 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Horké Léto 2 mě v mnohém příjemně překvapilo a rozhodně si zaslouží vaši pozornost. Nebýt špatných animací a pomalého a nestabilního enginu, bylo by hodnocení ještě o 5% vyšší.
Hodnocení 71%
Dokonce ani v tuto chvíli, kdy už je celá recenze uzavřena, si nejsem jist, zda jsem hru ohodnotil správně. U HL2 jsem se bavil... velmi dobře jsem se bavil... nicméně nesnesitelná pomalost a nestabilita enginu hry mě mnohdy dokázala neskutečně otrávit. Je to ale česká hra a tak jsem nucen přimhouřit obě oči a hře trochu "pomoci". Původně jsem uvažoval o čísle někde mezi 65 až 68%, ale nakonec jsem se rozhodl HL2 očíslovat naprosto stejně jako nedávného Poldu 2. Takže pokud jste si mysleli, že vám tahle recenze prozradí která z těchto her je lepší, máte smůlu.

Mojí poslední povinností je zodpovědět klíčové otázky této recenze. Doporučit HL2 nebo nedoporučit? Koupit si HL2 nebo radši Poldu 2? Na tu první otázku je odpověď snadná: rozhodně ano, pokud tedy máte doma alespoň slabého celerona s 64 MB paměti. A co se týče té druhé otázky... nó, to bude těžší. Jak už jsem uvedl v předešlém odstavci, obě hry jsou si v podstatě rovnocenné - HL 2 má lepší grafiku a hudbu, Polda 2 má zase kvalitnější animace a možná o drobet lepší dabing, ale o tom by se dalo dlouze polemizovat. HL2 je rozhodně o něco kratší než Polda 2, ale zase jsem se u něj místy více bavil. Takže můj verdikt zní: KUPTE SI OBĚ...

Autor:




Nejčtenější

PlayStation 4 Pro - 4K - Rise of the Tomb Raider
Media Player v PlayStation 4 Pro nově zvládne videa ve 4K

Aktualizace aplikace Media Player v PlayStation 4 Pro přidává podporu 4K. Pozor, neznamená to, že konzole nyní přehraje 4K Blu-raye, tuto funkci nelze přidat...  celý článek

Vikings: Wolves of Midgard
RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

Prince of Persia
Jak vznikal legendární Prince of Persia: čtyři roky bez výplaty

Z dnešního pohledu už nemusí být zřejmé, že animace v Prince of Persia v roce 1989 představovaly grafickou špičku. Celý Prince of Persia byl progresivní hrou,...  celý článek

The Keep
RECENZE: Český The Keep je vydařený dungeon ze staré školy. A nestojí moc

Čekání se vyplatilo. Po třech letech vyšla upravená a vylepšená PC verze krokovacího dungeonu The Keep. A hraje se jedna báseň.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.