Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zběsilé účty a křičící máma. Vzpomínáte na hraní přes telefonní linku?

aktualizováno 
Soupeření přes internet vždy nebylo tak jednoduché, levné a bezproblémové jako dnes. Koncem devadesátých let se většina z nás připojovala přes telefonní linku prostřednictvím 56k modemu. Tedy pomocí zařízení, které tehdy umožňovalo přenosovou rychlost 33,6-48 kbit za sekundu.

Klasický 56k modem pro připojení přes telefonní linku. | foto: koláž iDNES.cz

Z dnešního pohledu je to šnečí rychlost. Demoverzi nové hry jste stahovali třeba tři hodiny a nejvhodnější přitom bylo opustit byt. S každým stahováním se totiž pojila nervozita, jestli se těsně před dokončením nepřeruší. A stávalo se to často.

S připojením přes telefon se navíc pojila řada specifik. Koncem devadesátých let byla ještě běžná podvojná telefonní linka. Tedy připojení dvou bytů na stejnou přípojku. Pokud tedy jeden telefonoval v druhém bytě bylo sluchátko hluché. A když už jste se k internetu připojili, váš telefon to taktéž vyřadilo z provozu.

Vzpomínáte na...?

Seriál článků se ohlíží zpět na herní minulost. Texty připomenou specifika a kuriozity spojené s historickým vývojem odvětví i souvisejících technologií.

Internet se navíc neplatil paušálně za měsíc, ale po minutách. Obchodní model využíval stejný princip jako telefonování, a internet tak byl citelně levnější při připojení mimo špičku, tedy po devatenácté hodině. Řada z nás tak netrpělivě vyčkávala na levnější tarif. Krátce po jeho začátku se však pokoušelo připojit tolik lidí, že to stejně mnohdy nebylo další půl hodiny možné.

Při častém připojování k internetu pak nebylo nijak obtížné "vyrobit" účet s částkou okolo tří až pěti tisíc. A to byly koncem devadesátých let o něco větší peníze než dnes. Na mne i řadu mých kamarádů tak rodiče s příchodem každého účtu křičeli.

Pro hraní přes internet pak bylo typické rozvláčné stahování herních úrovní. Zápas na dané mapě tak zpravidla skončil ještě před tím, než se ji hráči podařilo stáhnout.

Soupeření ve střílečkách pak vyžadovalo střelbu, která se zpožděním počítala. S odstřelovací puškou jste namířili například pět metrů před nepřítele a vystřelili. On v mezičase na dané místo doběhl, data se setkala, a protivník se skácel k zemi.

Nijak výjimečné nebyly ani komplikace v ligových zápasech. Takové umožňovala například strategie StarCraft a bylo běžné, že se těsně před vaším vítězstvím ozvalo ono nenáviděné cinknutí. Tedy signál, že modem ztratil spojení s telefonní ústřednou.

Ondřej Zach o hraní přes telefonní linku

Z dnešního pohledu je to už téměř neuvěřitelné, ale mé první průkopnické roky na internetu brzdila podvojná linka. Jinými slovy, když někdo od sousedů telefonoval, náš telefon oněměl a obráceně. Problémem bylo, že sousedka byla náruživá telefonistka. Vysvobozením pro obě strany byla až výměna ústředny (která údajně pocházela od Němců z druhé světová války) v ulici, skokově se také zlepšila stabilita připojení. Ostatně ono cinknutí modemu, které signalizovalo přerušení připojení, mi při vzpomínce na tuto modemovou éru zní v uších dodnes. Cesta k neomezenému internetu za rozumný peníz však byla ještě dlouhá.

Autor:


Témata: Retro


Nejčtenější

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Gary Oldman ve Star Citizen
Nejsme ve finanční tísni, vyvrací autoři Star Citizen

Chris Roberts a jeho tým vyvracejí domněnky, že by hra, která vybrala od fanoušků přes tři miliardy korun, byla ve finančních potížích.  celý článek

Bethesda.net Launcher
Blýská se na lepší časy? Nový Quake nebude vyžadovat vlastního klienta

Plná verze hry Quake Champions již nebude vyžadovat instalaci Bethesda.net Launcheru jako aktuální beta verze.   celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
Snažit se o otevřený svět byla chyba, kají se tvůrci zabugované hry

Sniper: Ghost Warrior 3 byla ambiciózní hra, která se však nevydařila úplně podle tvůrčího záměru. Autoři přiznávají, že pustit se do vývoje otevřeného světa...  celý článek

Další z rubriky

Gary Oldman ve Star Citizen
Nejsme ve finanční tísni, vyvrací autoři Star Citizen

Chris Roberts a jeho tým vyvracejí domněnky, že by hra, která vybrala od fanoušků přes tři miliardy korun, byla ve finančních potížích.  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
Snažit se o otevřený svět byla chyba, kají se tvůrci zabugované hry

Sniper: Ghost Warrior 3 byla ambiciózní hra, která se však nevydařila úplně podle tvůrčího záměru. Autoři přiznávají, že pustit se do vývoje otevřeného světa...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.