Ilustrační obrázek ke hře BioShock

Ilustrační obrázek ke hře BioShock | foto: 2K Games

Sedm herních situací, které nám naprosto vyrazily dech

  • 43
Šokující momenty jsou ve filmech o poznání častější než ve světě videoher. Připočíst to dost možná lze větší vyzrálosti filmového průmyslu. Přesto se najdou hry, které naši mysl značně potrápily. Nechybí mezi nimi například počiny od věhlasných návrhářů Hideo Kojimi a Kena Levine.

VAROVÁNÍ: Článek obsahuje důležité informace o dějových zvratech. Pokud jste libovolný z titulů ještě nehráli a máte to v plánu, čtení si raději dvakrát rozmyslete.

1. The Braid

Cenami ověnčený projekt The Braid pomohl nastartovat nezávislou vývojářskou kariéru Jonathana Blowa. Hráčem ovládaný Tim se v titulu pokouší princeznu zachránit před monstrem.

Hra pracuje s řadou témat, kterým se věnují jednotlivé kapitoly. A ačkoliv autor fandovské interpretace odmítl vysvětlit, rozšířená je teorie o tom, že princezna je metaforou pro vznik atomové bomby.

Naznačuje to například citát Kennetha Bainbridge, vedoucího výzkumníka při vývoji atomových bomb během druhé světové války. Kromě toho v titulu lze objevit alternativní konec hry, kdy se v poslední úrovni lze dotknout princezny. A ozve se přitom výbuch atomové bomby.

Braid

Největším trikem je však poslední úroveň, ve které v první půlce princezně pomáháte při útěku před rytířem. Slečna vám přitom pomáhá překonávat překážky a běží vám naproti.

Princeznu se vám navíc zachránit nepodaří, hra však zahrnuje funkci, se kterou lze čas vracet zpět. A při pokusu o jeho přetočení pochopíte, že jste dění sledovali pozpátku.

Princezna tedy neutíká směrem k vám, ale snaží se utéct před vámi. A naopak na vás líčí pasti a uhání směrem k rytířovi. To monstrum jste vy.

2. Metal Gear Solid 2

Marketingové materiály k Metal Gear Solid 2 byly lež. Patřily mezi další z geniálních triků návrháře Hideo Kojimi, který si s fanoušky rád zahrává. Ve veškeré propagaci Metal Gear Solid 2 se vyskytuje hlavní hrdina prvního dílu Solid Snake. Ten však v úvodní kapitole zemře a nahradí ho blonďák Raiden.

Solid Snake v Metal Gear Solid 2

Tvůrci zašli tak daleko, že v propagačních videích bylo Solid Snakea možné vidět i v sekvencích, ve kterých se ve skutečnosti vyskytoval Raiden.

A důvodů pro využití nového hrdiny bylo hned několik. Patřily mezi ně výukové sekvence, jejichž absolvování by s ostříleným Snakem nedávalo smysl. Cílem také bylo zpřístupnit hru lidem, kteří neměli zkušenost s prvním dílem.

Kojima věřil, že se s novou postavou snáze sžijí. Kromě toho ale vývojáři usilovali o hrdinu atraktivního i pro hráčky. Testerky prvního dílu prý Snakův vzhled kritizovaly.

3. BioShock

„Muž se rozhoduje, sluha se podřizuje.“ – Andrew Ryan

První díl BioShocku je plný dějových zvratů. Mezi nejsilnější momenty však patří úplný konec hry, kdy vám zakladatel podvodního města Rapture odhalí pravou podstatu vašich skutků.

Jmenuje se Andrew Ryan a objasní vám, že nápomocný hlas Atlase celou dobu patří vašemu otci, zločinci Franku Fontainovi.

Atlas vám v řadě momentů zadává nové úkoly, při kterých použije frázi Would you kindly? Tu lze přeložit jako „Byl byste tak laskav?“

Andrew Ryan v BioShocku

Následuje kaskáda záblesků z minulosti, ve kterých po frázi plníte Atlasovy příkazy. A hrdinovi pomalu dochází, že věta slouží jako hypnotický příkaz a jeho plnění není otázkou svobodné vůle.

