Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hry a výdělky: Microsoft na Kinectu nebohatne, Apple se mu může smát

aktualizováno 
Kolem her se točí velké peníze. Microsoft za rok prodal 14 milionů Xboxů 360 se ziskem 1,3 miliardy dolarů, Apple za jedno čtvrtletí na 30 milionech hraček vydělal 7 miliard.

Hraní na iPhone

Výsledky herního průmyslu se neměří pouze na čísla americké NPD, která sleduje prodej her a herních zařízení v maloobchodu v Severní Americe. Ovlivňují výsledkovou sezónu největších a nejznámějších firem na světě i jejich plány do budoucna.

Aktuálně výsledky za poslední čtvrtletí, a v jednom případě za celý účetní rok, prozradily, jak důležité jsou videohry pro tři největší firmy z oblasti informačních technologií: Apple, Microsoft a Google. Ve všech případech šlo o miliardy dolarů a předzvěst dalších velkých střetů.

Xbox 360 jako investice

Příkladem důležitosti videoher pro podnikání ve velkém je Microsoft. Jeho herní divize byla dlouhodobě ztrátová, nyní se stala důležitým opěrným bodem firemní strategie. A nejde jen o peníze. Důležité je i zlepšování hodnoty značky a jejího vnímání veřejností. Všimli jste si, že už dávno není tak populární nadávat Microsoftu v diskusích? 

Kinect

Microsoft Kinect

Xbox 360 společně s pohybovým ovládáním Kinect pro Microsoft za celý rok vydělal 1,32 miliardy dolarů. Divize Entertainment and Devices, do které spadá Xbox 360, ale také zatím prodělečný Windows Phone, utržila celkově devět miliard dolarů. Za posledních dvanáct měsíců dodala do obchodů téměř 14 milionů Xboxů 360, o 3,4 milionu více než za loňský účetní rok.

Krásné finanční výsledky herní divize Microsoftu zkazily poslední čtyři měsíce. Xbox 360 a jeho kolegové vykázali extrémně nízký zisk, pouhých 32 milionů dolarů. I přesto jde o výrazně lepší výsledek než za stejné období před rokem, kdy zábavní divize Microsoftu vykázala za tři měsíce ztrátu 172 milionů dolarů.

Z finančních výkazů Microsoftu lze vyčíst, že největší podíl na malé ziskovosti divize je v dražší výrobě a velkých nákladech na marketing. Náklady na prodej Xboxů 360 vzrostly meziročně o polovinu. Microsoft totiž pracuje s malou marží, aby získal podíl na trhu. V Redmondu si tak nejspíše dláždí cestičku k další generaci konzolí, kde by mohli mít nad konkurencí od Sony navrch.

Apple s pytli peněz

Zatímco Microsoft je v herní divizi rád, že se dostal ze ztrát a že za celý rok vydělal pěknou sumu, v Cupertinu, kde sídlí Apple, se takovým výsledkům musí smát. Apple totiž za jediné čtvrtletí vydělal třetinu toho, co Microsoft za celý rok, ale s mnohem menší námahou. V průměru si Apple do kasičky strčí 40 procent z utržených peněz.

iPad jako herní stroj - závodní hra Asphalt

iPad jako herní stroj - závodní hra Asphalt

Samozřejmě, že Apple (stejně jako Microsoft) není typicky herní firma, ale přesto prodal více herních zařízení než Microsoft. V podstatě všichni majitelé iPhonů a iPadů svá mobilní zařízení používají k hraní videoher a to z nich dělá herní systémy. Apple za poslední čtvrtletí prodal asi 20 milionů iPhonů a překvapivých 9 milionů iPadů. Microsoft za stejné období dodal do obchodů 1,7 milionu Xboxů 360.

I kdyby jen deset procent iPhonů a iPadů sloužilo primárně pro hraní, je to více herních zařízení, než kolik prodal Microsoft, a za vyšší cenu. Výzkumy mezi uživateli přitom ukazují, že hry jsou nejčastěji stahované a nejlépe vydělávající aplikace. A je otázka, kolik Apple prodal ještě iPodů Touch, které slouží nejčastěji právě jako mobilní herní konzole díky tomu, že stojí výrazně méně než iPad nebo iPhone.

Google na tahu

Hospodářské výsledky Google o hrách moc nemluvily, ale tříměsíční zisk 2,51 miliardy při sedmi miliardách obratu je pěkné číslo. A na hry dojde rychle. Vyhlášení finančních výsledků totiž časově navázalo na představení sociální sítě Google+. Ta zatím žádné hry nenabízí, ale podle všeho brzy začne.

Už nedávno jsme upozorňovali na majetkové propojení mezi Googlem a Zyngou (firma, která vládne hrám na Facebooku) a na skutečnost, že Google najal produktového manažera specializovaného na videohry. Nyní se objevily další indicie ve zdrojovém kódu stránek Google+. Ty zatím skrytě odkazují na položku "Games Stream". O herním streamu se zmiňovaly i stránky s nápovědou ke Google+.

Ano, tohle je na herní firmu málo, ale máme víc: Google také stojí za operačním systémem Android a každý den registruje víc než půl milionu aktivací nových telefonů, celkem jich je už více než 100 milionů. A i na nich se hrají hry, podobně jako na iPhone. Nejprve si lidé stáhnou Facebook, pak třeba předpověď počasí a potom začnou stahovat a hrát hry.

Autor:




Nejčtenější

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Bethesda.net Launcher
Blýská se na lepší časy? Nový Quake nebude vyžadovat vlastního klienta

Plná verze hry Quake Champions již nebude vyžadovat instalaci Bethesda.net Launcheru jako aktuální beta verze.   celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Letošní ročník Gamescomu osobně zahájí Angela Merkelová

Německá kancléřka poprvé v historii zahájí největší herní výstavu na světě. Je to důležitý krok nejen pro samotný Gamescom, ale i pro herní průmysl jako takový.  celý článek

Wolfenstein II: New Colossus
Pět největších překvapení z herního svátku E3 2017

Rozebíráme, které hry, případně oznámení, nás na E3 2017 nejvíce překvapily - v tom dobrém slova smyslu. Neváhejte a o své dojmy se podělte v diskuzi.   celý článek

Rocket League
Sony blokuje možnost společného multiplayeru napříč platformami

Hráči na PlayStationu se jako jediní nemůžou zúčastnit společného hraní napříč platformami u her jako Minecraft nebo Rocket League. Sony se bojí o jejich...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.