Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hra El Shaddai je obrazově unikátní, ale herně nezazáří

aktualizováno 
Titul, na kterém se podílel spoluautor akčního hitu Devil May Cry nebo umělecky pojaté hry Okami, slibuje nevšední zážitek. A nelže, alespoň ne úplně.
70

El Shaddai: Ascension of the Metatron

Platforma: Xbox360
Výrobce: Ignition Tokyo

  • Grafická stránka
  • Hudba
  • Zajímavý námět
  • Neobjevné herní principy
  • Občas repetetivní
  • Někdy frustrující

Atmosférické, vizuálně strhující akční dobrodružství, které má ale po herní stránce co dohánět.

Herní karta

Vývojářského studio Ignition Tokyo se rozhodlo, že nás oblažím něčím, co není možné zahrát si každý den. Daří se jim to. El Shaddai je titul, který je netradiční. Alespoň, pokud jde o obrazovou stránku, což je u asijských her v podstatě zvykem. Ovšem když dojde na herní mechanismy, tak se naopak drží až nudně při zemi.

I tak je to všem netradiční zážitek, který sice spíše atakuje oční bulvy než cokoliv jiného, ale ani přes svou herní neobjevnost nenudí, přestože občas slušně rozčílí.

El Shaddai

Hra našla inspiraci v náboženství. Konkrétně pak v Knize Enocha. Pokud vám to nic neříká, není to žádná ostuda, pro nás to byla také španělská vesnice. Jde v podstatě o to, že z nebe uprchlo několik andělů a vy, v kůži kněze Enocha, tyto nezbedné okřídlence musíte pochytat, abyste zachránili svět před zkázou.

Začíná to vcelku klasicky. Standardní zápletka, ve které se musí spasit ubohé člověčenstvo před katastrofou. Ale děj je rozhodně vše, jen ne obyčejný. Vlastně je docela spletitý až zmatený. Neustále se objevují nové a nové postavy, legendy a cestuje se v čase. Popisovaná mytologie je docela chaotická a často není úplně snadné zjistit, co se vlastně děje.

Ale i přes zmíněné problémy má El Shaddai zvláštní mystickou atmosféru, která je silně podporovaná stylovou hudbou. Ta se chlubí různými chorály, dramatickými tóny a má nepopsatelné kouzlo.

Nejvýraznějším atributem projektu ovšem není muzika, ale grafika. Každý z andělů sídlí v jiném prostředí, ale neznamená to, že chvíli budete ve městě a chvíli v lese. Grafici se opravdu vyřádili a připravili úrovně, které jsou obrazově naprosto úchvatné.

Jednu chvíli se proplétáte ohňostroji nad slavící vesnicí, za moment už bojujete s andělem na pódiu. A pak skončíte v nicotě, která je protknuta jen létajícími deskami. Když už si myslíte, že vás nic nepřekvapí, tak se objeví něco, co vypadá, jako by to bylo ukradeno z dětské skákačky nebo filmového Trona.

El Shaddai

Neexistuje tu návaznost, nebo alespoň není zřetelná. Vizuálně nemají jednotlivé mise nic společného a dá se říci, že to nedává logiku. Ale ono je to fuk, protože úrovně jsou zpracované s neuvěřitelnou fantazií.

Fotogalerie

Autorům se musí nechat, že představivost je jejich hlavní zbraní. Ovšem, když dojde na samotné hraní, tak jim nápady zřejmě došly, protože se nekoná žádné větší překvapení. Pro ty, co za sebou mají pár zástupců akčního žánru, tu není nic příliš zajímavého.

El Shaddai je akční hrou z pohledu třetí osoby, která často spoléhá na hopsací pasáže. Enoch je bojovník, který má kromě brnění také tři zbraně. Jedna je střelná a dvě jsou nablízko. Je čistě na vás, která vám bude vyhovovat. Pokud se vám zrovna jedna znelíbí, dá se jiná bez problémů ukradnout nepřátelům, či čas od času najít, jak levituje ve vzduchu a čeká, až si ji vezmete.

El Shaddai

Se zbraněmi je spojen jediný výraznější originální prvek: musíte je "posvětit". Když s nimi dlouho likvidujete nepřátele, zrudnou, znečistí se a pokud je "neposvětíte", mohou se rozpadnout.

Očištění zbraní probíhá dvěma způsoby. Buďto stačí stisknout jedno tlačítko, ale Enoch je pár vteřin bezbranný, nebo stačí ukrást zbraň nepříteli a dočkáte se animace, kdy Enoch daný kousek nejen sebere, ale rovnou i posvětí, aniž by ho v tu chvíli mohl někdo ohrozit.

