Prostorové 3D

Prostorové 3D

Hraní ve 3D je polomrtvé. Už za ním stojí jen Sony, Nintendo padlo

  • 41
Hráči nemají zájem o Nintendo 3DS, Electronic Arts se 3D hry nevyplácí. Je to zakletý kruh: lidé nekupují 3D zařízení, protože není 3D obsah a 3D hry nejsou, protože není, na čem je hrát.

Kdo si někdy zahrál Gran Turismo 5 ve 3D a s volantem v ruce, je okamžitě zastáncem 3D technologie pro hraní videoher. Hry jsou zároveň ten nejlepší způsob, jak využít 3D televizor, protože kvalitní 3D filmy na trhu v podstatě nejsou. Ale 3D hry budou přibývat pomalu, pokud vůbec.

Jediná firma, která opravdu tlačí kvalitní 3D tituly, totiž nestačí. A herní vydavatelé jsou opatrní. Šok zastáncům stereoskopického 3D hraní způsobili minulý týden šéfové dvou velkých herních firem. Šéf Nintenda přiznal selhání Nintenda 3DS a šéf Electronic Arts prohlásil, že 3D hry jsou prodělečný podnik a že se firma raději zaměří na hry pro Facebook a telefony.

Levnější Nintendo 3DS

Pamatujete si nadšení z Nintenda 3DS? Nejsilnější bylo ještě dlouho před tím, než se nová hračka od Nintenda dostala do obchodů. Novináře i zákazníky dostala představa, že bez brýlí budou moci hrát hry ve stejné kvalitě, jakou si pamatují z návštěvy Avatara v kině.

Nintendo 3DS

Nintendo podporovalo vysoká očekávání tím, že první prototypy drželo mimo dosah médií a 3DS ukázalo pouze několika herním novinářům, a to jen na chvilku. Všichni proto zářili nad tím, že je možné vytvořit 3D iluzi bez brýlí, aniž by se soustředili na kvalitu 3D obrazu. To se projevilo až při delším testování.

Výsledek je jednoznačný. První měsíc se Nintendo prodávalo obstojně. Další měsíce ale zájem o 3D bez brýlí dramaticky opadl. Cena 3DS oproti starší generaci Nintendo DSi byla příliš vysoká, přínos nové technologie téměř nulový a nabídka her slabá.

Jak velký problém má Nintendo na krku, se ukázalo minulý týden, kdy firma představila své hospodářské výsledky. Za tři měsíce firma prodala pouze 700 tisíc kusů Nintenda 3DS. Prezident Nintenda Satoru Iwata v rozhovoru s investory přiznal, že zájem o 3D kapesní konzoli klesl pod očekávání již druhý týden po zahájení prodeje.

Iwata dokonce uvedl, že je složité hráče přesvědčit o přednostech 3D obrazovky, když nesprávná pozice vůči očím a nastavení hloubky 3D obrazu může zabránit tomu, aby 3D efekt viděli. A dodal, že Nintendo musí zintenzivnit své úsilí při propagaci zařízení.

Iwata nejenže přiznal chyby a nedostatky, přijal i zodpovědnost. Vzdal se 50 procent platu a další členové vedení přišli o 20 až 30 procent svých příjmů. Firma zároveň oznámila snížení ceny konzole o třetinu.

Gran Turismo 5

V Japonsku si firma nasypala popel na hlavu a hráčům, kteří si Nintendo 3DS koupili za plnou cenu,  jako pokus o omluvu nabídla stažení 20 her, po deseti z katalogu pro NES a GameBoy Advance. Stejnou nabídku v USA už Nintendo komunikovalo méně jako omluvu, spíše jako "výhodnou nabídku" a "odměnu pro loajální zákazníky". Třeba to tak někdo bude brát.

Firma bez ohledu na rozdávání dvacítky dávno zastaralých, i když legendárních her nadále ignoruje zásadní problém: vysoké ceny her ve srovnání s mobilními platformami Android a iOS. Tvrzení, že hry pro Nintendo nabízejí vyšší hodnotu neobstojí. Podle odborníků je za nezájmem o 3DS hlavně absence kvalitních her, které by potenciál třetího rozměru opravdu využily. Přitom Wii dosáhlo úspěchu díky kombinaci nízké ceny zařízení a nižších cen her ve srovnání s PS3 a Xboxem 360.

Neúspěch Nintenda 3DS je varování i pro výrobce mobilních telefonů, kteří začali investovat do stejné technologie, jakou podporuje Nintendo. Na trhu je už první 3D telefon od LG a zářivé recenze zatím nezaznamenal. Zklamání tak nejspíš čeká i zájemce o 3D mobil od HTC.

Místo 3D radši sociální hry

Výrobci 3D televizí dostali další ránu do zad od šéfa vydavatelského domu Electronic Arts Johna Riccitiella také na setkání s investory a analytiky po ohlášení finančních výsledků EA. Když se ho jeden z analytiků zeptal na vztah k 3D hrám, uvedl, že výnosy ze 3D her jsou velice slabé, zatímco na mobilech a v sociálních sítích je návratnost investic opravdu vysoká, takže EA věnuje prostředky na "nové inovace".

V překladu to znamená, že EA bude raději vyrábět jednoduché a levné hry s jednoduchou grafikou pro Facebook a mobily (kde může recyklovat již existující katalog her), než aby zvyšovala náklady na tvorbu špičkových konzolových titulů o náklady na optimalizaci pro stereoskopické 3D.

John Riccitiello k tomu ještě podotkl, že není jeho práce vytvářet nový trh, ale reagovat na to, co chtějí zákazníci. A ti podle Riccitiella o 3D nestojí, protože se v USA prodal jen asi milion 3D televizí za rok.

Sony samo v poli

Uncharted 3

Výrobce grafických karet nVidia 3D hraní podporuje pouze na PC, protože díky němu se lépe prodávají výkonné grafické karty. Takže v oblasti konzolí stojí poněkud osamoceně Sony. To se 3D technologie ujalo s nadšením a s povedenými výsledky. První vlna her byla jen pro udržení pozornosti, ale po Wipeoutu přišly hry jako Gran Turismo 5 nebo Killzone 3. A obě hry, stejně jako nejnovější MotorStorm ukazují, že 3D má ve hrách smysl. Tedy pokud už člověk má 3D televizi.

Sony také vyjádřilo spokojenost s prvním rokem 3D hraní na konzoli PlayStation 3, která slouží i jako přehrávač filmů ve 3D. Alespoň divize Sony Worldwide Studios je s výsledky 3D her spokojená a plánuje v jejich podpoře pokračovat. Klíčovým titulem je přitom akční dobrodružství Uncharted 3 s prý dosud nejlepším začleněním 3D technologie.