HW minutky: GeForce4 Ti 4200 přitahuje

  • 100
Výrobci grafických karet pomalu přicházejí s modely založenými na čipu GeForce4 Ti 4200 – čipu, který poskytuje za velmi dobrou cenu skvělý výkon. || Firma Rambus má těžké časy: po ochladnutí vztahů s Intelem a prohraných soudních sporech si ji teď vzaly na mušku antimonopolní úřady USA.

GeForce4 Ti 4200 – těžko udělat chybu
Zájemci o výkonnou grafickou kartu, které zajímá poměr cena/výkon, by v současné době neměli sahat nikam níž než k GeForce3 Ti 200. Úplně od věci není ani úvaha o koupi GeForce4 MX, pokud ovšem víme, co kupujeme a pro jaké účely. V hrách, které nepoužívají pixel/vertex shadery, poskytuje nejsilnější model GeForce4 MX za nižší cenu často lepší výkon než GeForce3 Ti 200; musíme mít ovšem na paměti, že budoucnost (a snad se dá říci, že už i současnost) 3D her patří právě nejrůznějším efektům generovaným shadery. Grafický procesor GeForce4 MX je co se týče těchto schopností zaostalejší než GeForce3, na druhou stranu ale disponuje pokročilejší antialiasovacím enginem Accuview, který zanechává v této disciplíně GeForce3 výrazně za sebou. Bližší informace o celé rodině čipů GeForce4 najdete zde.

Zatím „cena-výkon“ nejzajímavějším modelem z řady GeForce4 je ovšem bezpochyby její poslední přírůstek, čip GeForce4 Ti 4200, který je reakcí NVIDIE na velmi dobrý Radeon 8500LE. GeForce4 Ti 4200 nabízí (kromě nominální frekvence) všechny vymoženosti nejsilnějších modelů GeForce4 a navíc se dá obvykle přetaktovat na jejich úroveň, to všechno za o hodně nižší cenu. Ti 4200 je ovšem k dostání ve dvou mutacích: se 128 MB (pomalejší) DDR SDRAM a s 64 MB (rychlejší). Anand včera uveřejnil výsledky testů malé várky těchto grafických karet a samozřejmě porovnával výkon a přetaktovatelnost 64 a 128MB exemplářů. Jednalo se o ABIT Siluro GeForce4 Ti 4200 (64 MB), Gainward GeForce4 PowerPack! Ultra/650XP (128 MB), Inno3D Tornado GeForce4 Ti 4200 (64 MB), Prolink PixelView Ti 4200 (128 MB) a Visiontek Xtasy GeForce4 Ti 4200 (128 MB).

U 64MB karet byly použity 3,6nanosekundové paměti, zatímco u 128MB karet 4ns – je tedy jasné, že karty s 64 MB mají větší teoretický prostor. V praxi ovšem vždy hodně záleží na konkrétním kousku; Anand docílil u všech 64MB karet stabilní frekvence paměti 600 MHz (DDR) a u 128MB kolem 550 MHz (s výjimkou Visionteku, který byl překvapivě schopen stabilního chodu i na 600 MHz). Co se týče výkonu, ten byl dle očekávání u všech karet velmi podobný a výrazněji se diferencoval ve prospěch 128MB modelů pouze tam, kde hra dokázala využít větší množství paměti pro své textury. Kvalitu obrazu Anand u všech testovaných karet označil až do rozlišení 1600x1200@85 za velmi dobrou.

Množina nvidiáckých čipů (respektive na nich založených grafických karet), které bych doporučil ke koupi, by se tedy dala cenově zdola ohraničit (s jistými výhradami) GeForce4 MX a zhora GeForce4 Ti 4200. Zájemce o kvalitní zážitek z nových 3D her v rozlišeních nad 1024x768 by se už rozhodně neměl spokojovat s ničím na bázi čipu GeForce2 nebo dokonce s něčím ještě starším.

Zdroj: AnandTech



Rambus zažalován Federální obchodní komisí
Mnohokrát jsme vás informovali o kontroverzních činech kalifornské firmy Rambus, která vyvíjí a licencuje zájemcům paměť typu RDRAM. V roce 1996 ohlásila překvapivé strategické partnerství s Intelem, které mělo za cíl prosadit RDRAM jako hlavní typ paměti v osobních počítačích. Tento plán selhal a Rambus je nyní se svými vysoce výkonnými paměťmi pouze tím, čím má být: zdatným konkurentem DDR SDRAM. Licenční poplatky za RDRAM však nebyly jediným příjmem, který si Rambus chtěl zajistit – v roce 2000 přišel s tezí, že všichni výrobci SDRAM i DDR SDRAM neoprávněně tyjí z jeho patentů, začal vyhrožovat žalobami a požadoval licenční poplatky i za tento typ pamětí. Někteří výrobci (Toshiba, Hitachi) tomuto tlaku ustoupili a začali platit, jiní (Infineon, Micron, Hynix) se neohroženě vrhli do boje a dnes už mají vítězství na většině sporných front prakticky jisté.

Avo Kanadjian, marketingový ředitel Rambusu

Konání Rambusu bylo po létech konečně odměněno také pozorností antimonopolních úřadů USA. Minulou středu podala Federální obchodní komise (FTC) na Rambus žalobu, ve které ho viní ze záměrného podvádění ostatních polovodičových firem, kterého se měl Rambus dopustit tím, že neuvědomil standardizační organizaci JEDEC (jejímž byl členem) o svých patentových plánech. „Podáním trestního oznámení vysílá komise varovný signál nejen Rambusu, ale i jiným firmám,“ řekl Joseph J. Simons, ředitel antimonopolního výboru FTC. „Varování má tento obsah: Pokud se chcete účastnit standardizačních procesů, dodržujte základní pravidla a účastněte se s čestnými úmysly.“ Více na toto téma najdete v mém článku na Technetu.

Zdroj: CNET


Témata: Intel, Toshiba