Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

HW minutky: hry a fóbie

  12:00aktualizováno  12:21
Jestli aspoň trochu sledujete vývoj cen médií CD-R(W), jistě jste si všimli, že se jejich snižování zastavilo. Poptávka však roste a proto můžeme očekávat mírné zdražování. || Trpíte nějakou fóbií? Možná vám pomůže 3D hra...

Ceny médií CD-R dolů v dohledné době nepůjdou
Ačkoli se na trhu můžete setkat s přehršlí značek CD-R(W), naprostá většina těchto značek je pouze obchodních; dané médium přitom obvykle pochází z dílen jednoho ze tří největších světových výrobců: CMC Magnetics, Ritek a Moser Baer. A právě indická firma Moser Baer, která je s 11 % světového trhu na třetím místě za svými dvěma tchajwanskými konkurenty, včera ohlásila, že vzhledem k ostrému nárůstu poptávky zvýší ceny až o 10 %. Moser Baer sídlí v Novém Dillí, disponuje kapacitami pro výrobu více než jedné miliardy CD ročně a prodává své výrobky za průměrnou cenu 22 centů do téměř čtyřiceti zemí světa.

Výkonný ředitel Ratul Puri ve středu prohlásil: „V současné době nejsme schopni uspokojovat poptávku a máme objednávky dosahující 140 % naší kapacity.“ Dodal, že rozšiřování výrobní kapacity na okraji Nového Dillí o 45 %, do něhož jeho firma investuje 120 miliónů dolarů, bude dokončeno před termínem. Moser Baer také buduje továrnu v německém Thueringenu, která ho bude stát 60 až 100 miliónů dolarů – má sloužit jednak jako záložní kapacita pro hlavní výrobu v Indii, a také má významně posílit přítomnost firmy v Evropě. Evropa je totiž s přehledem největším odbytištěm jejích produktů; 50 % jde sem, čtvrtina do USA a čtvrtina do zbytku světa.

Pokud sledujete ceny CD-R(W), jistě jste si všimli, že jejich sestup se již před nějakým časem zastavil. Nyní zaznamenáváme bohužel růst (i když velmi mírný) a s tímto trendem (případně stagnací cen) musíme počítat i pro dohlednou budoucnost. Nejedná se samozřejmě o nic dramatického – postiženi budou především „velkokapacitní paliči“, a někteří z nich budou mít třeba další důvod seriózně uvažovat o přechodu na DVD+/-R.

Zdroj: CDRInfo



Léčba fóbií pomocí her Half-lifeUnreal Tournament
Mnoho z nás trpí fóbiemi, a jejich rozmanitost je větší, než si většina lidí myslí. Do obecného povědomí už samozřejmě pronikly tak běžné pojmy jako je klaustrofóbie (strach z uzavřeného prostoru), agorafóbie (strach z velkého otevřeného prostoru) nebo filmovým zpracováním zpopularizovaný panický strach z pavouků, tj. arachnofóbie. Fóbii lze ovšem sobě či někomu jinému vypěstovat prakticky na cokoli, stačí jen dostatečné úsilí a/nebo vrozené dispozice – experimentování v tomto oboru vám vřele nedoporučuji.

Psychologové jsou někdy lidé zajímaví, leč v oblasti počítačů bývají poměrně nevzdělaní. Již za mého mládí však někteří z nich postřehli možnosti, které jejich oboru skýtají počítačové hry, a pokoušeli se jich využít. Příkladem budiž doktor Man, nepřehlédnutelná postavička mých vysokoškolských studií, který se, pokud se dobře pamatuji, snažil pomocí speciální jednoduché hry (snad i bez grafického rozhraní) určit u lidí jejich osobnostní kvocient RAM (v oboru psychologie nejde o operační paměť, ale o Resultant Achievement Motivation – něco jako motivovanost k dosažení cíle).

Stéphane BouchardPatrice Renaud z Quebecké univerzity v Kanadě se také rozhodli využít potenciálu počítačových her, tentokrát při léčbě úzkostných poruch. Před dvěma roky konstatovali, že klasické vybavení pro zprostředkování virtuální reality je (a ještě dlouho bude) příliš drahé na to, aby si ho mohl běžný klinický psycholog pořídit do své ordinace, takže zaměřili své úsilí trošku jiným směrem. Povšimli si možností editorů 3D her Half-life (Worldcraft) a Unreal Tournament (Unreal Editor) a pojali myšlenku, že v nich vytvoří prostředí vyvolávající fóbie. Zaměřili se na strach z výšek, pavouků a uzavřených prostor a vytvořili vhodné levely, kterým pak vystavovali (expozice jsou základem léčby) skupinu 60 pacientů s příslušnými fóbiemi.

Virtuální pavouci byli vytvořeni ve WorldCraftu (šest místností s pavouky různých druhů, velikostí a počtů), zatímco Unreal Editor posloužil k vytvoření nebo adaptaci více než 20 levelů s různými elementy provokujícími strach z výšek a klaustrofóbii (malé a velké mosty, budovy, jeřáby, tunely, jeskyně, bludiště, podvodní prostředí atp.). Jako hardware posloužilo Pentium III, Radeon 64, snímač pohybů hlavy Intertrax2 (viz obrázek) a náhlavní displej (HMD) Eye-Glass.

Intertrax2

Publikované výsledky čtyř studií provedených výše uvedenými pány v jejich kyberpsychologické laboratoři vypadají velmi slibně – mluví o významném pokroku v léčbě fóbií zúčastněných lidí (včetně dětí). Trochu bych sice polemizoval s Bouchardovou tezí, že i „uživatel s nízkými až středními počítačovými znalostmi je schopen adaptovat prostředí her pro mnoho klinických aplikací“, ale na druhou stranu je fakt, že jsem ještě žádného psychologa nezkoušel vyškolit v Unreal Editoru – třeba se pletu... :-) Tak či onak bude zajímavé sledovat, jak se pro nás za pár let budou naši oblíbení psychologové a psychiatři snažit vytvořit na svých počítačích co největší horory, aby nás jimi léčili. Kdo ví, třeba se z neúspěšných tvůrců herních levelů stanou úspěšní tvůrci fóbiových balíčků pro lékařské ordinace... ;-)

Zdroj: CDRInfo

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....