Hry budou společenská zábava. Významnou roli v tom sehraje Facebook

Hry budou společenská zábava. Významnou roli v tom sehraje Facebook | foto: Koláž - iDNES.cz

Hry budou společenská zábava. Významnou roli v tom sehraje Facebook

  • 13
Význam sociální vrstvy se u her bude zvyšovat, bez Facebooku se to neobejde. Populární stránky by v budoucnu mohly zastřešit hry na PC a napomoci k propojení facebookových her s velkými tituly. Sociální síť by tak nezávisle na použité platformě mohla uživatelům umožnit hraní oblíbené série či odemykání různých funkcí, předmětů nebo vizuálních pozlátek do jiných titulů.

První kroky již podnikly například společnosti Blizzard, Bioware či Electronic Arts. Bioware propojilo Dragon Age 2 s facebookovým titulem Dragon: Age Legends, kde je možné získat pět předmětů do "plnohodnotné" verze. Hráči tak mohou skrze hraní na Facebooku hrdiny vybavit prsteny, amulety či opaskem.

Sportovní divize Electronic Arts pro změnu avizovala, že všechny hry bude zastřešovat jeden profil, a to "nezávisle na tom, kde jste, jakou máte platformu, a jakou hru hrajete."

Blizzard ve Starcraftu 2 umožnil vyhledat přátele z Facebooku a přidat si je do seznamu kontaktů. Přestože se od integrace očekávalo intenzivnější sblížení, nedošlo kupříkladu na propojení herních úspěchů (tzv. achivements) s profily jednotlivých uživatelů. To je však běžné například u služby PlayStation Network, která úspěchy dokáže automaticky přidávat na facebookovou zeď.

O větším důrazu na sociální vrstvu her začal hovořit i vývojář Gabe Newell, který je šéfem společnosti Valve. "Každý hráč má facebookový účet. Pokud se tváříte, že to neexistuje, ignorujete problémy, o které byste se měli starat," řekl. Newell mluví o sociální integraci a nárocích, které to na Valve jako vývojáře klade: "Hra jednoho hráče je skvělá, ale zároveň si uvědomujeme, že máte přátele a chcete s nimi být propojení."

StarCraft II - Wings of Liberty

Co má Valve v plánu zatím není jasné. Jejich platforma Steam zastřešuje celou řadu významných titulů (v poslední době například Need for Speed Shift 2, Crysis 2, Portal 2 či Homefront) a díky univerzálnímu uživatelskému profilu má možnost zajistit sociální vrstvu sama. Momentálně je na Steamu možné najít statistiky jednotlivých hráčů, jejich dosažené úspěchy či čas strávený v rozličných hrách. K propojení s Facebookem už pak chybí jen krůček.

V budoucnu lze očekávat, že Facebook herní zážitky ještě přiblíží. Na zdích se budou objevovat úspěchy z jednotlivých titulů a lidé budou do alb přidávat obrázky přímo ze hry. Blýsknou se tak například novým tuningem auta z Need For Speed či brněním pro svého válečníka.

Přibývat též bude facebookových miniher, které umožní odemykání exkluzivních předmětů (hry na hrdiny), ikon (strategie jako Warcraft a Starcraft) či vizuálních doplňků (čepice v Team Fortress 2). Zdá se tedy, že pojem sociální vrstva je novou mantrou herních vývojářů a bude jen nabývat na síle.