Hry na hrdiny popáté - GURPS

  • 38
V rámci seriálu o hrách na hrdiny si dnes představíme další herní systém, konkrétně hru GURPS, která naše povídání o problematice hrdinských her ukončí. V dnešním článku si kromě informací o GURPSu můžete přečíst i několik souhrnných doporučení, která vám mohou pomoci v orientaci při výběru vhodného herního systému.

GURPS (neboli Generic Universal Role Playing Systém, oficiální stránku najdete zde) je jeden z nejoblíbenějších univerzálních systémů pro hry na hrdiny, jehož autorem je Steve Jackson, potažmo jeho společnost Steve Jackson Games. Momentálně je k dispozici již třetí edice této hry. Jak už název našeptává a jak jsem již koneckonců i zmínil, jedná se o systém univerzální, neboli aplikovatelný na všechna myslitelná prostředí a herní světy. To je na jednu stranu sice ohromná výhoda, na stranu druhou je však celkem jasné, že tato univerzalita musí být vykoupena velkou obecností základních pravidel. Podle základních příruček mají šanci udělat fungující svět jen opravdu zkušení gamemasteři, ti ostatní si musí koupit další manuály, které popisují svět, technologie, doplňková pravidla a další specifika pro jednotlivé žánry (fantasy, cyberpunk, horor atd.).

Charakteristika postavy v GURPS je založena na čtyřech základních vlastnostech - síle, obratnosti, inteligenci a zdraví (což představuje zároveň obdobu hitpointů). Od těchto vlastností se odvozují ještě některé další atributy. Jednotlivé postavy pak získávají svou jedinečnost díky dovednostem, výhodám a nevýhodám. Dovedností je obrovské množství, od bojových „skillů“ typu krátké meče, dýky, pistole či paprskové zbraně, přes fyzické dovednosti typu šplh, běh či plížení, až po mentální, jako jsou jazyky, taktika, elektronika a podobně. Speciální obohacení skýtají výhody a nevýhody, najdeme zde například záležitosti typu štěstí, odolnost proti jedům, hudební nadání, lenost, otylost, různé fóbie a podobně. Pravidla pro boj nejsou příliš složitá, i když na první pohled se tak mohou jevit. Jako univerzální návod je bojový systém v GURPS dost kvalitní a realistický, i když já osobně považuji například střelbu za lépe vyřešenou v pravidlech pro Shadowrun (ale naopak boj na blízko je v Shadowrunu dost zmršený).

Přestože je systém GURPS velmi propracovaný a navíc i univerzální a flexibilní, nedočkal se zatím žádné přímé počítačové konverze. Při vývoji známé bomby Fallout sice byly zpočátku snahy implementovat tento systém, nakonec však z tohoto nápadu sešlo a Fallout převzal z GURPS jen některé prvky. Obecná nechuť implementovat GURPS (a stejně tak Shadowrun) do počítačových RPGček pramení podle mého názoru z toho, že v tomto systému nedochází k masivnímu nárůstu hitpointů (hits se v GURPSu zvyšují velmi pomalu jen jako vlastnost a v Shadowrunu se na hitpointy de facto nehraje vůbec), jak tomu bývá ve většině ostatních her. Vývojáři počítačových her se patrně bojí toho, že hráč chce mít u svého hrdiny po pár hodinách hraní sto hitpointů místo původních deseti, jinak se mu hra nebude líbit. Já osobně si myslím pravý opak, jelikož vědomí, že každá chyba může vyústit ve smrtelné zranění, je právě to, co dává těmto dvěma hrám na hrdiny vysokou dávku realističnosti a nutí hráče vést své postavy co nejlépe.

V současné době existuje pro GURPS kolem 150 různých manuálů a příruček, přičemž ke kvalitnímu hraní daného žánru vám samozřejmě stačí pouhý zlomek. Nepříjemné je, že většina manuálů je dost drahých a nikoho asi nepřekvapí fakt, že v češtině skutečně nevycházejí ani náhodou. Kromě manuálů nepotřebujete v podstatě nic dalšího, kromě několika šestistěnných kostek.

