Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hry, co se berou vážně

  0:02aktualizováno  0:02
Izraelští vojáci táhnou Palestince podezřelého z terorismu ven z jeho domu. Jak se jako novinář zachováte?

GC: Palestine

Vážné hry (PC)Izraelští vojáci táhnou Palestince ven z jeho domu, nevybíravě ho hází na ulici a kříží mu ruce za zády. Je to muž podezřelý z teroristického činu. Armáda prohledává jeho dům a pídí se po důkazech. Hráč přihlíží a má možnost se ptát. Komu položí otázku? Okolo stojícím vojákům, jejich veliteli, nebo snad zatčenému? Zkritizujeme brutální přístup Izraelců, či naopak vychválíme jejich odvážný zásah? Nebo snad zůstaneme neutrální? A vůbec: čí svědectví si poznamenáme? Že to příliš nezní jako hra? Nenechte se mýlit – jedná se o poměrně známý (samozřejmě jen v patřičných kruzích) titul Global Conflicts: Palestine. V něm se hráč ujímá role žurnalisty, který informuje o krizi na Blízkém východě. Pro hru vcelku choulostivé téma – vždyť tento komplexní konflikt, který ani omylem není možné charakterizovat jakkoliv černobíle, patří k letitým bolístkám světové politiky. Palestine si z něj ale nedělá levnou trafiku, naopak chce informovat. Autoři si dali velkou práci s realistickým zpracováním a vyobrazením všeho možného. Palestinci si kromě jiného stěžují na to, že musí žít v uprchlických táborech, Izraelci se pro změnu obávají útoků radikálních muslimů. Cílem hry není vyřešení tohoto konfliktu, ale především jeho zažití, poučení se z něho.

Vážné hry (PC)Global Conflict: Palestine je jednou z mnoha vážných, částečně edukativních her (neučíte se v nich ale jazyk či chemii, nýbrž poznávat svět v celé jeho složitosti). Na Západě se pro ně vžilo pojmenování „serious games“. A už zdaleka nejde jen o naprosto okrajový žánr, kterým by všichni pohrdali. Naopak – vážné hry jsou na zcela jasně viditelném vzestupu. Zaobírají se jimi různé organizace, vývojáři, ale i státní úřady. Například americká vláda si nechala od jednoho z dřívějších slavných designérů Boba Batese vypracovat studii na toto téma. Řada zemí takové tituly dotuje. Navíc už se neposílají jen do škol, nýbrž stále častěji přistávají i na regálech klasických herních obchodů. Náš trh je sice příliš malý na to, aby se místním distributorům takové tituly vyplatilo dovážet, ve Francii či Německu jimi ale můžete naplnit nákupní vozík.
 
Jak to začalo
Vážné hry (PC)Heslo „serious games“ mohl bystrý zájemce o herní scénu poprvé v hojnější míře zaregistrovat v roce 2002. Tehdy totiž vznikla americká organizace jménem Serious Games Initiative. Soukromé uskupení podporuje vývojáře, a to například tím, že vede diskuze prostřednictvím emailů a vydává odborné články. Cílem této iniciativy bylo a je udělat z celosvětově roztroušených jednotlivých projektů plnohodnotné mediální odvětví. Pod zastřešujícím pojmem „serious games“ upozorňuje (a dalšími způsoby podporuje) organizace na hry, které „neslouží zábavním účelům“.
 
Definovat a ohraničit žánr vážných her není nic jednoduchého. Problémy s tím mají i sami vývojáři či lidé, kteří se fenoménu profesionálně věnují. Global Conflicts: Palestine pochází z dánského studia Serious Games Interactive. Jeho spoluzakladatel Dr. Simon Egendfeldt-Nielsen zůstává rovněž spíše v obecné rovině: „Vážné hry jsou programy, které nabízí více než čisté pobavení.Vážné hry (PC) Můžeme k nim počítat i tituly jako Sim City či The Sims, které hráči ukazují jak funguje město, respektive rodina.“ Německá společnost Cornelsen se zase stará o vcelku populární sérii Genius, což je vlastně výuková hra, ve které budujete kariéru politika. Produktový manažer studia Vicente Arioli k vymezené přidává: „Pojem Serious Games se v poslední době stal hodně módním. Vymezuje vlastně všechny programy, které vedle herní zábavy nabízí také poselství.“
 
Rozsáhlé pole
Noblesní definici v pravém slova smyslu tedy „serious games“ zatím nemají, jedná se o vcelku široké pole, přičemž je pravděpodobné, že jsme ještě neobjevili všechny jeho možné výrostky. Například v Německu se minulý rok poprvé udělovala tzv. Serious Games Award, tedy ocenění pro nejlepší vážné hry, přičemž mezi nominovanými nechyběly ani vlakové simulace či klasický edutainment, to znamená vcelku obyčejné výukové hry pro děti. Mezi seriózní hry navíc nepatří jen komerční tituly, ale také programy pro školení příslušníků toho kterého povolání. Namátkou jmenujme například interaktivní film The Anatomy of Care, ve kterém se coby zdravotní sestra či recepční v nemocnici učíte zacházet s pacienty. Nebo dvoudílný The Incident, v němž se naučíte vyjednávat o vydání rukojmí či se sebevrahy. Kupují si ho především policejní oddělení v Americe.
 
