Hospital Tycoon - seriálová nemocnice

12:07aktualizováno  28. června 11:55
Jste-li příznivci věčných nemočničních seriálů, jistě vás zaujme stavěcí strategie, která je doplněna o prvky telenovely, samozřejmě v patřičně parodickém duchu. Lze to vůbec ve hře skloubit?
70

Hospital Tycoon

Výrobce: Deep Red Games

Hospital Tycoon Slovíčko „tycoon“ v názvu hry je pro její potenciální úspěch dnes už možná spíše nebezpečné než dolary zaručující. V posledních letech proběhla tak drastická inflace tohoto kdysi výsostného žánru, že stavět na něm marketingovou kampaň zavání hazardem. Ale budiž. Zřejmě existuje stále dostatek lidí, kteří se ještě žádný „tycoon čehokoliv“ nespálil. Pokud si koupí Hospital Tycoon, možná začnou mít pochybnosti o „zaručených kvalitách“ tohoto herního odvětví, ale troufám si říci, že je výsledek vyloženě nezhnusí. Ona to totiž nakonec není vůbec špatná hra. Má jen své mezery, tu větší tu menší, a je poněkud nesmyslné ji srovnávat s legendárním Theme Hospitalem. Autoři na tuto asociaci sice také trochu spoléhají, ale vysoké kvality tohoto pravzoru ve spojení s nostalgickým zubem času, který spořádal všechny jeho někdejší nedostatky a ve vzpomínkách nechal jen to pozitivní, nedávají následníkům žádnou šanci v tomto souboji uspět. To však neznamená, že by Hospital Tycoon neměl cenu hrát.

Na tycoon je hra také překvapivě krátká – splnění veškerých úkolů, které se skrývají v rámci dvanácti misí rozdělených do třech kampaní, kdy každá se odehrává v jiné nemocnici, zabere zhruba deset hodin.

Hospital Tycoon Z bezpočtu seriálů typu Chicago Hope, Pohotovost, z našich potom Nemocnice na kraji města či Ordinace v růžové zahradě víme, že nemocnice nejsou primárně určeny k léčení pacientů, nýbrž navazování vztahů mezi doktory, sestřičkami, uklízečkami, řediteli a vůbec všemi těmi zástupci tohoto podivného, dezinfekcí zapáchajícího mikrosvěta. Chce se také říci, že člověk by podle scénáristického popisu zmíněných seriálů nenašel vhodnější místo k věčnému intrikaření. A samozřejmě, jakoby mimochodem jsou tu také léčeni a operováni pacienti. Pokud by nemocnice nabízely jen tu poslední položku, zřejmě by se Codemasters tvorba tycoonu s touto tematikou vůbec nevyplatila. Ale jelikož nyní nemocniční seriály frčí podobně jako v devadesátých letech, kdy jejich zlaté časy vyústily právě vydáním Theme Hospitalu, tak si nyní mohou dovolit přijít s projektem, který se sice tváří na oko jako tycoon, nicméně se snaží hrát právě na dramatickou notu telenovely.

Hospital Tycoon Na tycoon je hra také překvapivě krátká – splnění veškerých úkolů, které se skrývají v rámci dvanácti misí rozdělených do třech kampaní, kdy každá se odehrává v jiné nemocnici, zabere zhruba deset hodin. Samozřejmě za předpokladu, že už jste nějakou hru podobného typu hráli. Jinak možná budete pár desítek minut, i přes relativně všeobsahující tutorial, tápat. Nic se však nebojte, s trochou cviku zanedlouho zvládnete všechny potřebné úkony – i proto, že jich zase až tolik není. Co se týče úkolů, jejich hlavní premisa bývá neměnná: vyléčit určitý počet pacientů. Liší se způsoby, jak k tomu dojdete. Čas od času si však přeci jen odpočinete u mise vyžadující aspoň lehce něco jiného.

