Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hry jsou výstavní síň nastupující technologie a hráči pokusní králíci

aktualizováno 
I když to třeba netušíte, jste součástí počítačové revoluce. Abyste si zahráli ty nejlepší hry, brzy k tomu možná nebudete potřebovat výkonný hardware.

Microsoft rád využívá zvláštního vztahu hráčů k technologiím. V poslední době se snaží firmám vysvětlit, jak skvělá a osvědčená je technologie cloud computing. Tedy technologie, díky níž probíhají všechny výpočty a práce s daty na vzdáleném serveru a nikoliv přímo v počítači uživatele.

Xbox Live

Xbox Live

Jako příklad Microsoft uvádí i on-line službu Xbox Live, kterou používá 30 milionů lidí po celém světě. A přibližně polovina z nich za toto privilegium platí. Za své peníze si ovšem přijdou na své, za jediný měsíc hráči stráví využíváním této služby celkem miliardu hodin.

Co je to cloud computing?
Pokud patříte k menší skupině hráčů, kteří rozumí technologiím, můžete přeskočit několik odstavců. A nebo ne. Cloud computing je totiž neuchopitelný pojem, u kterého není na škodu vyjasnit si pojmy. Obecně přijímané definice popisují cloud computing jako způsob využívání počítačů, který funguje podobně jako elektrická síť. Stačí se připojit a potom zaplatit podle toho, kolik energie spotřebujete.

Nejčistším příkladem cloud computingu ve hrách je služba OnLive. Ta umožňuje hrát PC hry na dálku, ve vysokém rozlišení a s plnými detaily třeba z netbooků. Hra se totiž nespouští na počítači koncového uživatele, ale běží kdesi v internetu, v datovém centru provozovatele služby. K hráči se dostává jen obraz a zvuk, podobně jako když se dívá na videa na YouTube. Pokyny z myši a klávesnice nebo ovladače se odesílají také přes internet. Výsledkem je tedy možnost hrát i bez počítače, nutností je ale rychlé připojení k internetu.

Cloud a konzole
Xbox Live a PlayStation Network mají k dokonalému naplnění definice cloud computingu trochu daleko. Hry se totiž spouštějí přímo v konzoli, ale ostatní funkce už definici naplňují. Uživatelský profil nebo informace o dohraných hrách a trofejích se ukládají zase v cloudu, tedy na serverech Sony nebo Microsoftu. Stejně tak se na servery, tedy do cloudu, ukládají informace o koupených hrách a doplňcích. Stejně, jako to funguje v případě cloudové PC platformy Steam.

PSN

PSN

Spojení konzolí a cloudu aktuálně prosazuje Sony. Nová verze firmwaru pro PlayStation 3 má přinést novou funkci: ukládání herních pozic do cloudového úložiště. Tato funkce má být přístupná pouze platícím uživatelům služby PSN Plus. Ve svém důsledku to ale může být výrazný motiv pro pořízení služby.

Ukládání souborů na internet totiž umožní snadno přejít na novou konzoli, pokud má někdo ještě starý "tlustý" model. Stejně tak bude možné po přihlášení k internetu začít hrát z kamarádovy konzole přesně tam, kde jste skončili.

V kapse a televizi
Cloud computing má velký potenciál tam, kde chybí dostatečný výkon. Moderní televizory už v sobě sice mají procesory srovnatelné s netbooky, ale ty tam jsou jen pro přehrávání videa a napojení na internetové služby. Tam je příležitost i pro hry.

Panasonic už na veletrhu CES 2011 ukázal televizor se závodní hrou, ale služba OnLive toho na velké televizní obrazovce nabízí mnohem více, zejména daleko kvalitnější grafiku. Jen některý výrobce televizorů musí podporu OnLive integrovat přímo do svého televizoru.

V případě mobilů jsou možnosti také obrovské. Už nyní většina vývojářů využívá možnosti cloud computingu, i když jde zatím hlavně o to, že se do cloudu jen ukládají uživatelská skóre a hry se stále spouštějí přímo v přístroji. Pokud se ale prosadí rychlejší mobilní internet na bázi sítí LTE (4G), budou mobilní hry běhat i na Nokiích bez dvoujádrových procesorů.

Mraky z kterých naprší
Cloud computing je sice zajímavý a může ušetřit peníze za nákup herního hardwaru, ale to není všechno. Cena hraní totiž může s cloud computingem pěkně narůst. Jak? Stačí se podívat na nabídku her pro kapesní zařízení PSP Go. Kapesní PlayStation totiž umí spustit jen hry koupené v on-line obchodě PSN Store. A ceny jsou výrazně vyšší než ceny, za které se dají stejné hry koupit na UMD nosičích pro standardní PSP.

PSP go

PSP go

V případě obecného cloud computingu existuje velký tlak na možnost přejít od jednoho poskytovatele k druhému. U her to ale může být složitější. V případě měsíčního předplatného určitě půjde přestat platit a začít platit někomu jinému, ale co uložené pozice, získané achievementy a kontakty na přátele?

A na rozdíl od běžných cloudových služeb jako je Dropbox nebo Skydrive není u herních cloudů jako je OnLive možné stáhnout uložená data pro použití mimo internetové připojení nebo pro případ, že služba přestane fungovat. Co pak s tím?

Autor:




Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Další z rubriky

Omalovánky Zaklínač
Dospělí fanoušci Zaklínače si mohou koupit omalovánky

Autoři Zaklínače opět vymysleli originální způsob, jak potěšit nejvěrnější fanoušky. Omalovánky na motivy Zaklínače ovšem určitě nepatří do dětských rukou.  celý článek

Arma 3 Laws of War
Přídavek do Army 3 umožní hrát za humanitárního pracovníka

Ve hrách zcela neobvyklý pohled na válečné peklo nabídne přídavek Laws of War pro Armu 3. Vyzkoušíte si v něm roli nestranného humanitárního pracovníka.   celý článek

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.