Vážné hry (PC)The Anatomy of Care a The Incident jsou tituly amerického vývojářského studia Will Interactive, které připravuje také nejstarší formu vážných her: armádní simulace, ve kterých se cvičí vojáci pro různé situace. Nejen americká armáda si prý pochvaluje například jejich výtvor AT/FP Deployed Naval Command, což je opět interaktivní film, který z vás udělá kapitána bitevní lodi. Za první militantní počítačovou hru a tím vlastně i první vážnou hru vůbec platí The Bradley Trainer, který v roce 1980 vyvinulo Atari za účelem výcviku amerických tankistů. Předlohou přitom byla oblíbená automatová akce Battlezone, ve které hráč z vlastního pohledu ovládal ocelový kolos.
 
S vojenskými simulacemi má zkušenosti i české studio Bohemia Interactive, které dělí své aktivity mezi masový trh (Armed Assault 2) a právě vojenský trenažér VBS 2 (Virtual Battle Space), jenž si licencují armády po celém světě – namátkou americká, britská, izraelská či australská. Marek Španěl se při naší návštěvě ve studiu zmínil o tom, že VBS 2 bylo použito i k výcviku jednotek, které následně narukovaly do Iráku.
 
Na zakázku
Vážné hry (PC)Do širšího pojetí významu „serious games“ by se daly zařadit také reklamní hry, které jsou typické tím, že sledují jiný záměr než klasické komerční produkty, na druhou stranu ale mají za cíl hráče pobavit. Aktuálním příkladem je například BMW M3 Challenge, ve kterém závodíte v BMW M3 Coupé na reálně vystavěném okruhu Nürburgring. Vývoje se na zakázku BMW chopilo studio Blimey Games, které se skládá z bývalých zaměstnanců společnosti Simbin, autorů dnes už notoricky známé GTR série. Důvod takového angažmá je nasnadě: reklamními tituly si autoři vydělají sice jednorázově, ale vzhledem k nepříliš složité práci dobře.
 
Také ryzí vážné hry mohou vznikat na zakázku a některá studia si vydělávají na živobytí pouze jimi. Jako příklad může sloužit kalifornská firma Realtime Associates, která vytvořila na zakázku nadace pro pomoc lidem s rakovinou HopeLab freewarový titul Re-Mission. V něm hráči se sličnou hrdinkouVážné hry (PC) likvidují zhoubné rakovinotvorné buňky a průběžně se o této nemoci dovídají více. Krom toho pracuje studio na dalších projektech, mimo jiné také militantních. Obchodní ředitel společnosti David Warhol shrnuje výhody tohoto podnikání: „Jako nezávislý vývojář zpracováváme jednotlivé zakázky a nejsme zavázáni žádným investorům. Proto zůstávají všechny zisky naší firmě.“ Oblast „serious games“ se začíná podobat „casual“ scéně, tedy titulům pro příležitostné hráče. Množství malých studií pracuje na řadě malých projektů.
 
Velká výzva
Mezi hrami pro příležitostné hráče a „serious games“ existuje ale jeden podstatný rozdíl. Cílem vážných her není zprostředkovat jen zábavu, musí přinášet i nějakou přidanou hodnotu. Za tou se skrývají tisíce hodin práce mnoha členů týmů a podrobné sbírání informací. Dr. Egensfeld Nielsen se k tomu vyjadřuje podrobněji: „Pro Global Conflicts: Palestine jsme oslovili řadu organizací a expertů, které se v blízkovýchodním konfliktu vyznají. Chtěli jsme postihnout všechny aspekty této krize, abychom nechtěně nepůsobili podjatě. To byla hodně náročná práce.“
 
Vážné hry (PC)Jako největší výzvu žánru „serious games“ ovšem Egensfeld-Nielsen vidí ve vyvážení hratelnosti, obohacujícího materiálu a technologie: „Program nesmí vyznívat příliš učeně, stroze, nudně, natož pak ošklivě. Odpovídající zpracování je zásadní, aby hráče zaujalo.“ To si mnoho vývojářů vážných her neuvědomuje. Samozřejmě, ani Global Conflicts: Palestine nevypadá zrovna krásně, chybí mu dnes již samozřejmé detaily, ale není to jen strohý výčet pouček, nýbrž fungující hra s misemi a 3D grafikou. Je jasné, že zpracování ve stylu Crysis od vážných her čekat nemůžeme. Studia jednak nedisponují příliš vysokými rozpočty, jednak se snaží, aby tituly běžely i na průměrném hardware a přílišnou náročností neodrazovaly příležitostné hráče. Právě oni totiž tvoří velkou část kupní síly těchto projektů. To ale neznamená, že „serious games“ nemůžou vypadat atraktivně.
 
