Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zběsilé účty a křičící máma. Vzpomínáte na hraní přes telefonní linku?

aktualizováno 
Soupeření přes internet vždy nebylo tak jednoduché, levné a bezproblémové jako dnes. Koncem devadesátých let se většina z nás připojovala přes telefonní linku prostřednictvím 56k modemu. Tedy pomocí zařízení, které tehdy umožňovalo přenosovou rychlost 33,6-48 kbit za sekundu.

Klasický 56k modem pro připojení přes telefonní linku. | foto: koláž iDNES.cz

Z dnešního pohledu je to šnečí rychlost. Demoverzi nové hry jste stahovali třeba tři hodiny a nejvhodnější přitom bylo opustit byt. S každým stahováním se totiž pojila nervozita, jestli se těsně před dokončením nepřeruší. A stávalo se to často.

S připojením přes telefon se navíc pojila řada specifik. Koncem devadesátých let byla ještě běžná podvojná telefonní linka. Tedy připojení dvou bytů na stejnou přípojku. Pokud tedy jeden telefonoval v druhém bytě bylo sluchátko hluché. A když už jste se k internetu připojili, váš telefon to taktéž vyřadilo z provozu.

Vzpomínáte na...?

Seriál článků se ohlíží zpět na herní minulost. Texty připomenou specifika a kuriozity spojené s historickým vývojem odvětví i souvisejících technologií.

Internet se navíc neplatil paušálně za měsíc, ale po minutách. Obchodní model využíval stejný princip jako telefonování, a internet tak byl citelně levnější při připojení mimo špičku, tedy po devatenácté hodině. Řada z nás tak netrpělivě vyčkávala na levnější tarif. Krátce po jeho začátku se však pokoušelo připojit tolik lidí, že to stejně mnohdy nebylo další půl hodiny možné.

Při častém připojování k internetu pak nebylo nijak obtížné "vyrobit" účet s částkou okolo tří až pěti tisíc. A to byly koncem devadesátých let o něco větší peníze než dnes. Na mne i řadu mých kamarádů tak rodiče s příchodem každého účtu křičeli.

Pro hraní přes internet pak bylo typické rozvláčné stahování herních úrovní. Zápas na dané mapě tak zpravidla skončil ještě před tím, než se ji hráči podařilo stáhnout.

Soupeření ve střílečkách pak vyžadovalo střelbu, která se zpožděním počítala. S odstřelovací puškou jste namířili například pět metrů před nepřítele a vystřelili. On v mezičase na dané místo doběhl, data se setkala, a protivník se skácel k zemi.

Nijak výjimečné nebyly ani komplikace v ligových zápasech. Takové umožňovala například strategie StarCraft a bylo běžné, že se těsně před vaším vítězstvím ozvalo ono nenáviděné cinknutí. Tedy signál, že modem ztratil spojení s telefonní ústřednou.

Ondřej Zach o hraní přes telefonní linku

Z dnešního pohledu je to už téměř neuvěřitelné, ale mé první průkopnické roky na internetu brzdila podvojná linka. Jinými slovy, když někdo od sousedů telefonoval, náš telefon oněměl a obráceně. Problémem bylo, že sousedka byla náruživá telefonistka. Vysvobozením pro obě strany byla až výměna ústředny (která údajně pocházela od Němců z druhé světová války) v ulici, skokově se také zlepšila stabilita připojení. Ostatně ono cinknutí modemu, které signalizovalo přerušení připojení, mi při vzpomínce na tuto modemovou éru zní v uších dodnes. Cesta k neomezenému internetu za rozumný peníz však byla ještě dlouhá.

Autor:


Témata: Retro


Nejčtenější

Obličej v MLB The Show 17
Baseballisté kvůli chybě ve hře vypadali jako zrůdy

Technická chyba ve sportovní hře MLB The Show 17 proměňovala postavy na příšery připomínající hororové hry. Potíže způsoboval editor postav, kde táhlo pro...  celý článek

Red Faction: Armageddon
Slevové šílenství nekončí. Osvědčené hry koupíte až o 80 % levněji

Další vydavatelství spustilo lákavou slevovou akci. Tentokrát je spojená s hrami společnosti THQ Nordic, které za zlomek ceny nabízí například Darksiders, Red...  celý článek

Streets of Rogue
Tohle nezvládneš, ty nulo. Titul paroduje výukové pasáže a herní klišé

Chválí vás za nic. Přesně tak mnohdy působí výukové sekce ve hrách, kde si máte osvojit základy ovládání. Vyskočit, vystřelit, učinit krok vpřed. Nezávislý...  celý článek

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

ARMS
Představení postav a zbraní z neotřelé bojovky ARMS na Switch

ARMS je slibná bojovka na Nintendo Switch, která využívá pohybového ovládání. Hrát ovšem půjde i tradičně přes tlačítka. Podívejte se na hratelné postavy a...  celý článek

Další z rubriky

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

Nahoře Nintendo Micro vs. System (1984), dole Switch
OBRAZEM: Bitva konzolí. Switch vs. legendy i současné mašiny

Nová konzole Switch je elegantní a menší, než se může na první pohled zdát. Abyste mohli sami posoudit měřítko, připravili jsme pro vás galerii, v níž Switch...  celý článek

Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Dalších pět her, které lidé milovali a nikdo je nekupoval

Zdá se, že digitální distribuce „nedoceněným“ hrám pomáhají. Od jejich nástupu a éry výrazných slevových akcí totiž přibylo jen minimum titulů, u kterých by...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.