Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hráčův průvodce po online hrách

  12:00aktualizováno  3. února 9:28
Tahle země nestojí za nic. Víte, čím to je? Lidi tady málo hrajou onlinovky. Online hraní tu prostě nemá vybudovanou tradici. A to je škoda, protože kdyby lidi onlinovky hráli, byli by na sebe mnohem hodnější. Nevěříte? Pokud netušíte, co to online hra je a co vlastně znamená MMORPG, čtěte dál.

Ultima Online MMOG (Massive Multiplayer Online Games) mají své kořeny v multiplayerových hrách a multiplayerové hry mají své kořeny v MUDech (zkratka z Multi-User Dungeon). Ty začaly vznikat už v 70-tých letech. V osmdesátých letech se první hry objevily na veřejně přístupných serverech (v Americe například The Island of Kesmaii) a i když jejich hraní stálo poměrně dost peněz, své publikum si vybudovaly. Zásadním zlomem v multiplayerovém hraní byl samozřejmě Doom, který stvořil žánr first person stříleček. Na něj potom navázal veleúspěšný Quake. Od hry více hráčů po lokální síti byl jen malý krůček k přenesení hry na internet a k vytvoření nezávislých herních světů pro stovky a tisíce hráčů. Žánr Masových Multiplayerových Online her se zrodil s nástupem legendární a podle řady hráčů stále nepřekonané Ultimy Online, která vyšla v roce 1997. Dva roky po Ultimě podepřely svět multiplayerových online her další dva pilíře - EverQuest a Asheron's Call. V té době už bylo jasné, že budoucnost počítačových her leží zřejmě v online hraní.

Eve Než budete číst dál, rád bych upozornil, že se pokud v článku používám spojení "online hry", mám na mysli MMORPG nebo MMORTS (na kterých se teprve pracuje). Kromě nich samozřejmě existují další hry, které můžeme nazývat online - například jednoduché hry ve Flashi. Co tedy nabízejí velké online hry navíc oproti klasickým multiplayerům nebo čistě singleplayerovým hrám? Kdo nevyzkoušel, asi to nepochopí. Představte si ale, že se v onlinovce ocitnete ve světě, který se opravdu blíží virtuální realitě. Nejrozšířenějšími typy onlinovek jsou zatím MMORPG a MMORTS, které v rozsáhlém online světě nacházejí největší možnosti. Onlinovky se většinou odehrávají v perzistentním (stálém, trvalém) světě, kde čas běží i ve chvíli, kdy ze hry odejdete. Samozřejmě se ke hře můžete vrátit až za několik dní nebo týdnů, ale co kdyby vám za tu dobu něco zajímavého uteklo? Je to podobné jako s chatováním - připojit na chat se můžete kdykoli a co v něm zažijete, záleží na tom, koho potkáte. Když se odpojíte, chatují lidé dál a vy se nemusíte řadu věcí dozvědět. Cítíte ten podvědomý tlak, tu touhu být online pořád? Online hry se pro někoho mohou stát drogou (stejně jako chatování), která bude vyžadovat stále větší a větší dávky. Zřejmě i s tím výrobci počítají. Mimochodem - srovnání online her s chatem vůbec není od věci. V obou případech jde hlavně o komunikaci mezi hráči, s trochou nadsázky si dovolím tvrdit, že online hraní je "pokračování chatu jinými porostředky". :-)

Hráče onlinovek může kromě slibovaného nebe čekat také nelítostné peklo. O tom by mohli vyprávět třeba hráči WWII Online společnosti Strategy First. Měsíc před jejím vydáním zkrachovala firma, která se měla v americkém Dallasu starat o chod serverů. Developeři nelenili a naložili 60 serverů do náklaďáku a instalovali je u sebe v kanceláři. Další problém byl s internetovou homepage hry. World War 2 Online Prakticky od jejího vydání byl k dispozici 70 MB velký patch, který opravoval poměrně zásadní chyby. Obrovský nával hráčů ale totálně zablokoval server, takže po dvou dnech Strategy First oznámila, že hráči nebudou za hraní platit, dokud hra nebude bez chyb. Opravy pak trvaly neuvěřitelné tři měsíce. S podobnými technickými problémy se krátce po vydání potýkala také hra Anarchy Online, která vykazovala potíže s registrací nových hráčů a měla problémy se servery. To vše po pěti letech vývoje a měsících testování! Problémy v začátcích ale měla také slavná Ultima Online - hra totiž měla chyby a nikdo také nepředpokládal obrovský zájem hráčů, takže servery jejich nápor nezvládaly. Šest amerických hráčů se dokonce obrátilo k soudu se stížností, že Electronic Arts a Origin vydaly nekompletní hru, a žádali vysoké odškodnění pro všechny hráče. Soudní jednání nakonec skončilo kompromisem, nebo spíš vítězstvím obou firem, které po dohodě o mimosoudním vyrovnání věnovaly 15 tisíc dolarů na vzdělávání dětí v Technickém muzeu v San Diegu.

