Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hráči stávkovali proti vývojářům hry. Situace skončila smírem

aktualizováno 
Situace téměř jako z revolučních ulic skončila jednáním autorů se zástupci hráčů. Netradiční on-line hra znovu připomněla lesk i bídu dynamicky se rozvíjejících virtuálních her.

V minulých týdnech stála vesmírná hitovka EVE Online nad propastí. Originální titul čelil nepromyšlenému zavedení mikrotransakčních plateb. Namísto prázdného hořekování ale hráči uspořádali mohutné virtuální blokády a začali ve velkém rušit předplatné. Krizi zažehnalo až jednání představitele hráčů s vývojáři. Skončil tak nejvýznamnější incident v on-line hrách za posledních několik let.

Celou situaci odstartovala květnová expanze Incarna. Ta do hry, jež doposud stála pouze na vesmírných lodích, zavedla možnost procházet se po vesmírných stanicích s lidskými avatary (virtuální postava ovládaná hráčem). Spolu s nimi přišly i mikrotransakce. Po vzoru přídavků z jiných her si skrze ně hráči mohli za skutečné peníze dokoupit oblečení pro své virtuální postavy i další dekorace.

EVE Online: Quantum Rise

EVE Online: Quantum Rise

Proč se mikrotransakce, běžně užívané ve hrách od Farmville po Call of Duty, dočkaly tak mohutné vlny nevole? K pochopení je třeba si rozebrat jedinečnou hratelnost EVE Online. Systém celé hry je jeden velký experiment, vezoucí se na vlně hráčovy autonomie. Na rozdíl od mainstreamových on-line her jako World of Warcraft, si hráči EVE Online budují svou vlastní ekonomii.

Prakticky všechny herní předměty, včetně těch největších bitevních lodí, tak kousek po kousku vznikají čistě pod rukama hráčů samotných. Výsledkem mnohaleté práce je dynamicky fungující ekonomika i jedinečná hratelnost. A především pocit, že byť hráči za chod serverů platí vývojářům ze společnosti CCP, virtuální prostředí jako takové patří především jim samotným.

EVE Online

EVE Online

Citlivou ekonomiku ohrozilo především zdražení měsíčního poplatku za hraní. Ten je v EVE Online možné zaplatit jak skutečnými penězi, tak i herní měnou získatelnou v průběhu hraní. Jako v každé ekonomice je výše poplatku v herní měně pohyblivá, expanzí Incarna ale významně vzrostla. To řadě hráčů zkomplikovalo další přežití.

Mikrotransakcemi Incarny navíc začalo hrozit, že se ve hře objeví i předměty, získatelné za reálné peníze. Zjednodušeně řečeno, že nový hráč si za reálnou bankovku bude moci pořídit vlastní bitevník, aniž by musel projít typickým procesem hraní. Firma CCP to před lety popřela, hráči ale přesto v Incarně uviděli hrozbu.

Poprask způsobil uniklý e-mail ředitele CCP a po nich i uniklý interní dokument vývojářů z CCP. Tam se o EVE Online mluví jako o "zlatém dolu", jenž bude financovat další projekty společnosti. Svůj plán ovšem vývojáři realizovali přemrštěnými cenami "okrasných předmětů", tzv. vanity items. Tato virtuální trička pro avatary dosahovala cen desítek dolarů.

Symbolem krize se ale stal virtuální monokl v ceně 70 dolarů, což je ekvivalent poplatku na čtyři měsíce hraní. V jiných hrách přitom podobné předměty dosahují ceny maximálně několika dolarů.

Virtuální Bastila pod útokem

Ve hře založené na důvěře hráčů situace eskalovala 25. června, kdy se prý až 5 000 hráčů zúčastnilo několikahodinového zablokování celé herní ekonomiky EVE Online.

Nejviditelnějším protestem bylo obležení obchodní stanice v soustavě Jita. Až tisícovka hráčů v nejrůznějších plavidlech střílela na (nezničitelný) nejvýznamnější bod jejich virtuálního světa. Vznikla tak monumentální laserová show, za kterou by se nemusel stydět ani epický hollywoodský velkofilm.

Další tisíce se zúčastnily podobných protestů jinde, zatímco jiní hráči byli kvůli uzamčení přístupu uvěznění před rozličnými soustavami. Dokonce došlo i na protesty proti protestům.

Ačkoliv jde o působivou trucovací akci, daleko významnějším vyjádřením nesouhlasu byl dlouhý seznam hráčů, kteří zrušili své účty. V době kulminace krize se jejich seznam blížil stovce stran.

