Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: Který OS pro hry?

  12:00aktualizováno  12:08
Spory o to, zda je ten či onen operační systém pro to či ono vhodnější než jiný, jsou stále velmi oblíbenou náplní volného času počítačového lidu. A jak je to s vhodností pro hry? || Firma IBM se rozhodla učinit své pevné disky s rozhraním ATA inteligentnějšími (po vzoru SCSI)a ještě rychlejšími než dříve.

Operační systémy a výkon v hrách
Od té doby, kdy začalo být reálně možné hrát (alespoň některé) význačné nové hry pod různými operačními systémy, vyvstává logická otázka: který z nich použít? Microsoft si již v dobách Windows 95 naplno uvědomil, že herní komunita je mohutným tahounem prodejnosti (nebo alespoň používanosti :-) OS, a že ignorování tohoto faktu by se mu do budoucna nemuselo vyplatit. Z toho vyplynul projekt zvaný DirectX, do něhož se softwarový gigant opřel plnou silou, a výsledek už známe: Windows jsou dnes zdaleka nejpoužívanější herní platformou. Linux, jakkoli ho můžeme mít pro nejrůznější jeho vlastnosti rádi, je (a ještě dlouho, ne-li navždy bude) herní popelkou. Samozřejmě, najdeme několik starších herních skvostů, které byly pod Linux portovány, a velké sympatie budí „spravedlivý“ přístup firmy id Software, která přinese svůj toužebně očekávaný Doom III v nativních verzích pro Linux a Mac OS X, ale to nic nemění na tom, že platformy Windows poskytují hráčům neoddiskutovatelně největší výběr a kvalitu titulů.

Zůstaneme-li tedy pod operačními křídly Microsoftu, zbývá nám se rozhodnout, zda půjdeme cestou Windows 98, ME, 2000 nebo XP. (Staromilcům musím doporučit, aby, chtějí-li si užívat nových her, zapomněli na Windows 95 a NT – u mnoha titulů by se setkali s problémy s kompatibilitou a nefunkčností.) Donedávna ve většině případů platilo, že nejrychlejší a nejbezproblémovější platformou jsou Windows 98; bylo ale logicky možné očekávat, že se rameno vah začne převažovat ve prospěch Windows XP (a potažmo i Windows 2000, protože tyto dva operační systémy mají klíčové komponenty jádra totožné). S tím, jak roste podíl XP/2000 mezi uživateli, a Microsoft tlačí XP všemi směry, samozřejmě začínají vývojářské firmy své hry a NVIDIA/ATI své ovladače vyvíjet a ladit právě pro tyto systémy. Je nutné si uvědomit, že u operačních systémů založených na jádře Windows NT (tj. XP, 2000) je principiálně obtížnější dosáhnout podobného (nebo dokonce lepšího) herního výkonu jako ve Windows 98, a to mj. proto, že „entéčkové“ jádro při běhu programu vykonává v rámci udržování systémové stability oproti W98 řadu dodatečných kontrol.

Jak vyplývá z výsledků benchmarků, které včera provedl server Tom’s Hardware Guide, výkon dnes již není argumentem pro setrvávání u Windows 98/ME. Je škoda, že do těchto testů nebyly zahrnuty W98, ale vzhledem k podobnosti jader lze očekávat plusmínus stejné výsledky jako u ME. Je zajímavé, že herní výkon Windows XP se po aplikaci nedávno se objevivšího prvního Service Packu prakticky ve všech případech o něco zhoršil.

3DMark

Mluvili jsme dosud pouze o jednom aspektu – herním výkonu. Při výběru vhodného operačního systému však pro nás mohou být ještě více či méně důležité minimálně další dva aspekty: počet na něm fungujících her a celková stabilita. Co se týče množství bezproblémově fungujících her, stále vládnou Windows 98; jak potvrzuje například naše obsáhlé fórum, je mnoho starších her majících problémy pod Windows XP. (Těžko bychom zatím našli nějakou, která by v pořádku běžela pod XP, ale měla problémy pod 98.) Stabilita je z výše uvedených důvodů podstatně lepší u systémů založených na jádře NT, tedy u Windows XP a 2000. Co si tedy vybereme? Máte-li dostatečně silný a moderní hardware, dal bych už nyní rozhodně přednost řadě 2000/XP, zvlášť pokud svůj počítač spouštíte i za jinými než jen herními účely.

Zdroj: Tom's Hardware Guide



Nové pevné disky od IBM s technologií „tag 'n seek“
Firma IBM včera ohlásila, že ke konci letošního roku vrhne na trh novou rodinu 7200otáčkových pevných disků standardu Ultra ATA/100 pod názvem Deskstar 180GXP (k dispozici budou modely o velikostech 30, 60, 80, 120 a 180 GB). Velká (8MB) cache urychlí přenosy velkých bloků dat, ale tím nejzajímavějším akceleračním faktorem je zde bezesporu technologie „tag 'n seek“. Jak známo, jednou z nepříjemných věcí u disků s rozhraním ATA je jejich „neinteligence“ (ve srovnání s disky SCSI). U IBM se rozhodli tento handicap poněkud napravit, a implementovali do svých nových pevných disků výše uvedenou technologii, která je adaptací metody řazení označených příkazů do fronty (tagged command queuing) známé ze světa SCSI. CPU posílá pevnému disku příkazy a ten je plní; algoritmus „tag 'n seek“ přidělí každému příkazu, který přijde do vyrovnávací paměti disku, identifikátor (tag), a následně skupinu došlých příkazů inteligentně přeskupí do pořadí, které zaručuje jejich nejefektivnější provedení. Takto dochází dle firemních zdrojů k významnému odlehčení CPU, až 25% urychlení oproti dosud dostupným pevným diskům IBM a dalšímu zvýšení rychlostního odstupu od konkurence. Že by i disky ATA konečně začínaly pobírat rozum a nechávat hlavní procesor trochu žít, když pracují? Těším se na první praktické zkušenosti.

Zdroj: IBM

Autor:


Témata: Linux, Microsoft, software


Nejčtenější

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.