HW minutky: grafické C od NVIDIE

  • 343
Grafické procesory se dočkaly významné pocty: NVIDIA pro ně vytvořila pořádný programovací jazyk na bázi Céčka, takže tvůrci pixel/vertex shaderů budou moci zapomenout na obskurní assembler. || SiSoftware a MadOnion přišly s aktualizacemi svých oblíbených benchmarkovacích programů.

Cg – první jazyk vyšší úrovně pro grafické procesory
Minulý týden nadešel okamžik slavnostního povýšení grafických procesorů (GPU) do takříkajíc šlechtického stavu: objevil se pro ně první programovací jazyk vyšší úrovně. Přišla s ním (jak také jinak :-) NVIDIA a nese jméno Cg neboli C pro grafiku. Grafické procesory bylo až dosud nutné programovat prakticky na té nejnižší úrovni, totiž v jazyku zvaném assembler, který je jen o stupínek nad vlastním strojovým kódem. Syntakticky je, jak už název napovídá, Cg velmi podobné klasickému Céčku – většina datových typů je stejná, stejně se deklarují i proměnné a funkce atd. Výhody vyššího jazyka nad dosud používaným assemblerem jsou zřejmé – kromě jiných můžeme jmenovat rychlejší a efektivnější vývoj a ladění, optimalizaci prováděnou kompilátorem a přenositelnost programu na větší množství hardwarových platforem. Cg vznikalo v úzké spolupráci s Microsoftem – je kompatibilní s jeho jazykem High Level Shading Language (ohlášen na Game Developers Conference 2002 v dubnu tohoto roku), který bude podporován rozhraním DirectX 9.0.

NVIDIA také oznámila, že dala volně ke stažení betaverzi vývojového prostředí NVIDIA Cg Toolkit 1.0 (k dispozici je pro Windows a Linux), jehož součástí je mj. kompilátor jazyka Cg. Výše uvedené aktivity NVIDIE mají širokou podporu mezi vývojáři grafického softwaru všeho druhu a v jazyku Cg, který vznikal od druhé poloviny minulého roku, už touto dobou programuje drtivá většina renomovaných herních firem (ne-li všechny). Pro zájemce o tuto problematiku NVIDIA zřídila stránku http://www.cgshaders.org, kde lze najít ukázkové shaderové programy, odborné články atd. Další podrobnosti související s jazykem Cg si můžete přečíst v mém článku na Technetu.

Zdroj: NVIDIA



Nová Sandra & 3Dmark2001 SE – nové hračky pro nás :-)
Populární benchmarkovací a diagnostický program Sandra od firmy SiSoftware se dočkal nové verze, či spíše jeho verze 2002 se dočkala prvního servisního balíčku (SP1). Ten by měl činit Sandru plně kompatibilní s Windows XP a Windows .NET., přinášet podporu symetrického multiprocesingu a multithreadingu (systémů s až 64 CPU a více čipovými sadami), přidávat šest nových modulů (nyní je jich celkem 80) a opravovat různé problémy s detekcí některých hardwarových komponent.

Nový modul Cache & Memory Benchmark testuje rychlost přenosu dat mezi vyrovnávací pamětí (cache) procesoru a operační pamětí za použití operací v pohyblivé desetinné čárce. Je založen na benchmarku paměti, ale trvá podstatně déle, protože se testuje průchodnost při různé velikosti datových bloků a výsledek je pak zachycen do grafu (viz obrázek).

Sandra

Mezi výpisovými moduly (Listing Modules) najdeme tři nové, které poskytují seznam nainstalovaných programů a aplikací a seznam registrovaných typů souborů s dalšími podrobnostmi. Na Windows 2000/NT je dále k dispozici seznam instalovaných modulů.

I MadOnion přišel s aktualizací svého 3DMarku2001 SE a dal ke stažení build 330 tohoto benchmarku. Novinkou je podpora budoucí verze DirectX, podpora AGP verze 3.0 (běžně označované jako AGP 8x) a adaptace pro nejnovější hardware. 3Dmark2001 si nyní také umí poradit s grafickými kartami, jejichž čip obsahuje pixel shader, ale už ne vertext shader. Nový build je k dispozici jako kompletní download i jako patch pro uživatele předchozích verzí a jím naměřené výsledky jsou stále porovnatelné s původním 3DMarkem2001 i 3DMarkem2001 SE.

Zdroj: Guru3D