Odpověď vývojářů na sebe nenechala dlouho čekat, situaci ale příliš neuklidnila. V ostrém vyjádření CCP se píše například: "Podívejte se na oblečení, které na sobě máte právě teď. (…) Proč byste potřebovali kalhoty za 1 000 dolarů, když vám zcela stačí normální za 50 dolarů?" Obecně vývojáři v prohlášení urazili hráče za to, že si vůbec stěžují na fakt, že virtuální předměty jsou v EVE Online dražší než jejich reálné ekvivalenty.

Mír pro naši dobu

Vypjatá situace došla ke smíru až počátkem července. Na krizovém setkání se sešli zástupci hráčů s vývojáři z CCP a znovu a v poklidu si vyříkali vzájemné problémy.

EVE Online: Quantum Rise

EVE Online: Quantum Rise

Aby EVE Online definitivně potvrdila svůj status hry plné politikaření, nebyli jménem komunity vysláni jen tak nějací reprezentanti. Naopak, součástí EVE Online je totiž i zastupitelská organizace pravidelně volená hráči celé hry. Tzv. Council of Stellar Management, jak zní oficiální název orgánu, vyslal na jednání svého současného předsedu, elitního hráče Alexandera "The Mittani" Gianturca.

Povoláním právník, Mittani se společně s producentem Arnarem Hrafn Gylfasonem dohodl po dvou dnech na smíru. Pátého července oznámili, že CCP dodrží, co slíbila a mikrotransakce zůstanou pouze ve sféře "okrasných předmětů". Oba dva krizi přisoudili především problémům v komunikaci.

A právě jejich společné prohlášení vlilo hráčům naději do žil. Nezbývá, než doufat, že EVE Online má zaděláno na další spokojené roky provozu. Brzy ji má ostatně rozšířit on-line střílečka Dust 514.

Situace přesto přinesla řadu poučení, a to nejen hráčům či vývojářům EVE Online. Ukázalo se, že i dnes existuje aktivní komunita, která se nebojí (byť hystericky) ohradit proti špatnému zacházejí se "svým" titulem. Spolu s tím se porážky dočkala možnost koupit si předměty ovlivňující hratelnost, tolik oblíbené v mnoha jiných hrách.

A v neposlední řadě, virtuální protesty jsou snad nejzajímavějším sociologickým fenoménem ze světa on-line her od známé morové nákazy z World of Warcraft. Během té před šesti lety virtuální svět Azerothu zaplavila neplánovaná epidemie, kterou museli zastavit až samotní vývojáři. Kdo ví, možná, že stejně jako morovou nákazu zkoumali skuteční epidemiologové, i krize v EVE Online se dočká studie seriózních sociologů.

Autor:




Nejčtenější

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Shadow Warrior (PS4)
Stáhněte si nového Shadow Warriora zdarma. Ale pospěšte si, čas běží

Nabídka, která se neodmítá. Vynikající akční hra z roku 2013 je po omezenou dobu k mání zdarma v internetovém obchodě Humble Bundle. Nepromeškejte tuto...  celý článek

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode
Notně krvavý trailer představuje Zombie Mode pro Call of Duty: WW2

Kombinace druhé světové války a zombies snad ani nemůže dopadnout špatně, přesto je první trailer na oblíbený Zombie Mode pro letošní Call of Duty ještě lepší,...  celý článek

Odhalení sochy na počest videoherní série Dragon Quest v japonském Sumotu.
V Japonsku postavili sochu slizu na počest oblíbené hry

Hra Dragon Quest zaznamenala miliony prodaných kopií, teď se jí však dostalo další cti, když jí v japonském městě Sumoto nechali vztyčit sochu.  celý článek

Albion
RETRO: V Albionu se herní doba nepočítala na hodiny, ale na měsíce

Připomeňte si s námi fantastickou hru na hrdiny, kterou u nás hrál snad každý, kdo měl v půli devadesátých let počítač.  celý článek

Další z rubriky

Smlouvu s Tony Kokem PSV zrušilo dva dny po podpisu.
PSV Eindhoven vstupuje do světa e-sportu, první krok se moc nepovedl

Dvaadvacetiletý Tony Kok měl být hlavní hvězdou e-sportovní divize slavného fotbalového týmu PSV Eindhoven. Kvůli jeho sexistickým projevům na Twitteru s ním...  celý článek

Bojovnice Cammy ze Street Fightera 5
Až příliš sexy kostým. Soutěžící musel změnit své bojovnici oblečení

Postava Cammy ze série Street Fighter je na televizní vysílání zřejmě až příliš sexy. Na turnaji vysílaném stanicí ESPN proto musel jeden ze soutěžících změnit...  celý článek

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.