Manfri naposledy pohlédl na roztrhané tělo Tesáka, svého věrného psa a společníka. Manfri si ho od té doby, co ho ještě jako malé štěně vytáhl ze zamaskované díry krvelačné Dunohrůzy, velmi oblíbil. Teď, po letech společných cest po Planinách Horka, oplatil Tesák Manfrimu jeho službu a zahynul v boji s obřím škorpiónem. Manfri zaházel mělký hrob v písku, přehodil si přes záda svůj oštěp a vydal se na cestu. Chvíli přemýšlel o tom, že si koupí nebo ochočí nového psa, ale pak si uvědomil, že by mu stejně jen připomínal Tesáka. Musím se alespoň pořádně opít, pomyslel si. Až dorazí do New Angeles a prodá nalezené věci, bude mít dost peněz na nejednu hutnou pitku. Za těch pár podivných artefaktů, které určitě pocházejí ještě z věku Před Setměním, utrží u Valga dobrých pár stovek…

Tímto dílem končí malá procházka po světe her na hrdiny a možná by nebyla na škodu malá rekapitulace, či jakési doporučení pro nové zájemce o tento druh zábavy. Asi nejdůležitějším rozhodnutím bude volba žánru, kterým se budete chtít zabývat. Pokud se rozhodnete pro fantasy dobrodružství, máte na výběr DrD a AD&D. Shadowrun je určen pro žánr cyberpunk a GURPS pro všechny žánry, včetně dvou již zmíněných.

Nejméně náročný, a to jak finančně, tak jazykově (vše je v češtině) je jednoznačně Dračí doupě, produkt českého Altaru. Zároveň je to systém celkem jednoduchý, ale dle mého soudu i nejméně realistický. Pokud si chcete jen občas zahrát něco jednoduššího nebo příliš nevládnete angličtinou, lze DrD určitě doporučit. Pokud vezmeme v úvahu poměr cena/kvalita, je DrD určitě vhodné i pro hráče, kteří nejsou ochotni vydat za hru na hrdiny vysoké peněžní částky a některé nedostatky tohoto systému zkrátka v klidu přežijí, nebo si některá pravidla sami upraví k obrazu svému.

Náročnější, propracovanější a realističtější je rozhodně systém AD&D. Kromě základních pravidel je k dispozici velké množství dodatků. K tomuto systému existuje možná největší množství materiálů na internetu (včetně souborů v češtině), takže ani zdaleka není nutno pořizovat si všechny doplňkové knihy. Pro náročnější milovníky klasického fantasy je to asi ta nejlepší volba.

Shadowrun a GURPS jsou o mnoho realističtější než dva výše zmíněné systémy, zejména díky nemožnosti nabouchat postavu velkým množstvím hitpointů (které jsou dle mého názoru v podstatě neinterpretovatelné jakýmkoli věrohodným způsobem) a vytvořit tak téměř nesmrtelného hrdinu. Kvalita postav se neměří na hitpointy, ale je dána dovednostmi a vybavením. Pokud chcete hrát čistý cyberpunk, pak rozhodně doporučuji Shadowrun, vzhledem k relaci cena/kvalita, vysokému stupni realističnosti i existenci české verze.

GURPS je u nás asi ze všech uvedených herních systémů nejméně dostupný, navíc jsou jednotlivé manuály dost drahé (a ke kvalitní hře musíte mít základní+žánrové) a jsou v angličtině. Pokud vás tyto skutečnosti neodradí, pak vám mohu GURPS vřele doporučit, jelikož se hodí na všechny žánry a je velmi realistický.

Ať už se rozhodnete pro jakýkoli z těchto (nebo dalších) herních systémů, kvalita hry bude stejně spočívat z velké části na vás – hráčích a gamemasterech. Kdo to nezkusil, možná neuvěří, ale hry na hrdiny s dobrou společností je zábava, které se zatím žádná počítačová hra (včetně onlinovek) nemůže rovnat. Už tedy na nic nečekejte, nabruste meče, zkontrolujte baterie pulzní pušky, procvičte zlodějské prsty a čarodějnické hlasivky a pusťte se do nějakého pořádného dobrodružství, které v reálném světě nikdy nezažijete.


Témata: Fallout, Manuál