Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hry jsou výstavní síň nastupující technologie a hráči pokusní králíci

aktualizováno 
I když to třeba netušíte, jste součástí počítačové revoluce. Abyste si zahráli ty nejlepší hry, brzy k tomu možná nebudete potřebovat výkonný hardware.

Microsoft rád využívá zvláštního vztahu hráčů k technologiím. V poslední době se snaží firmám vysvětlit, jak skvělá a osvědčená je technologie cloud computing. Tedy technologie, díky níž probíhají všechny výpočty a práce s daty na vzdáleném serveru a nikoliv přímo v počítači uživatele.

Xbox Live

Jako příklad Microsoft uvádí i on-line službu Xbox Live, kterou používá 30 milionů lidí po celém světě. A přibližně polovina z nich za toto privilegium platí. Za své peníze si ovšem přijdou na své, za jediný měsíc hráči stráví využíváním této služby celkem miliardu hodin.

Co je to cloud computing?
Pokud patříte k menší skupině hráčů, kteří rozumí technologiím, můžete přeskočit několik odstavců. A nebo ne. Cloud computing je totiž neuchopitelný pojem, u kterého není na škodu vyjasnit si pojmy. Obecně přijímané definice popisují cloud computing jako způsob využívání počítačů, který funguje podobně jako elektrická síť. Stačí se připojit a potom zaplatit podle toho, kolik energie spotřebujete.

Nejčistším příkladem cloud computingu ve hrách je služba OnLive. Ta umožňuje hrát PC hry na dálku, ve vysokém rozlišení a s plnými detaily třeba z netbooků. Hra se totiž nespouští na počítači koncového uživatele, ale běží kdesi v internetu, v datovém centru provozovatele služby. K hráči se dostává jen obraz a zvuk, podobně jako když se dívá na videa na YouTube. Pokyny z myši a klávesnice nebo ovladače se odesílají také přes internet. Výsledkem je tedy možnost hrát i bez počítače, nutností je ale rychlé připojení k internetu.

Cloud a konzole
Xbox Live a PlayStation Network mají k dokonalému naplnění definice cloud computingu trochu daleko. Hry se totiž spouštějí přímo v konzoli, ale ostatní funkce už definici naplňují. Uživatelský profil nebo informace o dohraných hrách a trofejích se ukládají zase v cloudu, tedy na serverech Sony nebo Microsoftu. Stejně tak se na servery, tedy do cloudu, ukládají informace o koupených hrách a doplňcích. Stejně, jako to funguje v případě cloudové PC platformy Steam.

PSN

Spojení konzolí a cloudu aktuálně prosazuje Sony. Nová verze firmwaru pro PlayStation 3 má přinést novou funkci: ukládání herních pozic do cloudového úložiště. Tato funkce má být přístupná pouze platícím uživatelům služby PSN Plus. Ve svém důsledku to ale může být výrazný motiv pro pořízení služby.

Ukládání souborů na internet totiž umožní snadno přejít na novou konzoli, pokud má někdo ještě starý "tlustý" model. Stejně tak bude možné po přihlášení k internetu začít hrát z kamarádovy konzole přesně tam, kde jste skončili.

V kapse a televizi
Cloud computing má velký potenciál tam, kde chybí dostatečný výkon. Moderní televizory už v sobě sice mají procesory srovnatelné s netbooky, ale ty tam jsou jen pro přehrávání videa a napojení na internetové služby. Tam je příležitost i pro hry.

Panasonic už na veletrhu CES 2011 ukázal televizor se závodní hrou, ale služba OnLive toho na velké televizní obrazovce nabízí mnohem více, zejména daleko kvalitnější grafiku. Jen některý výrobce televizorů musí podporu OnLive integrovat přímo do svého televizoru.

V případě mobilů jsou možnosti také obrovské. Už nyní většina vývojářů využívá možnosti cloud computingu, i když jde zatím hlavně o to, že se do cloudu jen ukládají uživatelská skóre a hry se stále spouštějí přímo v přístroji. Pokud se ale prosadí rychlejší mobilní internet na bázi sítí LTE (4G), budou mobilní hry běhat i na Nokiích bez dvoujádrových procesorů.

Mraky z kterých naprší
Cloud computing je sice zajímavý a může ušetřit peníze za nákup herního hardwaru, ale to není všechno. Cena hraní totiž může s cloud computingem pěkně narůst. Jak? Stačí se podívat na nabídku her pro kapesní zařízení PSP Go. Kapesní PlayStation totiž umí spustit jen hry koupené v on-line obchodě PSN Store. A ceny jsou výrazně vyšší než ceny, za které se dají stejné hry koupit na UMD nosičích pro standardní PSP.

PSP go

V případě obecného cloud computingu existuje velký tlak na možnost přejít od jednoho poskytovatele k druhému. U her to ale může být složitější. V případě měsíčního předplatného určitě půjde přestat platit a začít platit někomu jinému, ale co uložené pozice, získané achievementy a kontakty na přátele?

A na rozdíl od běžných cloudových služeb jako je Dropbox nebo Skydrive není u herních cloudů jako je OnLive možné stáhnout uložená data pro použití mimo internetové připojení nebo pro případ, že služba přestane fungovat. Co pak s tím?

Autor:




Nejčtenější

Prince of Persia
Jak vznikal legendární Prince of Persia: čtyři roky bez výplaty

Z dnešního pohledu už nemusí být zřejmé, že animace v Prince of Persia v roce 1989 představovaly grafickou špičku. Celý Prince of Persia byl progresivní hrou,...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Krabici s ME: Andromedou si v Británii na PC koupil jen zlomek hráčů

Sci-fi Mass Effect: Andromeda je v Británii nejprodávanější krabicovou hrou uplynulého týdne. PC verzi si však z obchodu odneslo jen minimum hráčů.   celý článek

PlayStation 4 Pro - 4K - Rise of the Tomb Raider
Media Player v PlayStation 4 Pro nově zvládne videa ve 4K

Aktualizace aplikace Media Player v PlayStation 4 Pro přidává podporu 4K. Pozor, neznamená to, že konzole nyní přehraje 4K Blu-raye, tuto funkci nelze přidat...  celý článek

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

Vikings: Wolves of Midgard
RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.