Boj samotný je jednoduchý, pokud se bavíme o ovládání. Pro útok slouží jediné tlačítko a taktizování probíhá jen tak, že volíte různé rytmy jeho tisknutí, protože protivníci se přizpůsobují.

El Shaddai

Máme tu i blok, každá zbraň má tři speciální údery. A to je zhruba vše. Ale zatímco zvládnutí základních principů není nic složitého, poradit si s protivníky už docela je. Jsou dost odolní a hra vás nepustí dál, dokud je neporazíte.

Se zvláštními, těžko popsatelnými tvory tak strávíte vždy pěkných pár minut. A někdy to je to zbytečně zdlouhavé a únavné. Jelikož bojový systém moc možností nenabízí, přestává to být po pár hodinách legrace.

Akční složka není nikterak oslnivá. Není vysloveně špatná, neodrazuje od hraní, dá se na ni zvyknout. Ale že bychom byli nadšení a skákali radostí do stropu, to rozhodně ne. Je repetetivní a málo komplexní.

Co se píše v Knize Enocha?

V Knize Enocha se dozvíte o dvou stovkách vesmírných bytostí zvaných Nephilim, jinak také padlých andělech. Tyto bytosti nenapadlo nic jiného, než se křížit se smrtelníky, což bylo nepřípustné, protože jejich potomci by měli oproti obyčejným lidem výhody.

Ovšem Nephilim je v knize přičítán i kladný přínos, protože prý přiložili ruku k dílu během budování sumérské civilizace.

Věří se, že nejstarší část knihy vznikla kolem roku 300 před naším letopočtem a dokončena byla o dvě století později.

Ale pořád u ní nebudete tak vynervovaní jako u skákání. To je na pořadu dne docela často a nemůžeme říct, že bychom za to byli rádi. Některé úrovně probíhají v dvojrozměrné podobě, což je fajn a žádný problém tu není. Ale ve chvíli, když jste nuceni hopsat v trojrozměrném prostředí, končí veškerá legrace.

Narazíte na místa, kde poletují vzduchem například kvádry, přes které musíte přeskákat. Někdy je to mnohem těžší, než se může zdát, protože se obtížně orientuje v prostoru a kamera má nastavený fixní úhel. Některé pasáže jsou tak o zručnosti a reflexech, u jiných vám nezbude než jen zkoušet štěstí. A jistě narazíte na místa, která budete opakovat znovu a znovu.

El Shaddai

Trocha napětí nikdy neuškodí, ale raději bychom, kdyby pramenilo z toho, že úsek je obtížný, ale s pomocí vhodného načasování zvládnutelný a ne z jiného důvodu: nejste si jisti, kde přesně cílová plošinka je, a tak skočíte naslepo. Odhadem tak ve třech z deseti případů jsme se setkali s tím, že nás oči zradily a myslíme, že to není věkem. Kamera zkrátka nebyla příliš přátelská a prostředí bylo docela matoucí.

El Shaddai je hra, která těží především z pěkné vizuální složky a líbivé hudby. Po řemeslné stránce těžko něco vytýkat, ovšem pokud jde o tu herní, pár nemalých nešvarů tu je. Stálo by za to, kdyby tvůrci věnovali stejně energie a snahy herním principům, jako technické stránce. V elektronickém světě totiž nezáleží jen na vzhledu.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

47 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 21 čtenářů

Témata: katastrofy


Nejčtenější

Gesto Inkling Girl před patchem
Tohle se nepovedlo. Nintendo muselo odstranit ze hry obscénní gesto

Společnost Nintendo v novém patchi odstraňuje vítězné gesto jedné z herních postaviček, protože je v některých státech vnímáno jako silně urážlivé.   celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Logo Valve
Valve přetáhlo vývojáře Kerbal Space Programu

Další talentovaný tým skončil pod křídly giganta, který provozuje nejpopulárnější herní platformu Steam. Jaké plány s autory Kerbal Space Programu má, se neví,...  celý článek

Resident Evil (2002)
Tak to netrvalo dlouho, filmový Resident Evil dostane reboot

Zombie podívaná Resident Evil bude oživena dříve, než se čekalo.  celý článek

Far Cry 5
První trailer potvrzuje zasazení Far Cry 5 do americké Montany

Firma Ubisoft zveřejnila krátké poutací video, z něhož je patrné, že pátý díl populární akční série Far Cry bude zasazen na americký severozápad.  celý článek

Další z rubriky

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

The Keep
RECENZE: Český The Keep je vydařený dungeon ze staré školy. A nestojí moc

Čekání se vyplatilo. Po třech letech vyšla upravená a vylepšená PC verze krokovacího dungeonu The Keep. A hraje se jedna báseň.   celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.