Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hráči stávkovali proti vývojářům hry. Situace skončila smírem

aktualizováno 
Situace téměř jako z revolučních ulic skončila jednáním autorů se zástupci hráčů. Netradiční on-line hra znovu připomněla lesk i bídu dynamicky se rozvíjejících virtuálních her.

V minulých týdnech stála vesmírná hitovka EVE Online nad propastí. Originální titul čelil nepromyšlenému zavedení mikrotransakčních plateb. Namísto prázdného hořekování ale hráči uspořádali mohutné virtuální blokády a začali ve velkém rušit předplatné. Krizi zažehnalo až jednání představitele hráčů s vývojáři. Skončil tak nejvýznamnější incident v on-line hrách za posledních několik let.

Celou situaci odstartovala květnová expanze Incarna. Ta do hry, jež doposud stála pouze na vesmírných lodích, zavedla možnost procházet se po vesmírných stanicích s lidskými avatary (virtuální postava ovládaná hráčem). Spolu s nimi přišly i mikrotransakce. Po vzoru přídavků z jiných her si skrze ně hráči mohli za skutečné peníze dokoupit oblečení pro své virtuální postavy i další dekorace.

EVE Online: Quantum Rise

Proč se mikrotransakce, běžně užívané ve hrách od Farmville po Call of Duty, dočkaly tak mohutné vlny nevole? K pochopení je třeba si rozebrat jedinečnou hratelnost EVE Online. Systém celé hry je jeden velký experiment, vezoucí se na vlně hráčovy autonomie. Na rozdíl od mainstreamových on-line her jako World of Warcraft, si hráči EVE Online budují svou vlastní ekonomii.

Prakticky všechny herní předměty, včetně těch největších bitevních lodí, tak kousek po kousku vznikají čistě pod rukama hráčů samotných. Výsledkem mnohaleté práce je dynamicky fungující ekonomika i jedinečná hratelnost. A především pocit, že byť hráči za chod serverů platí vývojářům ze společnosti CCP, virtuální prostředí jako takové patří především jim samotným.

EVE Online

Citlivou ekonomiku ohrozilo především zdražení měsíčního poplatku za hraní. Ten je v EVE Online možné zaplatit jak skutečnými penězi, tak i herní měnou získatelnou v průběhu hraní. Jako v každé ekonomice je výše poplatku v herní měně pohyblivá, expanzí Incarna ale významně vzrostla. To řadě hráčů zkomplikovalo další přežití.

Mikrotransakcemi Incarny navíc začalo hrozit, že se ve hře objeví i předměty, získatelné za reálné peníze. Zjednodušeně řečeno, že nový hráč si za reálnou bankovku bude moci pořídit vlastní bitevník, aniž by musel projít typickým procesem hraní. Firma CCP to před lety popřela, hráči ale přesto v Incarně uviděli hrozbu.

Poprask způsobil uniklý e-mail ředitele CCP a po nich i uniklý interní dokument vývojářů z CCP. Tam se o EVE Online mluví jako o "zlatém dolu", jenž bude financovat další projekty společnosti. Svůj plán ovšem vývojáři realizovali přemrštěnými cenami "okrasných předmětů", tzv. vanity items. Tato virtuální trička pro avatary dosahovala cen desítek dolarů.

Symbolem krize se ale stal virtuální monokl v ceně 70 dolarů, což je ekvivalent poplatku na čtyři měsíce hraní. V jiných hrách přitom podobné předměty dosahují ceny maximálně několika dolarů.

Virtuální Bastila pod útokem

Ve hře založené na důvěře hráčů situace eskalovala 25. června, kdy se prý až 5 000 hráčů zúčastnilo několikahodinového zablokování celé herní ekonomiky EVE Online.

Nejviditelnějším protestem bylo obležení obchodní stanice v soustavě Jita. Až tisícovka hráčů v nejrůznějších plavidlech střílela na (nezničitelný) nejvýznamnější bod jejich virtuálního světa. Vznikla tak monumentální laserová show, za kterou by se nemusel stydět ani epický hollywoodský velkofilm.

Další tisíce se zúčastnily podobných protestů jinde, zatímco jiní hráči byli kvůli uzamčení přístupu uvěznění před rozličnými soustavami. Dokonce došlo i na protesty proti protestům.

Ačkoliv jde o působivou trucovací akci, daleko významnějším vyjádřením nesouhlasu byl dlouhý seznam hráčů, kteří zrušili své účty. V době kulminace krize se jejich seznam blížil stovce stran.

Odpověď vývojářů na sebe nenechala dlouho čekat, situaci ale příliš neuklidnila. V ostrém vyjádření CCP se píše například: "Podívejte se na oblečení, které na sobě máte právě teď. (…) Proč byste potřebovali kalhoty za 1 000 dolarů, když vám zcela stačí normální za 50 dolarů?" Obecně vývojáři v prohlášení urazili hráče za to, že si vůbec stěžují na fakt, že virtuální předměty jsou v EVE Online dražší než jejich reálné ekvivalenty.

Mír pro naši dobu

Vypjatá situace došla ke smíru až počátkem července. Na krizovém setkání se sešli zástupci hráčů s vývojáři z CCP a znovu a v poklidu si vyříkali vzájemné problémy.

EVE Online: Quantum Rise

Aby EVE Online definitivně potvrdila svůj status hry plné politikaření, nebyli jménem komunity vysláni jen tak nějací reprezentanti. Naopak, součástí EVE Online je totiž i zastupitelská organizace pravidelně volená hráči celé hry. Tzv. Council of Stellar Management, jak zní oficiální název orgánu, vyslal na jednání svého současného předsedu, elitního hráče Alexandera "The Mittani" Gianturca.

Povoláním právník, Mittani se společně s producentem Arnarem Hrafn Gylfasonem dohodl po dvou dnech na smíru. Pátého července oznámili, že CCP dodrží, co slíbila a mikrotransakce zůstanou pouze ve sféře "okrasných předmětů". Oba dva krizi přisoudili především problémům v komunikaci.

A právě jejich společné prohlášení vlilo hráčům naději do žil. Nezbývá, než doufat, že EVE Online má zaděláno na další spokojené roky provozu. Brzy ji má ostatně rozšířit on-line střílečka Dust 514.

Situace přesto přinesla řadu poučení, a to nejen hráčům či vývojářům EVE Online. Ukázalo se, že i dnes existuje aktivní komunita, která se nebojí (byť hystericky) ohradit proti špatnému zacházejí se "svým" titulem. Spolu s tím se porážky dočkala možnost koupit si předměty ovlivňující hratelnost, tolik oblíbené v mnoha jiných hrách.

A v neposlední řadě, virtuální protesty jsou snad nejzajímavějším sociologickým fenoménem ze světa on-line her od známé morové nákazy z World of Warcraft. Během té před šesti lety virtuální svět Azerothu zaplavila neplánovaná epidemie, kterou museli zastavit až samotní vývojáři. Kdo ví, možná, že stejně jako morovou nákazu zkoumali skuteční epidemiologové, i krize v EVE Online se dočká studie seriózních sociologů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.