Detonator 45.23 – NVIDIA
zaujímá postoj ke kritice a znovu vynalézá kolo
Ovladače Detonator jsou
už mnoho let jedním z pevných pilířů úspěchu NVIDIE na trhu
s grafickými čipy. NVIDIA daleko dřív než ATI pochopila, že výkonný
grafický čip není sám o sobě zárukou popularity, a že udržování
kvalitního softwarového a testovacího oddělení je prostě nutnost. ATI se
svou slabinu ovšem již více než rok snaží důsledně eliminovat – v červnu
2002 jsme měli poprvé možnost se seznámit s jejími ovladači Catalyst, které
se postupně dotáhly velmi blízko ke svým konkurentům.
Kam vstoupí marketing, tam se začnou dít nepravosti; programátoři NVIDIE se po uvedení významného 3DMarku03 pustili do brutální výkonnostní optimalizace ovladačů Detonator pro tento benchmark, jejímž výsledkem bylo na jednu stranu značné zvýšení počtu dosažených 3DMarků, ale na druhou stranu nedokonalé generování obrazu v některých scénách. Futuremark, autorská firma 3DMarku03, na to nejdřív právem poukázala jako na švindl, ale pak zakormidlovala zpátky do bezpečných vod a své nařčení odvolala. To ovšem k obnovení dobré pověsti NVIDIE nemohlo stačit – všichni už věděli, že NVIDIA je ochotná do svých oficiálních ovladačů zakomponovat kód, který falešně nafukuje benchmarkové skóre.
NVIDIA je ovšem firma, která umí problémy nejen vytvářet, ale i dost efektivně řešit. Ztracenou důvěru jí mají přinést nové ovladače Detonator FX 45.23 a s nimi i nová strategie optimalizování. Pravidla, kterými se napříště hodlá NVIDIA řídit, sice můžeme všichni přivítat, nicméně mi připadají jako znovuobjevování mravního kodexu, který bych považoval za odedávna daný a naprosto zřejmý. Posuďte sami:
1) Optimalizace musí produkovat korektní obraz.
2) Optimalizace toho musí akcelerovat více než jen jeden benchmark.
3) Optimalizace nesmí obsahovat předem vypočítaný stav.
Podíváme-li se však na vytyčená pravidla „právnickýma očima“, vidíme, že vlastně NVIDII nijak zvlášť neomezují. Co to je „korektní obraz“, o tom budou rozhodovat zaměstnanci NVIDIE; snad si už ale budou vědomi toho, že výsledek jejich práce je pod drobnohledem odborné veřejnosti. Pravidlo číslo 2 zní hezky, ale je opět formulováno vágně. Všichni bychom si jistě představili, že na jeho základě NVIDIA vyhodí z ovladačů optimalizaci pro 3DMark03. Stalo se to ale? Následující tabulka ukazuje, že ne – při porovnání s verzí 44.03, na kterou ještě „korektivně působil“ anticheatovací patch 330 3DMarku03, vidíme, že Detonator 45.23 tento patch zdárně obešel a opět se mohutně vyšvihl.
Možnosti jsou dvě: buď NVIDIA dodržuje svá pravidla, a pak musí optimalizace použitá pro 3DMark03 akcelerovat i nějaké skutečné hry (zkuste to zjistit :-), anebo je to vše jen hra se slovíčky. A nakonec pravidlo číslo 3: je chvályhodným vyloučením nejsprostšího švindlování, tedy připravení si výsledků některých složitých výpočtů předem, ale osobně pochybuji, že by si některý z grafických gigantů dovolil kdy jít až takhle daleko.
Když to shrneme, máme tu nové oficiální ovladače Detonator, které poskytují řadu vyspělých funkcí, rozsáhlou uživatelskou dokumentaci a opět vynikají v 3DMarku03, kde už negenerují vady obrazu zjistitelné pouhým okem. NVIDIA ostatně nikdy nezastírala, že bude pokračovat v optimalizacích pro 3DMark03; teď bych jen rád věděl, které hry mají mít z těchto optimalizací nějaký prospěch...
Zdroj: Tom's Hardware Guide
Athlon 64 FX s duálním
řadičem paměti – hudba příštího roku
Jak asi většina z vás ví,
procesory Athlon 64 budou mít v sobě integrován řadič paměti. Na rok 2004
pak chystá firma AMD procesory Athlon 64
FX (jádro San Diego), které budou
mít integrován dokonce dvoukanálový
řadič paměti. Ti, kdo se však chystají si koupit systém s Athlonem 64
a později by chtěli provést upgrade prostou výměnou procesoru za Athlon 64
FX, budou mít smůlu – tyto dva procesory spolu s největší pravděpodobností
nebudou pinově kompatibilní. První exempláře FX se na trhu octnou v prvním
čtvrtletí příštího roku, hromadná výroba by se měla rozjet až ve čtvrtletí
druhém.
Zdroj: X-bit labs