Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hráči dneška: jsme impulsivní a spořiví

  0:02aktualizováno  0:02
Impulzivní nákupy se nevyhýbají ani hrám, internet přitom přichází zkrátka. Zato bazarům se v krizi daří.

Spořivost, marnotratnost

Herní vydavatelé se předhánějí v tiskových zprávách, ve kterých se chlubí počty kusů her, které si hráči objednali ještě před tím, než vývojáři hru vůbec dodělali. Díky předobjednávkám pravidelně padají i rekordy v počtu prodaných her za první den či týden dostupnosti.

Obrovská část trhu je ale, i přes snahy marketingových oddělení prodejců her i vydavatelů, stále v rukou pochybného lidského mozku. A ten funguje impulzivně. V rámci náhlého pohnutí mysli lidé podle studie, kterou v Kanadě provedla společnost NPD Group, koupí celých 40 procent her.

Spořivost, marnotratnost

Na impulsivní nákupy mají podle NPD vliv tři faktory. Podobně, jako u jiného zboží, dokáže ke koupi přimět netradiční a lákavě provedený obal. Impulzivní nákupy podporují i online prodejci her, ať už ve formě digitální nebo webové obchody s klasickými médii. A nakonec, i když vlastně ze všeho nejvíc, rozhoduje cena.

Nárůst impulzivních prodejů prý totiž kopíruje křivku nárůstu obratu na trhu s použitými hrami. O ty je v posledním roce stále větší zájem. Ani u nás už nejde o doménu bazarů nebo malých specializovaných obchodů. Vlastní systém výkupu "preowned" her zavádí na českém trhu britský Game, kterému patří síť prodejen JRC.

Nízká cena je opravdu rozhodující. Hry koupené "mimo plán" stály účastníky průzkumu NPD v průměru o šestnáct dolarů méně než hry, jejichž nákup si stejní lidé dlouhodobě plánovali.

Ochotu lidí rozloučit se s menšími částkami spíše než s těmi většími využívají i distributoři levných her v supermarketech. Necelých dvě stě korun za hru totiž často v rámci rodinného nákupu rodiče dopřejí svým dětem možná radši, než cukrovinky u pokladny ve stejné hodnotě.

K ceně her se ale ještě vrátíme. Stejně, jako rozhodování podle ceny, má tradici i výběr zboží podle obalu. Není to sice rozumné, ale síla, kterou disponuje obal hry, je nepopiratelná. I ve studii nákupních zvyklostí hráčů se ukázalo, že obrázek na krabici nebo působivě podaný popis hry je velice důležitý pro 40 procent nakupujících.

Dalších 25 procent nakupujících pokládá pro rozhodnutí o nákupu za důležité vidět hru v prodejně v běhu.

Obal hry z hlediska prodejů úspěšné hry Traktor Zetor Simulátor

Spojení velké krabice s nízkou cenou pak impulzivní nákup téměř garantuje. Herní firmy přitom na kvalitu obalů v poslední době příliš nedbají, pokud alespoň nejde o sběratelské verze, jako v případě Age of Conan, která díky obrovské krabici v podobě knihy dokázala zaujmout i nehráče.

V případě konzolí pak jako omezení působí i unifikovaná velikost standardního balení, záleží tedy hlavně na kvalitě grafického zpracování.

A nakonec asi nikoho nepřekvapí, že výzkumníci z NPD zjistili, že impulzivním nákupům podléhají častěji ženy. Naopak je možná překvapením, že impulzivní nákupy mohou probíhat i na internetu, byť na ně připadá pouhé jedno procento.

Diskuse o cenách zesiluje
S tím, jak se blíží vydání válečné akce Modern Warfare 2, sílí diskuse o cenách her. Tu rozpoutala cenová politika britských supermarketů v případě FIFA10, nejpovedenějšího fotbalu (na konzole) za dlouhá léta. Tesco a ASDA si totiž dovolily prodávat tuto v Británii extrémně populární hru za polovinu doporučené prodejní ceny. Tato cena byla dokonce nižší než velkoobchodní nabídka vydavatele, takže v Tescu prý nakupovali i majitelé specializovaných obchodů.

Modern Warfare 2

Sotva se vlna zájmu o fotbal přehnala, blíží se vydání Modern Warfrare 2, u kterého Activision v Británii nasadil cenu 55 liber, která o pět babek převyšuje doposud zavedenou maximální cenu za novou hru pro konzole této generace. Jen pro pořádek, v Česku má MW2 cenu nastavenou v obvyklé cenové hladině.

