Athlon 64 se klube na
svět
Jak již bylo mnohokrát řečeno, budoucnost AMD leží
v 32/64bitové architektuře vetknuté do procesorových jader
ClawHammer a SledgeHammer. Zatímco Sledge bude
základem serverových procesorů Opteron, konkurentů intelovského Itania,
Claw se inkarnuje do Athlonů 64, které zatnou čelisti do
Pentií 4. Podle předpokladů AMD by měl první Athlon 64 přijít na trh koncem
v březnu nebo v dubnu letošního roku, nicméně partnerské firmy AMD
měly funkční vzorky k dispozici již v listopadu minulého roku. Není
tedy vyloučeno, že se s architekturou x32-64 setkáme dřív. Nebo že by AMD
bylo se současnou situací v oblasti spokojeno a necítilo potřebu
akcelerovat? Spíš tuším opatrnost, protože vstup Hammerů na světlo boží
(tržní :-) se AMD prostě musí povést a uživatelé nesmějí být na
pochybách, že kupují dospělý produkt se zářnou budoucností.
Tomu, že Athlony 64 jsou už za dveřmi, nasvědčuje i fakt, že se na Internetu objevila jejich ranná preview a benchmarky. Francouzský server X86-secret.com testoval výkon 1,4GHz modelu v různých hrách a herních benchmarcích pod Windows, zatímco německý Pro-Linux se zaměřil na výkon aplikací v 64bitové betaverzi SuSe Linuxu 8.1. Žádný z výše zmíněných článků už bohužel nenajdete, protože byly na základě „přátelských upozornění“ staženy. Podívejme se na to, jaké údaje naměřila Sandra 2003:
Vidíme, že přírůstek výkonu vzhledem ke stejně taktovanému Pentiu 4 je ještě lepší než u Athlonu XP – v celočíselných operacích si Athlon 64 1,4 GHz prakticky nezadá s Pentiem 4 2,2 GHz. Před vyslovením nějakých kategorických soudů si ovšem ještě raději počkáme na definitivní podobu čipů a komplexnější proměření jejich výkonu.
Videohry zaznamenaly úspěšný
rok 2002
Agentura NPDFunworld,
která sleduje mj. i hardwarový a softwarový trh, zveřejnila toto
pondělí data hodnotící rok 2002. Vyplývá z nich, že loni bylo za herní
konzole, příslušenství a konzolové hry utraceno 10,3 miliardy
dolarů, tj. o 10 % více než v roce 2001. Zajímavé ovšem
je, že zisky z prodeje hardwaru o 4 % poklesly, ačkoli počet prodaných
jednotek se o 10 % zvýšil. Příčinou je významné zlevnění, ke
kterému výrobci sáhli v květnu minulého roku – konkurenční tlak přiměl
všechny, aby se více snažili o vybudování široké uživatelské základny
a připravili tak pole pro úspěšný prodej her. Microsoft, který tlačí plnou
silou svůj Xbox na výsluní, se loni přesvědčil, že prosadit se proti
etablovaným konzolím PlayStation a PlayStation 2 nebude tak snadné.
Z dolního konce pak útočí konzole GameCube od Nintenda, která si
díky nízké ceně své příznivce také umí najít.
Nepřehlédnutelným trendem je vzestup popularity online her: všechny z výše uvedených konzolí již jsou připojitelné k Internetu, a i když jim jejich mateřské firmy daly tuto možnost až ve druhé polovině roku 2002, dosáhl podíl online her z celkových prodejů za poslední loňský kvartál překvapivých 15 %. Co do prodaných kusů jasně vede firma Take 2 Interactive se svými zločinnými Grand Theft Auty pro PlayStation 2. Výše zmíněný pokles zisků z prodeje konzolového hardwaru v kontextu 10% nárůstu celé branže znamená, že musely významně vzrůst zisky z prodeje videoher. Je tomu skutečně tak: prodalo se o 15 % více exemplářů her a zisk byl v porovnání s rokem 2001 vyšší o celých 21 %. Mezi PC hrami pak byly největšími bestsellery roku 2002 The Sims: Vacation Expansion Pack, The Sims: Unleashed Expansion Pack a Warcraft III: Reign of Chaos. Inu, s přihlédnutím k obvyklému vkusu amerických spotřebitelů, mohlo to být podstatně horší :-).
Zdroj: Reuters