Prakticky ob čtrnáct dní se na Internetu objevují nové betaverze tzv. „referenčních“ ovladačů grafických karet firmy NVIDIA známé pod názvem Detonator. Začínám si pomalu myslet, že tyto úniky jsou záměrné – inu, jak snadno provést co nejširší betatesting a zároveň udržovat trvalý zájem o svou firmu? Stačí občas „vytrousit“ vývojovou verzi a pak už jen sledovat analýzy, které se záhy všude objeví.
Připomeňme si, že poslední oficiální verzí je nedávno vypuštěný Detonator 6.50, o němž jsme referovali zde. Kolují však již betaverze s čísly 7.xx (poslední je 7.52) a málokdo zřejmě čekal, že se zničehonic objeví betaverze 10.5, jak se tomu o víkendu stalo. Faktem ovšem je, že s číslem verze těchto knihoven si může pohrát každý znalejší „hexaeditovač“ :-). Z dlouho očekávaných funkcí obsahuje 10.5 podporu stereoskopie pro Direct3D i OpenGL, odstraňování skrytých povrchů (HSR – Hidden Surface Removal) s následným urychlením vykreslování však stále implementováno nebylo. Na ovládacím panelu vás zaujme nová záložka pro nastavení metody antialiasingu v Direct3D a OpenGL.
A teď to nejdůležitější: co výkon a spolehlivost? Má cenu novou betu nainstalovat? Podle výsledků mého krátkého benchmarkování nikoli – snad jen tehdy, máte-li stereoskopické brýle a chuť s nimi experimentovat. (Blíže se na nové Detonatory z hlediska stereoskopie podíval Stereovision.net a dal k dispozici soubory .reg pro snadné zapnutí a vypnutí stereozobrazení.) Samotný Detonator 10.5 je ke stažení zde.
Všechny mnou testované 3D i 2D hry běžely bez problémů, takže stabilita se zdá být OK. Výkon byl v porovnání s ovladači Detonator 6.31 o něco málo nižší, a to jak v 3DMarku2000 (Direct3D, 800x600, 16 bitů, nízké detaily)), tak ve hře Quake 3 Arena (OpenGL). Použitý hardware a software: Celeron 566@850, 128 MB SDRAM PC133, Inno3D Tornado GeForce2 MX (195/200), Windows 98 SE, DirectX 8.
NV20 už příští týden!
26. února, tj. příští ponděli, bude v kalifornském San José na akci Intel Developer Forum oficiálně představen grafický čipset NV20 firmy NVIDIA – jeho obchodní název bude GeForce3. V úterý 27. pak padne NDA (non-disclosure agreement), dohoda o utajení, kterou má NVIDIA s těmi, kterým dala k dispozici předvýrobní vzorky, a tyto privilegované časopisy a webziny budou moci zveřejnit svoje poznatky.
Jako bylo GeForce2 propagováno sloganem "The World's First Per-Pixel Shading GPU" (první grafický procesor na světě s pixelovým stínováním), ponese se s čipsetem GeForce3 heslo The Infinite Effects GPU (grafický procesor s neomezenými efekty). Co se týče architektury, měli bychom být bombardováni termíny nFiniteFX Engine a Lightspeed Memory Architecture, jejichž přesný obsah ještě není znám.
GeForce3 bude mít tyto parametry: frekvence jádra 200 MHz, frekvence paměti 460 MHz DDR, 4 renderovací potrubí, 4 textury na pixel, RAMDAC 350 MHz, podpora až 128 MB lokální paměti a výkon v operacích T&L vyšší než 40 miliónů trojúhelníků za sekundu. NVIDIA označuje GeForce3 za první čipset, který bude schopen ve vysokých rozlišeních nabídnout současně celoobrazovkový antialiasing (FSAA) a vysokou snímkovou rychlost.
Zdroje: Virtual Zone, Hartware.net