Snahu prodávat hry za stále vyšší částky a omezovat bazarové prodeje nesou zákazníci v době, kdy se propouští a peněz není nazbyt, obzvláště nelibě. Nepomáhají ani velké rozdíly v cenách mezi jednotlivými platformami v Evropě a v Česku obzvlášť.

Stačí se podívat právě na MW2. V USA je doporučená cena pro všechny platformy stejná: 60 dolarů. Ve Velké Británii už je rozdíl znát. Pro PS3 a Xbox 360 je to 55 liber, na PC ale o 15 méně. V Česku je to potom stejné. Na PC za baťovských 999 korun, pro konzole za shodných 1399 korun.

Nejsmutnější na těchto cenách ale je, že na PC si levněji koupíte druhý díl než na konzolích dva roky starý díl první. Ten totiž pro Xbox i PlayStation stojí pořád 1499 korun. A ve verzi Game Of The Year s přidaným obsahem je stará Modern Warfare ke všemu dražší než novinka v předprodeji.

Na PC přitom Call of Duty 4: Modern Warfare GOTY stojí 559 korun. Abychom nezůstali jen u jedné hry. Máme tu i nadcházející Dragon Age: Prameny, ta je na PC o třetinu levnější než na konzole. A i když se dá vyšší cena obhájit dlouhou kampaní, rozdíl mezi PC a konzolemi je stejně iritující. Asi by konzolisté měli více pirátit.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Takové hrátky s cenami rozčilují spoustu lidí, zvlášť když ceny nad 1000 korun požadují vydavatelé i za hry, které záhy mizí v propadlištích dějin, protože jednoduše nejsou dost kvalitní. Logickou obranou hráčů vůči cenové politice vydavatelů je rezignace na nákupy novinek za plnou cenu. Tito hráči mají na výběr dvě možnosti, čekat na to, až se dnešní pecky stanou "obětí" snižování cen, nebo se podívat do bazarů a na internetové aukce.

Touha hráčů ušetřit nicméně vede k tomu, že ceny bazarových her, pokud nejsou sto let staré, nepadají tak dramaticky, jako před pár lety. Ale i třetinová úspora je znát, a i použité hry vypadají často jako nové. Za ty prachy si první majitelé dávají opravdu pozor. Tak hodně štěstí při přehrabování v bazarech a přihazování v aukcích. Jen kromě britské eBay kontrolujte i české aukce, některé hry se na nich prodávají o dost levněji než v zahraničí.

Microsoft v. Sony po stoosmnácté
PlayStation 3 SlimSledovat souboj Sony a Microsoftu o pozici druhé nejprodávanější konzole nové generace je občas zábavné, většinou ale únavné. Po snížení ceny PS3 v září a zrušení Xboxu Pro se voda trochu rozčeřila. V následných vlnách rychleji plulo Sony a zrychlení si pořád uchovává.

Například na americkém Amazonu je nejžádanější Wii, ale PS3 je hned v závěsu, zatím co Xbox 360 je mezi videoherním zbožím až v šesté desítce nejprodávanějších věcí. Tento stav se Microsoftu, který doposud operoval tím, že jako jediná konzole letos neztrácí zákazníky, opravdu nelíbí. A tak to zkouší alespoň zlehčováním a útoky na konkurenta.

Aaron GreenbergHájit čest Microsoftu se vydal Aaron Greenberg, produktový šéf Xboxu. Sám přiznal, že za září bude PS3 číslem jedna, ale prý to nic neznamená, jde jen o krátkodobý efekt snížení cen. Zapomenul ale zmínit, že pokles ceny Xboxu Elite žádný podobný efekt nevyvolal.

Zato si Greenberg neodpustil rýpnutí do Sony s tím, že pořád na prodaných konzolích prodělává, a že to není udržitelný obchodní model. Microsoft sice dělal to samé, ale má na účtech výrazně víc hotovosti, takže u něj o dlouhodobě udržitelný model jde.

Zajímavé to bude za měsíc, až se na veřejnost dostanou, vůbec poprvé, také čísla o online prodejích her na Xboxu Live a PSN. Na Xbox Live totiž Microsoft spoléhá stále více.

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Další z rubriky

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Soccer Fierce Battle
Severní Korea vydala vlastní verzi fotbalové hry FIFA

I v Severní Koreji se hrají počítačové hry, jenže ne ty západní. Fotbaloví fanoušci tak jsou například ušetřeni klasického rozhodování, zda je lepší FIFA, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.