Operační systémy a výkon
v hrách
Od té doby, kdy začalo být reálně možné hrát (alespoň
některé) význačné nové hry pod různými operačními systémy, vyvstává logická
otázka: který z nich použít? Microsoft si již v dobách Windows 95
naplno uvědomil, že herní komunita je mohutným tahounem prodejnosti (nebo
alespoň používanosti :-) OS, a že ignorování tohoto faktu by se mu do
budoucna nemuselo vyplatit. Z toho vyplynul projekt zvaný DirectX,
do něhož se softwarový gigant opřel plnou silou, a výsledek už známe:
Windows jsou dnes zdaleka nejpoužívanější herní platformou. Linux, jakkoli ho
můžeme mít pro nejrůznější jeho vlastnosti rádi, je (a ještě dlouho, ne-li
navždy bude) herní popelkou. Samozřejmě, najdeme několik starších herních
skvostů, které byly pod Linux portovány, a velké sympatie budí
„spravedlivý“ přístup firmy id Software, která přinese svůj toužebně očekávaný Doom III v nativních verzích pro Linux a Mac OS X, ale to nic
nemění na tom, že platformy Windows poskytují hráčům neoddiskutovatelně největší
výběr a kvalitu titulů.
Zůstaneme-li tedy pod operačními křídly Microsoftu, zbývá nám se rozhodnout, zda půjdeme cestou Windows 98, ME, 2000 nebo XP. (Staromilcům musím doporučit, aby, chtějí-li si užívat nových her, zapomněli na Windows 95 a NT – u mnoha titulů by se setkali s problémy s kompatibilitou a nefunkčností.) Donedávna ve většině případů platilo, že nejrychlejší a nejbezproblémovější platformou jsou Windows 98; bylo ale logicky možné očekávat, že se rameno vah začne převažovat ve prospěch Windows XP (a potažmo i Windows 2000, protože tyto dva operační systémy mají klíčové komponenty jádra totožné). S tím, jak roste podíl XP/2000 mezi uživateli, a Microsoft tlačí XP všemi směry, samozřejmě začínají vývojářské firmy své hry a NVIDIA/ATI své ovladače vyvíjet a ladit právě pro tyto systémy. Je nutné si uvědomit, že u operačních systémů založených na jádře Windows NT (tj. XP, 2000) je principiálně obtížnější dosáhnout podobného (nebo dokonce lepšího) herního výkonu jako ve Windows 98, a to mj. proto, že „entéčkové“ jádro při běhu programu vykonává v rámci udržování systémové stability oproti W98 řadu dodatečných kontrol.
Jak vyplývá z výsledků benchmarků, které včera provedl server Tom’s Hardware Guide, výkon dnes již není argumentem pro setrvávání u Windows 98/ME. Je škoda, že do těchto testů nebyly zahrnuty W98, ale vzhledem k podobnosti jader lze očekávat plusmínus stejné výsledky jako u ME. Je zajímavé, že herní výkon Windows XP se po aplikaci nedávno se objevivšího prvního Service Packu prakticky ve všech případech o něco zhoršil.
Mluvili jsme dosud pouze o jednom aspektu – herním výkonu. Při výběru vhodného operačního systému však pro nás mohou být ještě více či méně důležité minimálně další dva aspekty: počet na něm fungujících her a celková stabilita. Co se týče množství bezproblémově fungujících her, stále vládnou Windows 98; jak potvrzuje například naše obsáhlé fórum, je mnoho starších her majících problémy pod Windows XP. (Těžko bychom zatím našli nějakou, která by v pořádku běžela pod XP, ale měla problémy pod 98.) Stabilita je z výše uvedených důvodů podstatně lepší u systémů založených na jádře NT, tedy u Windows XP a 2000. Co si tedy vybereme? Máte-li dostatečně silný a moderní hardware, dal bych už nyní rozhodně přednost řadě 2000/XP, zvlášť pokud svůj počítač spouštíte i za jinými než jen herními účely.
Zdroj: Tom's Hardware Guide
Nové pevné disky od IBM
s technologií „tag 'n seek“
Firma IBM včera ohlásila, že ke konci
letošního roku vrhne na trh novou rodinu 7200otáčkových pevných disků standardu
Ultra ATA/100 pod názvem Deskstar 180GXP (k dispozici budou modely
o velikostech 30, 60, 80, 120 a 180 GB). Velká (8MB) cache urychlí
přenosy velkých bloků dat, ale tím nejzajímavějším akceleračním faktorem je zde
bezesporu technologie „tag 'n seek“. Jak známo, jednou z nepříjemných věcí
u disků s rozhraním ATA je jejich „neinteligence“ (ve srovnání
s disky SCSI). U IBM se rozhodli tento handicap poněkud napravit,
a implementovali do svých nových pevných disků výše uvedenou technologii,
která je adaptací metody řazení označených příkazů do fronty (tagged command
queuing) známé ze světa SCSI. CPU posílá pevnému disku příkazy a ten je
plní; algoritmus „tag 'n seek“ přidělí každému příkazu, který přijde do
vyrovnávací paměti disku, identifikátor (tag), a následně skupinu došlých
příkazů inteligentně přeskupí do pořadí, které zaručuje jejich nejefektivnější
provedení. Takto dochází dle firemních zdrojů k významnému odlehčení CPU,
až 25% urychlení oproti dosud dostupným pevným diskům IBM a dalšímu zvýšení
rychlostního odstupu od konkurence. Že by i disky ATA konečně začínaly
pobírat rozum a nechávat hlavní procesor trochu žít, když pracují? Těším se
na první praktické zkušenosti.
Zdroj: IBM