Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opřete se o stůl, který neexistuje. S virtuální realitou hrozí zranění i smrt

aktualizováno 
Přenést se do fantastického virtuálního světa může mít i své stinné stránky. Někdy je virtuální realita tak uvěřitelná, že si nechtěně můžete ublížit. A nebo se vyděsit natolik, že vám to způsobí zástavu srdce.

Nebezpečí například hrozí, když lidé končí seanci s přilbou na hlavě a v kyberprostoru před nimi stojí stůl. V takové situaci hráči mají tendenci se o něj opřít a ve skutečném světe tak letí vzduchoprázdnem přímo k zemi.

Může to končit poraněním, ale i poničením výbavy pro virtuální realitu. A obdobných situací lze vyjmenovat více. Někteří lidé na neexistující stůl odkládají pohybové ovladače, které pak padají na zem.

Ovládání Oculus Touch
Ovládání Oculus Touch
Komerční verze přilby Oculus Rift

Výbava pro virtuální realitu s Oculus Rift

O nebezpečích spojených s virtuální realitou proto na vývojářské akci Game Developers Conference přednášela doktorka Kimberly Vollová. Ta vyzývá k zodpovědnému návrhu her a aplikací.

„Musíme být opatrní, za návrh virtuálního prostoru máme alespoň do nějaké míry zodpovědnost. Je to kolektivní otázka, ale nemůžeme před ní strkat hlavu do písku,“ cituje Vollovou server Games Industry.

„Má to temnou stránku. Veselou temnou stránku, ale rozhodně je to problém. Nedomyšlený návrh aplikací vede k akcím, které by lidé neměli provádět,“ říká doktorka.

Vyzývá tak k opatrnosti při převádění tradičních herních zážitků do virtuální reality. Například hraní hororových titulů může mít psychické následky.

Vesmírná akce EVE: Valkyrie, která vyjde pro přilby Oculus Rift a PlayStation VR

Vesmírná akce EVE: Valkyrie, která vyjde pro přilby Oculus Rift a PlayStation VR

„Ačkoliv to není skutečné, rozhodně to působí dostatečně realisticky. Existuje pak potenciál pro vážné trauma. A dokonce i pro fyzické následky. Lidé mohou narážet do zdí, nebo se vyděsit tak, že dostanou infarkt,“ vysvětluje Vollová.

Doktorka však přednášela i o méně závažných tématech. Upozornila například, že chování projektů pro virtuální realitu musí být konsistentní. Pokud například titul vyžaduje otevření konkrétního šuplíku, mělo by to být v dané hře možné provést se všemi šuplíky.

Jako významnou zde vnímá také příběhovou složku, která v lidech má vyvolat pocit, že jim na konkrétním virtuálním světě záleží. S nástupem virtuální reality se zkrátka pojí řada nových otázek a výzev.

Například autoři střílečky Damaged Core řešili, jak v přilbě vykreslit přirozeně působící uživatelské prostředí a zaměřovač (čtěte více).

PlayStation VR
PlayStation VR

Helma PlayStation VR

Autor:


Témata: Srdce, virtuální




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.