A jsme u peněz. S rentabilitou online her je to složité. Kromě jednoduchých onlinovek, které si můžete zahrát zadarmo, a jejichž provoz je většinou placen z reklamy, stojí vývoj opravdu vážných projektů s rozsáhlými herními světy, propracovanou ekonomikou, umělou inteligencí a trojrozměrnou grafikou miliony dolarů. A to nepočítám provoz. Není tedy divu, že na online hrách zatím ještě nikdy pořádně nezbohatl. Výjimkou může být výše zmiňovaná Ultima Online, která se může pyšnit statisícovou základnou pravidelně platících hráčů, což jí zaručuje poměrně slušné živobytí. Jak jsou na tom ostatní onlinovky? Těžko říct. Víme ale o nekolika případech, kdy hry určitě výdělečné nebyly. Když se totiž nějaká hra nechytí, může brzy skončit. Příkladem je originální projekt Majestic, nad kterým se zavře voda koncem dubna. Důvod? Malý zájem hráčů. Ten samozřejmě může svědčit buď o špatném provedení hry nebo o tom, že o onlinovky pořád není velký zájem. Společnost Electronic Arts každopádně v loňském roce oznámila propuštění asi 250 zaměstnanců své online divize, protože výroba jedné hry trvala nečekaně dlouho a příliš se nevyplácela. S vydáváním online her ale EA nepřestává.

Everquest Výrobci online her stojí před zásadním problémem, jak k hraní přitáhnout jednak pravidelné hráče a jednak většinovou skupinu lidí, kteří si zahrají jen občas. Hrám typu RPG nebo MMORPG se totiž člověk musí věnovat třeba i desítky hodin, aby se dobral výsledku. Kromě opravdu hardcore hráčů ale zřejmě nikdo tolik času hraní onlinovek věnovat nechce. Masový nástup online her proto zřejmě nastane až v době, kdy se objeví hry nabízející v relativně krátkém čase a s co nejmenšími požadavky na hráče co nejvíce zábavy. Je to stejný princip, jako u offline her. Žánr RPG sice v poslední době zaznamenal nevídáný vzestup, nejprodávanějšími hrami ale stále zůstávají akční střílečky, ve kterých v krátkém čase prožijete nejvíc emocí. Pokud se ke hraní povede přilákat masové publikum, budou mít jejich výrobci vyhráno. Analytické společnosti už dnes předpovídají, že se jim to podaří. Během několika let má podle nich stoupnout obrat amerických firem podnikajících v online hraní z loňských 210 milionů dolarů až těsně pod hranici dvou miliard v roce 2005.

Na konci článku se dostáváme k zásadním překážce, která brání online hraní u nás. Je to samozřejmě internetové připojení, respektive jeho cena. Většina hráčů je stále připojena modemem a ten na hraní moderních MMORPG nebo MMORTS rozhodně nepostačuje. Za stabilní a trvalé připojení pak (s výjimkou připojení po kabelové televizi) zaplatí tolik, že na zakoupení originální hry zřetelně nezbývají peníze. :-) Každopádně se dá předpokládat, že se tato situace bude už jen lepšit. Kabelové společnosti kladou nové kabely (i když to vypadá, jako by se jim do toho příliš moc nechtělo a před drahými kabely preferují přenos vzduchem) a snad už letos by měly i k nám dorazit technologie DSL. Ty umožňují několikanásobně zvýšit kapacitu obyčejné telefonní linky. Ceny toho typu připojení jsou nicméně ve hvězdách, takže nezbývá než počkat. Zatím si můžete alespoň na BonusWebu číst články o připravovaných MMORPG a MMORTS. Věřte tomu, že jednou si je také zahrajete.

Autor:




Nejčtenější

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Další z rubriky

Soccer Fierce Battle
Severní Korea vydala vlastní verzi fotbalové hry FIFA

I v Severní Koreji se hrají počítačové hry, jenže ne ty západní. Fotbaloví fanoušci tak jsou například ušetřeni klasického rozhodování, zda je lepší FIFA, nebo...  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.