To vám nakonec dokáže i Andrew Ryan. Přinutí vás například běžet, zastavit se a opět se rozběhnout. A nakonec vám se slovy „Byl byste tak laskav?“ podá golfovou hůl a přinutí vás, abyste ho zabili.

Opakovaně přitom pronáší slova: „Muž se rozhoduje, sluha se podřizuje.“ Na povrch tak vyplouvá temná skutečnost, že vaše skutky nejsou vaše.

4. Batman: Arkham Asylum

Jedním z úhlavních nepřátel v Arkham Asylum je strašák Scarecrow, který si libuje ve zkoumání lidských strachů. Využívá proto halucinogenní látky, kterými navozuje stavy hraničící s šílenstvím.

Scarecrow je mistr psychologických her, a postava tak poslouží k ultimátnímu vývojářskému žertu.

V jedné sekvenci se totiž obraz i zvuk začnou „sekat“ a objeví se čáry značící, že hra zamrzla. Místo toho však ještě jednou vidíte úvodní scénu. Situace je ale otočená a Joker veze do blázince Batmana. Začátek hry následně prožíváte v Jokerových botách.

Na internetu pak lze objevit diskuse, kde lidé hlásí technické chyby. Ve skutečnosti však jde o další halucinogenní pasáž. A pozorní hráči mohou zaznamenat těsně před začátkem, když si Batman odkašle. To totiž značí, že se nadýchal Scarecrowových chemikálií.

Scarecrow v Batman: Arkham Asylum

5. Ghosts ‚n Goblins

Skutečný konec hry Ghosts ‚n Goblins zažili jen jedinci s nadlidskou trpělivostí. Série se totiž proslavila krutou obtížností a dojít vůbec k závěrečnému bossovi je úspěch hodný poplácání po zádech.

Jenže tím hra ani při božských dovednostech hráče nekončí. Pokud jste totiž nepoužívali jednu konkrétní slabou zbraň, závěrečnému protivníkovi nebylo možné ublížit.

A když vás boss zabije, hra vás vrátí na začátek pátého levelu. Tam je třeba najít tu správnou zbraň a zbytkem titulu projít ještě jednou.

Pokud se pak k hlavnímu darebákovi opět úspěšně probojujete a podaří se vám ho porazit, hra začne znovu od začátku a ještě s vyšší obtížností. A teprve po dokončení titulu se zvýšenou obtížností za odměnu spatříte obrazovku, která hlásí konec.

Ghosts 'n Goblins

6. Shadow of the Colossus

Pro oživení dívky Mono v Shadow of the Colossus je třeba zabít šestnáct obrů, k čemuž vám slouží pradávný meč. Entita známá jako Dormin vás však varuje, že oživení od vás může vyžadovat krutou oběť.

Každý obr totiž obsahuje část Dormina a entita je mezi ně rozdělená tak, aby přišla o svou sílu. Jejich zabíjením tak hlavní hrdina uvolňuje démonické esence a na jeho vzezření se to postupně začíná projevovat. Jeho kůže ztrácí barvu, vlasy tmavnou a přes obličej se objevují tmavé fleky.

Po zabití posledního obra se pak protagonistovi na hlavě objevují rohy a skupina válečníků se ho jako démona rozhodne zabít. Dívku se vám ale oživit podaří.

Shadow of the Colossus

7. Karateka

V klasické bojovce Karateka je pro přežití klíčové využívat bojovou pozici. Pokud tak neučiníte, nepřítel vás zlikviduje jedním jediným zásahem. Jiné to není ani při souboji se závěrečným bossem Akumou.

Poté však přichází na řadu setkání s princeznou Marikou, kterou se po celou dobu pokoušíte osvobodit.

Pokud ale i k ní přistoupíte v bojové pozici, princezna vás ze strachu jediným zásahem zlikviduje a hra končí. Ukládání pozic přitom není možné. A vám proto nezbývá, než titulem projít ještě jednou od začátku.

Karateka