HW minutky: GDDR-II nebo GDDR-III?

  • 343
Paměti pro grafické karty se pomalu typově oddělují od standardních operačních pamětí; rychle se vyvíjející grafické čipy potřebují dostatečně výkonné paměťové protějšky se specifickou konstrukcí. NVIDIA a ATI zde kráčejí každý trochu jiným směrem. || Na trhu je kvantum grafických karet s přehršlí grafických čipů. Kterou si ale vybrat?

Příští rok zažijeme válku pamětí pro grafické karty
Na paměti používané v grafických kartách jsou kladené větší nároky než na běžnou systémovou operační paměť. Vývoj v grafické branži byl totiž v posledních létech natolik rychlý, že novým čipům od ATI a NVIDIE jsou důstojnými partnery jen ty nejvýkonnější paměti. Nejrenomovanější firmou na tomto poli je bezpochyby korejský Samsung, jehož výrobky najdeme ve špičkových grafických kartách nejčastěji. ATI ani NVIDIA rozhodně nehodlají v dohledné budoucnosti zvolňovat tempo a to, co bylo zvykem dosud, tj. používání běžných pamětí standardizovaných organizací JEDEC (SDRAM, DDR SDRAM), přestává být z důvodu jejich nedostatečného výkonu rozumné. Oba grafičtí rivalové si toho jsou už nějaký čas vědomi, a proto spolupracují s výrobci pamětí na řešení tohoto problému. Řešením se ukázaly být speciální typy pamětí, které jsou konstruované specificky pro použití na grafických kartách.

Před nedávnem jsme vás informovali o pamětech GDDR-III – to je cesta, kterou se vydala firma ATI. NVIDIA naopak hodlá do svých GeForce FX na počátku příštího roku použít paměti GDDR-II, které jsou již prakticky hotové; připraven je má v požadované podobě (500 MHz) nicméně pouze Samsung – za ním budou následovat Infineon a Elpida, kteří ovšem začnou dodávat vzorky až někdy ke konci prvního čtvrtletí 2003. Hynix pak hodlá uvést vlastní verzi GDDR-II v dubnu příštího roku.

Na paměti GDDR-III se nejvíce spoléhá společnost Micron Technology, která se jako jediná mezi největšími výrobci pamětí rozhodla GDDR-II zcela ignorovat a nevyrábět ji vůbec. Terry Lee z Micronu k tomu říká: „Trh s GDDR-II bude mít velmi krátký život. Jejich odchod bude ještě rychlejší, pokud se podaří čipsety GDDR-III zkonstruovat tak, aby byly s GDDR-II zpětně kompatibilní.“ Micron začne vzorkovat GDDR-III ve druhém čtvrtletí 2003 a po něm by se ve druhém pololetí měli přidat i další výrobci (Elpida, Hynix, Infineon). Jsou však i takoví (například tchajwanská Nanya, s jejímiž paměťmi se v českých počítačích také běžně setkáváme), kteří nehodlají grafické paměti vyrábět vůbec.

Jak je vidět, příští rok se budou mezi sebou přetlačovat dva nové typy pamětí, z čehož obecně nejsou výrobci čipů a především samotných pamětí nadšeni. Firmy NVIDIA a ATI, ačkoli už svoji volbu jasně vyslovily, se samozřejmě nakonec zařídí podle toho, jak populární bude která z pamětí mezi koncovými zákazníky, a v případě potřeby klidně změní stáj. Bryn Young z NVIDIE k tomu říká: „Jakmile bude GDDR-III připravena, budeme i my připraveni dodávat na ní založený produkt. Všechno záleží na tom, jestli se ukáže, že je GDDR-III rychlejší než GDDR-II. V opačném případě to nebude příliš zajímavé.“ I firma ATI demonstrovala připravenost provozovat Radeony 9700 a 9500 s GDDR-II, považuje tento typ paměti ale jen za přechodový produkt na cestě ke GDDR-III. Jedno je jasné: ten producent pamětí, který vloží významné investice do špatného koně, spláče nad výdělkem.

Zdroje: EBN, Yahoo



Napříč spektrem grafických karet
Současná nabídka grafických karet je natolik pestrá, že si z ní může podle svých zájmů a finančních možností vybrat opravdu každý. Samozřejmě je velmi zajímavé sledovat, jak si toto široké spektrum karet výkonově stojí v konkrétních hrách a benchmarcích. Server Tom’s Hardware Guide se podjal časově náročného úkolu: pod názvem Tom’s VGA Charts čas od času testuje prakticky všechny významné grafické karty, a to pomocí různých benchmarků na  platformách Pentium 4 i Athlon XP. Podívejme se například na výsledky s nejrychlejším současným Athlonem XP v Unreal Tournamentu 2003:

UT2003

Do očí nás (stejně jako v ostatních benchmarcích) bije dominance Radeonů 9700 a silný úder do řad GeForce4 Ti, který zasadil nedávno uvedený Radeon 9500 Pro. Relativně spokojeni mohou ještě být majitelé GeForce3; zhruba někde u 64MB Radeonu 8500 pak leží hranice, pod níž bych už zájemci o novou grafickou kartu, který si v příštím roce hodlá jaksepatří užít nových her, rozhodně nedoporučoval jít.

Zdroje: Tom's Hardware Guide


Témata: Samsung