Vážné hry (PC)„V Genius jsme se snažili hráče i pobavit. A ať chceme nebo ne, jedním z faktorů zábavnosti je dnes i grafika, kterou jsme se – v rámci našeho rozpočtu – snažili vytvořit co nejdetailnější. Navíc jsme si nemohli dovolit ani nějaké obsahové chyby. Proto jsme spolupracovali s institutem pro politické vzdělání, který nejenže nám přidělil poradce, ale nakonec hru i spolufinancoval,“ přisazuje si Vicente Arioli. Zdá se, že úřady a občanské instituce začínají ve vážných hrách vidět zajímavý způsob, jak se atraktivně přiblížit širokým masám.
 
Někteří vývojáři vidí v tvorbě „serious games“ prostor, jak se dobrat k výdělkům, jichž by v obrovské konkurenci na trhu s klasickými masovými hrami těžko dosáhli. Jiní ale peníze řadí až na druhé místo a jde jim především o jakýsi vyšší princip. Podobně jako Dr. Egenfeldt-Nielsen cítí zodpovědnost vůči společnosti. „Ve svém studiu psychologie jsem se zabýval výukovými hrami pro děti. A zjistil jsem, že většina z nich je jak technicky, tak obsahově naprostý brak. Mnoho lidí z herní branže s nimi nechtělo nic mít, nebo v nich vidělo jen prostředek pro zbohatnutí,“ vypráví Egenfeldt-Nielsen. „Rozhodl jsem se věnovat svou doktorskou disertaci věnovat vychovatelskému potenciálu počítačových her. Potom jsem založil Serious Games Interactive a vytvořil Palestine.“
 
Vážné hry (PC)Pokud nahlédneme do Egenfeldt-Nielsenovy práce, zjistíme, že PC hry mají oproti klasickým učebním materiálům, jako jsou knihy, celou řadu důležitých předností. V první řadě to je přímá odezva a důsledky, které hráči svými akcemi způsobí. Když třeba v Geniusovi nenaplníte předvolební sliby, klesne vám popularitu u občanů. Tak se dá jednoduše rozlišit morální a nemorální chování. A čím dříve hráč feedback dostane, tím rychleji si uvědomí souvislosti.
 
Další výhodou je vlastnost her, kterou jim kritici vytýkají. A sice to, že se do nich lidé silně ponoří a mnohdy se cítí pohlceni. Není to jako pasivně sledovat film, ve hře se zhostíte hrdinovy role, kolem níž se všechno točí.Spousta vědců se domnívá, že to podporuje vůli učit se. S tím se pojí také motivace. Dobré hry před hráče staví stále nové cíle. Kdo jich dosáhne, je odměněn a má radost. Tenhle soutok úkolů a uznání ústí v zábavu. A kdo se dobře baví, rád se přitom i něco – jakoby mimoděk – přiučí.
 
Vážné hry (PC)Hry by neměly postrádat ani řádnou výzvu. Příliš lehké tituly brzy začnou nudit. Vážná hra musí přinášet určité překážky. „Chceme, aby se hráč snažil a musel ze sebe vydat to nejlepší – tím se také zamyslí nad řadou témat, kterými by se jinak vůbec nezabýval – jako je třeba blízkovýchodní krize,“ říká Egenfeldt-Nielsen. Ale i on si je vědom, že hry nejsou všemocné a nemohou plně nahradit jiné učební způsoby. „Také školy a knihy mají samozřejmě své přednosti. Ve vyučování mohou žáci diskutovat a učitel je upozorní na chyby. To ve hrách zatím nejde. Knihy jsou zase schopny rozebrat téma do mnohem větší hloubky, než si jakákoliv hra kdy může dovolit.“ V první řadě jde o to využít různá média a učební způsoby tam, kde zdůrazní své výhody. Hry pomáhají při budování zájmu o určité tematické okruhy. Na tom mohou stavět učitelé, rodiče i knihy a rozvíjet to, co hry poprvé zprostředkují.
 
Pohled do budoucnosti
Vážné hry (PC)Je jasné, že „serious games“ jsou zatím na samém začátku své evoluce. Branže už se ale začíná organizovat, přičemž Serious Games Initiative je jen startem. Už dnes se pořádají kongresy, jako je kažodorční Serious Games Summit ve francouzském Lyonu. Společnosti jako Cornelsen do žánru bohatě investují, což potvrzuje Vincente Arioli: „Točíme už tady opravdu hodně peněz.“ Odhlédneme-li ale od reklamních her a programů pomáhajících s výukou specifických profesí, nedá se zatím trh popsat jako rozsáhlý. To znamená, že zatím vývojem vážných her nezbohatnete, tedy pokud nebudete mít velké štěstí a nedostanete se na absolutní špičku. „Stále více lidí rozpoznává, že hry mohou nabídnout více než jen pobavení. Počítám s tím, že trh dále poroste. Série Global Conflicts bude každopádně pokračovat,“ pohlíží Egenfeldt-Nielsen do zářivé budoucnosti. Analytici mu dávají za pravdu, oproti minulému roku se v žánru „serious games“ očekává ztrojnásobení obratu.
Zdroje: GamaSutra, GameIndustry, Eurogamer, Krawall, Wikipedia, citace z časopisu GameStar
Autor:




Nejčtenější

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.