Hospital Tycoon přeci jen musíme od zmíněných seriálů odlišit. Na první pohled totiž skutečně jde o výstavbovou strategii. Pletky a intriky jsou tu však na denním pořádku. Neprožijete je ale s takovou intenzitou, jak by se mohlo zdát. To je totiž dáno, že probíhají výhradně formou neovlivnitelných renderovaných sekvencí. Je tu jakýsi rámcový příběh, který vám bude za odměnu vyprávěn. PřestožeHospital Tycoon jsou animace vtipné, musíme si postěžovat na jejich krátkost a funkci, která má blíže k črtě než hloubkovějšímu vhledu do života nemocničního personálu. Je také škoda, že vztahy nelze přímo ovlivňovat chováním ve hře. Hospital Tycoon se tak dobrovolně vzdává výsostného výběhu, kde mohl bodovat interaktivitou a být z tohoto titulu nazývá originálním. Takhle stojí v popředí skutečně jen starost o pacienty – za předpokladu, že se vám na kliniku povede zakoupit patřičné nástroje a přivést potřebné osazenstvo.

Hospital Tycoon se tak dobrovolně vzdává výsostného výběhu, kde mohl bodovat interaktivitou a být z tohoto titulu nazývá originálním.

První pacienti překračují práh vašeho skvělého, bohužel však možná až příliš unifikovaně vyhlížejícího ústavu. Hrnou se na recepci, kde na ně už čeká usměvavá sestřička (ne jako u nás, kde by vás už očima nejraději vypoklonkovali), potom si v příjemné čekárně počkají na pana doktora nebo paní doktorku. Ale ani polygonoví profesionálové nejsou z pouhé vnější prohlídky moudří. Symptomy jsou jedna věc, exaktní medicína druhá. Na řadu tak přichází nejmodernější přístroje. O ty už se ale musíte postarat vy.Nejprve je pro ně nutné vytvořit místo. Hospital Tycoon Stavíte tedy nové místnosti a vkládáte do nich nutné mašinky. Hra je zjednodušena v tom, že jakmile umístíte do daného prostoru některý z přesně specifikovaných přístrojů, pozná interní mechanismus, k čemu bude místnost užívána a zařídí podle toho potřebné rutiny. Stroje samotné jsou vám ale houby platné. Potřebujete specialisty. Rozjezd je pozvolný, nejprve vystačíte s diagnostickou komorou a lékárnou, pozdější problémy pacientů už vyžadují perfektně zařízený chirurgický sál, který umožňuje vytahování golfových míčků ze všelijakých míst lidského těla. Časem začnete mít problémy s mumiemi a dokonce s vlkodlaky. Ne, Hospital Tycoon se skutečně nebere vážně.

Hnacím motorem hry vůbec není výstavbová část, která je oproti lepší konkurenci spíše plytká, byť méně náročné hráče jistě zaujme svou přístupností. Tím, co vás u počítače udrží dobu nad rámec skutečného potenciálu herních mechanismů, je právě vtipné a parodické znázornění nemocničního života. Ano, místní vztahy bychom si představovali v interaktivnější rovině, ale i zbytek hry je příjemně oddechový, svěží a neotřelý. Jen tak pro radost se například můžete přepnout do očí svých pacientů či podřízených a procházet zařízením z opravdové 3D perspektivy. Pokud se takto přepnete do pacienta s diagnózou vlkodlaka, přizpůsobí se i obraz, který reflektuje přískoky na všech čtyřech končetinách a efektně se tak třepe. A ony sekvence jsou skutečně vtipné, obzvlášť když se dva mladí lékaři dohadují o přízni sestřiček.

Klady a zápory

Plus Vtipně pojaté
Plus Lehce přístupné

Mínus Pro žánrové matadory příliš povrchní
Mínus Chtělo by to větší integraci vztahů do hry

Cena 1199 Kč
EN Anglicky

Pokud se takto přepnete do pacienta s diagnózou vlkodlaka, přizpůsobí se i obraz, který reflektuje přískoky na všech čtyřech končetinách a efektně se tak třepe.

Hospital Tycoon nás tedy těch svých deset hodin vcelku příjemně bavil. Je pravdou, že pak už nemá co nabídnout, hra se okouká a je tak odsouzena k zapomnění. Rozhodně však nejde o žádnou katastrofu, ba právě naopak. Jednak je to příjemný tycoon pro začátečníky, jednak se vůbec nebere vážně a na mnoha místech donutí k úsměvu. Jestliže by autoři dotáhli jednotlivé prvky ještě dále, zabudovali je více do hry a o trochu více propracovali algoritmy, mohli jsme jít s hodnocením ještě výše. Ale i tak se dá Hospital Tycoon, především milovníkům nemocničních seriálů, doporučit.

70 %

82 %

Doposud hodnotilo 573 čtenářů