Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: AGP 8x a hry

  12:00aktualizováno  1:01
Nejen NVIDIA se angažuje při vytváření nových standardů v grafickém průmyslu: nyní přichází se svou troškou do mlýna v podobě pamětí GDDR3 i ATI. || Na základních deskách v grafických kartách se začíná objevovat rozhraní AGP 8x - je pro hráče smysluplné se za ním hnát? Detailní informace se dozvíte v pravidelné hardwarové rubrice.

GDDR3 – nový standard grafické paměti pro příští léta?
Co se týče rychlosti adaptace nových typů pamětí, grafické karty byly vždy o krok před základními deskami. V době, kdy začaly být grafické čipy již běžně párovány s paměťmi DDR SDRAM, se v motherboardech stále hřály jen „jednorychlostní“ SDRAMy a čipsety pro paměti DDR teprve čekaly na své uplatnění. Nyní, kdy už jsou moduly DDR součástí většiny nových počítačů a klasická SDRAM PC1xx po létech pomalu odchází do věčných lovišť, hledají výrobci grafických čipů dostatečně výkonný typ paměti, který by držel krok s jejich hladovými produkty. A iniciativu na tomto poli převzala tentokrát kanadská firma ATI.

Více než jeden rok pracovala ATI ve spolupráci s  výrobci pamětí na definici takového typu paměti, který by co vyhovoval potřebám nových grafických karet lépe než standardní paměti používané v motherboardech. Výsledkem je specifikace nazvaná GDDR3, která byla dokončena na konci letošního léta a první ovoce v podobě dostupných paměťových modulů přinese v příštím roce (počáteční frekvence bude činit 500 MHz). Konceptuálně GDDR3 vychází z již definovaného standardu DDR II, ale byla obohacena o některé vlastnosti, které přinášejí podstatně větší šířku datového toku. „Požadavky systémové paměti a grafické paměti se rozcházejí“, říká Michael Litt, technický ředitel strategického marketingu ATI. „Nelze prostě převzít to, co vytvořil JEDEC, a co je určeno pro frekvenci 200 MHz. GDDR3 poběží rychlostí 500 až 800 MHz a bude schopná v každém svém vývodu přenášet data rychlostí 1 až 1,6 gigabitu za sekundu.“

GDDR3 bude spotřebovávat méně energie než DDR II a neplánuje se, že by byla oficiálně standardizována prostřednictvím organizace JEDEC. „Prostrkání specifikace paměti JEDECem trvá pro výrobce grafických čipů příliš dlouho“, říká Litt. Na vývoji GDDR3 však údajně spolupracovali všichni výrobci pamětí a dokonce i konkurenti ATI – například NVIDIA, takže by se mělo skutečně jednat o „nestandardizovaný standard“, na němž jsou všichni z branže neoficiálně dohodnuti.

Vypadá to, že vzhledem ke specifickým požadavkům grafických karet vznikne separátní linie pamětí určených ke specializovanému nasazení právě do této oblasti. Budeme zvědavi na to, zda tyto paměti z grafických karet postupem času zcela vytlačí běžné systémové DDR, nebo jestli zůstanou vyhrazeny jen pro nejdražší a nejvýkonnější modely, zatímco střední třída bude stále osazována klasickými DDR (II). Podpora NVIDIE a pochvalná vyjádření čelných představitelů firem jako je Micron, Infineon, Elpida nebo Hynix svědčí o tom, že GDDR3 by měla mít budoucnost zajištěnou.

Zdroje: ATI, EETimes



AGP 8x – důležitá vlastnost nebo jen marketingový argument?
Na konci minulého měsíce NVIDIA ohlásila, že uvádí na trh dva grafické čipy podporující rozhraní AGP 8x – GeForce4 Ti 4200-8x (jádro NV28) a GeForce4 MX 440-8x (jádro NV18). Jsou to nejprodávanější čipy NVIDIE a jediné dva čipy, které NVIDIA inovovala, aby byly schopny pracovat s AGP 8x. Dalšími novinkami oproti stejnojmenným předchůdcům je použití rychlejších pamětí s pouzdry BGA a u MX 440-8x také vyšší frekvence jádra a pamětí – z původních 270/400 je nyní 275/500. Nelze pochybovat o tom, že toto zvýšené taktování je reakcí na ATI Radeon 9000 (Pro), který ve střední třídě grafických čipů výkonnostně výrazně převyšoval rodinu GeForce4 MX od NVIDIE (zejména v hrách používajících pixel/vertex shadery).

Je AGP 8x něco, co akceleruje současné hry? Benchmarky, které provedl server Tom’s Hardware Guide ukazují, že nikoli. Sběrnice AGP 4x se svou frekvencí 266 MHz umožňuje maximální (teoretický) průtok dat necelých 1,1 GB/s a AGP 8x dvojnásobek, tedy 2,1 GB/s. Jenže při hře data nelze posílat zdaleka takovouto rychlostí – procesor grafické karty by je nestačil zpracovávat na 3D scény. Zvýšení přenosové kapacity sběrnice by mohlo být přínosné pro aplikace, které přenášejí do karty mohutné datové toky bez požadavku na jejich složité zpracovávání, například při přehrávání videozáznamů. To bohužel ale není v žádném případě otázka her – zde je pravděpodobné, že ještě dlouho bude postačovat kapacita AGP 4x (ba častokrát i AGP 2x). Demonstrací budiž následující graf (GeForce4 MX 440 bylo v zájmu spravedlivého porovnávání přetaktováno na úroveň nového GeForce4 MX 440-8x).

3DMark - AGP 8x

Po stránce her se tedy AGP 8x jeví býti věcí nedůležitou, a bude tomu tak zřejmě ještě dost dlouho. Jakožto argument k rozhodování, zda upřednostnit při koupi nějakou grafickou kartu či základní desku před jinou, která má pouze AGP 4x, tedy má zatím velice malou váhu.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, NVIDIA

Autor:


Témata: Demonstrace


Nejčtenější

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.